PDA

View Full Version : Badr doet brutaal als hij daar zin in heeft (interview)



marcelt
07-07-2009, 22:32
Dit interview is al een paar maanden oud, maar ik kende het niet. Is geloof ik hier nog niet gepost.

'Golden boy' Badr Hari: Ik doe brutaal als ik er zin in heb

Badr Hari (23), een van de grootste kickbokstalenten ter wereld, staat zeker niet bekend als lieverdje. Dat imago bevestigde hij toen hij op 8 december 2007 in de K-1 Super Heavyweight finale in Tokyo stond. Badr provoceerde zijn tegenstander Remy Bonjasky openlijk en dreigde hem zelfs af te maken. Hoewel Badr de wedstrijd verloor, blijkt hij zijn ´fighters spirit´ een paar weken later nog niet kwijt te zijn.


Hoe kijk je terug op het toernooi in Japan?
Ik heb een leuke tijd gehad. Het was de eerste grote finale voor mij en een mooie ervaring. De uitslag had misschien wel anders gekund. Ik was het liefst als winnaar naar huis gegaan. Doordat ik in de tweede ronde van mijn partij mijn hand brak, zat ik er in de derde ronde echt doorheen. Remy wist toen de partij naar zich toe te trekken, hoewel het kielekiele was. Maar uiteindelijk kan er maar een winnen. Volgend jaar beter.

De rivaliteit tussen jou en Remy heeft voor behoorlijk wat spektakel gezorgd. Hoort dat bij het imago dat je wilt neerzetten?
Ik acteer niet, ik ben gewoon mezelf. Het kan me allemaal weinig schelen; ik doe brutaal als ik er zin in heb. Kijk, op een gegeven moment ben ik door de spanning van een wedstrijd zo emotioneel geladen dat ik de dingen zwart-wit zie. Ik moet tegen iemand knokken, dus effe geen vriendjes. Ik kom om te presteren, daar gaat het voor mij om.
Ik won mijn eerste wedstrijd toen ik elf was. Ik heb zo veel gekotst na die wedstrijd dat ik bij mezelf dacht: ik ga nooit meer die ring in. Maar ja, de euforie van het winnen heeft me toch verder gedreven. Nu wil ik alles winnen wat er te winnen valt.

Ik noem drie vooroordelen die over jou de ronde doen: hij is arrogant, een straatvechter en een ijdeltuit.
(Lachend) Ze hebben helemaal gelijk! (Serieus) Of ik arrogant ben weet ik niet. Ik ben gewoon erg op mezelf, geen allemansvriend. Ik zeg waar het op staat, misschien ervaren mensen dat als arrogant. En straatvechter? Ja, ik heb wel eens een knokpartij gehad in een kroeg. Maar ijdeltuit? Ik houd er gewoon van om er goed uit te zien. Bijna alles aan mijn lichaam dat stuk kan is een keer stuk geslagen, dus mag ik ook een keertje ijdel zijn?

Waarom kom je tegenwoordig uit voor Marokko en niet voor Nederland?
Ik ben in Nederland opgegroeid, maar ik vind het leuk om iets terug te geven aan het land waar ik oorspronkelijk vandaan kom. Iets waar de Marokkaanse gemeenschap trots op kan zijn. Eigenlijk wil ik daarmee zeggen: Ik heb zo vaak nee gehoord in mijn leven, en kijk eens waar ik nu sta. Als ik het kan, kunnen jullie het ook. Ik denk dat doorzetten gewoon heel belangrijk is. Dat betekent niet dat alle jongeren moeten gaan kickboksen, maar het gaat wel om de manier waarop je jezelf verkoopt. Als je een goede studie doet en een goede babbel hebt, dan kom je er uiteindelijk wel. Maar dan moet je er wel de wil, de kracht en de motivatie voor over hebben.

Vind je het belangrijk om een voorbeeld te zijn voor jongeren?
Niet echt. Het enige voorbeeld dat ik wil geven is: wees gewoon jezelf. Iedereen moet zijn eigen karakter en identiteit creëren. In groepsverband mis je al snel die eigen identiteit. Je moet geduld hebben en open blijven staan voor andermans denkwijze. Ik zie dat veel jongeren dat niet willen. Het gaat of op hun manier, of op geen enkele manier. Ik denk dat dat een grote blokkade is waardoor sommige mensen gewoon niet verder komen.

Hoe ziet het leven van Badr er over tien jaar uit?
Dan knok ik nog steeds. Ik vecht nu al op wereldniveau, maar wat mijn carrière betreft sta ik nog onderaan de ladder. Verder hoop ik dat ik dan nog steeds gezond en gelukkig ben, met een paar kindertjes erbij.

Wat als je een zoon krijgt die net als jij op zijn zesde op kickboksen wil?
Dan geef ik hem een dreun en zeg ik: dit is wat papa meemaakt, wil jij dat ook meemaken? Ik zou mijn kinderen nooit laten vechten. Ik maak zo veel mee, ik train zo hard en mijn lichaam krijgt zoveel te verduren. Ik wil gewoon niet dat zij dat hoeven meemaken.


Badr Hari is een Nederlands-Marokkaanse kickbokser. Hij traint onder leiding van Mike Passenier bij Mike's Gym in Amsterdam. In april 2007 werd Hari de eerste K-1 Heavyweight Wereldkampioen tijdens het titelgevecht in Hawaï, toen hij tegenstander Yusuku Fujimoto knock out trapte met een high kick op zijn kaak Badr heeft twee paspoorten en vecht onder de Marokkaanse vlag. Hij is geboren en getogen in Amsterdam.


Auteur: Femke Kaulingfreks