PDA

View Full Version : Team-overschreidend BJJ-scheidsrechters organiseren



Christophe
15-07-2009, 19:30
Ik denk dat dit wel een eigen topic verdient:


... Ik denk er over na om een BJJ (met Gi) toernooi te organiseren in April volgend jaar.
Het grootste obstakel voor mij op dit moment is om aan genoeg scheidsrechters te komen voor de partijen als ik het via officiele BJJ regels wil laten verlopen. ...


Misschien is het een slimmer idee om een goede scheids te vragen, die een uur voor de wedstrijd een paar basis concepten uitlegt aan de nieuwe scheidsen. Zo hebben wij nu al de laatste 2 wedstrijden georganiseerd. 1 hoofdscheids, en een paar nieuwelingen gemixt met iets ervarener scheidsen. en een kopietje van de regels op elke tafel. Ik heb sowieso de (niet zo heel harde) regel dat iedereen die blauwe band is minimaal 1x per jaar moet scheidsen.

Als je me een maand of anderhalf vantevoren mailt, kan ik zeker wel een scheids of 2 meebrengen, vooropgestelt dat het tournooi in de agenda past.


Om even op de moeilijkheid i.v.m. scheidsrechters voor een tornooi terug te komen, dit is iets waar ik al lang mee in mijn hoofd zit. Vooral omdat ik hier in Mexico binnen afzienbare tijd ook graag een tornooi wil organiseren, maar ik enkel witte banders heb.

Op dit punt in mijn BJJ-loopbaan, wil ik maar 2 dingen doen op een tornooi: mijn vechters coachen en zelf vechten. De combinatie van de 2 is al behoorlijk vermoeiend, en daar kan scheidsen absoluut niet bij zonder aan de kwaliteit van waarschijnlijk beide bovenstaande af te doen. Ik ben nu paarse band, en ik heb nog geen één partij in mijn leven als scheids meegemaakt, ondanks het feit dat ik al enkele keren gevraagd ben.

Ik vind dat "scheidsen" een vak apart is. Zo is het in andere sporten, waarom dan niet in BJJ? In sommige sporten zijn het de oudere (ex-)competitie-sporters die doorgroeien naar het scheidsrechter-gebeuren (veel vechtsporten, als ik me niet vergis). In andere sporten (zoals voetbal) is het een heel ander onderdeel van de sport, met aparte trainingen, e.d.

Ik als paarse bander train al 6 jaar passioneel BJJ, en heb - zoals gezegd - nog steeds mijn eigen competities voor ogen. Maar ik weet dat er in elk team jongens zijn met soortgelijke ervaring en "anciëniteit" die het vuur voor competitie een beetje verloren zijn. Alle respect, ieder kiest zijn eigen pad. Ik snap alleen niet waarom deze jongens momenteel denken niets op een tornooi te zoeken te hebben.

Zou het niet slim zijn dat elke club de mogenlijkheid biedt om hun hogere banden mee te nemen naar een tornooi om ze als scheidsrechter aan te bieden. Er zouden jaarlijks één (of meerdere) scheidsrechter-seminaries gegeven kunnen worden, zowel door nationale zwarte banders (liefst in samenwerking met elkaar), als door Braziliaanse, bezoekende leraars. Scheidsrechters van een andere club zouden op een tornooi een "beloning" moeten krijgen voor bewezen diensten. Zo kan er afgesproken worden om hen 2x het inschrijvingsgeld voor het tornooi te geven.

Scheidsrechter-BJJ'ers zouden zich in een later stadium ook kunnen organiseren in een club-overschreidende organisatie. Als er meer scheidsen zijn, is het gemakkelijker om een tornooi te organiseren én moeten 4 mensen niet de hele dag op de mat staan maar kan er afgewisseld worden! En als dit werkelijkheid wordt, gaat het een héél grote stap voorwaarts zijn in de groei van BJJ in de Lage Landen, en waarschijnlijk een voorbeeld voor andere gebieden in de wereld.

Een goede eerste stap om dit te verwezelijken lijkt mij dat er in elke club over gesproken wordt. Misschien kunnen Mixfight-members die dit lezen hun trainer er even op wijzen, en kunnen die polsen bij de niet-competitievechters (hogere banders) of er interesse is voor zo'n initiatief! :thup:

Originele thread: BJJ toernooi concept - www.MixFight.nl (http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?t=94422)

Christophe
15-07-2009, 19:35
Misschien is het een slimmer idee om een goede scheids te vragen, die een uur voor de wedstrijd een paar basis concepten uitlegt aan de nieuwe scheidsen. Zo hebben wij nu al de laatste 2 wedstrijden georganiseerd. 1 hoofdscheids, en een paar nieuwelingen gemixt met iets ervarener scheidsen. en een kopietje van de regels op elke tafel. Ik heb sowieso de (niet zo heel harde) regel dat iedereen die blauwe band is minimaal 1x per jaar moet scheidsen.

Als je me een maand of anderhalf vantevoren mailt, kan ik zeker wel een scheids of 2 meebrengen, vooropgestelt dat het tournooi in de agenda past.

Kijk, Jochem zit al op het juiste spoor!!! :thup:

Ik ben er zeker van dat ik niet de eerste/enige ben met bovenstaand idee, en dat het al lang onder de oppervlakte zit te borrelen bij diverse trainers (en dan vooral degenen die al ooit een tornooi georganiseerd hebben). Als iedereen nu alleen een beetje moeite doet om dit te organiseren en samen te werken, is het in ieders voordeel! :thup:

Christophe
15-07-2009, 19:36
En nu maar hopen dat het aanslaat, en dat ik dan jullie als voorbeeld kan gebruiken bij die Mexicanen hier! ;)

Christophe
17-07-2009, 20:35
Hmmm... gene vette het enthousiasme op deze thread! :(

Misschien ben ik mis en is het helemaal geen goed idee. Maar dan zou ik wel graag weten waarom ... want ik vind het nog steeds een erg goed idee! ;)

761217186
17-07-2009, 21:26
ik denk dat de "kweekvijver" aan bjj'ers ( Gi vechters heb ik het over) nog te klein is om gemotiveerde scheidsrechters uit te vissen. Veel BBJ 'ers willen gewoon lekker knokken en hebben geen zin in die poespas van regeltjes, discussies en commentaar op je scheidswerk. Ex toernooi vechters stoppen vaak omdat ze andere prioriteiten hebben en voelen zich dus niet geroepen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen die wel willen en kunnen, daar moet je het dan ook van hebben. Alleen moeten er in de toekomst eerst meer BBJ'ers komen die de uitzondering gaan vormen en wel gemotiveerd zijn. Dit betreft nu een te klein groepje.

Ik geloof dat Jochem het ook nog had over min of meer verplichten vanaf de blauwe band. Ik denk dat dit binnen de club best kan, maar om binnen Nederland goede BJJ scheidsen te krijgen is toch echt innerlijke motivatie nodig...

bovenstaande is iets waar van ik zelf denk dat dit de rede is dat er helaas weinig animo voor is.

renamer
18-07-2009, 10:35
ik denk toch dat er serieus aan een bond gewerkt moet worden

PinPoint
18-07-2009, 11:47
Als ik me niet vergis wordt er achter de schermen hard aan gewerkt. Hoever ze zijn weet ik echter ook niet.

mdk
18-07-2009, 17:40
Goed idee!

Ik zelf zou persoonlijk erg bang zijn om tijdens het scheidsen fouten te maken.
BJJ scheidsen is een vak apart en vaak zijn zelfs de allerhoogste banders het niet met elkaar eens.

Ik zou niet zo snel de mat op durven stappen om te scheidsen maar een seminar gericht op het scheidsen zou ik erg graag bezoeken om meer te begrijpen van de complexe materie.

overigens thumbs up voor de heren en dames die wel het lef hebben om te scheidsen.

Christophe
18-07-2009, 19:42
Ik ben benieuwd wat een Remco Pardoel, gebroeders Peeters, Remco van Baardewijck, e.d. hiervan denken!

Christophe
18-07-2009, 19:44
ik denk toch dat er serieus aan een bond gewerkt moet worden

Dit lijkt me een serieuze eerste stap, én het gaat de groei, professionaliteit en populariteit van BJJ alleen maar ten goede komen! Een bond is dan - na verloop van tijd - een logisch gevolg! Maar dat kan imo alleen als alle (serieuze) teams oude vetes opzij schuiven en hieraan meewerken.

Jochem
19-07-2009, 13:41
Met een bond krijg je bobos. En die bobos krijgen het gegarandeerd voor elkaar om zichzelf zo serieus te nemen dat ze denken alles te kunnen bepalen. En vervolgens gaan ze de sport verneuken. Zie karate, jiu jitsu en zon bveetje elke andere sport. In het judo levert het ook veel gedoe op. Maar, omdat ert zoveel judokas zijn, levert het voldoende geld op dat er ook af en toe wat voor de topsporters overblijft.

NielsN
19-07-2009, 14:48
Met een bond krijg je bobos. En die bobos krijgen het gegarandeerd voor elkaar om zichzelf zo serieus te nemen dat ze denken alles te kunnen bepalen. En vervolgens gaan ze de sport verneuken. Zie karate, jiu jitsu en zon bveetje elke andere sport. In het judo levert het ook veel gedoe op. Maar, omdat ert zoveel judokas zijn, levert het voldoende geld op dat er ook af en toe wat voor de topsporters overblijft.

:fp:

Jochem
19-07-2009, 15:45
:fp:

Goed onderbouwd tegenargument om wel een bond op te richten ouwe filosoof. Heb jij wel eens gekeken hoe "goed" het is geregeld bij bv thaiboksen in NL?

Wat voegt een BJJ bond nou toe in nederland? Regeltjes, regeltjes, regeltjes. Onnodig geld betalen voor lidmaatschap en "NK`s" die kleiner en duurder zijn als de huidige tournooien. Dit omdat de bondsbestuurders natuurlijk allemaal belangrijke reisjes en diners hebben, die zogenaamd goed voor de sportontwikkeling zijn. (100% dat ze op onze kosten meegaan naar ek`s e.d.) En gegarandeerd dat er binnen 2 jaar een afsplitsing komt die het toch beter weet.

Maar ga je gang en blijf geloven in de organisatiekunsten van dit soort bonden. En dat het bij BJJ wel goed gaat waar het vaak faliekant misgaat bij andere sporten.

NielsN
19-07-2009, 16:16
Goed onderbouwd tegenargument om wel een bond op te richten ouwe filosoof. Heb jij wel eens gekeken hoe "goed" het is geregeld bij bv thaiboksen in NL?

Wat voegt een BJJ bond nou toe in nederland? Regeltjes, regeltjes, regeltjes. Onnodig geld betalen voor lidmaatschap en "NK`s" die kleiner en duurder zijn als de huidige tournooien. Dit omdat de bondsbestuurders natuurlijk allemaal belangrijke reisjes en diners hebben, die zogenaamd goed voor de sportontwikkeling zijn. (100% dat ze op onze kosten meegaan naar ek`s e.d.) En gegarandeerd dat er binnen 2 jaar een afsplitsing komt die het toch beter weet.

Maar ga je gang en blijf geloven in de organisatiekunsten van dit soort bonden. En dat het bij BJJ wel goed gaat waar het vaak faliekant misgaat bij andere sporten.

Bij thaiboksen zou ik niet eens van 'bonden' spreken, dat is alleen maar chaos, tot nu toe. Wat judo betreft... Je kan zeggen dat er maar een klein beetje geld overblijft voor de sporters, maar voor BJJ'ers is dat op dit moment nul. Dus iets is zeker beter dan niets.

Ik zal een verhaaltje vertellen om het punt duidelijk te maken.

Er was eens een kleine, talentloze judoka, die graag groot wilde zijn. Deze man heeft een andere budo sport gezocht om faam en geld mee te verdienen en dat werd sumo. De kleine judoka heeft al zijn tijd er in gestoken om deze sport groot te krijgen, bestuurlijkerwijs gezien. En dat lukte. Sumo werd onderdeel van de Nederlandse Krachtsport en Fitness Federatie. Dat betekende geld. Veel geld, hoewel er nog steeds maar tien sumo's waren. Zoveel geld zelfs dat een prutser als ik daar op een gegeven moment 400 euro per maand mee kon verdienen... Ik kan niet vechten en evengoed had ik uitzicht op een A-status... Waarom? Omdat er een bond was...

Is dit een voorbeeld dat we moeten volgen...? Mwah... Betekent het dat er voordelen verbonden zijn aan het vormen van een bond? Dacht het wel...

Jochem
19-07-2009, 16:44
Bij thaiboksen zou ik niet eens van 'bonden' spreken, dat is alleen maar chaos, tot nu toe. Wat judo betreft... Je kan zeggen dat er maar een klein beetje geld overblijft voor de sporters, maar voor BJJ'ers is dat op dit moment nul. Dus iets is zeker beter dan niets.

Ik zal een verhaaltje vertellen om het punt duidelijk te maken.

Er was eens een kleine, talentloze judoka, die graag groot wilde zijn. Deze man heeft een andere budo sport gezocht om faam en geld mee te verdienen en dat werd sumo. De kleine judoka heeft al zijn tijd er in gestoken om deze sport groot te krijgen, bestuurlijkerwijs gezien. En dat lukte. Sumo werd onderdeel van de Nederlandse Krachtsport en Fitness Federatie. Dat betekende geld. Veel geld, hoewel er nog steeds maar tien sumo's waren. Zoveel geld zelfs dat een prutser als ik daar op een gegeven moment 400 euro per maand mee kon verdienen... Ik kan niet vechten en evengoed had ik uitzicht op een A-status... Waarom? Omdat er een bond was...

Is dit een voorbeeld dat we moeten volgen...? Mwah... Betekent het dat er voordelen verbonden zijn aan het vormen van een bond? Dacht het wel...

Bedankt voor het bewijzen van mijn punt. Bonden verspillen onnodig en vaak veel geld. En bobos strijken zelf het meest op. Dit werkt schijnbaar nou eenmaal zo als je als bestuur je eigen beloning mag bepalen.

zijn er alleen maar nadelen?? NEE. Maar de kosten wegen niet op tegen de baten voor het gemiddelde bondslid. En dat is toch degene die ervan zou moeten profiteren. Niet de Bobo, niet de "topsporter".

Jeru
19-07-2009, 17:03
Toch lijkt het me handig om als sport te groeien dat je je organiseert. Of in ieder geval met elkaar in overleg bent. Een goede kalender in elkaar draait met stelselmatig toernooien, seminars en gezamenlijke trainingen. Dat gebeurt nu ook wel, maar je bent afhankelijk van een individu die dit organiseert. Dan moet je ook nog maar hopen dat als er iets georganiseert wordt het niet tegelijk met iets anders is en dat het goed geregeld is.

Dit hoeft niet per se met een "bond" te gebeuren, maar je mag het ook een overlegorgaan noemen ;)

NielsN
19-07-2009, 17:09
Bedankt voor het bewijzen van mijn punt. Bonden verspillen onnodig en vaak veel geld. En bobos strijken zelf het meest op. Dit werkt schijnbaar nou eenmaal zo als je als bestuur je eigen beloning mag bepalen.

zijn er alleen maar nadelen?? NEE. Maar de kosten wegen niet op tegen de baten voor het gemiddelde bondslid. En dat is toch degene die ervan zou moeten profiteren. Niet de Bobo, niet de "topsporter".

Hmm... Zoals wel vaker liggen onze meningen dichtbij elkaar en tegelijkertijd veraf...

Ik snap de allergie voor bobo's, maar ik denk dat ook het gemiddelde bondslid veel baat heeft bij een overkoepelende structuur. Dat zou zelfs zo zijn als iedereen in de bond corrupt zou zijn, wat ik me voor BJJ niet voor kan stellen... Dat was een beetje mijn punt.

Jochem
19-07-2009, 17:48
Een forum waarop de verschillende clubs samen een agenda bepalen ok. Een overlegorgaan wat bestaat uit vertegenwoordigers van de verschillende clubs, en bijvoorbeeld een scheidsrechter cursus opzet of een nk organiseert ok.

Zolang het gratis, op vrijwillige basis gebeurt is het goed. Zodra er betaalt moet worden aan dit soort mensen, wordt er misbruik gemaakt. Misschien niet meteen, de startende enthousiastelingen zullen het goed bedoelen.

ooit animal farm gelezen? Dat is een beetje het natuurlijke proces wat ik me voorstel binnen zon organisatie. Kijk naar "vrijwilligers" organisaties. ontslagpremies van boven de 2 ton, 40-60% van de fonsen gaat naar nieuwe fondsenwerving. Tuurlijk er zijn ook goeie. De nieuwe, die nog door enthousiastelingen worden gerund....

Christophe
19-07-2009, 19:24
Ik denk dat Jochem voor een groot deel gelijk heeft, wat niet wegneemt dat er wel degelijk voordelen verbonden zijn aan een bond. Maar zoals hij zelf al aangeeft: het blijft te verkiezen dat alles op vrijwillige basis gebeurt en dat er géén bijdragen aan de bond betaald moeten worden. Daar sluit ik me volledig bij aan.

Maar de reden dat ik deze topic gestart ben, en waar ik jullie mening over zou willen, is het tekort aan scheidsrechters voor BJJ-tornooien en wat ik als een mogelijke oplossing daarvoor zie. Het is al complex genoeg om dat geregeld te krijgen, en het vereist de samenwerking van de verschillende teams ... wat op zich al een mooi begin zou zijn. Dit kan dan eventueel leiden tot stapsgewijs meer en meer interactie met als eindresultaat een bond ... maar dat is geen verplichting.

Ik denk dat de teams zelf het beste kunnen beslissen op welke gebieden samenwerking een meerwaarde kan betekenen, en op welke gebieden ze liever individueel blijven werken. En lees mijn eerste post nog eens goed, ik stel niét voor een scheidsrechter-organisatie op te richten. Ik stel gewoon voor om "BJJ-scheids" ook een volwaardige "richting" in het BJJ te geven. Niet alle BJJ'ers die een bepaald niveau halen willen zich graag blijven concentreren op competitie of een eigen club beginnen. Voor deze mensen kan het interessant zijn te weten dat hun ervaring en inzet evenveel bijdragen aan de sport als ze zich aanbieden als scheidsrechter op de diverse tornooien!

renamer
19-07-2009, 21:48
als bond zijnde kan je subsidie ontvangen.. maar dat terzijde..

er moet igg wel iets veranderen om te kunnen groeien.. mischien alleen al een schijdsrechters opleiding en ergens iemand die bijhoud wie welke band heeft oid.. dit hoeft geen bond te heten maar dit kan ook vereneging oid te heten

mdk
20-07-2009, 08:49
De stap voorafgaande aan het scheidsen was voor mij het zoeken naar gedegen informatie.
Ik ben wel eens op zoek geweest naar een boek wat zich alleen bezig houd met de regels en punten toekenning in het BJJ (het liefst met foto's) zeg maar een uitgebreide versie van het gene wat op de Yoseikansite is te vinden over het toekennen van grapplingpunten.
Ik zelf heb het nog niet gevonden maar als iemand een tip heeft...

sebastiaan
20-07-2009, 12:29
Het is eigenlijk een lastige kwestie, het is zeker zo dat er bij bonden veel machtspelletjes gespeeld worden, kijk maar naar de Judo bond, één van de best georganiseerde bonden,maar ook daar word er gehannest met favorieten etc.

Toch denk ik dat een bond binnen de huidige wetgeving omtrent sport(zover ik daar mee bekend ben) wel degelijk voordelen bied.
Erkenning van de sport en de mogelijkheid tot topsport status bijvoorbeeld, subsidie voor de bond, duidelijke eisen aan kleding/wedstrijd regels/gewichten etc.
Ook zou een werkelijk NK en een Nederlandse selectie voor het EK en het WK het niveau denk ik ook wel behoorlijk verbeteren denk ik.

Christophe
20-07-2009, 19:02
De stap voorafgaande aan het scheidsen was voor mij het zoeken naar gedegen informatie.
Ik ben wel eens op zoek geweest naar een boek wat zich alleen bezig houd met de regels en punten toekenning in het BJJ (het liefst met foto's) zeg maar een uitgebreide versie van het gene wat op de Yoseikansite is te vinden over het toekennen van grapplingpunten.
Ik zelf heb het nog niet gevonden maar als iemand een tip heeft...

De officiële regels (http://www.ibjjf.org/rules.htm) (mét PDF-download-link)

YouTube - IBJJF Scoreboard (http://www.youtube.com/watch?v=WkzpvAKdfYc&eurl=http%3A%2F%2Fwww%2Eibjjf%2Eorg%2Fcourses%2Eht m&feature=player_embedded)

;)

mdk
21-07-2009, 09:26
Thanks Christophe!

Hier had ik ook al eens rondgekeken en is erg veel info op te vinden.
Was deze site weer vergeten maar staat vanaf nu bij mijn favorieten!

Vision
28-07-2009, 23:23
Op het EK in Portugal word jaarlijks de dag voor het tornooi begint een scheidsrechtercursus gegeven door het IBJJF.
Iedereen is vrij om hier aan mee te doen, na afloop ontvang je een certificaat van hun.