PDA

View Full Version : overheid: meer diervriendelijk vlees



Chico
29-07-2009, 13:23
Meer diervriendelijk vlees in de winkel

Nieuwsbericht | 19-05-2009
In winkels en bedrijfsrestaurants komt meer diervriendelijk en duurzaam geproduceerd vlees van kippen en varkens te liggen. Ook komt er meer keus in eieren. Het ministerie van LNV heeft hierover een akkoord gesloten.
Het convenant is ondertekend door het ministerie van LNV, de agrarische sector, de levensmiddelenindustrie, de detailhandel en de Dierenbescherming.
Het gaat bijvoorbeeld om vlees dat het Beter Leven-kenmerk van de Dierenbescherming heeft gekregen. De kippen en varkens hebben dan meer ruimte of meer daglicht gehad dan in de gewone veehouderij. Duurzaam betekent ook minder uitstoot van broeikasgassen of fijnstof.
De partijen streven ernaar jaarlijks 15% meer van deze producten in de supermarkt en de bedrijfsrestaurants te verkopen.
Het ministerie van LNV ondersteunt marktpartijen bij onderzoek, evaluatie en promotie van dit soort producten met 3 miljoen euro tot 2011.
Uitvoeringsagenda duurzame veehouderij

Het convenant komt voort uit de Uitvoeringsagenda duurzame veehouderij. Deze agenda is op 19 mei 2009 getekend door het ministerie van LNV, de provincies, de agrarische sector, de stichting Natuur en Milieu en de Dierenbescherming.
Minister Verburg (LNV) stuurt in haar toekomstvisie op de veehouderij (uit 2008) aan op een duurzame veehouderij in 2023. Om dat te kunnen bereiken, moeten veel partijen bijdragen.
In de uitvoeringsagenda staan acties voor de komende jaren:

Het Rijk stelt de komende jaren rond de 40 tot 50 miljoen euro extra beschikbaar voor duurzame stallen. Dat geld komt uit het Europees landbouwbeleid en de maatregelen ter bestrijding van de economische crisis.
De Land- en Tuinbouworganisatie (LTO) en de Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO) werken samen om duurzame stalsystemen te bevorderen, natuurlijk gedrag bij dieren te stimuleren en dierziektes te voorkomen.
De Centrale Organisatie Vleessector werkt mee aan projecten die het antibioticagebruik in de sector verminderen.
Nevedi, de brancheorganisatie voor diervoederproducenten, werkt onder andere aan certificering van duurzaam geproduceerde soja.
De Dierenbescherming gaat meer Nederlandse producten het Beter Leven-kenmerk geven.
http://www.regering.nl/Actueel/Pers_en_nieuwsberichten/2009/mei/19/Meer_diervriendelijk_vlees_in_de_winkel

=============
zucht... eerst roken.. daarna alcohol matigingsbeleid, vettax.. nu dit.. straks mag je ook niet meer neuken.. :twak:

NielsN
29-07-2009, 13:27
zucht... eerst roken.. daarna alcohol matigingsbeleid, vettax.. nu dit.. straks mag je ook niet meer neuken.. :twak:

Ik zie de overeenkomst niet? :confused:

Chico
29-07-2009, 13:36
alles wat lekker is mag niet meer...

thrillseekah
29-07-2009, 13:41
ach zo'n ramp vind ik het niet om 50 cent meer te betalen. We betalen al genoeg aan veel onzinnigere dingen

Chico
29-07-2009, 13:45
waar is chief als je hem nodig hebt :(

NielsN
29-07-2009, 13:59
alles wat lekker is mag niet meer...

Ah... Op die manier.

Maar dan heb ik er ook nog wel een: het is de schuld van de bioindustrie dat we geen lekker vlees kunnen eten!

Biologisch kippenvlees is onvergelijkbaar veel lekkerder dan prijsknaller kippenvlees, dat grotendeels uit water bestaat. Maar ook 'onvergelijkbaar' veel duurder, tot vier of vijf keer zo duur. Hoe komt dat? Niet (alleen) omdat het duurder is om te maken, maar omdat biologische kippenhouders kapot geconcureerd worden, doordat men het bioindustrie vlees onder de prijs verkoopt.

Lang verhaal kort: wij krijgen smerig vlees, omdat de overheid niet handhaaft.

Wat mij betreft verbieden ze de hele bioindustrie. Is leuker voor de dieren, krijgen wij lekkerder vlees (voor een normale prijs), en dan kunnen de kleine boeren ook rondkomen. Alleen maar voordelen, zoals ik het zie.

thrillseekah
29-07-2009, 14:01
Ah... Op die manier.

Maar dan heb ik er ook nog wel een: het is de schuld van de bioindustrie dat we geen lekker vlees kunnen eten!

Biologisch kippenvlees is onvergelijkbaar veel lekkerder dan prijsknaller kippenvlees, dat grotendeels uit water bestaat. Maar ook onvergelijkbaar veel duurder, tot vier of vijf keer zo duur. Hoe komt dat? Niet (alleen) omdat het duurder is om te maken, maar omdat biologische kippenhouders kapot geconcureerd worden, doordat men het bioindustrie vlees onder de prijs verkoopt.

Lang verhaal kort: wij krijgen smerig vlees, omdat de overheid niet handhaaft.

Wat mij betreft verbieden ze de hele bioindustrie. Is leuker voor de dieren, krijgen wij lekkerder vlees (voor een normale prijs), en dan kunnen de kleine boeren ook rondkomen. Alleen maar voordelen, zoals ik het zie.

wat hij zei

Tony
29-07-2009, 14:02
hell yeah..

en zo knokken wij, mixfight, voor sustainable meat :)

chief108
03-08-2009, 15:06
waar is chief als je hem nodig hebt :(
:lol:

valt me telkens weer op trouwens dat vlees in Duitsland een stuk beter smaakt als in Nederland
eet hier bijna nooit varkensvlees, maar wat ze daar allemaal hebben is echt gewoon goed en lekker

geen idee of dat scharrelvarkens zijn of niet
maar ze smaken goed en zijn betaalbaar

wat wil je nog meer?

Tony
03-08-2009, 15:30
varkensvlees...

dan moet je echt LIVAR vlees kopen.. (LImburgs klooster VARken)

Livar (http://www.livar.nl/internet/nl/html/algemeen/home/home.pshe)

die beesten worden niet vetgemest maar opgevoed...

supergoed vlees!!!

Chico
03-08-2009, 15:35
Het ging er mij meer om dat de overheid vleesconsumptie terug wil dringen ivm milieuoverwegingen...

besef nu dat, dat er niet bij stond.. but still

dimitri
03-08-2009, 15:37
Gaan ze die kippen en varkens dan doodknuffelen?

Jeru
03-08-2009, 20:26
Diervriendelijk vlees.... I don't get it. Vlees dat vriendelijk is tegen dieren?