PDA

View Full Version : BJJ: IBJJF No-Gi JJ Uniform Requirements



Christophe
15-08-2009, 19:31
THE ATHLETES WILLING TO COMPETE IN JIU-JITSU NO-GI EVENTS SHOULD WEAR A BLACK BOARD SHORT (SEE REQUIREMENTS) AND A BLACK OR WHITE RASH GUARD HAVING AT LEAST 10% OF THE FABRIC WITH THE COLOR ACCORDING TO HIS/HER BELT RANK.


BOARD SHORTS :

MEN: THE COMPETITORS CAN ONLY COMPETE WITH ANY BLACK BOARD SHORTS (MUST BE ALL SOLID BLACK COLOR, NO OTHER COLORS WILL BE ACCEPTED).

WOMEN: THE COMPETITORS CAN COMPETE WITH ANY ALL SOLID BLACK BOARD SHORTS, ALL SOLID BLACK LYCRA SHORTS OR ALL SOLID BLACK LYCRA PANTS (MUST BE ALL SOLID BLACK COLOR, NO OTHER COLORS WILL BE ACCEPTED).

Bron (met voorbeelden): International Brazilian Jiu-Jitsu Federation (http://www.ibjjf.org/nogiuniform.htm)

Dit ruikt naar platte commercie, vooral het feit dat er op deze pagina met de nieuwe uniformvoorschriften - heel handig - een link staat naar de website waar je die krengen kan kopen. Mensen die de komende tijd aan een IBJJF No-Gi evenement willen deelnemen zijn wel verplicht een setje van dit merk te kopen, want het zal nog wel een aantal maanden duren voordat de competitie soortgelijke kledij heeft, die bovendien door het IBJJF goedgekeurd moet worden.

Dit is- in mijn ogen - een mooi voorbeeld van mogelijke nadelen verbonden aan het feit dat je BJJ gaat regulariseren en (nationale/internationale) federaties in het leven gaat roepen. :thown:

Cave
15-08-2009, 20:29
Ik ben het met je eens dat het idee om deelnemers te verplichten tot een specifiek uniform nogal ver/te ver gaat. Ik denk wel dat het niet een voorbeeld is van de regelzucht van een organisatie.
Het probleem is volgens mij dat je geen overkoepelende organisatie kunt oprichten zonder een controle mechanisme in te stellen. De traditionele manier van controle uitoefenen is het systeem van stemrecht voor de leden van de organisatie. Omdat het IBJJF geen volwaardige leden heeft kan de organisatie dus dit soort eisen stellen. De enige manier om hier mee om te gaan is het boycotten van de evenementen van deze organisatie en het eisen van stemrecht en vertegenwoordiging in de organisatie.

Christophe
15-08-2009, 21:51
Ik ben het met je eens dat het idee om deelnemers te verplichten tot een specifiek uniform nogal ver/te ver gaat. Ik denk wel dat het niet een voorbeeld is van de regelzucht van een organisatie.
Het probleem is volgens mij dat je geen overkoepelende organisatie kunt oprichten zonder een controle mechanisme in te stellen. De traditionele manier van controle uitoefenen is het systeem van stemrecht voor de leden van de organisatie. Omdat het IBJJF geen volwaardige leden heeft kan de organisatie dus dit soort eisen stellen. De enige manier om hier mee om te gaan is het boycotten van de evenementen van deze organisatie en het eisen van stemrecht en vertegenwoordiging in de organisatie.

Goed punt, al vrees ik dat de IBJJF momenteel nog te sterk in haar schoenen staat om te hopen op een soortgelijke boycot.

Christophe
16-08-2009, 07:34
Ik hoop dat Atama snel met een alternatief uitkomt! :p

Jeru
16-08-2009, 10:28
Of zelf iets laten breien :D

123trisweat
16-08-2009, 11:22
Of zelf iets laten breien :D

voordeel voor mij, ik kan in mijn witte pyama t-shirt komen

Christophe
16-08-2009, 16:03
voordeel voor mij, ik kan in mijn witte pyama t-shirt komen

Hahahahahaha, slaap jij in een Rash guard?! Want het mag geen gewoon t-shirt zijn! ;)

Christophe
17-08-2009, 17:44
Zijn er eigenlijk al officiële IBJJF No Gi tornooien in Europa, of is dat vooralsnog enkel het privilege van de Verenigde Staten?

FightingDutchman
17-08-2009, 19:55
Volgens mij zijn er geen officiele No Gi toernooien vanuit de IBJJF in Europa. Maar waarom geen No Gi European Championship? Misschien nog iets voor de toekomst.

remco pardoel
18-08-2009, 01:13
Ik vindt het alleen maar goed voor de profesionalisering van de sport.
Het heeft Judo destijds ook geholpen om twee verschillende kleuren door te voeren.
Ik zou eerder voor een rood en een blauw tenue kiezen.
Net als met worstelen

mdk
18-08-2009, 10:15
@ Remco: wat vind jij dan de toevoeging van het vooraf vaststellen van de kleuren van een teneu?

Gary
18-08-2009, 13:13
Wat een nonsens!
Bij toernooien ed. is de kans op scheuren in je kleding vrij hoog, ook bij 'hoge kwaliteit rashguards'. Oud tshirt van de schroothoop en een korte broek, niks mis mee.

Christophe
18-08-2009, 18:45
Misschien heeft Remco wel een punt, alleen de manier waarop lijkt me een beetje té "commercieel".