PDA

View Full Version : Interessante vraag....



evita
17-08-2009, 18:18
Wat doet de boksbond als Krista en Germaine
ook naar de Spelen in 2012 zouden willen?

Sinds het vrouwenboksen aan het Olympisch programma werd toegevoegd, de vorige week om precies te zijn, is er een levendige discussie op gang gekomen over wie er mogen meedoen aan het kwalificatie-traject richting Londen 2012. Esther Schouten? Nee? Die is prof - werd meteen gesteld. Als ze zich ondergeschikt zou willen maken aan de regels van de internationale bond, met kap en een beperkt aantal ronden boksend, dan weet ik dat zo net nog niet. Tiger Woods, geschat inkomen 75 miljoen per jaar, juicht het toe dat golf in 2016 wordt toegelaten tot de Spelen. In een nog veel conservatieve wereld dan het boksen, neemt iedereen in het golf als vanzelfsprekend aan dat Tiger meedoet. Een van de Olympische stelregels is de besten horen op de Spelen thuis. In het tennis en in het basketbal is al jaren het verschil tussen amateurs en profs geen item meer. Waarom zou dan een uitzondering voor het boksen worden gemaakt. Ik voorspel dat als een profbokser zich met deze vraag richt tot CAS (de internationale rechtbank voor sporters) dat nog een interessante uitspraak kan opleveren.

Het besluit om het vrouwen boksen toe te laten tot de Spelen van Londen 2012 heeft een nog interessantere discussie tot gevolg. Vrouwelijke kickboksers, en dat geldt ook voor de mannen, zijn dag in dag uit met hun sport bezig. Doen voor zestig procent aan bokstraining, hebben een bere-conditie, en roepen de hulp in van bijvoorbeeld een gevestigde bokstrainer als Ron Rovers. Peter Aerts en Andy Sauer vinden hem de allerbeste. Eric Warmerdam traint met Remy Bonyaski. En zo zijn er meer. Op de boksschool van Hennie van Bemmel traint tegenwoordig Krista Fleming, ook een kickboks wereldkampioene. Ene Michael roemt Germaine de Randamie op de website van Pedro van Raamsdonk en suggereert dat zij een uitnodiging heeft gekregen van Lennox Lewis omdat hij onder de indruk van haar bokskwaliteiten was. Ik bedoel maar, wie zegt dat er geen bokstalent in ons land rondloopt? Integendeel, het is er in voldoende mate, we scouten het alleen niet. Vergeten aan potentiele kandidaten duidelijk te maken hoe stimulerend een Olympische uitdaging kan zijn voor de ontwikkeling van hun sportcarriere. Stel nou eens, dat Krista of Germaine zich aanmeldt bij de boksbond (NBB) en zich inschrijft voor het NK om aan de Olympische kwalificatie-toernooien in 2010 en 2011 mee te doen. Wat is erop tegen? Ik ken in elk geval een sporter, die dat serieus overweegt. Dat zou ik van harte toejuichen. Laten we blij zijn met zo'n kweekvijver naast de deur.

En dat met de huidige selectieboksers Marichélle de Jong, Nouchka Fontijn en Maxime Koelemij (tot voor kort) in eigen gelederen. Dat kan nog boeiend worden.

Dat geldt ook voor het herenboksen. Op de druk bezochte kickboksscholen wordt doorgaans gebokst. Vaak blijkt dan dat die knapen zich graag zouden willen toeleggen op het boksen maar dat het aantal wedstrijden veel beperkter met minder uitstraling is dan in het kickboksen, d´r geen enkele connectie met de boksbond is, kortom: het perspectief ontbreekt. Dus blijven ze kickboksen. Vorig jaar was het experiment op de Ben Bril Memorial in Carre buitengewoon interessant. De organisator nodigde kickboksers uit om te boksen. Dat was pure reclame voor ,onze' sport. Wereldkampioen kickboksen Perry Ubeda won dat toernooi in een onvergetelijke finale tegen ,bokstalent´ Steve de Veth. Dit jaar vroegen Ryan Simson en Tarik Idrissi, twee grootheden in hun discipline, uit zichzelf om mee te doen op maandag 26 oktober 2009, opnieuw in Carre. Het boksen leeft.

Ik weet dat ik nu tegen zere schenen ga trappen. DE MUUR MOET OM. Laten we ruimer gaan denken. Niet vasthouden aan de heilige principes van de conservatieve bokswereld. Verwerp niet alles wat betreft het kickboksen, het is zeker geen minderwaardige sport. We zijn een rijk land als het gaat om talent. Dat bewijzen de successen in aanverwante sporten. Filter als boksbond de kansen, gooi de deur niet meteen dicht, kijk en weeg af wat de mogelijkheden zijn. Ik ben er van overtuigd dat er potentiele Europees bokskampioenen bij het kickboksen rondlopen. Het zijn pure topsporters net als Husnu Kocabas, Orhan Ozturk, Peter Mullenberg, Michael van der Heijden en vele anderen.


Hans de Bruijn
PR-adviseur
06-55342277