PDA

View Full Version : Nederland weer stapje richting politiestaat



Judas
21-09-2009, 12:31
http://www.nos.nl/nosjournaal/images/vingerafdruk_3149074907_1fe_tcm44-569503.jpg

Wie een paspoort of identiteitskaart aanvraagt, moet vanaf vandaag vingerafdrukken afstaan. Het is een Europese maatregel, die is bedoeld om te controleren of de gebruiker van een persoonsdocument wel de echte eigenaar is.

In totaal zullen vier vingerafdrukken worden afgenomen, twee zullen op een chip in de pas worden opgeslagen, zodat bijvoorbeeld de douane die kan vergelijken met de houder van de pas.

Onder andere Duitsland en Zweden doen dat al langer.

Databank
Waar Nederland afwijkt van andere landen is dat alle vier afdrukken ook in een centrale databank beschikbaar zullen komen. Daarmee legt de overheid dus een enorme hoeveelheid gegevens over Nederlandse burgers vast.

Privacy-experts zijn bang dat de politie in de toekomst steeds vaker gebruik zal maken van die databank bij onderzoek naar misdaden. Momenteel mag dat nog niet, maar experts menen dat het slechts een kwestie van tijd is voordat dat gebeurt.

"De voorwaarden kunnen elk moment veranderd worden", zei Annemarie Sprokkereef, deskundige op het gebied van biometrische gegevens vanochtend bij de NOS in het Radio 1 Journaal (http://weblogs.nos.nl/radio1journaal/2009/09/21/filiaal-vingerafdruk-van-een-lagere-kwaliteit-dan-vereist/). "In de praktijk is het zo dat het gebruik van een database steeds verder verruimd wordt."

Fouten
Vrijbit (http://www.vrijbit.nl/), Een organisatie die opkomt voor de privacy heeft daarom ook geprobeerd de invoering tegen te gaan. Vrijdag besliste het Europese Hof van Justitie echter dat de vingerafdrukken gebruikt mogen worden.

"Straks hebben we miljoenen vingers in de databank en daar zitten een heleboel technische en juridische bezwaren aan," waarschuwt Sprokkereef. "Het heeft voordelen, het zal mogelijk zijn een groot aantal fraudezaken op te sporen, maar je moet dat afwegen tegen andere belangen: privacybelangen en het ongemak dat mensen krijgen als er fouten worden gemaakt. "

Volgens Sprokkereef is het onvermijdelijk dat onschuldige mensen ten onrecht in verband zullen worden gebracht met misdaden. "De foutenpercentages zitten tussen 0.5 en 10." Die percentages lijken misschien laag, maar door de omvang van de database gaat het om zeker honderden gevallen.

Sprokkereef heeft zelf dan ook nog maar snel een 'oud' paspoort aangevraagd. "Ik wil het echt zo lang mogelijk uitstellen."

aliendwurf
21-09-2009, 12:32
prima, gewoon goeie handschoenen aan doen dan is er niks aan de hand.

joost
21-09-2009, 12:37
De percentages dat het fout zal gaan is inderdaad erg hoog voor die aantallen!

Maar aan de andere kant vind ik het wel weer positief.. ik heb niets te verbergen en ze mogen best mijn vingerafdrukken hebben! Als dit helpt voor het oplossen van misdaden is dit alleen maar positief!
Maar aan de andere kant.. hoeveel illegalen hebben we wel niet in dit land die niet geregistreerd staan en geen nederlands paspoort hebben?

micha
21-09-2009, 13:43
het wordt steeds gekker. werk er niet aan mee. protsesteer tegen iedere camera die ze ophangen. pasjes voor coffeeshops oprotten!

Karel
21-09-2009, 13:43
heb ook niks te verbergen, ben er blij om, als ik iemand vertrouw met mijn vingerafdruk dan is het wel de overheid en de ambtenaren

guess2007
21-09-2009, 13:55
Toevallig afgelopen vrijdag een oud paspoort gekregen, wist niet van de komst van deze onzin.
Kan er dus nog even 5 jaar lang op los gaan.

Volgende stap wordt een chip in je arm en bek houden.

chief108
21-09-2009, 14:02
is een verplichting vanuit de States geweest trouwens

NielsN
21-09-2009, 14:10
is een verplichting vanuit de States geweest trouwens

Dat is idd misschien nog wel het irritantste...:mad:

micha
21-09-2009, 14:13
heb ook niks te verbergen, ben er blij om, als ik iemand vertrouw met mijn vingerafdruk dan is het wel de overheid en de ambtenaren


naief

Judas
21-09-2009, 14:16
Dat is idd misschien nog wel het irritantste...:mad:

Laat de yanks maar roepen wat ze willen. Het meest irritante is dat dit een goed excuus is voor de staat en het met open armen ontvangt. Dat ze de kans meteen aangrijpen om een database aan te leggen...
Maar het allerirritantste zijn nog de mensen die zeggen: "Laat ze maar, ik heb toch niks te verbergen":whistling:.

Judas
21-09-2009, 14:17
naief

Denk dat hij het sarcastisch bedoelde, althans dat hoop ik dan maar...

micha
21-09-2009, 14:24
Denk dat hij het sarcastisch bedoelde, althans dat hoop ik dan maar...


ik ook

A.F.
21-09-2009, 14:56
Ok... dus laten we nu ff de stand van zaken bekijken:

* paspoort met vingerafdrukken

* alles met pinpas gaan betalen of proberen de mensen zoveel met pin te laten betalen

* de ov-chipkaart

* bonuskaart/airmiles

* telefoon met abbo.

* internet

Big Brother is watching you!!!

Nog meer aanvullingen???? totale controle door de staat ga je krijgen... elke poep en scheet zullen ze achterkomen

Ronald
21-09-2009, 14:59
Wie Nederland een politiestaat vind zou eens een tijdje in een politiestaat moeten gaan wonen.

chief108
21-09-2009, 15:51
http://www.foksuk.nl/content/formfield_files/formcartoon_6379_4885f5117d6027974d29c3f6a171366c0 4a1dff6.gif

micha
21-09-2009, 16:24
burgerrechten en privacy

Judas
21-09-2009, 16:37
Ok... dus laten we nu ff de stand van zaken bekijken:

* paspoort met vingerafdrukken

* alles met pinpas gaan betalen of proberen de mensen zoveel met pin te laten betalen

* de ov-chipkaart

* bonuskaart/airmiles

* telefoon met abbo.

* internet

Big Brother is watching you!!!

Nog meer aanvullingen???? totale controle door de staat ga je krijgen... elke poep en scheet zullen ze achterkomen

Uberhaupt die identificatieplicht. Die was oorspronkelijk zogenaamd ingevoerd onder het mom van o.a terrorismebestrijding en was aan zware restricties verbonden. Benieuwd hoeveel terroristen hierdoor gepakt zijn en hoeveel eraan verdiend wordt:whistling:.
Dan heb je nog dat rekeningrijden. Gelukkig is dat idee ff in de ijskast gezet, maar zal in de toekomst zeker weer ter sprake komen. Kunnen ze ook ff lekker in de gaten houden waar, wat en hoe je rijdt.
Dan had je dat idee om DNA profiel in de paspoorten te verplichten. Hebben ze uiteindelijk ook van afgezien, maar ze laten je alvast wennen aan het idee en we zullen er in de toekomst zeker mee te maken gaan krijgen.

Gary
21-09-2009, 16:37
Weet iemand om welke vingers het gaat ? Alleen de duim en wijsvinger of alle vingers? Zijn vast wel 'truucjes' om het te 'omzeilen'

A.F.
21-09-2009, 16:38
Weet iemand om welke vingers het gaat ? Alleen de duim en wijsvinger of alle vingers? Zijn vast wel 'truucjes' om het te 'omzeilen'

ja .... de benodigde vingers afhakken

chief108
21-09-2009, 16:42
Weet iemand om welke vingers het gaat ? Alleen de duim en wijsvinger of alle vingers? Zijn vast wel 'truucjes' om het te 'omzeilen'


ja .... de benodigde vingers afhakken
je moet twee vingers van beide handen laten scannen

ik zeg: hak ze...

Judas
21-09-2009, 16:52
Wie Nederland een politiestaat vind zou eens een tijdje in een politiestaat moeten gaan wonen.

Nederland is absoluut geen politiestaat, maar je bent het toch wel met me eens dat bepaalde maatregelen die kant op gaan?

Karel
21-09-2009, 16:55
ik ook

was de smilie vergeten ;)

redjuh
21-09-2009, 16:58
ik w8 met smart op het moment dat je een chippie in je poot krijgt, waarmee je alles kan regelen. nooit meer je portemonnee kwijt, of gekut met kapotte pasjes, groot geld, als je met een taxi naar huis moet en gewoon ff niet meer precies weet waar je woont... ideaal

Ronald
21-09-2009, 19:43
Nederland is absoluut geen politiestaat, maar je bent het toch wel met me eens dat bepaalde maatregelen die kant op gaan?
Nee, dat ben ik absoluut niet met je eens. Het lijkt er zelfs niet op. Als er op een strandfeest een dode valt doordat tientallen hooligans er huishouden, dan wordt in Nederland de politie grondig doorgelicht en ter verantwoording geroepen i.p.v. die hooligans. Hoezo politiestaat?

Biiyen
21-09-2009, 19:59
De kans dat die database met vingerafdrukken op straat beland is in NL zo ongeveer 100%. Sta je straks in de USA aan de balie bij het vliegveld. "Sir, your fingerprints we found at a murder scene" ...

NielsN
21-09-2009, 20:14
Nee, dat ben ik absoluut niet met je eens. Het lijkt er zelfs niet op. Als er op een strandfeest een dode valt doordat tientallen hooligans er huishouden, dan wordt in Nederland de politie grondig doorgelicht en ter verantwoording geroepen i.p.v. die hooligans. Hoezo politiestaat?

Heb je natuurlijk helemaal gelijk in, ik wilde zelf eigenlijk ook al gelijk reageren toen ik de topictitel zag... Maar ik ben het helemaal met Judas eens dat dit wel degelijk een zorgwekkende ontwikkeling is. Het is nooit verstandig om te veel macht bij enkele mensen te leggen, en zoals het nu gaat, is het binnenkort idd zover dat een enkeling over enorme hoeveelheden informatie zal beschikken. En dat is wel het voorportaal van machtsmisbruik en corruptie.

Wat dat betreft vind ik in dit geval een iets te zware kwalificatie beter dan dat er luchtig over wordt gedaan.

Jochem
21-09-2009, 23:43
In mijn ogen is het een groot probleem van de samenleving dat er door de toenemende individualiteit een steeds groter gebrek aan sociale controle is. In mijn ogen is bv chip in je hand dan ook geen probleem maar eerder gewenst. Een stel regels eromheen dat de gegevens alleen gebruikt mogen worden bij misdrijven. (dus niet te hard rijden). Klaar, criminaliteit met 80% ingedamd. Jah tuurlijk gaat het fout. Alsof het nu nooit fout gaat, nu heb je nog minder hard bewijs. Het zal mij echt aan mijn reet roesten dat al die informatie beschikbaar komt voor de overheid. Zelfde met prive info voor bedrijven. Ik heb liever reclame over artikelen die ik wil, dan over artikelen die ik niet wil. Ik zie altijd argumenten gebaseerd op wilde fantasien dat de staat of bedrijven zoveel slechts ermee willen doen. WAT DAN? wtf moeten ze met die info wat zo schadelijk voor me is. Ik denk dat je er mensen en de maatschappij eerder mee kunt helpen. Tuurlijk kunnen criminelen er hun gewin mee doen. What else is new? die problemen zijn ook oplosbaar.

MB667
22-09-2009, 08:03
Nog meer aanvullingen???? totale controle door de staat ga je krijgen... elke poep en scheet zullen ze achterkomen

Nog even en de chip die je onder je huid dient te plaatsen komt eraan.

kuddes mensen die hier ook mee akkoord gaan, eerst op vrijwillige basis, daarna een verplichting. Met die chip kun je dan alles regelen, geld, eten drinken, wonen etc etc.

Als je dan iets doet wat de regering niet zit, kunnen ze je fijn opzoeken via die chip en alles afsluiten waardoor jij geld zou kunnen hebben.

zeitgeist!!!!!

NTT-FX
22-09-2009, 19:12
Ach , het meest zotte is dat ik ondanks het nieuwe paspoort nog altijd m'n afdrukken moet laten nemen voor ik Japan in mag...

Muay Thai Elite
22-09-2009, 19:28
Konichiwa bitches.

De dikke nudist
22-09-2009, 20:35
Nee, dat ben ik absoluut niet met je eens. Het lijkt er zelfs niet op. Als er op een strandfeest een dode valt doordat tientallen hooligans er huishouden, dan wordt in Nederland de politie grondig doorgelicht en ter verantwoording geroepen i.p.v. die hooligans. Hoezo politiestaat?

Dat is zo, Nederland is nog steeds een rechtsstaat. Maar... dat neemt niet weg dat de instrumenten die nodig zijn om een politiestaat in stand te houden er niet zijn, We worden wel degelijk goed in de gaten gehouden met OV-chipkaarten, camera's langs de wegen, camera's op straat, email verkeer, opgeslagen telefoongegevens en nu een databank met vingerafdrukken.
Als er totaal geen gevaar is dat er misbruik van wordt gemaakt in de toekomst is dat natuurlijk geen probleem. Maar we weten zelf dat de politieke situatie nooit stabiel is. En daarom moeten we hier tegen zijn. Niemand zou mogen beschikken over dit potentiele wapen als niet gegarandeerd kan worden dat het nooit misbruikt zal worden. Dat kan niet gegarandeerd worden gezien de aard van de mens, en daarom vind ik dat we niet moeten meedoen aan het bouwen van dit potentiele wapen.

Ronald
22-09-2009, 21:26
Niemand zou mogen beschikken over dit potentiele wapen als niet gegarandeerd kan worden dat het nooit misbruikt zal worden. Dat kan niet gegarandeerd worden gezien de aard van de mens, en daarom vind ik dat we niet moeten meedoen aan het bouwen van dit potentiele wapen.
In dat geval moeten we alles afschaffen.

barclay
22-09-2009, 21:26
Dat is zo, Nederland is nog steeds een rechtsstaat. Maar... dat neemt niet weg dat de instrumenten die nodig zijn om een politiestaat in stand te houden er niet zijn, We worden wel degelijk goed in de gaten gehouden met OV-chipkaarten, camera's langs de wegen, camera's op straat, email verkeer, opgeslagen telefoongegevens en nu een databank met vingerafdrukken.
Als er totaal geen gevaar is dat er misbruik van wordt gemaakt in de toekomst is dat natuurlijk geen probleem. Maar we weten zelf dat de politieke situatie nooit stabiel is. En daarom moeten we hier tegen zijn. Niemand zou mogen beschikken over dit potentiele wapen als niet gegarandeerd kan worden dat het nooit misbruikt zal worden. Dat kan niet gegarandeerd worden gezien de aard van de mens, en daarom vind ik dat we niet moeten meedoen aan het bouwen van dit potentiele wapen.

Idd,

Stel dat we te maken krijgen met een hitler 2.0 over tien jaar....

en dit keer zijn het niet de joden maar dikke nudisten, dan kan jij je niet meer verschuilen ouwe. waar je ook eet ,waar je ook een wc bevuild en waar je ook achter katten aan zit ... ze zullen je pakken dikke, waar je je ook verstopt.

peace love

Muay Thai Elite
22-09-2009, 21:32
Humor.

De dikke nudist
22-09-2009, 21:50
In dat geval moeten we alles afschaffen.
Zo'n simplistisch tegenargument valt me van je tegen. Dat is suggereren dat ik beweer dat wapens of machtsmiddelen op zich gevaarlijk zijn. Dat zijn ze niet. Maar op zo'n grote schaal zo veel macht bij zo weinigen leggen...


Idd,

Stel dat we te maken krijgen met een hitler 2.0 over tien jaar....

en dit keer zijn het niet de joden maar dikke nudisten, dan kan jij je niet meer verschuilen ouwe. waar je ook eet ,waar je ook een wc bevuild en waar je ook achter katten aan zit ... ze zullen je pakken dikke, waar je je ook verstopt.

peace love
Gossie, bargay probeert ook es te trollen.

Judas
22-09-2009, 22:03
Dat is zo, Nederland is nog steeds een rechtsstaat. Maar... dat neemt niet weg dat de instrumenten die nodig zijn om een politiestaat in stand te houden er niet zijn, We worden wel degelijk goed in de gaten gehouden met OV-chipkaarten, camera's langs de wegen, camera's op straat, email verkeer, opgeslagen telefoongegevens en nu een databank met vingerafdrukken.
Als er totaal geen gevaar is dat er misbruik van wordt gemaakt in de toekomst is dat natuurlijk geen probleem. Maar we weten zelf dat de politieke situatie nooit stabiel is. En daarom moeten we hier tegen zijn. Niemand zou mogen beschikken over dit potentiele wapen als niet gegarandeerd kan worden dat het nooit misbruikt zal worden. Dat kan niet gegarandeerd worden gezien de aard van de mens, en daarom vind ik dat we niet moeten meedoen aan het bouwen van dit potentiele wapen.

Precies.

Lee Hottie # 1 fan
22-09-2009, 22:22
Ik lees nu 2 pagina's over de verloedering van het nederlandse systeem,
en nog heeft Sjaak niet gereageerd. Zou hij eindelijk naar Somalie zijn geemigreerd

Ronald
22-09-2009, 23:03
Zo'n simplistisch tegenargument valt me van je tegen.
Zo simpel is het soms toch echt ;) . Jouw redenatie gaat namelijk ook op voor een strafregister, een bevolkingsregister, de ledenadministratie van de volleybalvereniging, het dienstwapen van een agent, het leger, de vliegtuigen van de KLM, enz. enz. Allemaal potentiële wapens, nog steeds dezelfde aard van de mens, geen garanties tegen misbruik, politieke instabiliteit, enz. enz. Kortom, als jouw argument valide is moet je alles afschaffen en je niet beperken tot één onderwerp wat je toevallig net niet aanstaat.

Muay Thai Elite
22-09-2009, 23:23
Waarom Balkenende als je Ronald hebt.

De dikke nudist
23-09-2009, 00:13
Zo simpel is het soms toch echt ;) . Jouw redenatie gaat namelijk ook op voor een strafregister, een bevolkingsregister, de ledenadministratie van de volleybalvereniging, het dienstwapen van een agent, het leger, de vliegtuigen van de KLM, enz. enz. Allemaal potentiële wapens, nog steeds dezelfde aard van de mens, geen garanties tegen misbruik, politieke instabiliteit, enz. enz. Kortom, als jouw argument valide is moet je alles afschaffen en je niet beperken tot één onderwerp wat je toevallig net niet aanstaat.

Als mijn redenatie betrekking had op iets anders dan het besproken onderwerp dat had ik dat wel genoemd.

Maar precies zoals je zegt, de huidige machtsmiddelen kunnen ook worden gebruikt door de verkeerde mensen in eventuele tijden van politieke instabiliteit of een radicale verandering in het rechtssysteem. Moeten we er dan nog meer van die middelen bij hebben?

Dus mijn argument is niet dat machtsmiddelen op zichzelf slecht zijn. Men is persoonlijk verantwoordelijk voor wat hij/zij met zijn machtsmiddelen doet. Maar hier wordt de verantwoordelijkheid niet gelegd bij een persoon. De verantwoordelijkheid over dit middel wordt gelegd bij een instituut, en bij de bestuurders van dat instituut in de toekomst, zonder dat men zich afvraagt wie die bestuurders zullen zijn die nu nog niet eens geboren zijn en of het wel verstandig is om nu machtsmiddelen voor deze onbekenden te blijven opbouwen.

Mickey
23-09-2009, 00:39
Hah! Het klopt dat we het in Nederland nog niet heel slecht hebben in dit opzicht. Maar Nederland loopt telkens wel voorop in dit soort zaken. Komt ook door de schaapse mentaliteit van de Nederlander.

Ik heb hem al eerder aangehaald in dit soort discussies, maar hij gaat altijd op:
"Those who would sacrifice liberty for security deserve neither."
Benjamin Franklin

En wat betreft je rechten op vrijheid en privacy en dergelijke nonsens discussies: Ik denk dat George Carlin het prima verwoorde in dit stukje vanaf 4:22.

YouTube - YOU HAVE NO RIGHTS - George Carlin (http://www.youtube.com/watch?v=hWiBt-pqp0E)
Its fucked up.. Maar het is in essentie allemaal een illusie. Als morgen de stroom uitvalt en er geen water meer uit de kraan komt, moet jij eens kijken hoe snel het recht van de sterkste weer op gaat.

Het beste wat je kunt doen is work the fucking system.

Muay Thai Elite
23-09-2009, 11:15
Schaapse mentaliteit zit in de MENS. Dat is niet alleen aan de Nederlander besteed. Dus fuck Benjamin Franklin en fuck zijn moeder. Carlin is trouwens wel een baas, maar hij vergeet wel 1 ding: het is mens eigen om gewoon alles te verneuken, totaal destructieve diersoort zijn we, dus is het goed dat er via die 'zogenaamde hogere machten' wetten en regels zijn gemaakt, zodat wij als destructieve diersoort een beetje met elkander kunnen tezamenleven. Je weet toch. Dat die wetten en regels in principe 'verzonnen' zijn door ons, sja, in Amerika zijn er inderdaad nog van die mongolen die denken dat ze er zomaar waren..

anoniem gg
23-09-2009, 12:00
Phony Terror Case Prompts Corporate Media Feeding Frenzy (http://www.infowars.com/phony-terror-case-prompts-corporate-media-feeding-frenzy/)

Ronald
23-09-2009, 21:23
Moeten we er dan nog meer van die middelen bij hebben?
Geen idee. Je ziet in mijn posts overigens ook dat ik geen oordeel geef over het systeem van die vingerafdrukken op zich. Ik heb er eerlijk gezegd nog niet zo'n uitgesproken mening over, maar dat komt vast nog wel ;) .

Waar ik vooral op reageer is dat er geïnsinueerd wordt dat Nederland een politiestaat aan het worden is. Mensen die dat vinden weten naar mijn idee hun vrijheden en verworvenheden niet op waarde te schatten.

Verder reageer ik op jouw argumentatie, die in mijn ogen eenvoudigweg niet kloppend is. En als die wel kloppend is geldt die dus ook voor andere thema's.

Nog ff iets over wat ik 4 jaar geleden meemaakte. Ik ging met m'n broer en een vriend naar Thailand. Dat zat natuurlijk nog dichter bij 9-11 dan nu het geval is. Strenge controles en best wel een gedoe bij de douane enzo. Gewoon om te testen hoe waterdicht je paspoort nou eigenlijk is hebben mijn broer en ik onze paspoorten gewisseld. Het bleek dus dat ik met het paspoort van een ander zonder enig probleem het land binnen kwam. Voor mijn broer gold hetzelfde.
Het systeem van het paspoort is op dit moment gebaseerd op je lengte en een pasfoto. Dat dat niet echt het meest sollide systeem is om je identiteit aan op te hangen bleek dus in de praktijk.

De dikke nudist
23-09-2009, 22:27
Geen idee. Je ziet in mijn posts overigens ook dat ik geen oordeel geef over het systeem van die vingerafdrukken op zich. Ik heb er eerlijk gezegd nog niet zo'n uitgesproken mening over, maar dat komt vast nog wel ;) .

Waar ik vooral op reageer is dat er geïnsinueerd wordt dat Nederland een politiestaat aan het worden is. Mensen die dat vinden weten naar mijn idee hun vrijheden en verworvenheden niet op waarde te schatten.

Verder reageer ik op jouw argumentatie, die in mijn ogen eenvoudigweg niet kloppend is. En als die wel kloppend is geldt die dus ook voor andere thema's.


Ik denk niet dat Nederland, of bepaalde machten in Nederland actief afsturen op een politiestaat. En dat dat op dit moment nog niet zo is lijkt me ook wel duidelijk. Dus daar zitten we op één lijn, denk ik.

Dat een argument klopt voor het ene onderwerp maakt het nog niet kloppend voor een ander onderwerp. Bijvoorbeeld het bezit van een pistool hoeft niet gevaarlijk te zijn. Maar met het bezit van een H-bom zijn aanzienlijk meer risico's gemoeid. Het is ongeveer hetzelfde, het gaat allebei om het bezit van een wapen, maar de schaal van de potentiele gevolgen bij eventueel misbruik maakt dat er toch andere afwegingen worden gemaakt.

Ronald
24-09-2009, 18:53
Dat een argument klopt voor het ene onderwerp maakt het nog niet kloppend voor een ander onderwerp. Bijvoorbeeld het bezit van een pistool hoeft niet gevaarlijk te zijn. Maar met het bezit van een H-bom zijn aanzienlijk meer risico's gemoeid. Het is ongeveer hetzelfde, het gaat allebei om het bezit van een wapen, maar de schaal van de potentiele gevolgen bij eventueel misbruik maakt dat er toch andere afwegingen worden gemaakt.
De grootte van het effect heeft volgens mij geen invloed op de logica van de redenering er achter. Los daarvan denk ik dat we ook wel grotere potentiële wapens hebben dan een database van vingerafdrukken. Waarschijnlijk verschillen we daarover van mening, maar het mooie is dat dat ook gewoon mag in Nederland. We kunnen het zelfs moeiteloos op het Internet gooien en hoeven ons er dan ook nog geen eens zorgen over te maken dat iemand ons op basis daarvan oppakt. Dat is het punt wat ik wilde maken ;)