PDA

View Full Version : BJJ met gi owns no-gi



Jochem
29-09-2009, 14:52
De discussie is al een keer eerder gevoerd, ik (en vele anderen) vind dat door trainen met GI je technischer wordt als no-gi, en je uiteindelijk dus een betere grondvechter wordt. Naar aanleiding van de resultaten van de ADCC zeg ik nogmaals --> grondtrainen zonder gi is duidelijk inferieur aan met gi. Je vecht uiteindelijk slordiger, en vertrouwt meer op kracht en snelheid als je alleen no-gi traint.. Zijn er hier mensen die alleen zonder gi trainen, en toch goed presteren op grappling regels? of leraren die vinden dat no-gi trainen voldoende is, of zelfs beter.

HUNTER
29-09-2009, 14:55
tsja.... ik deel je mening ook wel.

Maar aan de andere kant, als je gasten als Eddie Bravo hebt die de boel af en toe weer eens wat anders benaderen dan moet je ook toegeven dat die best succes hebben.

DK
29-09-2009, 15:09
Ik ben sinds kort eindelijk om en train nu een paar weken met gi. Vind het in ieder geval een stuk moeilijker dan zonder

Christophe
29-09-2009, 15:28
Ik weet niet of er veel discussie aan is, zoals je zelf al zegt: trainen met gi is totaal superieur aan trainen zonder gi.

masakatsu agatsu
29-09-2009, 16:10
heb beide getraind, train nu zonder gi ivm MMA.
Vind niet dat de een beter is als de ander, met gi kan ik veel meer technieken zetten dan zonder gi.( dus is met gi voor mij makkelijker)
zonder gi is het aanbod kleiner en is er minder grip.

Chico
29-09-2009, 16:13
gewoon beide doen.. zie veel judoka's die moeite hebben met no-gi omdat ze ineens niets kunnen pakken...

beide heeft zijn charmes... en beide is cool om te doen..

Mule-Kick
29-09-2009, 16:14
Ik train momenteel enkel No-gi maar ben er wel over aant denken om binnekort ook met Gi te gaan trainen. Puur om eens te kijken hoe dat voelt enz, en om completer plaatje te krijgen.

Ik heb pas 1x meegedaan aan een grappling toernooi (Grappling Ede bij beginners) en daar 2 partijen gewonnen en 3 verloren. 1 van mijn winstpartijen was wel tegen een pure BJJ vechter. Maar goed mijn ervaring is dus veel te beperkt om te oordelen wat nu beter is. Denk dat het belangrijk is om allebei te trainen eigenlijk.

Ivo C.
29-09-2009, 16:15
I grapple prefferably without the Gi.

I sweat a lot so I need to wash it all the time :)

a.s.c.
29-09-2009, 16:52
Moet zeggen dat ik dit wel heel zwart-wit vind. Ik heb zowel BJJ met GI als zonder GI getraind (nu nog een enkele keer met GI). Het accent ligt, in mijn ogen gewoon net wat anders. Met GI is wat trager en je moet voor elke centimeter vechten, zonder GI is het gevecht wat sneller en moet je het meer hebben van reactievermogen. Door een gebrek aan handvaten kan je zonder GI wat sneller bewegen waardoor er soms technische fouten in sluipen, aan de andere kant is het ook makkelijk om iemand af te remmen (ook al heb je geen techniek) met GI. Het feit dat je moet vechten voor elke centimeter wil niet per defenitie zeggen dat elke centimer je technischer maakt. Het kan ook gewoon zijn dat die ander zich alleen maar vastklampt aan je pak en je afremt. Daarbij zijn er gewoon meer mogelijkheden met GI (het kennen van meer technieken ligt in deze dus niet zozeer aan technische kunde maar meer aan het feit dat de ander een jas met handvaten aan krijgt). Dan is het gewoon maar de vraag vanuit welk perspectief je kijkt. Bij MMA of op straat loopt (vrijwel) niemand met een GI. Daarbij zijn in mijn ogen je sparringspartners belangrijker dan je GI :P

Briant
29-09-2009, 17:04
Je wordt de beste grappler door zowel gi als no gi te vechten. Je hebt het no-gi gedeelte nodig om de andere handvatten te begrijpen en te gebruiken.

DK
29-09-2009, 17:40
Moet zeggen dat ik dit wel heel zwart-wit vind. Ik heb zowel BJJ met GI als zonder GI getraind (nu nog een enkele keer met GI). Het accent ligt, in mijn ogen gewoon net wat anders. Met GI is wat trager en je moet voor elke centimeter vechten, zonder GI is het gevecht wat sneller en moet je het meer hebben van reactievermogen. Door een gebrek aan handvaten kan je zonder GI wat sneller bewegen waardoor er soms technische fouten in sluipen, aan de andere kant is het ook makkelijk om iemand af te remmen (ook al heb je geen techniek) met GI. Het feit dat je moet vechten voor elke centimeter wil niet per defenitie zeggen dat elke centimer je technischer maakt. Het kan ook gewoon zijn dat die ander zich alleen maar vastklampt aan je pak en je afremt. Daarbij zijn er gewoon meer mogelijkheden met GI (het kennen van meer technieken ligt in deze dus niet zozeer aan technische kunde maar meer aan het feit dat de ander een jas met handvaten aan krijgt). Dan is het gewoon maar de vraag vanuit welk perspectief je kijkt. Bij MMA of op straat loopt (vrijwel) niemand met een GI. Daarbij zijn in mijn ogen je sparringspartners belangrijker dan je GI :P

Op straat heeft iedereen juist kleding aan. Een gewone jas heeft dezelfde handvaten als een gi

Jochem
29-09-2009, 18:30
Op straat heeft iedereen juist kleding aan. Een gewone jas heeft dezelfde handvaten als een gi

x2. Probeer maar eens een choke op een tshirt, werkt nog beter als met een pak. Unless the tshirt rips ofc :)

Briant
29-09-2009, 18:32
Waarom komen er argumenten over "straat" langs terwijl we het hebben over competitie?

Jochem
29-09-2009, 18:35
Moet zeggen dat ik dit wel heel zwart-wit vind. Ik heb zowel BJJ met GI als zonder GI getraind (nu nog een enkele keer met GI). Het accent ligt, in mijn ogen gewoon net wat anders. Met GI is wat trager en je moet voor elke centimeter vechten, zonder GI is het gevecht wat sneller en moet je het meer hebben van reactievermogen. Door een gebrek aan handvaten kan je zonder GI wat sneller bewegen waardoor er soms technische fouten in sluipen, aan de andere kant is het ook makkelijk om iemand af te remmen (ook al heb je geen techniek) met GI. Het feit dat je moet vechten voor elke centimeter wil niet per defenitie zeggen dat elke centimer je technischer maakt. Het kan ook gewoon zijn dat die ander zich alleen maar vastklampt aan je pak en je afremt. Daarbij zijn er gewoon meer mogelijkheden met GI (het kennen van meer technieken ligt in deze dus niet zozeer aan technische kunde maar meer aan het feit dat de ander een jas met handvaten aan krijgt). Dan is het gewoon maar de vraag vanuit welk perspectief je kijkt. Bij MMA of op straat loopt (vrijwel) niemand met een GI. Daarbij zijn in mijn ogen je sparringspartners belangrijker dan je GI :P


Ik denk ook zeker dat je beiden moet trainen. No-gi is inderdaad anders. Maar ik denk als je ALLEEN no-gi traint, dat je uiteindelijk techniek tekort komt. Juist omdat je met Gi veel meer op techniek moet vertrouwen. bijvoorbeeld positieontsnappingen, en submissieescapes zijn vele malen moeilijker met gi. Ergo, als je deze beheerst met gi, is het eenvoudiger knokken zonder gi. Ik heb het dus niet over MEER technieken met gi trainen, maar een betere invulling van de basistechnieken. Je komt met veel minder weg.

De dynamiek en grips van No-gi is inderdaad ook wat in mijn ogen de aanpassing is van gi naar no-gi.

Jochem
29-09-2009, 18:36
Waarom komen er argumenten over "straat" langs terwijl we het hebben over competitie?

We hebben het over Gi- vs No-gi, als iemand daar het straatgevecht bij wilt halen... be my guest :)

Dragao
29-09-2009, 18:42
Ik deed het eigenlijk altijd wel goed in ede zonder gi tegen bjj vechters, maar toch heb ik gekozen om toch bjj erbij te doen omdat je er inderdaad technischer van wordt.

Briant
29-09-2009, 18:49
Met Gi ben je makkelijker uit balans te brengen je zal dus een betere basis moeten hebben. Je posture is makkelijker gebroken, daar moet je zo dus ook aan werken. Ook het even uit een arm/been klem glippen gaat ook niet zo makkelijk dus je zal sterke verdedigingen moeten hebben. Dit zijn naar mijn mening de voordelen die je met een Gi kan behalen ten opzichte van alleen no-gi trainen.

Mauler
29-09-2009, 23:16
Hoofdpunt is:
De gi zorgt ervoor dat er meer voor positie wordt gegaan; dit maakt uiteindelijk betere grapplers.

Gary
29-09-2009, 23:17
Ben nogi begonnen, daarna een lange tijd met gi getraind en onder marcos flexa blauw behaald. Toen besloten dat ik mma wou gaan doen, train sindsdien nooit meer in gi. Toen ik voor het eerst bij mikes ging mma ging sparren moest ik veel aanpassingen maken aan mn game om het in mma effectief te maken, heb de meeste dingen geleerd door keihard op mn bek te worden gestompt :P
In puur grapplingcompetitie zal de puur Gi vechter een voordeel hebben over de nogi grappler, MITS hij ook af en toe nogi traint om met de andere 'hendels' om te leren gaan. Voor mma zijn beiden heel effectief maar de explosieve scrambles (+zweet wat alles 10x moeilijker maakt) van nogi vind je (mijn ervaring) weinig terug in gi-wedstrijden. En nu we het toch erover hebben, voor self defence pwnen de gi vechters de nogi grapplers echt all day. Als je nooit in een pak bent gechoked lijkt het me sterk dat je uit een goeie gichoke komt op straat + kledingchokes zijn echt vanuit de meest bizarre posities nog aan te zetten, vooral tegen mensen die onervaren zijn met grappling.
Als kijk-sport vind ik nogi persoonlijk veel leuker om te zien dan gi. Het eerste is simpelweg veel sneller, dynamischer en meer spectaculair. Als je echt de kleine details kan waarderen en het leuk vind om iemand meteen te zien guardjumpen en vervolgens tien minuten guard te zien passen waarbij er een constante battle over grips is, be my guest :P (no offence intended).

Jochem
29-09-2009, 23:20
mee eensch hoor, bjj wedstrijden zijn stukken minder kwark om te kijken als grappling

oOz
30-09-2009, 00:29
Ik denk dat een GI vooral goed is voor beginners. Ik zie hierdoor in ieder geval veel van de techniek achter een submission, bij MMA speel ik vaak op kracht en let ik niet altijd op wat ik met BJJ geleerd heb (niet tegen Jochem vertellen).

En als ik mij niet vergis gaat het bij BJJ vooral om de technieken en niet om de brute kracht. Hierbij ben ik het dus eens met de stelling dat BJJ met gi ownt. Dit betekent overigens niet dat ik het altijd leuker vind om met GI te grapplen, het is ook wel eens fijn om jezelf helemaal uit te putten als het echt op kracht aankomt.

Mr 1 Leg
30-09-2009, 04:44
ik train zowel met gi en zonder bjj is top ook voor mma mijn mening natuurlijk.en grapling ook ni te vergeten.;)

a.s.c.
30-09-2009, 14:31
Ik denk ook zeker dat je beiden moet trainen. No-gi is inderdaad anders. Maar ik denk als je ALLEEN no-gi traint, dat je uiteindelijk techniek tekort komt. Juist omdat je met Gi veel meer op techniek moet vertrouwen. bijvoorbeeld positieontsnappingen, en submissieescapes zijn vele malen moeilijker met gi. Ergo, als je deze beheerst met gi, is het eenvoudiger knokken zonder gi. Ik heb het dus niet over MEER technieken met gi trainen, maar een betere invulling van de basistechnieken. Je komt met veel minder weg.

De dynamiek en grips van No-gi is inderdaad ook wat in mijn ogen de aanpassing is van gi naar no-gi.

Ik snap wat je bedoelt.

Ik zie het echter zo (basis is bij beide BJJ – natuurlijk :D):

De basistechnieken zijn voor beiden praktisch gelijk (het gros van de BJJ technieken kan ook zonder pak). Waar de GI vechter meer focus legt op het gebruik van het pak, traint de no-GI vechter beenklemmen in elke mogelijke variant (iets waarbij je in het BJJ pas vanaf bruin over mag gaan nadenken, het gebruiken tijdens sparren althans). Dit vormt al een verschil in benadering, waarbij de no-GI grappler in mijn ogen beter uitkomt. Beenklemmen zijn vaak een ondergeschoven kindje voor pur sang BJJ vechters (net zoals pakverwurgingen voor grapplers overigens, maar die zijn afhankelijk van het pak).

Hoewel de GI vechter meer ‘moeite’ moet doen om langs de guard , onder de mount of sidemount (uit) te komen is niet al die moeite per definitie voordelig voor zijn of haar techniek. Een techniek kan prima uitgevoerd worden, maar omdat de ander zich net weet vast te grijpen aan de GI, en hier niet zozeer een betere positie mee behaald maar het proces wel weet te vertragen kan het spel enorm langzaam worden. Dit gaat ten koste van de transities en uiteindelijke submissies in het BJJ (tijd is op etc.) terwijl de grip van de ander niet ‘technisch’ hoeft te zijn. Ik heb in de praktijk meerdere malen kunnen zien dat het voor een gevorderde no-GI vechter makkelijker is om zijn technische superioriteit te benadrukken in een partij tegen een mindere tegenstander dan dat het voor een gevorderde GI vechter is. Veel van de laatstgenoemde partijen veranderen in een snoozefest omdat de mindere vechter kan remmen door zich aan de GI te klampen. Zo heb ik mij in mijn beginjaren ook staande weten te houden tegen de grote namen in het BJJ. Wanneer beide vechters gevorderd zijn hebben beide voordeel van het pak (iets wat het moeilijker passeren etc. tot een kwestie van wrijving lijkt te maken.)

Daarbij is het zo dat er in mijn ogen meer techniek voor nodig is om bijvoorbeeld iemand te sweepen met een de la riva zonder GI dan met GI. Hetzelfde geldt voor submissions, eerder werd gesteld dat je er makkelijker uitkomt zonder GI, dat mag zo zijn, maar dat maakt het voor de no-Gi vechter dus moeilijker om iemand te submitten (er komt dus meer timing, precisie en perfectie van de techniek bij kijken.) Een goed voorbeeld hiervan is tijdens MMA, als je net begint is het makkelijker om iemand te submitten omdat hij niet glad is (BJJ) als hij zweet is het veel moeilijker (grappling). Ik verkies in ieder geval persoonlijk het krijgen van superscherpe submissions boven het kunnen ontsnappen uit submissions (daar had je sowieso al niet in moeten komen).

Het tempo is ook totaal anders. Kijk naar de wedstrijden van zwarte banders BJJ met GI. 9 van de 10 keer heffen ze elkaar technisch vrijwel helemaal op. Wat blijft er over? Een wedstrijd waar behalve gevechten om grip en bijna/bijna technieken niets van overblijft. Hoe anders is dat op Abu Dhabi? Het tempo ligt hoger, de transities zijn sneller en ik denk dat er zelfs meer submissions zijn (maar dat weet ik echt niet zeker). Door deze snelle transities denk ik dat no-GI grapplers sneller en vaker met verschillende posities moeten omgaan en vaker in submissions komen. Als ze daar uit ontsnappen of even net iets gemakkelijker uit de guard komen waardoor het gevecht meer kanten opgaat tijdens het sparren of de wedstrijd zie ik dat eerder als een verbreding van de kennis en kunde (meer allround worden) dan het oneindig knokken tegen vasthouden. Dat er een verschil zit in de kwaliteit van BJJ vechters in bijvoorbeeld ede tegenover no-GI vechters komt volgens mij meer voort uit het feit dat no GI grapplers over het algemeen meer bezig zijn met MMA dan BJJ (en kwaliteit van de grondtrainers van de verschillende gyms).

Jochem
30-09-2009, 16:06
Ik snap wat je bedoelt.

Ik zie het echter zo (basis is bij beide BJJ – natuurlijk :D):

De basistechnieken zijn voor beiden praktisch gelijk (het gros van de BJJ technieken kan ook zonder pak). Waar de GI vechter meer focus legt op het gebruik van het pak, traint de no-GI vechter beenklemmen in elke mogelijke variant (iets waarbij je in het BJJ pas vanaf bruin over mag gaan nadenken, het gebruiken tijdens sparren althans). Dit vormt al een verschil in benadering, waarbij de no-GI grappler in mijn ogen beter uitkomt. Beenklemmen zijn vaak een ondergeschoven kindje voor pur sang BJJ vechters (net zoals pakverwurgingen voor grapplers overigens, maar die zijn afhankelijk van het pak).

Hoewel de GI vechter meer ‘moeite’ moet doen om langs de guard , onder de mount of sidemount (uit) te komen is niet al die moeite per definitie voordelig voor zijn of haar techniek. Een techniek kan prima uitgevoerd worden, maar omdat de ander zich net weet vast te grijpen aan de GI, en hier niet zozeer een betere positie mee behaald maar het proces wel weet te vertragen kan het spel enorm langzaam worden. Dit gaat ten koste van de transities en uiteindelijke submissies in het BJJ (tijd is op etc.) terwijl de grip van de ander niet ‘technisch’ hoeft te zijn. Ik heb in de praktijk meerdere malen kunnen zien dat het voor een gevorderde no-GI vechter makkelijker is om zijn technische superioriteit te benadrukken in een partij tegen een mindere tegenstander dan dat het voor een gevorderde GI vechter is. Veel van de laatstgenoemde partijen veranderen in een snoozefest omdat de mindere vechter kan remmen door zich aan de GI te klampen. Zo heb ik mij in mijn beginjaren ook staande weten te houden tegen de grote namen in het BJJ. Wanneer beide vechters gevorderd zijn hebben beide voordeel van het pak (iets wat het moeilijker passeren etc. tot een kwestie van wrijving lijkt te maken.)

Daarbij is het zo dat er in mijn ogen meer techniek voor nodig is om bijvoorbeeld iemand te sweepen met een de la riva zonder GI dan met GI. Hetzelfde geldt voor submissions, eerder werd gesteld dat je er makkelijker uitkomt zonder GI, dat mag zo zijn, maar dat maakt het voor de no-Gi vechter dus moeilijker om iemand te submitten (er komt dus meer timing, precisie en perfectie van de techniek bij kijken.) Een goed voorbeeld hiervan is tijdens MMA, als je net begint is het makkelijker om iemand te submitten omdat hij niet glad is (BJJ) als hij zweet is het veel moeilijker (grappling). Ik verkies in ieder geval persoonlijk het krijgen van superscherpe submissions boven het kunnen ontsnappen uit submissions (daar had je sowieso al niet in moeten komen).

Het tempo is ook totaal anders. Kijk naar de wedstrijden van zwarte banders BJJ met GI. 9 van de 10 keer heffen ze elkaar technisch vrijwel helemaal op. Wat blijft er over? Een wedstrijd waar behalve gevechten om grip en bijna/bijna technieken niets van overblijft. Hoe anders is dat op Abu Dhabi? Het tempo ligt hoger, de transities zijn sneller en ik denk dat er zelfs meer submissions zijn (maar dat weet ik echt niet zeker). Door deze snelle transities denk ik dat no-GI grapplers sneller en vaker met verschillende posities moeten omgaan en vaker in submissions komen. Als ze daar uit ontsnappen of even net iets gemakkelijker uit de guard komen waardoor het gevecht meer kanten opgaat tijdens het sparren of de wedstrijd zie ik dat eerder als een verbreding van de kennis en kunde (meer allround worden) dan het oneindig knokken tegen vasthouden. Dat er een verschil zit in de kwaliteit van BJJ vechters in bijvoorbeeld ede tegenover no-GI vechters komt volgens mij meer voort uit het feit dat no GI grapplers over het algemeen meer bezig zijn met MMA dan BJJ (en kwaliteit van de grondtrainers van de verschillende gyms).

Goeie punten, ik ben het wel met een aantal dingen niet eens, of doe ik anders.

In mijn gym train ik bijvoorbeeld beenklemmen e.d. al gewoon vanaf wit. Ja, ook heelhooks, met de notitie dat ik hier altijd erg op hamer dat je deze alleen mag laten "zien" en niet aanzetten. Dat het in competitie niet mag begrijp ik, maar ik vind beenklemmen een belangrijk onderdeel van het spel. Ik weet dat dit bij remco Pardoel ook altijd zo is geweest. Ik kan niet beoordelen in de andere gyms hoe het eraan toegaat.

Met sweeps heb je een goed punt, dit is nogi moeilijker als met gi. Maar dit komt dus juist doordat degene die gesweept wordt er vrij makkelijk uit kan poweren door bv posture te maken. - ergo, als je dus met gi traint, is posture houden en de sweep voorkomen in no-gi dus helemaal simpel. Ik denk dat dit een beetje de andere kant is van de medaille die je belicht.

Overigens vind ik het submitten van iemand zonder gi makkelijker, daar ben ik het niet mee eens dat je preciezer moet zijn. De meeste bjj partijen duren een stuk korten in het grappling, en er vallen inderdad meer submissies heb ik ook het idee. Maar ik gebruik wel andere submissies. of iig, het zwaartepunt verleg ik naar de verschillende chokes. Hoewel een een armpje hier en daar ook nog wel eens mee naar huis probeer te nemen.

tom l
30-09-2009, 17:17
Juist omdat je met Gi veel meer op techniek moet vertrouwen. bijvoorbeeld positieontsnappingen, en submissieescapes zijn vele malen moeilijker met gi.

Langs de andere kant is submissies aanzetten op een zweterig iemand in bloot bovenlijf of blote benen veel moeilijker dan met gi...

Ik vind dat het allebei getraind moet worden. Hoewel ik wel geloof dat iemand die alleen met gi traint het veel beter zal doen in een no-gi competitie dan iemand die enkel no-gi traint in een gi competitie. De overstap gi naar no-gi is makkelijker te maken.

uwheerser
30-09-2009, 22:56
Langs de andere kant is submissies aanzetten op een zweterig iemand in bloot bovenlijf of blote benen veel moeilijker dan met gi...

Haha, Rear naked choke op een bezwete tegenstander werkt inderdaad alleen als z'n kop dik genoeg is... :thup: met of zonder gi...

Jochem
30-09-2009, 23:45
Langs de andere kant is submissies aanzetten op een zweterig iemand in bloot bovenlijf of blote benen veel moeilijker dan met gi...

Ik vind dat het allebei getraind moet worden. Hoewel ik wel geloof dat iemand die alleen met gi traint het veel beter zal doen in een no-gi competitie dan iemand die enkel no-gi traint in een gi competitie. De overstap gi naar no-gi is makkelijker te maken.

Ik vind dus verschillende submissies makkelijker, en een aantal moeilijker. Probeer maar eens een brabo choke met gi, of anaconda choke. nogi veel simpeler, alsmede inderdaad de rear naked choke. Je moet gewoon de juiste submissies en grips kiezen denk ik.

Armbar vanuit guard vind ik nogi een stuk moeilijker, sowieso straight armbar moeilijker.

a.s.c.
30-09-2009, 23:47
Goeie punten, ik ben het wel met een aantal dingen niet eens, of doe ik anders.

In mijn gym train ik bijvoorbeeld beenklemmen e.d. al gewoon vanaf wit. Ja, ook heelhooks, met de notitie dat ik hier altijd erg op hamer dat je deze alleen mag laten "zien" en niet aanzetten. Dat het in competitie niet mag begrijp ik, maar ik vind beenklemmen een belangrijk onderdeel van het spel. Ik weet dat dit bij remco Pardoel ook altijd zo is geweest. Ik kan niet beoordelen in de andere gyms hoe het eraan toegaat.

Met sweeps heb je een goed punt, dit is nogi moeilijker als met gi. Maar dit komt dus juist doordat degene die gesweept wordt er vrij makkelijk uit kan poweren door bv posture te maken. - ergo, als je dus met gi traint, is posture houden en de sweep voorkomen in no-gi dus helemaal simpel. Ik denk dat dit een beetje de andere kant is van de medaille die je belicht.

Overigens vind ik het submitten van iemand zonder gi makkelijker, daar ben ik het niet mee eens dat je preciezer moet zijn. De meeste bjj partijen duren een stuk korten in het grappling, en er vallen inderdad meer submissies heb ik ook het idee. Maar ik gebruik wel andere submissies. of iig, het zwaartepunt verleg ik naar de verschillende chokes. Hoewel een een armpje hier en daar ook nog wel eens mee naar huis probeer te nemen.

Mijn commentaar over beenklemmen was eigenlijk ook meer gericht op de vergelijking BJJ vs Grappling (qua regelgeving en de voor- en nadelen). Als je kijkt naar individuele teams kan er inderdaad enorm verschil bestaan in kwaliteit maar in mijn ogen komt dat meer door de trainers en je sparringspartners dan wel of geen GI aanhebben.

Je vergelijking met de medaille is correct alleen vul ik hem enigszins anders in. Het is de kant van de medaille die ik persoonlijk de belangrijkste vind. Moeilijker de submission krijgen (de ander kan makkelijker ontsnappen) tegenover moeilijker kunnen ontsnappen uit een submissionpoging, transitie tegenover afremmen, moeilijker een sweep kunnen bewerkstelligen tegenover de sweep beter kunnen verdedigen. Hoewel ik het nut van een goede verdediging begrijp vind ik de ontwikkeling van een scherpe aanval in deze aantrekkelijker. Ik denk dat je met een goede basis voor de aanval makkelijker een goede verdediging kan opbouwen dan andersom. Om nog terug te komen op overpoweren. Ik denk dat het 'misbruik' van kracht vaker voorkomt bij GI want daar zijn handvaten te grijpen die er bij no GI ontbreken.

Het makkelijker submitten van mensen zonder GI hoeft niet zonder meer te bewijzen dat het verkrijgen van een submission makkelijker is zonder GI (het daadwerkelijke submitten). Het kan ook zijn dat er door het hogere tempo en de verschillende transities meer kansen en openingen ontstaan. Die zich wanneer ze zich in het BJJ zouden voordoen eveneens zouden laten uit betalen in meer submissions.

Briant
01-10-2009, 16:50
Ik vind dus verschillende submissies makkelijker, en een aantal moeilijker. Probeer maar eens een brabo choke met gi, of anaconda choke. nogi veel simpeler, alsmede inderdaad de rear naked choke. Je moet gewoon de juiste submissies en grips kiezen denk ik.

Armbar vanuit guard vind ik nogi een stuk moeilijker, sowieso straight armbar moeilijker.

Daartegenover staat dat Gi chokes erg sterk en effectief zijn.

En van die armbar is correct ik merk dat ik in Gi veel vaker een armklem te pakken heb dan bij nogi, waar ik weer vaker een Sankaku kan aanzetten.