PDA

View Full Version : Richel Hersisia heeft een droom in Carré



evita
10-10-2009, 19:17
Natúúrlijk heeft Richel Hersisia nog een droom. Dat is: met een vast begeleidingsteam toewerken naar een Europees titelgevecht. Hij bezit met zijn 35 jaar nog steeds alle kwaliteiten om kampioen te worden. Dat heeft hij genoegzaam bewezen met liefst dertig overwinningen waarvan 24 op knock-out en slechts drie nederlagen. De Haagse zwaargewicht, die zijn beste wedstrijd in 2007 tegen de Oekraïner Taras Bidenko bokste, beschouwt de derde Ben Bril Memorial op maandag 26 oktober in het Koninklijk20theater Carré als de opstap naar het verwezenlijken van dat doel.

In de voorbereiding op het gevecht op Yaroslav Zavorotny (de winnaar in 2007 van Don Diego Poeder) heeft Richel Hersisia veel steun gekregen van trainer Chris van Veen van de Haagse Directe en Anil Dubar, al jaren zijn vertrouwensman. Beiden regelden zijn sparringtraject met o.a. K1-vechter Ghita, die onlangs in Seoul van Sem Schilt verloor, en oud-kampioen Fred Westgeest, hoe moeilijk het soms ook was. Want dat is eigenlijk het grote probleem voor een ambitieuze Nederlandse profbokser, zeker in de zwaarste klasse. Tegen wie kan hij hier serieus boks-trainen, los van zijn conditionele arbeid? Ja, dat kan bij de Duitse oud-kampioen Rolf Rocchiani maar dan maak je meer reis- dan trainingsuren en dat is vanzelfsprekend lastig te combineren met werk

Richel Hersisia, bijgenaamd the Dutch Johnny Liston, lost dat probleem dit keer op bij de Haagsche Directe. Ongelooflijk, te midden van een kleine honderd zwetende recreatie-boksers, man vrouw, dat maakt niet uit, staat hij zich uit te putten in een ring in de hoek. Een van de grootste Nederlandse profboksers van de laatste vijf jaar is geen beroemdheid. Vraag in de bokswereld maar wie zijn status kent en het antwoord ontnuchtert. Dat komt min of meer door zijn verleden. Hij was altijd beschikbaar, ook op het laatste moment, Nederland liet hij (te) vaak links liggen om elders verder te bouwen aan zijn internationale bokscarrière. Als Hersisia de Duitse of Engelse boksnationaliteit had gehad, was hij als een zogenaamde BN'er uit de ring gestapt. Vergeet ook niet dat hij in 2004 al tegen de toenmalige Olympisch kampioen Audrey Harrisson in de Londense Wembley Arena om het WBF-kampioenschap uitkwam.

Om die reden is het zo bijzonder dat Richel Hersisia in Carré bokst. Hij is beslist nog niet klaar met zijn loopbaan die hij geleidelijk en vrij ,onzichtbaar' opbouwde in Duitsland, Zweden, Engeland, Spanje, Denemarken, Polen, Oostenrijk, België en Curaçao. Slechts vijf keer wist een Nederlandse organisator hem te ,strikken'. In het voorjaar, toen hij in Wassenaar werd benaderd voor de organisatie van de Ben Bril Memorial, zat een akkoord er snel in. Blij als hij was voor zo'n groot gala uitgenodigd te worden, de ambitie keerde terug. ,,Ik heb nog nooit in Carré gebokst en ik train graag. Daar put ik mijn inspiratie uit. In mijn laatste gevecht tegen oud-wereldkampioen Ray Mercer in Zweden brak ik mijn hand en ze zeiden maar die kerel is 48 jaar. Iedereen vergeet echter dat Mercer daarna de Braziliaan Silva in de eerste ronde knock-out heeft geslagen. Het was echt geen watje. Carré is een prachtig podium om mijn carrière weer op te pakken. Wat ik al zei: als ik daarna het geluk heb, dat ik een team begeleiders om me heen krijg die het goed met me voor hebben en dat alles wordt geregeld dan wil ik niet alleen voor mijzelf maar voor het hele team winnen. Dat hoop ik nog een keer voor elkaar te krijgen. Dan zit een EK-titel er beslist nog in'', aldus Richel, onder contract bij de Duitse manager Olaf Schröder.

De uitdaging zit hem in Carré ook in de tegenstander. Twee jaar geleden kwam, zag en overwon Yaroslav Zavorotny. De ,,beer uit de Ukraine'' , die Don Diego Poeder al in de eerste ronde knock-out sloeg. Dat was een ongekende domper in de unieke theaterzaal. Het zegt veel over het bokshart en karakter van Richel Hersisia dat hij geen seconde aarzelde en na het bekijken van één videootje besloot de partij aan te nemen. Het stimuleert door eigen aanhang bewonderd te worden. Chris van Veen, die zijn voorbereiding op Carré begeleidde: ,,Richel traint al maanden kei- en keihard.''

Hans de Bruijn </SPAN>
Event-manager Ben Bril Memorial
06-55342277