PDA

View Full Version : Interview met Europees kampioen sumo, Olle Overbosch



Konishiki
12-10-2009, 14:50
In augustus dit jaar werd er voor het eerst in de geschiedenis een Nederlander Europees kampioen sumoworstelen, namelijk Olle Overbosch.

Ik heb een interview online gezet:

Interview met Europees Kampioen Olle Overbosch Sumoblog (http://www.sumoblog.nl/2009/10/12/interview-met-europees-kampioen-olle-overbosch/)

Mule-Kick
12-10-2009, 15:26
Hahaha bizar man om gewoon een een normale westerling dit te zien doen ipv een overmaatse japanner. Wel hulde voor die gast trouwens!

ijsblok
12-10-2009, 17:22
Olle Overbosch is een Nederlandse subtop judoka, die ivm werk van pa 5 jaar in de VS heeft gewoond en daar heeft geworsteld bij gebrek aan judo.

EDIT: ik lees dat ik geen nieuwe info post, dit staat ook in t interview... maar toch vooral gefeliciteerd!

Ronald
12-10-2009, 19:38
Mooi dit soort berichten. Dat houdt het hier lekker veelzijdig :)

marcelt
12-10-2009, 19:53
http://www.youtube.com/watch?v=9UlU6uV7p0U

Interview met Europees Kampioen Olle Overbosch (http://www.sumoblog.nl/2009/10/12/interview-met-europees-kampioen-olle-overbosch/)

Jesse Moerkerk, 12 oktober 2009
http://www.sumoblog.nl/wp-content/uploads/olle-150x150.jpg (http://www.sumoblog.nl/wp-content/uploads/olle.jpg)Eerder dit jaar, in augustus, werden in Zwitserland de Europese Kampioenschappen sumoworstelen gehouden. De Nederlandse ploeg was redelijk succesvol, maar de meest in het oog springende prestatie was de Europese titel van Olle Overbosch. De EK was het debuut voor Olle op een titeltoernooi en ik sprak met hem over zijn ervaringen. http://www.sumoblog.nl/wp-includes/js/tinymce/plugins/wordpress/img/trans.gif
“Olle, ik weet dat je van origine judoka bent, dus ik ben allereerst benieuwd hoe je in het sumoworstelen verzeild bent geraakt.”
“Ik ben op mijn 4e begonnen met judo, bij Mahorokan Maassluis. Mijn juniorentijd heb ik voornamelijk in de Verenigde Staten gewoond, maar toen ik terug kwam, ben ik de seniorenwedstrijden gaan bezoeken. Ik ben 3e van Nederland geweest en ik heb een aantal jaren de internationale B-toernooien afgereisd, maar verder dan 5e en 7e plaatsen is het nooit gekomen.
In de zomer van 2008 ben ik gestopt met topjudo, wat ik vele jaren heb gedaan. Ik kon het niet meer opbrengen om één of twee maal per dag te trainen en de resultaten begonnen ook een beetje tegen te vallen. Vooral het laatste jaar is een echte strijd geweest, waarin ik elke dag met tegenzin mijn tas inpakte. Ik had ook moeite topsport te combineren met mijn studie.”
“Dus judo op topniveau was geen optie meer, maar blijkbaar ben je wel doorgegroeid naar het sumoworstelen.”
“In december 2008 heb ik deelgenomen aan het WK bandworstelen in Korea, waar ik 7e werd. Ik had deze sport nog nooit beoefend, maar realiseerde dat ik door mijn judo verleden veel andere sporten succesvol kon beoefenen. Viavia kwam ik met sumoworstelen in contact en heb ik mij aangesloten bij de trainingsgroep die wordt gevormd door de nationale selectie van Nederland.”
“De overstap van judo naar sumoworstelen zal voor velen een logische lijken, maar heb jij voordeel gehad van je judoverleden?”
“Sumo is moeilijk te vergelijken met Judo en de overstap vond ik moeilijker dan ik dacht. Misschien is dat niet zo gek als je 21 jaar op de judomat hebt gestaan, om dat zomaar in te ruilen voor de sumoring. Ik heb echter wel het idee dat sumo mij bijzonder goed ligt, iets dat niet voor elke judoka geldt. Ik heb een lage houding tijdens het judo en mijn voetenwerk en de stand van m’n rug zijn tijdens het sumo niet veel anders dan tijdens een judowedstrijd. Dit komt waarschijnlijk ook door mijn gebrekkige ervaring in sumoworstelen, maar het is op dit moment blijkbaar wel effectief.”
“Wat zijn je sterke punten in sumo?”
“Mijn sterkste punt tijdens een sumowedstrijd is denk ik de vaardigheid om mijn tegenstander te werpen zodra hij rechtop staat. Ook ben ik geen traditionele sumoworstelaar. Ik ben een typische Europese sumoworstelaar die het vooral moet hebben van zijn judo- en worstelachtergrond. Ik verwachte dan ook veel moeilijkheden tijdens de start, aangezien ik tijdens de trainingen van het Nederlandse team vaak moet afleggen tegen de worstelaars die hard starten en mij daardoor eenvoudig uit de ring duwen. Dit bleek echter geen probleem, want de Nederlandse ploeg is één van de weinige Europese teams die proberen een traditionele sumostart uit te voeren. De aftastende stijl die ik veel ben tegengekomen op de EK ligt mij dan ook goed. Ook denk ik veel voordeel te hebben gehad bij het feit dat we worstelden in een plastick ring. Ik heb nog nooit op klei geworsteld en om een toernooi te draaien op dezelfde ondergrond als de trainingsvloer was een flinke opsteker.”


“Hoe heb je het EK ervaren?”
“Mede omdat het mijn eerste EK was, heeft het evenement een aparte indruk op mij achtergelaten. Ik had nog nooit zoveel sumoworstelaars bijelkaar gezien, zeker niet van dit hoge niveau. Ik heb dan ook heel veel partijen gekeken om te leren, zelfs tijdens mijn eigen wedstrijddag.”

“Je spreek over het niveau. Was je verrast?”
“Het niveau van de tegenstanders was vooral in de breedte bijzonder sterk. Er waren in de klasse -85kg zo’n 20 worstelaars die dit kampioenschap hadden kunnen winnen. Maar er stak die dag geen worstelaar duidelijk boven de rest uit. Ik had het idee dat de meer conservatieve worstelaars verder kwamen en daar heb ik mijn strijdplan op aangepast. Vooral de sterke starters maakten veel fouten waardoor ze er zelf snel uitlagen.”
“Kun je ons kort door je wedstrijddag leiden? We hebben helaas alleen je finalepartij op video.”
“Mijn eerste partij was tegen de wereldkampioen junioren uit Polen. Het was mijn langste partij van het toernooi. Hij had direct goed vast aan mijn mawashi en ik heb hem eerst 2 minuten van me af moeten houden totdat ik zelf een grip had. Op dat moment duwde ik hem naar buiten, maar werd naar beneden getrokken. Vlak voordat ik de grond raakte stapte hij nog net met 1 voet buiten de ring.
Mijn 2 partij was tegen een Bulgaar, een snelle starter. Ik sprong iets opzij bij de start, waarna een vluchtige worstelpartij begon. Na een paar seconden had ik hem om zijn middel en kon ik hem op zn rug gooien.
De 3e partij was tegen een Azerbeidjaan. Dit was ook een lange pot, want hij had een goede grip aan mijn mawashi en ik stond iets te recht op. Op het moment dat ik zijn mawashi pakte duwde hij mij richting de rand, maar kon ik hem doorslingeren naar buiten.
De halve finale was tegen een Hongaar, die van een aantal goede jongens had gewonnen. Ik had hem echter bij na direct om zijn middel en gooide hem binnen een paar seconden op zijn rug.
De finale ging tegen een Bulgaar, meervoudig prijswinnaar op EK’s en WK’s. Ik wist dat hij heel laag zou blijven en me naar beneden zou proberen te trekken. Mijn plan was om zijn armen omhoog te houden, om hem te dwingen over te pakken.De partij liep precies zoals ik op hoopte en ik dwong hem tot overpakken en op het moment dat hij 1 hand losliet kon ik hem naar buiten duwen.”
Hoe voelt het om eerste Europees kampioen uit Nederland te zijn?”
“Ik kwam als een groentje aan en ik was vooral verbaasd dat ik mijn eerste wedstrijd won, dat ik mijn 2e won, daarna mijn 3e, etc… Toen ik de finale won was dat gevoel er nog en ik haalde m’n schouders op, terwijl de hal explodeerde.
Ik heb niet veel van de Nederlandse sumogeschiedenis meegemaakt en heb daarom ook niet het gevoel dat ik het product ben van jarenlang hard werken. Na 6 maanden ben ik bijzonder verheugd dat ik Europees kampioen ben, maar heb niet het gevoel dat ik een eindstation hebt bereikt waar ik lang voor heb moeten trainen. Ik hoop dat het een tussenstation, waar ik volgend jaar tijdens het EK en WK een vervolg aan kan geven.”
“Sumoworstelen is redelijk onbekend in Nederland. Zie je een toekomst voor deze sport?”
“In Nederland is sumo een hele kleine sport, iets wat ook begrijpelijk is. In het Oostblok zijn het vooral oud worstelaars die gaan sumoworstelen. Worstelen, wereldwijd een grote sport, is ook in Nederland een weinig beoefende sport. Er word talent aangetrokken vanuit judo, maar de stap naar sumo blijkt vaak groter dan gedacht. Gelukkig hebben we een paar talentvolle worstelaars die zijn grootgebracht met sumoworstelen. Hopelijk kunnen zij in de toekomst tot goede prestaties komen.”