PDA

View Full Version : Het is zover: de goedheiligman komt vandaag in Nederland aan!



Khanom Thom
14-11-2009, 11:00
Zo papa's en mama's... trek jullie portemonnee waar weer!! :)



http://www.beleven.org/feesten/afbeeldingen/pakjesboot.jpgIn 2009 komt Sinterklaas op 14 november aan in Schiedam!

Iedere eerste zaterdag na Sint Maarten komt Sinterklaas in Nederland aan. Hij wordt door een menigte zingende kinderen ontvangen en het evenement is groots op de televisie te volgen. Sinterklaas wordt steevast geïnterviewd en net als de koningin op Koninginnedag en prins carnaval tijdens de 'dolle dagen' wordt hij officieel door de burgemeester ontvangen.

Op zaterdag 14 november 2009 zet Sinterklaas weer voet aan wal in Nederland. De intocht van Sinterklaas vindt plaats in Schiedam. Rond het middaguur meert Pakjesboot 12 af in de haven van Schiedam. Burgemeester Verver-Aartsen heet Sinterklaas namens alle kinderen van Nederland hartelijk welkom. De NPS doet rechtstreeks verslag van de intocht in de speciale aflevering van Het Sinterklaasjournaal. De presentatie is weer in handen van Dieuwertje Blok.

http://www.beleven.org/feesten/afbeeldingen/sintoppaardmetpiet.jpgVoor 1945 werd Sinterklaas meestal door slechts één Piet vergezeld, maar tegenwoordig buitelen in zijn gevolg tientallen Zwarte Pieten, die snoepgoed uitdelen en daarnaast veel capriolen en gekkigheid uithalen. De Zwarte Pieten zijn clownesk en een beetje dommig, met als uitzondering een zogenaamde 'hoofdpiet', die in de praktijk nog de verstandigste figuur lijkt te zijn van het hele gezelschap uit Spanje.

Kort na de landelijke intocht komt Sinterklaas ook in bijna alle steden en dorpen aan en wel met de meest uiteenlopende vervoer-middelen. De schimmel ontbreekt echter zelden. Ook al wordt de bisschop per boot, koets, brommer of helikopter aangevoerd, vaak staat er een nerveus paard te wachten op de soms niet erg bedreven ruiter, waarna het dier zorgt voor een al dan niet spectaculaire intocht ter plaatse. Meestal gaat het natuurlijk goed en wuift de Sint waardig vanaf zijn rijdier naar de toegestroomde menigte, maar in tv-programma's (en op YouTube, zie onder) zijn diverse Sinten te zien die met fladderende mantels en wankele mijters op onflatteuze wijze van bokkende paarden worden geslingerd.


Video: Sinterklaas flaters

Na Sinterklaas en de Pieten volgt er meestal een stoet met fanfare, majorettes, ruiterverenigingen en dergelijke. Verdwijnt Sinterklaas uit het zicht dan klinken er speciale afscheidsliedjes, waarvan 'Dag Sinterklaasje' de meest bekende is.

Zodra de Sint officieel in het land is, mogen de kinderen bij het naar bed gaan hun schoen voor de schoorsteen zetten. Daarbij is het gebruikelijk dat er sinterklaasliedjes worden gezongen (o.a. 'Sinterklaas Kapoentje').

Soms doen kinderen nog hooi en wortel in hun schoen 'voor het paard', en ze vinden er een geschenkje voor terug. Als de schoen niet bij een schoorsteen gezet kan worden, dan dient een verwarmingsradiator voor het goede doel. Hoe de geschenken dan 's nachts door de radiatorbuizen ter plekke komen, levert hier en daar de meest fantasierijke verhalen op voor de kinderen die nog in Sinterklaas geloven. Oorspronkelijk bracht Zwarte Piet ze immers persoonlijk door de schoorsteen.

http://www.beleven.org/feesten/afbeeldingen/sintenpietopdak.jpg

micha
14-11-2009, 11:11
pfffffffffff daar gaan we weer was het alvast maar 06 december

natasja
14-11-2009, 11:20
Leuk joh!!

dit is toch wel de leukste tijd als je kinderen hebt..
Sinterklaas liedjes zingen, mooie tekeningen maken ,'s avonds de schoentjes zetten en door de brievenbus een liedje naar buiten zingen..
's morgens word je vroeg gewekt met de vraag, mama mag ik in mijn schoentje gaan kijken, ben zooooooooo benieuwd...
en dan hoor je, ohhhhhhhhhh mama ik heb iets in mijn schoen

GEWELDIG........

hoop dat mijn oudste zoon (6,5) volgend jaar nog geloofd in Sinterklaas want het is echt een leuke tijd..
de kleine meid (bijna 2) gaat het dit jaar voor het eerst meemaken ( bewust dan he hahaha)

Het raam is versierd dus Sinterklaas kom maar op :-)
Vanmiddag staan we verkleed in de regen..
Maar zodra het begint en je ziet je kinderen stralen dat is echt top..
Daar doe je het voor..

dus niet te negatief, vroeger vonden wij het allemaal leuk

een fijn weekend

Garcia
14-11-2009, 11:32
pfffffffffff daar gaan we weer was het alvast maar 06 december

x2

Jeru
14-11-2009, 11:47
pfffffffffff daar gaan we weer was het alvast maar 06 december

Ja dan kun je weer de kerstinkopen doen :lol:

Was het maar 27 december ;)

Khanom Thom
14-11-2009, 11:51
Ja dan kun je weer de kerstinkopen doen :lol:

Was het maar 27 december ;)

Dan moet je weer inkopen doen voor oudjaar/nieuwjaar...
Was het maar 2 januari...

;)

@ Natasja: je hebt gelijk.. ik vind het ook gezellig. Ga zo ook met de kids de regen in!

Justinian
14-11-2009, 12:11
Zo meteen naar de weging van het Rings gala in Enschede en daarna gezellig de stad in om ons nat te laten regenen ;)

Jeru
14-11-2009, 12:30
Dan moet je weer inkopen doen voor oudjaar/nieuwjaar...
Was het maar 2 januari...

;)


LOL... die had ik al verwacht haha.

natasja
14-11-2009, 12:31
de zon schijnt!!!!!
Hopelijk tot een uurtje of 4 hahaha

Groetjes

Guillermo
14-11-2009, 17:59
De sint kan de klere krijgen, ik wacht nogsteeds op die zak met geld die hij me beloofd had :whistling:

Jeru
14-11-2009, 18:14
De sint kan de klere krijgen, ik wacht nogsteeds op die zak met geld die hij me beloofd had :whistling:

Uhm.... daar kan je nog wel even op wachten dan ;)

http://www.nu.nl/algemeen/2122929/twee-verdachten-van-kraak-dood-ongeval.html

J_roen
14-11-2009, 18:52
Aggg jongens we zijn net uit de recessie ( gister op de radio ) dus we kunnen weer sinterklaas en kerst vieren.

thrillseekah
14-11-2009, 21:19
toen ik 4 was betrapte ik mijn ouders toen ze mijn schoen aan t vullen waren, dus toen was t feest alweer afgelopen

Ronald
15-11-2009, 01:28
toen ik 4 was betrapte ik mijn ouders toen ze mijn schoen aan t vullen waren, dus toen was t feest alweer afgelopen
Weet je zeker dat ze niet aan het stelen waren wat Sinterklaas er in had gestopt? ;)

Illest
15-11-2009, 01:57
wij hadden geen schoorsteen.......ik dacht altijd dat ie via de centrale verwarming kwam:blush:......nachten lang heb ik wakker gelegen en me liggen afvragen hoe hij dat nou flikte....

ik kneep 'm zwaaaaar voor de sint vroeger......blij en doodsbang tegelijkertijd:lol:

blazin.arr0w::::
16-11-2009, 11:15
Weet je zeker dat ze niet aan het stelen waren wat Sinterklaas er in had gestopt? ;)

Dat zal 't zijn. Mijn ouders hebben later bekend vele malen onze schoenen gerooft te hebben en er kon niet altijd nog even naar de Avondwinkel gegaan worden... ook paaseieren zijn onze neus doorgeboord!

Maar de Sint is wel gezellig voor kids. Ik zie het als een grote practical joke en daar hou ik wel van :D

Zag overigens zaterdag 2 pieten een fiets jatten bij CS :confused:

Garcia
16-11-2009, 11:42
Ik zie liever dat wij net als in Amerika kerst al rond oktober beginnen te vieren. Huizen optuigen, gezelligheid, kerstboom al in huis en lekker eten met z'n allen.

Nu omdat Sinterklaas er ook nog tussenkomt wordt kerst in 2.5 weken gepropt waardoor het in mijn ogen een stuk minder leuk is.

Maargoed, ik heb niets met beide feesten dus tja...

Khanom Thom
16-11-2009, 11:43
Zag overigens zaterdag 2 pieten een fiets jatten bij CS :confused:


Daar heb je ze...

http://www.bakkeveen.nl/i/items/15803.jpg

blazin.arr0w::::
16-11-2009, 13:14
Zo, die hebben het gelijk op een aardig tourtje gezet, zeg maar. Bakkeveen...wie kent 't niet haha

Guillermo
18-11-2009, 11:26
:D
http://www.youtube.com/watch?v=asn6udwq_yY&feature=rec-LGOUT-exp_r2-HM

phranq
18-11-2009, 12:01
Commercieel boutfeest, blij als die stinkbaard weer opgerot is...

smike
18-11-2009, 17:40
De Sint is een baas!

A-team
19-11-2009, 09:43
Commercieel boutfeest, blij als die stinkbaard weer opgerot is...

Jij hebt ook een gezellig leven!;)

PigDog
19-11-2009, 19:27
Ik ga in december niet naar een tuincentrum, omdat ik baal dat die al in kerstsfeer zijn, terwijl de goedheiligman nog moet komen.
Dat zijn commerciele boutbedrijven...

GerritTonijn
19-11-2009, 19:34
Daar heb je ze...

http://www.bakkeveen.nl/i/items/15803.jpg

lolll, ik mis alleen de bontkraag.