PDA

View Full Version : Mixfight interview: Chris Ngimbi (Siam Gym/Black Label)



Khanom Thom
20-11-2009, 00:07
Tekst: Geronimo de Vries
Foto's: Archief Mixfight.nl / It's Showtime

http://www.calmarogym.com/news/wp-content/uploads/2008/03/chris_ngimbi_juni_2007_deel_2_032.jpg

Chris, vertel… wie ben je, wat voor sport doe je en waar train je?
Ik ben Chris Ngimbi, ik ben 25 lentes jong en train bij Siam gym in Valkenswaard. Ik ben geboren in D.R. Kongo, te Kinshasa. Sinds mijn 11e ben ik woonachtig in Nederland.
Tegen mijn 18e begon ik met kickboksen in Eindhoven. Eigenlijk kwam ik meteen tot het besef dat ik er aanleg voor had maar vooral dat ik er heel veel plezier in had. Na 2 maanden trainen had ik mijn eerste wedstrijd, die partij wist ik op een overtuigende wijze af te sluiten door mijn tegenstander knock-out te slaan. Één week na die partij koos ik ervoor te stoppen met voetballen en ging ik me slechts richten op het kickboksen.
Velen vonden het een vreemde beslissing omdat ik de potenties had om het ver te schoppen met voetballen. Alleen was de chemie van kickboksen minder complexe omdat ik niet langer afhankelijk was van de 10 medespelers om een goede prestatie neer te zetten.

http://i577.photobucket.com/albums/ss220/MixfightReporters/Showtime/persconferentie7.jpg

Waar ben je begonnen met trainen?
Mijn beste maat trainde toentertijd bij Duran Gym in Eindhoven. Hij nodigde me uit om een keer mee te gaan trainen, zodoende ben ik in contact gekomen met de sport. Bij Duran Gym ben ik gebleven tot na mijn 2e B-partij.

Hoe bevalt de overstap naar Siam Gym?
Het bevalt uitstekend, in ben zeer goed in de groep ontvangen. De meeste jongens die daar trainen ken ik van vroeger. We hebben jarenlang gevoetbald bij een voetbalclub in Eindhoven, aldus waren we allen blij dat we wederom deel uitmaken van dezelfde team

http://i577.photobucket.com/albums/ss220/MixfightReporters/Showtime/persconferentie111.jpg

Hoe ziet je trainingsschema eruit?
Maandag-, woensdag- en vrijdagochtend heb ik interval. Maandagavond en woensdagavond is het sparren en hardwerken op de pads.
Verder is het de bedoeling dat ik elke vrijdag naar een boksschool ga in Eindhoven, alleen is mijn motivatie zeer afwisselend. Het is toch een ander spel…
Dinsdag en donderdag breng ik mijn zusje naar atletiek. In het uur dat ze aan het trainen is ga ik hardlopen.
Ten slotte, Afhankelijk van mijn conditie, train ik ook op zaterdagochtend of zondagochtend.

Wie doet je management en sponsoring?
Dit heb ik overgelaten aan Black Label Fighting.

http://i577.photobucket.com/albums/ss220/MixfightReporters/ShowtimeLommel/233.jpg

Je bijnaam is “the African warrior”, waarom?
Die bijnaam is mij gegeven door de mensen die mij dierbaar zijn. In de 25 jaren dat ik op aarde ben heb ik nogal wat meegemaakt.
Bij geboorte moest ik in de eerste weken strijden om te overleven. Volgens de dokters functioneerde mijn hart niet naar behoren en was de kans klein dat ik het zou redden. Dit was mijn allereerste overwinning.
De burgeroorlog in mijn land van herkomst heeft ervoor gezorgd dat ik mijn land diende te verlaten omdat mijn vader een functie vervulde binnen de politieke partij van de afgezette president Mobutu Sese Seko.
Op mijn 20e verloor ik mijn moeder en besloot ik zelfstandig mijn zusjes op te voeden. Dit doe ik nog steeds.

De naam “the African warrior” attendeert mij aan al het ellende die ik meegemaakt heb in mijn leven en de vastberadenheid te vechten voor een betere toekomst. Deze herinnert mij eraan om nooit op te geven!!!

21 November jl. vocht je tegen Chahid Oulad El Hadj en je won deze partij. Op internet was je de 'underdog' en niet veel mensen gaven jou veel kans... mede omdat je niet echt bekend bent bij het grote publiek. Toch vecht je op grote gala's en heb je tegen grote namen gestaan. Wat is de reden waarom het grote publiek je (nog) niet kent?
Aan mijn resultaten zal het niet liggen. Dit jaar heb vier toppartijen gedraaid en heb er drie van gewonnen o.a. tegen Marco Pique, Dennis Schneidmiller en Chahid Oulad el Hadj. Het zijn toch de namen die je MOET verslaan wil je erbij horen.
Ik denk dat het komt omdat Chahid geweldig heeft gepresteerd de laatste tijd. Daarnaast is hij bijna maandelijks te zien op tv of op een vechtsportevenement. Ik, aan de ander kant vecht maar liefst 4 keer per jaar, nu wordt het nog minder, aldus krijg het publiek niet altijd de gelegenheid om kennis te maken de vechter Chris Ngimbi.

Wat was je mooiste partij?
Mijn mooiste partij is ongetwijfeld de partij van 21 november jl. tegen Chahid Oulad. Ik vocht compleet en het is genot om de beelden terug te zien. Verder was het een cadeau aan mijn trainer Mekki Benazzouz, voor het geloof dat hij in mij heeft. Ik ben erg blij dat ik ons droom heb kunnen realiseren.

http://i577.photobucket.com/albums/ss220/MixfightReporters/persbarneveld09/061.jpg

http://i577.photobucket.com/albums/ss220/MixfightReporters/persbarneveld09a/164.jpg

http://i577.photobucket.com/albums/ss220/MixfightReporters/persbarneveld09a/168.jpg

http://i577.photobucket.com/albums/ss220/MixfightReporters/persbarneveld09a/176.jpg

Werk/studeer je of ben je fullprof met je sport bezig?
Ik ben eigenlijk nooit een fullprof geweest. Ik probeer wel zo veel mogelijk te trainen, maar het komt heel vaak voor dat er dingen tussendoor komen waardoor ik niet aan alle trainingen kan deelnemen.
Mijn trainer Mekki houdt niet van zeurpieten en al helemaal niet van smoesjes. Zo komt het weleens voor dat hij mij thuis komt ophalen zelfs nadat ik te kennen heb gegeven dat ik te moe ben om fatsoenlijk te kunnen trainen. Achteraf ben ik altijd blij dat hij het doet, alleen is het elke keer weer even wennen.
Ik wil heel graag en op kort termijn mijn studie afronden zodat ik naderhand volop kan genieten van carrière als topsporter.

Tot slot; heb je nog toekomstdromen?
Met een trainer als Mekki en de overig talentvolle profvechters van Siam Gym moet ik de lat wat hoger leggen. Allereerst neem ik 1 jaar rust om me optimaal te kunnen focussen op het afronden van mijn studie. Misschien dat ik tussendoor 1 of 2 partijen vecht.
Vervolgens ben ik van plan nog sterker terug te komen door het op te nemen tegen de allerbeste vechters in mijn gewichtsklasse en als het een beetje meezit deel te nemen aan de K1-max in Japan. Eerste vechter die ik zelf in gedachte heb om tegen te staan is Albert Kraus. Zo wil ik binnen enkele jaren tegen alle nationale en internationale toppers hebben gestaan.

Bedankt voor het interview Chris, En veel succes in de toekomst!!!

Khanom Thom
26-11-2009, 11:39
TTT

Justinian
26-11-2009, 11:44
Top interview Geronimo, bedankt. Ik dacht dat Chris rechten studeerde, maar ik kan me vergissen.

Richelieu
26-11-2009, 11:44
Bedankt voor het interview. Slimme stap om eerst zijn studie af te maken en daarna kijken wat er nog in het vat zit op vechtsportgebied!

Hendy
26-11-2009, 13:50
Netjes!

Thanks voor het interview!

errolkoning
26-11-2009, 14:29
Verstandige jongeman..hij heeft dan in ieder geval wel iets om op terug te vallen als het fout gaat met z'n sportcarriere

Mickey
26-11-2009, 20:12
Chris nou een paar keer in het "echt" meegemaakt en het is naast een sympathieke kerel ook gewoon een aanstormend talent!

Jeru
26-11-2009, 20:16
Respect hoor!! Lijkt me bijzonder moeilijk dat allemaal te combineren.
Hij weet me inderdaad ook vaak te verrassen in de ring.

bart1980
26-11-2009, 21:47
thanks gero

adenane
26-11-2009, 23:33
Top interview Geronimo, bedankt. Ik dacht dat Chris rechten studeerde, maar ik kan me vergissen.

Chris volgt inderdaad een rechtenstudie.

marcelt
27-11-2009, 12:02
Ik vond dat hij geweldig vocht tegen Chaid. Ben nieuwsgierig naar zijn komende partijen.

payap
27-11-2009, 13:20
Thanx! Top werkje Geronimo.

Wheelie
27-11-2009, 13:28
Mooi interview, thanx Geronimo.

Hammerkick
27-11-2009, 13:47
Calmaro Gym is de gym waar hij jaren vooruit kwam, maar die komen in het hele interview niet voor. Beetje jammer !

Justinian
27-11-2009, 13:57
Calmaro Gym is de gym waar hij jaren vooruit kwam, maar die komen in het hele interview niet voor. Beetje jammer !
Na zijn partij tegen Chahid in Barneveld bedankte hij zijn oude trainers, waaronder Calmaro gym in ieder geval nog wel.

marcelt
27-11-2009, 14:00
Als ik die Amir Sadollah bezig zie doen ze het toch wel goed daar!

phranq
27-11-2009, 14:00
Calmaro Gym is de gym waar hij jaren vooruit kwam, maar die komen in het hele interview niet voor. Beetje jammer !

Ben ik wel met je eens Dirk, dat viel mij ook al op... ik weet ook de reden niet waarom hij van Calmaro naar Siam is gegaan... En zo lang zit hij nog niet bij Siam....

Hammerkick
27-11-2009, 14:21
Ben ik wel met je eens Dirk, dat viel mij ook al op... ik weet ook de reden niet waarom hij van Calmaro naar Siam is gegaan... En zo lang zit hij nog niet bij Siam....
Marco en Petra van Calmaro gym hebben hem echt veel gepromoot. Maar, als je het interview leest, lijkt het wel, of hij nooit voor Calamaro gym is uitgekomen.

Oltje
27-11-2009, 14:34
Ben ik wel met je eens Dirk, dat viel mij ook al op... ik weet ook de reden niet waarom hij van Calmaro naar Siam is gegaan... En zo lang zit hij nog niet bij Siam....

x3 ... Ben ik ook benieuwd naar.