PDA

View Full Version : Nederland doet mee met Bundesliga-Boksen



Gokhan
10-12-2009, 10:11
http://www.boksen.nl/images/stories/geschiedenis/poster-web.jpg

.

Kaarten: Olympia's sport- en bewegingscentrum, Werfpad 5 in den Bosch, telefoon 073-6146238 of via Hans de Bruijn's email [email protected] ([email protected]) Dit e-mailadres wordt beschermd tegen spam bots, u heeft Javascript nodig om het te bekijken . Telefoon 06-55342277.
Entree 20,-. Bij een reservering vanaf 10 kaarten betaalt u 15,- per toegangskaart!





Bij de eerste centrale training van de beste boksers in het Windmill-team voor de Bundesliga-competitie legde Hennie van Bemmel met veel vuur uit wat deze nieuwe vorm van boksen precies inhoudt. Dat unieke heeft vele aspecten en de bokswereld moet eraan wennen dat we op zondag 20 december in Maaspoort Den Bosch een historisch traject inslaan.


Vroeger moesten toppers als Arnold Vanderlijde, Raymond Joval, Peter Zwezerijnen, Hans Jansen, Orhan Delibas en recentelijk Dimitri Serdjoek, Husnu Kocabas en Peter Mullenburg individueel aansluiting zoeken bij een gerenommeerd Duits team. Dat was wennen. Maar dit keer wordt in Nederlands teamverband een groot doel nagestreefd. Veertien boksers verzamelden zich zondag 6 december in Den Bosch en kregen van Hennie van Bemmel en Henny Mandemakers te verstaan dat het eerste Bundesliga-avontuur in de geschiedenis van het Nederlandse boksen een uiterst serieuze zaak is. Het achttal wordt binnenkort gekozen door de teamleiding.


Op zondagmorgen 20 december (aanvang 11 uur smorgens) staat de krachtmeting tegen de Denen op het programma. Tegelijk wellicht de belangrijkste want winst tegen de Denen houdt waarschijnlijk het bereiken van de volgende ronde in. En dat zou een prestatie van formaat zijn voor het Olympische boksen.


bron: www.boksen.nl (http://www.boksen.nl)

Effective
10-12-2009, 10:36
Goeie zaak!!

Sonny ABCC
10-12-2009, 12:19
Goed bezig!, ik kom zeker kijken

Justinian
10-12-2009, 13:13
Thanks Gokhan, leuk nieuws!

Gokhan
10-12-2009, 17:00
dit wordt echt hard...hoog niveau boksen in nederland is echt tijdje terug..
hoop dat ze wat punten pakken

knetter
10-12-2009, 22:22
Super!! veel succes!!!

Ch3f1
10-12-2009, 23:42
Ik ben erbij 20 dec!

evita
13-12-2009, 18:22
Olympisch medaillewinnaar Orhan Delibas aan vooravond van eerste optreden in Duitse competitie op zondag 20 december in Den Bosch:

HET MEEDOEN AAN BUNDESLIGA
HÉÉL ERG BELANGRIJK VOOR
ONTWIKKELING VAN BOKSERS

Slechts één keer in 69 partijen werd Orhan Delibas in de Bundesliga verslagen. En dat in een perode over zes jaar! Als er een Nederlandse bokser dan ook met gezag kan meepraten over hoe belangrijk het is om deel te nemen aan de veelgeprezen competitie bij onze zuiderburen dan is het wel de 38-jarige pedagogisch medewerker. Winnen en blijven winnen was destijds zijn motto bij twee jaar Bayern Leverkusen en vier jaar Dortmund. Begrijpelijk roer je een pijnlijk moment aan, dat merk je direct, als wordt stilgestaan bij zijn enige verliespartij tegen de Duitser Miroda. Dat was een beslissing met 2-1 in een uitwedstrijd waarvan hij nog altijd vindt dat het eigenlijk niet nodig is geweest. ,,Thuis had ik gewonnen'', weet Delibas zeker.

Orhan Delibas maakte deel uit van de Olympische ploeg, die werd uitgezonden naar de Spelen van Barcelona 1992. Met Raymond Joval, Peter Zwezerijnen, Arnold Vanderlijde (brons) en Michael Dias werd Orhan Delibas (winnaar van het zilver) één der meest ervaren amateurs. Hij bokste in het jarenlange voortraject maar 167 partijen, waarvan hij er liefst 140 won. Delibas won verder zilver op de Europese kampioenschappen 1993. Hij zegevierde op verschillende grote internationale toernooien en werd hij in 1994 militair wereldkampioen. In 1995 maakte ook Delibas de overstap naar de professionals en begon hij in Amerika met trainen. Onder leiding van Stan Hoffman maar de samenwerking in het "team Tuur" liep stuk in 1997. Delibas kon niet goed wennen aan de Amerikaanse mentaliteit. Hij keerde terug naar Europa, waar hij na verloop van tijd terecht kwam bij de Duitse promoter Wilfred Sauerland. Liefst 22 wedstrijden bleef hij als prof ongeslagen totdat hij stopte nadat hij vergeefs de Europese titel in het zwaarweltergewicht had proberen te bemachtigen.

Orhan Delibas kan als geen ander toelichten hoe belangrijk de strijd in de Bundesliga voor zijn ontwikkeling als bokser is geweest. ,,Het was voor mij een uitkomst. Om de twee weken stond ik in de ring tegen sterke jongens, indertijd tal van kampioenen uit Hongarije en Roemenie alsook de sterkste boksers van Duitsland. Dat had ik nodig. Ik heb er ontzettend veel wedstrijdritme opgedaan. Dan verbeter je jezelf snel fysiek en conditioneel en je doet een enorm berg wedstrijdervaring op. Toen ik kampioen van Nederland werd kon ik eigenlijk voor geen andere weg kiezen. Er was hier bijna geen tegenstand meer. Daarom heb ik nooit spijt van die stap gehad. Integendeel. Indertijd werd er nog behoorlijk betaald ook.''

Eigenlijk herhaalt zich dus de geschiedenis. Alleen dit keer niet individueel maar in teamverband. Dat is nog beter. De beste boksers van Nederland komen zondag 20 december in Maaspoort Den Bosch (aanvang 11 uur smorgens) onder de naam van het Windmill team voor het eerst in de Bundesliga uit tegen Denemarken. Als onderdeel van de Duitse competitie waarin wordt begonnen in twee poules van drie ploegen. Duits kampioen Velbert is de derde tegenstander in de groep met Nederland. Berlijn, Babelsberg en Polen zijn in andere poule ingedeeld.

Met dit verrassende initiatief van Hennie van Bemmel wordt een nieuwe weg ingeslagen. De laatste jaren was de grote klacht van de huidige bokstop dat men wedstrijdritme tekort kwam. Trainen is uiteraard belangrijk maar een paar keer per jaar uitkomen op een grote toernooi en of in een interland is te weinig. Orhan Delibas beaamt ten volle alleen maar pluspunten in het nieuwe streven te zien. ,,Meedoen aan de Bundesliga is voor de ontwikkeling van iedere bokser van grote betekenis'', benadrukt de vroegere kampioen nogmaals. ,,En dat met een compleet team! Ik moest zelf mijn eigen weg zoeken. Soms was dat best wennen.'' Teamcaptain Husnu Kocabas en zijn zeven teamgenoten staan aan de vooravond van minimaal zes wedstrijden van niveau. De vier poule-wedstrijden (de uit- en thuiswedstrijden bij elkaar opgeteld) en nog twee troost-wedstrijden in de vervolgronde. Of, en daarom is het treffen met de Denen extra belangrijk, als de tweede plaats kan worden bezet achter de verwachte poule-leider Velbert dan komt Nederland in de finale-ronde terecht. In dat geval volgen nog twee extra wedstrijden. De aanwezigheid van veel publiek bij het historische eerste optreden in Maaspoort is meer dan welkom. Beleef het mee! De boksers hebben inmiddels al tijdens twee centrale trainingen achter de rug. Aan de voorbereiding ligt het niet.

Hoe het komt dat Orhan Delibas al die jaren wat op de achtergrond is gebleven, in vergelijking tot Raymond Joval, Arnold Vanderlijde en Peter Zwezerijnen verklaart hij simpel: ,,Ik ben geen prater maar een doener.´´ Verloren voor de bokssport is ie niet. Hij traint nog steeds enkele talenten in Arnhem. Wie weet....


Hans de Bruijn
Event-manager Bundesligateam
06-55342277

Gokhan
13-12-2009, 22:26
oh nee toch niet sorry.. dankje!

Gokhan
19-12-2009, 14:19
Leuk boksnieuws. Studio Sport komt opnames maken van de eerste Bundesliga-wedstrijd tegen Denemarken as zondag, aanvang 11 uur in sporthal Maaspoort te Den Bosch.
Aan de hand van de partij van o.a Husnu Kocabas wordt toegelicht wat het boksen in de Duitse competitie precies inhoudt. De reportage wordt maandagavond uitgezonden door de NOS. Omroep Brabant heeft al een reportage voor vanavond gemaakt, die regelmatig zal worden herhaald door de regionale zender.

De spanning stijgt en de roep om de samenstelling van het achttal dat as zondag in Maaspoort voor het eerst als Nederlandse ploeg in de Bundesliga uitkomt tegen Denemarken, wordt luider.