PDA

View Full Version : waarom veel vechters hun dekking niet hoog kunnen houden?*spoiler*



761217186
13-12-2009, 17:11
Ik wil graag jullie mening horen over het volgende:
Ik ben een leek als het gaat om het staande gevecht, maar de laatste tijd vraag ik mij wel af waarom veel vechters hun dekking niet hoog kunnen houden? (zoals bijvoorbeeld recentelijk in de K1 partij van Sem Schilt en deze nacht in de UFC bij de partij van Struve)
In de hoek hoor je de trainers dit telkens roepen naar de vechter, toch zijn er meerdere vechters die dit probleem hebben ( Vaak lijken de vechters dan niet te luisteren naar de trainer die in de hoek blijven roepen " hou je handen hoog" vervolgens bijven de handen laag of gaan 10 sec omhoog en dan weer omlaag). Natuurlijk zijn er ook vechters die dit met opzet doen om een reactie uit te lokken van de tegenstander. Dit kan ik nog wel begrijpen. Maar in veel gevallen lijkt hier geen sprake van te zijn. Wie heeft hier een andere verklaring voor? Graag jullie mening.

Boran
13-12-2009, 17:27
De voornaamste reden lijkt me vermoeidheid.
Je handen zakken als je moe bent en dan loop je tegen die ene stoot aan.

Sadix
13-12-2009, 17:44
je armen wegen tonnen na een tijdje.

Ze omhoog houden is erg moeilijk dan.

En ook is het een concentratie probleem vaak, als de dekking zakt.

TheSkindo
13-12-2009, 18:22
Ik geloof dat Mohammed Ali een keer flink de grond in werd geboord door een journalist omdat hij dat ook vaak deed...Hij is toen naar die kerel toegegaan en heeft m uit gedaagd....De beste man moest 12 rondes tegenover 'm in de ring staan en Ali zou niet boksen maar het enige wat de beste man moest doen was gewoon z'n dekking ophouden, 12 rondes lang...Na een paar rondes kwam hij erachter dat het toch wel erg zwaar was en nam zijn woorden terug ;-)

Joop Kasteel
13-12-2009, 18:58
Goeie vraag.

Het gekke is dat als je vecht, je meestal denkt dat je ze hoog hebt. Ik dacht weleens dat 't geschreeuw van mijn coaches wat overdreven was, ik was ook niet zo'n ster in 't hoog houden van de handen..helaas.

Als je dan de video terugziet weet je dat je coaches gelijk hadden.....

Surrender
13-12-2009, 19:17
Bij handen hoog heb je minder effectieve head movement en kan je minder goed uitlokken. Als je uit striking range ben is het dus leuk om de handen ff laag te hebben. Brengt ook meer variatie in het spel.

Kan natuurlijk wel gevaarlijk zijn, maar je moet af en toe wel comitten en risico's nemen.

Tony Galento
13-12-2009, 19:18
Als je ze wel hoog houdt krijg je veel commentaar. Zie Bonjasky.

123trisweat
13-12-2009, 19:21
........of je moet geen stoot op je gezicht incasseren dan maakt een lage dekking ook niet uit (zie machida pre-shogun).
Ik ben ook leek/geen ervaringsdeskundige maar incasseren van stoten op je gezicht verhoogt de kans op een K.O. lijkt me

Neivra
13-12-2009, 19:44
........of je moet geen stoot op je gezicht incasseren dan maakt een lage dekking ook niet uit (zie machida pre-shogun).
Ik ben ook leek/geen ervaringsdeskundige maar incasseren van stoten op je gezicht verhoogt de kans op een K.O. lijkt me

Het kan ook zijn dat als je bijna in slaap valt dat een stoot op je gezicht je toch even wakker houd.:D

O.T.: Na een paar lowkicks op je been en je dekking gaat ook een stuk lager zitten.

Durfal
13-12-2009, 19:59
Als je ze wel hoog houdt krijg je veel commentaar. Zie Bonjasky.

Ha ha ha ha meesterlijke opmerking!!
Deze schrijven we op, lol !!!
En in je grappige sarcasme heb je nog gelijk ook,maar vermoeidheid en verlies van concentratie zijn de twee voornaamste redenen....

761217186
14-12-2009, 00:07
oke, duidelijke verklaringen:thup:

remco pardoel
14-12-2009, 09:15
Probeer eens een paar partijtjes en deel dan de mening nog eens....
Kijken hoe je het zelf ervaart.

Je had ook mensen zoals Jones jr en Hamed die held waren geworden met de dekking laag houden.

Voor de rest kan ik alleen maar inhaken op wat Joop schrijft. Soms ben je echt de veronderstelling dat je handen bij je slaap zitten maar ondertussen toch onder t borstbeen zitten

Coldcrust
14-12-2009, 12:34
Ik wil graag jullie mening horen over het volgende:
Ik ben een leek als het gaat om het staande gevecht, maar de laatste tijd vraag ik mij wel af waarom veel vechters hun dekking niet hoog kunnen houden? (zoals bijvoorbeeld recentelijk in de K1 partij van Sem Schilt en deze nacht in de UFC bij de partij van Struve)
In de hoek hoor je de trainers dit telkens roepen naar de vechter, toch zijn er meerdere vechters die dit probleem hebben ( Vaak lijken de vechters dan niet te luisteren naar de trainer die in de hoek blijven roepen " hou je handen hoog" vervolgens bijven de handen laag of gaan 10 sec omhoog en dan weer omlaag). Natuurlijk zijn er ook vechters die dit met opzet doen om een reactie uit te lokken van de tegenstander. Dit kan ik nog wel begrijpen. Maar in veel gevallen lijkt hier geen sprake van te zijn. Wie heeft hier een andere verklaring voor? Graag jullie mening.

Als Sem zijn handen hoog moet houden is dat wel heel hoog!

Maar dekking niet houden..is vermoeidheid en verzuring.

Garcia
14-12-2009, 12:35
Ik ken 't gevoel... soms lijkt 't alsof er gewichten hangen aan m'n armen. Pure verzuring en vermoeidheid.

Joop Kasteel
14-12-2009, 12:59
Probeer eens een paar partijtjes en deel dan de mening nog eens....
Kijken hoe je het zelf ervaart.

Je had ook mensen zoals Jones jr en Hamed die held waren geworden met de dekking laag houden.

Voor de rest kan ik alleen maar inhaken op wat Joop schrijft. Soms ben je echt de veronderstelling dat je handen bij je slaap zitten maar ondertussen toch onder t borstbeen zittenMooi hè Rem!

En die Hans maar schreeuwen!

bami112
14-12-2009, 13:27
ik denk ook altijd dat ik me handen hoog heb, kijk ik daarna de video en dan zie ik dat ik ze bijna bij me ballen heb dan hoor ik me tegenstander zijn publiek roepen: LINKER HOEK HIJ HEEFT GEEN DENKKING MAN!!! haha het gaat meestal vanzelf dat je het niet door hebt en idd dan denkt dat je je hande WEL hoog hebt...

maar als ik mijn handen weer te hoog houd dan ga ik vaak dicht staan in gesloten dekking en als ik ze niet zo hoog houd ben ik beweegelijker met me lichaan en hoofd.

groet daniel

BB
14-12-2009, 13:52
Het heeft ook, naast verzuring etc, met de techniek van stoten te maken. Sommigen laten hun armen vallen na het stoten ipv terug te trekken naar hun gezicht. Op dat moment heb je dus je handen veel te laag. En, wellicht omdat je geconcentreerd bent in het gevecht, vergeet je je handen daarna weer naar je gezicht te brengen. Je bent in ieder geval later dan dat je het ineens doet.In de laatste partij van Strufe kun je dat goed zien. Hij stoot en laat zijn armen/handen zowat op zijn heupen vallen. De handen blijven daarna laag.

trainer Bv S'burg
14-12-2009, 17:31
ik denk ook altijd dat ik me handen hoog heb, kijk ik daarna de video en dan zie ik dat ik ze bijna bij me ballen heb dan hoor ik me tegenstander zijn publiek roepen: LINKER HOEK HIJ HEEFT GEEN DENKKING MAN!!! haha het gaat meestal vanzelf dat je het niet door hebt en idd dan denkt dat je je hande WEL hoog hebt...

maar als ik mijn handen weer te hoog houd dan ga ik vaak dicht staan in gesloten dekking en als ik ze niet zo hoog houd ben ik beweegelijker met me lichaan en hoofd.

groet daniel

Snap je nu waarom ik m'n keel schor schreeuw! Omdat je handen soms te laag zijn :fp:

grt Dave