MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Results 1 to 12 of 12
  1. #1
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    19.536
    vCash
    186856

    Default Verschillen in gewichtsklassen Grapplingtoernooien

    Ik was me even aan het verdiepen in de gewichtsklassen bij het Grappling van een aantal aanbieders. Daaruit bleek dat geen enkele organisatie dezelfde klasses hanteert. Volgens mij zou voor de ontwikkeling van de sport beter zijn als dit wel het geval was.

    Wat zijn de redenen voor de organisaties of voor deze klassen te kiezen en wat vinden jullie als Grappler ervan? Maakt het wat uit of boeit het niet?

    Ede
    -65 kg, -70 kg, -76 kg, -83 kg, -91 kg, -100 kg, +100 kg

    HBN (Amsterdam open, Rotterdam Open etc.)
    -67 kg, -73 kg, -79 kg, -85 kg, -91 kg, +91 kg

    Fila
    60, 65, 70, 75, 80, 90, 110 kg, Absolute

    Abu Dabi
    -65 kg, -77 kg, -88 kg, -99 kg, +99 kg

    Nog maar even voor de lol de klassen van de Duitse grappling liga erbij pakken.
    -65 kg, -70 kg, -75 kg, -80 kg, -90 kg, +90

    De enige klasse waar bijna iedereen het wel over eens is is de -65 klasse
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #2
    Join Date
    Jul 2006
    Posts
    975
    vCash
    126000

    Default

    Misschien is eenheid in de gewichtsklasses beter voor de sporter.
    Je kan als sporter hierdoor je beter focussen op je gewicht.

    Maar diverse gewichtsklasses is ook wel weer leuk om dat sporters hierdoor nog wel eens in verschillende gewichtsklasses deelnemen en je hierdoor vaker tegenover verschillende vechters vecht.
    It's not how you look in the light.
    It's how you fight in the dark.

  3. #3
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Rotterdam Zuid en omstreken
    Posts
    6.164
    vCash
    126000

    Default

    Wat ik mij persoonlijk altijd afvraag waar die rare gewichtsklasses altijd vandaan komen in de diverse disciplines

    Ik zie hier nu bv 67 kg, -73 kg, -79 kg, -85 kg, -91 kg en dat zijn nog ronde getallen maar waarom niet 65, 70, 75, 80, 85 en 90 ...... wie kan dat uitleggen.

    In andere disciplines zie je soms wel hele rare gewichtsklassen 46 kg, 48 kg, 50,5 kg, 54.5 kg, 57 kg, 60.5 kg enz enz maar misschien heeft dat een achtergrond, wie weet ... ?

    Iemand idee ...

  4. #4
    Join Date
    Sep 2009
    Location
    Nijmegen
    Posts
    15
    vCash
    126000

    Default

    @Sjaak

    Die rare gewichtsklasses zijn het gevolg van het rekening houden met de procentuele verschillen in gewicht binnen één klasse.

    Het verschil tussen 65kg en 70kg is veel groter dan 95kg en 100kg, procentueel gezien. Om hier rekening mee te houden worden de gewichtsklasses naar boven steeds ruimer.

  5. #5
    Join Date
    Nov 2007
    Posts
    1.453
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Gnarkill View Post
    @Sjaak

    Die rare gewichtsklasses zijn het gevolg van het rekening houden met de procentuele verschillen in gewicht binnen één klasse.

    Het verschil tussen 65kg en 70kg is veel groter dan 95kg en 100kg, procentueel gezien. Om hier rekening mee te houden worden de gewichtsklasses naar boven steeds ruimer.
    De 'rare' gewichten die Sjaak aangeeft en waar jij het over hebt vertonen stappen van 6 kg en worden niet naar boven toe steeds groter. Tenminste als je het over de grappling gewichten van de IBJJF hebt.
    The dictionary is the only place where succes comes before work.

    www.sportfood.nl

  6. #6
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Rotterdam Zuid en omstreken
    Posts
    6.164
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Gnarkill View Post
    @Sjaak

    Die rare gewichtsklasses zijn het gevolg van het rekening houden met de procentuele verschillen in gewicht binnen één klasse.

    Het verschil tussen 65kg en 70kg is veel groter dan 95kg en 100kg, procentueel gezien. Om hier rekening mee te houden worden de gewichtsklasses naar boven steeds ruimer.
    Ok Gnarkill, bedankt voor je reactie.

    procentueel is het verschil tussen 65 en 70 en 95 en 100 toch gelijk of bedoel je t.o.v. je lichaamsgewicht ? En hoe werkt dat dan, welke formule gebruiken jullie daar voor, puur belangstelling hoor.

  7. #7
    Join Date
    Dec 2006
    Posts
    3.463
    vCash
    125799

    Default

    Ik vind het zowieso belachelijk dat er bij de HBN een -67 kg klasse gehanteerd word en niet nog 1 lager.
    In ede deden er gasten mee die 50kg wogen en die moesten dan al op -65 rollen.
    Enig idee hoeveel voordeel het heeft als je aftraind naar 65kg van de 68 bijv. en dan 15kg gewichtsvoordeel hebt?

  8. #8
    Join Date
    Nov 2007
    Posts
    1.453
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by lopez86 View Post
    Ik vind het zowieso belachelijk dat er bij de HBN een -67 kg klasse gehanteerd word en niet nog 1 lager.
    In ede deden er gasten mee die 50kg wogen en die moesten dan al op -65 rollen.
    Enig idee hoeveel voordeel het heeft als je aftraind naar 65kg van de 68 bijv. en dan 15kg gewichtsvoordeel hebt?
    De -67 kg klasse is naar mijn weten (zeker bij de advanced!) nooit zo druk bezet. Kan me goed voorstellen dat ze niet nog een klasse lager hanteren eigenlijk.

    Gasten die 50 kg wegen zijn vaak nog jong lijkt me, immers ik ken geen jongens van boven de 20 die zo weinig wegen. Dan kom je meer om ervaring op te doen op toernooien denk ik.
    The dictionary is the only place where succes comes before work.

    www.sportfood.nl

  9. #9
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    Switzerland
    Posts
    915
    vCash
    126000

    Default

    we at http://www.swissgrapplingleague.ch have the following :
    Men
    -68, -75, -82, -90, +90, and open weight

    Women:
    -60, +60
    Quote Originally Posted by Jeru View Post
    Ik was me even aan het verdiepen in de gewichtsklassen bij het Grappling van een aantal aanbieders. Daaruit bleek dat geen enkele organisatie dezelfde klasses hanteert. Volgens mij zou voor de ontwikkeling van de sport beter zijn als dit wel het geval was.

    Wat zijn de redenen voor de organisaties of voor deze klassen te kiezen en wat vinden jullie als Grappler ervan? Maakt het wat uit of boeit het niet?

    Ede
    -65 kg, -70 kg, -76 kg, -83 kg, -91 kg, -100 kg, +100 kg

    HBN (Amsterdam open, Rotterdam Open etc.)
    -67 kg, -73 kg, -79 kg, -85 kg, -91 kg, +91 kg

    Fila
    60, 65, 70, 75, 80, 90, 110 kg, Absolute

    Abu Dabi
    -65 kg, -77 kg, -88 kg, -99 kg, +99 kg

    Nog maar even voor de lol de klassen van de Duitse grappling liga erbij pakken.
    -65 kg, -70 kg, -75 kg, -80 kg, -90 kg, +90

    De enige klasse waar bijna iedereen het wel over eens is is de -65 klasse

  10. #10
    Join Date
    Apr 2008
    Posts
    1.321
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by FightingDutchman View Post
    De -67 kg klasse is naar mijn weten (zeker bij de advanced!) nooit zo druk bezet. Kan me goed voorstellen dat ze niet nog een klasse lager hanteren eigenlijk.

    Gasten die 50 kg wegen zijn vaak nog jong lijkt me, immers ik ken geen jongens van boven de 20 die zo weinig wegen. Dan kom je meer om ervaring op te doen op toernooien denk ik.
    inderdaad. En je moet ergens een grens trekken natuurlijk, anders zijn sommgie klassen te laag bezet. In de + klasse zijn de verschillen soms ook enorm. Maar je kan voor iemand van 130 kg toch moelijk een +125 maken?
    Dan is die klasse wel heel mager bezet! Zelfde geldt voor de lichtste klasse natuurlijk.

    En volwassen gasten van 50 kg moeten niet meedoen aan een grappligtoernooi lijkt me. Die moeten naar de dokter.

  11. #11
    Join Date
    Nov 2007
    Posts
    1.453
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by ijsblok View Post
    En volwassen gasten van 50 kg moeten niet meedoen aan een grappligtoernooi lijkt me. Die moeten naar de dokter.
    Lol!
    The dictionary is the only place where succes comes before work.

    www.sportfood.nl

  12. #12
    Join Date
    Jul 2006
    Posts
    975
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by ijsblok View Post
    En volwassen gasten van 50 kg moeten niet meedoen aan een grappligtoernooi lijkt me. Die moeten naar de dokter.
    En wat betekent dt voor jou met je 100kg en 2 persoonlijkheden???
    haha.
    It's not how you look in the light.
    It's how you fight in the dark.

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •