MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 25 of 52
  1. #1
    Join Date
    Jun 2010
    Posts
    2.361
    vCash
    126000

    Question "Snap niet dat je 't leuk vind, iemand anders z'n gezicht kapotslaan 'als hobby'"

    Ik neem aan dat velen van jullie deze oneliner wel kennen. Noem het kortzichtigheid, of een begrijpelijke reactie van iemand die niet zo bekend is met de sport, maar het blijft ergernis oproepen bij iedereen die vechtsport beoefent (in ieder geval bij mij).

    Nou kan ik het echter wel op prijs stellen als iemand het mij in het gezicht zegt, en me erna ook de mogelijkheid geeft mijn kant van het verhaal te geven. Vind discussies zowiezo altijd wel interessant, en dit onderwerp staat altijd garant voor een interessante discussie. Nu weet ik dat op dit forum, deze discussie snel over is, maar ik voelde gewoon de nood het te posten. Wil mijn visie kwijt, en wat mede-liefhebbers van mijn standpunt vinden, en allicht die van hunzelf ook kwijt willen.

    Nu begin ik met te zeggen dat ik het standpunt "Snap niet dat je 't leuk vind, iemand anders z'n gezicht kapotslaan 'als hobby'" op zich wel kan snappen. Ik snap dat als je een MMA wedstrijd ziet dat het er op het eerste ogenblik nou niet bepaald vriendelijk en sportief uitziet. Twee gasten op elkaar aan het losgaan. Als je niet zo met vechtsport bezig bent, is dit wat je ziet.

    Nou vergeten deze mensen echter alles wat achter deze sport zit. Als ik naar een MMA wedstrijd kijk, zie ik twee personen die enorm veel respect verdienen (ongeacht welk niveau er gevochten wordt). Twee personen die allebei tot hun volle 100% hebben staan trainen om het recht te verdienen daar fit te staan. Ik zie dus doorzettingsvermogen.

    Ik zie twee vechters, die koste wat kost, zichzelf willen bewijzen. Echter niet via allerlei wegen, gewoon simpelweg door een directe confrontatie in een gelijk gevecht. Ik zie dus wilskracht en lef.

    Ik zie twee vechters, die volledig respect voor elkaar hebben en voor wat ze bereikt hebben, of ik zie twee vechters die elkaar het gort in willen slaan. Voor de laatste geldt: HOEWEL ze elkaar niet uit kunnen staan, zullen ze de confrontatie pas IN DE RING aangaan, en zodra ze erbuiten stappen blijft het verbaal. Ik zie dus hoe dan ook, respect.

    Tijdens het gevecht, zie ik niet alleen twee vechters losbeuken op elkaar. Ik zie de gratie van bewegingen die úren in de sportschool gekost hebben. Ik zie dus liefde voor de sport.

    En jazeker zie ik het spektakel ook. Je moet immers wel een beetje dat vechtersinstinct in je hebben om ervan te houden. Ik zie dus simpelweg een dierlijk instinct. En waarom zouden we die wegdrukken? Het is immers de basis van onze mensheid.

    Nou had ik toevallig gisternacht nog zo'n discussie met iemand, en die bracht het argument naarboven 'dat het niet meer pastte in de beschaafde civilisatie van vandaag'. Dit bracht mij tot een hele andere gedachtegang, waarin ik me hardop afvroeg 'wat is beschaving?'.

    Is beschaving een bepaalde moraliteit hooghouden die eigenlijk neerkomt op je neus hooghouden en je beter voelen dan iets, terwijl we nooit zullen veranderen?

    Ik zie echte beschaving, als een samenleving die alle vormen van uiting van ware sportiviteit (en dit bevat alles van doorzettingsvermogen, wilskracht, respect etc.) accepteert. En pas zegt dat ze een sport niet begrijpt, als ze 'm volledig begrijpt.

    Als wij het imago van MMA willen verbeteren, moet begonnen worden bij de 'foundation'. De gedachtegang áchter het 'gezichten kapotslaan als hobby'.

    Einde van mijn brainfart.
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #2
    Join Date
    Dec 2006
    Posts
    3.463
    vCash
    125799

    Default

    Goed verwoord, kan dit mooi gebruiken in discussies.
    In mijn omgeving is er ook vaak onbegrip, met dit stukje tekst kan ik het een stuk beter uitleggen.
    Tnx!

  3. #3
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    Ik heb nooit zulke discussies.

  4. #4
    Join Date
    Aug 2005
    Location
    emmen
    Posts
    225
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by lopez86 View Post
    Goed verwoord, kan dit mooi gebruiken in discussies.
    In mijn omgeving is er ook vaak onbegrip, met dit stukje tekst kan ik het een stuk beter uitleggen.
    Tnx!
    x2

  5. #5
    Join Date
    Jun 2007
    Posts
    581
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Baske View Post
    Nou had ik toevallig gisternacht nog zo'n discussie met iemand, en die bracht het argument naarboven 'dat het niet meer pastte in de beschaafde civilisatie van vandaag'. Dit bracht mij tot een hele andere gedachtegang, waarin ik me hardop afvroeg 'wat is beschaving?'.

    Is beschaving een bepaalde moraliteit hooghouden die eigenlijk neerkomt op je neus hooghouden en je beter voelen dan iets, terwijl we nooit zullen veranderen?

    Ik zie echte beschaving, als een samenleving die alle vormen van uiting van ware sportiviteit (en dit bevat alles van doorzettingsvermogen, wilskracht, respect etc.) accepteert. En pas zegt dat ze een sport niet begrijpt, als ze 'm volledig begrijpt.
    Wat is beschaving is missschien niet eens de goeie vraag. Wat doen we eigenlijk in die ring? En dat gaat veel verder dan alleen elkaar proberen te raken. En als je daar overna denkt dan is onze sport niet veel anders dan baseball of schaken. De regels zijn alleen anders die bepalen wie de winnaar wordt.

  6. #6
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Amsterdam
    Posts
    5.116
    vCash
    108788

    Default

    Quote Originally Posted by blackadder View Post
    Ik heb nooit zulke discussies.
    SAME.

    wel goed verwoord!
    Home mtk-gym.nl


  7. #7
    Join Date
    Aug 2010
    Posts
    115
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by blackadder View Post
    Ik heb nooit zulke discussies.

    Ik ook niet. Als iemand kritiek heeft op mma sla ik gewoon zijn gezicht kapot.

  8. #8
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    Amsterdam
    Posts
    1.455
    vCash
    126000

    Default

    Ik vind dit een ongelovelijk goed geschreven stuk,blij te zien dat er nog steeds nieuwe mensen hier op MF verschijnen die deze discussie zo goed in woorden kunnen omzetten.
    Denk dat we nog veel van je zullen horen, reps meer dan verdient!!
    can i kick it?....Yes you can!!

    Rob Kaman highlights

  9. #9
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    Amsterdam
    Posts
    1.455
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by elpappi View Post
    Ik ook niet. Als iemand kritiek heeft op mma sla ik gewoon zijn gezicht kapot.
    Dat is ook een manier, daarom staan we ook in zo'n goed daglicht met onze sport....
    can i kick it?....Yes you can!!

    Rob Kaman highlights

  10. #10
    Join Date
    Dec 2006
    Posts
    791
    vCash
    126000

    Default

    Leuk stukje! Ik krijg meestal(eigenlijk altijd) de opmerking dat 'ik er helemaal niet uit zie als een vechter'.. Vind ik inmiddels redelijk irritant worden.
    Fighting is poetry in motion

  11. #11
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    Amsterdam
    Posts
    1.455
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Simone View Post
    Leuk stukje! Ik krijg meestal(eigenlijk altijd) de opmerking dat 'ik er helemaal niet uit zie als een vechter'.. Vind ik inmiddels redelijk irritant worden.
    Kan me goed voorstellen, want hoe had je er uit moeten zien??Platte neus, littekens...etc,etc....???
    can i kick it?....Yes you can!!

    Rob Kaman highlights

  12. #12
    Join Date
    Dec 2006
    Posts
    3.463
    vCash
    125799

    Default

    Misschien kan topicstarter t stuk nog wat verder uitbreiden?
    Fighting is poetry in motion

  13. #13
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by BiCkOnE View Post
    Dat is ook een manier, daarom staan we ook in zo'n goed daglicht met onze sport....
    Alsof dat er wat mee te maken heeft.

  14. #14
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Quote Originally Posted by Baske View Post
    Nou had ik toevallig gisternacht nog zo'n discussie met iemand, en die bracht het argument naarboven 'dat het niet meer pastte in de beschaafde civilisatie van vandaag'. Dit bracht mij tot een hele andere gedachtegang, waarin ik me hardop afvroeg 'wat is beschaving?'.

    Is beschaving een bepaalde moraliteit hooghouden die eigenlijk neerkomt op je neus hooghouden en je beter voelen dan iets, terwijl we nooit zullen veranderen?

    Ik zie echte beschaving, als een samenleving die alle vormen van uiting van ware sportiviteit (en dit bevat alles van doorzettingsvermogen, wilskracht, respect etc.) accepteert. En pas zegt dat ze een sport niet begrijpt, als ze 'm volledig begrijpt.

    Als wij het imago van MMA willen verbeteren, moet begonnen worden bij de 'foundation'. De gedachtegang áchter het 'gezichten kapotslaan als hobby'.

    Einde van mijn brainfart.
    Ik heb zelf nooit dit soort discussies, maar ik denk er wel over na.
    Naar mijn mening is de vraag echter waar trek je de grens? Hiermee bedoel ik de grens tussen wat toelaatbaar is in de naam van sport en wat niet. Waar het gevoelsmatig wringt is dat alles wat in de ring gebeurt in de samenleving echt niet kan, zowel op een wettelijk als ethisch niveau. Iemand slaan en vechten in het algemeen is uit den boze en waarom zou dit in het kader van sport wel moeten kunnen ?

    Met de redenatie die jij aanvoert kun je namelijk een hoop goedpraten. Wat is toelaatbaar en wat niet? Footstomps op de grond ? ellebogen? stokken ? Voor iedereen is dit weer anders, de een vindt het bij judo wel best en bij de ander kan het niet gek genoeg worden. In elke vorm van competitie valt namelijk wel wederzijds respect, inzet en weet ik veel wat terug te vinden.

    Een beetje advocaat van de duivel natuurlijk, maar ik vind dat we ook niet moeten doen alsof vechtsport iets is wat maar gewoon een spelletje is of weet ik wat. Persoonlijk vind ik inderdaad dat vechtsport over het algemeen niet zo barbaars is als mensen vaak denken. Tegelijkertijd vind ik ook niet dat MMA in de studie sport uitzending van zeven uur hoeft, bij wijze van spreken .

  15. #15
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Mijn eigen wereld
    Posts
    9.509
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by blackadder View Post
    Ik heb nooit zulke discussies.
    Ik heb die ook niet, maar lees het wel vaker zoals laatst op fok.nl bij dat bericht dat Bonjasky met K1 stopt.

    Kwaad worden doe ik niet en ik ga ook niet met zo iemand in discussie, is mijn tijd en energie niet waard. Als iemand in de kroeg zegt dat hij voetbal kut vind dan ga je hem toch ook niet overtuigen dat voetbal best leuk kan zijn als je de regels begrijpt.


  16. #16
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Biiyen View Post
    Ik heb die ook niet, maar lees het wel vaker zoals laatst op fok.nl bij dat bericht dat Bonjasky met K1 stopt.

    Kwaad worden doe ik niet en ik ga ook niet met zo iemand in discussie, is mijn tijd en energie niet waard.
    Mee eens. In elk geval niet met een wildvreemde.
    Als iemand in de kroeg zegt dat hij voetbal kut vind dan ga je hem toch ook niet overtuigen dat voetbal best leuk kan zijn als je de regels begrijpt.
    Maar daar hoeft men ook niet over te discussiëren. Voetballen is gewoon kut.

  17. #17
    Join Date
    Jul 2009
    Location
    Drachten, Friesland
    Posts
    45
    vCash
    126000

    Default super!

    Inderdaad prachtig geschreven! Ik weet zeker dat velen dit te horen krijgen.

    Ik ben daarom in 2006 begonnen met mijn campagne genaamd 'Fight for Right'.
    Onlangs een website gelanceerd: www.fight4right.nl en afgelopen week een rapvideo geschoten.

    Hier de teaser!

    Samen staan we sterk - we kunnen het beeld wat men nu over vechtsport heeft bewerken!

    Greets,
    Cristian



  18. #18
    Join Date
    May 2010
    Posts
    45
    vCash
    126000

    Default

    Goed en correct verwoord ja.
    soms word je gewoon zo gefrustreerd en geirriteerd dat je gewoonweg niet de juiste woorden weet te vinden om men meer ins en outs te vertellen over deze sport waardoor ze het meer zullen snappen.
    maarja., het is idd net als voetbal. dat is pas kut, met zn alle rennen ze achter de bal aan om de bal te krijgen en eenmaal dat ze hem hebben schoppen ze hem weer weg...
    Tja Topsport.............

  19. #19
    Join Date
    Jun 2010
    Posts
    2.361
    vCash
    126000

    Default

    de opmerking dat 'ik er helemaal niet uit zie als een vechter'
    Heeft natuurlijk alles te maken met het imago wat door al die jaren gecreëerd van 'vechters'. Kunnen we waarschijnlijk ook voor een groot deel danken aan Hollywood. Nou moet ik echter wel zeggen, dat gevoelsmatig sommige mensen het uitstralen, en sommigen niet. Ik zeg alleen altijd 'degene die het niet uitstraalt, is de gevaarlijkste.'
    Misschien kan topicstarter t stuk nog wat verder uitbreiden?
    Dit kleine artikeltje laat ik verder uitbreiden in de discussie die allicht volgt. Vond het verrassend leuk om het artikel te schrijven, dus denk dat ik dit vaker zal doen.
    Ik heb zelf nooit dit soort discussies, maar ik denk er wel over na.
    Naar mijn mening is de vraag echter waar trek je de grens? Hiermee bedoel ik de grens tussen wat toelaatbaar is in de naam van sport en wat niet. Waar het gevoelsmatig wringt is dat alles wat in de ring gebeurt in de samenleving echt niet kan, zowel op een wettelijk als ethisch niveau. Iemand slaan en vechten in het algemeen is uit den boze en waarom zou dit in het kader van sport wel moeten kunnen ?
    Goed punt, hiervoor zou ikzelf wijzen op het feit hoewel het inderdaad wettelijk en ethisch twijfelachtig is, het daarentegen wel deel is van menselijke aard. En dit zie ikzelf als een mooi iets, dat hoewel we enorm zijn geavanceerd in alles, we onze aard niet vergeten.

    Met de redenatie die jij aanvoert kun je namelijk een hoop goedpraten. Wat is toelaatbaar en wat niet? Footstomps op de grond ? ellebogen? stokken ? Voor iedereen is dit weer anders, de een vindt het bij judo wel best en bij de ander kan het niet gek genoeg worden. In elke vorm van competitie valt namelijk wel wederzijds respect, inzet en weet ik veel wat terug te vinden.
    De redenatie ik in dit stuk heb gebruikt was puur om iemand uit te leggen wáárom deze sport meer is dan enkel erop los slaan. Ik probeerde niet echt iets goed te praten. Ben het met je eens wat toelaatbaarheid betreft, en zal eerlijk toegeven dat ik af en toe een waar gore-fest op tv zie wat ik te ver vind gaan (vraag me dan toch echt af of het medical intervention team op de wc is op dat moment). Nou zal dit altijd voor een groot deel subjectief blijven, en niches in deze vechtwereld zullen altijd blijven bestaan. Met niches bedoel ik dan ook echt de extreme versies.

    Een beetje advocaat van de duivel natuurlijk, maar ik vind dat we ook niet moeten doen alsof vechtsport iets is wat maar gewoon een spelletje is of weet ik wat. Persoonlijk vind ik inderdaad dat vechtsport over het algemeen niet zo barbaars is als mensen vaak denken. Tegelijkertijd vind ik ook niet dat MMA in de studie sport uitzending van zeven uur hoeft, bij wijze van spreken
    Hier heb ik niks op te zeggen, vind ik een perfect standpunt.

    Kwaad worden doe ik niet en ik ga ook niet met zo iemand in discussie, is mijn tijd en energie niet waard. Als iemand in de kroeg zegt dat hij voetbal kut vind dan ga je hem toch ook niet overtuigen dat voetbal best leuk kan zijn als je de regels begrijpt.
    Inderdaad, maar het hangt maar net af van de persoon met wie je praat, en in welke omgeving je bent en in welke staat je zelf bent.

    @Sandman: geweldig initiatief. Ik zal discussie wat jou onderwerp betreft in jou thread houden, in het kader van overzichtelijkheid.

  20. #20
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    Amsterdam
    Posts
    1.455
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by blackadder View Post
    Alsof dat er wat mee te maken heeft.
    Helaas wel, zijn nog genoeg mensen die denken dat elke beoefenaar een herzenloze robot is die bij het minst of geringst een klap uitdeeld...
    can i kick it?....Yes you can!!

    Rob Kaman highlights

  21. #21
    Join Date
    Nov 2008
    Posts
    1.425
    vCash
    127381

    Default

    Quote Originally Posted by JeMalleMoer View Post
    Wat is beschaving is missschien niet eens de goeie vraag. Wat doen we eigenlijk in die ring? En dat gaat veel verder dan alleen elkaar proberen te raken. En als je daar overna denkt dan is onze sport niet veel anders dan baseball of schaken. De regels zijn alleen anders die bepalen wie de winnaar wordt.
    x2

    Wat is beschaving is niet de goede vraag. Beschaving is een relatieve waarheid, oftewel mensgecreëerd en dus subjectief. In elk werelddeel verstaat men wat anders onder beschaving.
    Daarnaast is het een leuk stukje van de topicstarter, maar veeeeeel te ver gezocht. Het is en blijft een spel en dat spel wordt gespeeld door mensen die pijn niet zo ernstig vinden.
    Je kan wel gaan gissen naar de biologische achtergrond van de 'desire to compete' van de mensheid, maar die is niet alleen van toepassing op vechtsporten. Dus dat is weer een heel ander verhaal

  22. #22
    Join Date
    Jun 2010
    Posts
    2.361
    vCash
    126000

    Default

    Noem het 'te ver gezocht' of 'fanatisme'. Beide komen uiteindelijk op hetzelfde neer maar via een ander perspectief.

    Wat is beschaving is niet de goede vraag. Beschaving is een relatieve waarheid, oftewel mensgecreëerd en dus subjectief. In elk werelddeel verstaat men wat anders onder beschaving.
    x2.

    Dit argument kan dus in feite door geen enkele partij gebruikt worden.

  23. #23
    Join Date
    Aug 2010
    Posts
    115
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by BiCkOnE View Post
    Dat is ook een manier, daarom staan we ook in zo'n goed daglicht met onze sport....
    Stond een dikke knipoog achter hoor. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit iemand als eerste heb geslagen. Ik ben een zeer beheerst en rustig persoon.

  24. #24
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by BiCkOnE View Post
    Helaas wel, zijn nog genoeg mensen die denken dat elke beoefenaar een herzenloze robot is die bij het minst of geringst een klap uitdeeld...
    In de media wordt toch vaker het beeld geschetst van vechtsporters die allemaal crimineel zijn omdat ze te dom zijn ander werk te vinden.

  25. #25
    Join Date
    Nov 2008
    Posts
    1.425
    vCash
    127381

    Default

    Quote Originally Posted by Baske View Post
    Noem het 'te ver gezocht' of 'fanatisme'. Beide komen uiteindelijk op hetzelfde neer maar via een ander perspectief.


    x2.

    Dit argument kan dus in feite door geen enkele partij gebruikt worden.
    Precies. En dat perspectief kan maar moeilijk gedeeld worden aan een ander. Met argumenten in de vorm van woorden kan je niet laten zien hoe wij als vechtsporters onze sport ervaren. Je kan wel iemand proberen te dissen, maar dan streef je je doel voorbij. Als ik de neiging voel om het toch uit te leggen, dan neem ik afstand van het perspectief en zeg ik, om filosofische discussies over moraliteit te voorkomen, wat het feitelijk is: een sport/spel. Meer dan dat kan je niet doen. Je kan het leuk vinden of niet, maar het feit is dat het een sport is met grote aanhang en het is deze aanhang die het een plek geeft in deze wereld.

    Maar waar jij, en wij ook, tegen aanloopt is de afwezigheid van waardering voor vechtsporten in Nederland. Als je kijkt naar het succes van bijv. It's Showtime en hoe RTL steeds meer kickbox gerelateerde programma's in de programmering opneemt dan kun je stellen dat er een groeiende populariteit is en dat het steeds meer mainstream wordt. Mainstream is de norm, dus de norm is in zicht. Nu is het nog wachten totdat hetzelfde met MMA in Nederland gebeurd.

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •