MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 25 of 71
  1. #1
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    20.302
    vCash
    371929

    Camerabg1 Exclusief: Fotoverslag Mixfight goes ISAF, Afghanistan

    Exclusief: Fotoverslag Mixfight goes ISAF, Afghanistan

    Tekst: Harmen Bakker
    Foto’s: Harmen Bakker, AVDD & crew BDOC III



    “Next time we need thicker armor, like a Tank!”, is een quote waaraan ik in eerste instantie moest denken toen ik voet zette op het inmiddels bekende Kamp (inmiddels Camp) Holland, eind juli 2010. Is overigens afkomstig van acteur Charles Dance, die de badguy Benedict speelde in de klassieker Last Action Hero. Zware pantservoertuigen en aanvalshelikopters stonden aan de rand van het vliegveld opgesteld waar ik toen lande. Het stond allemaal in schril contract met eerdere uitzendingen, waar ik over gelezen had zoals Joegoslavië waar bepaalde wapens bewust van voertuigen werden afgeschroefd omdat het anders te offensief zou overkomen op de lokale bevolking. Geleerd uit de ervaringen opgedaan in het verleden werkte de Nederlandse krijgsmacht in Afghanistan met het zogenaamde DDD concept, Diplomacy, Development and Defense. Een tactiek die zichzelf na 4 jaar TFU (Task Force Uruzagan) voor Nederland ruimschoots bewezen heeft.


    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #2
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    20.302
    vCash
    371929

    Default



    Wat moest ik dan in Afghanistan? De missie was toch al afgelopen was een veelgenoemde kreet die ik voor en tijdens mijn uitzending hoorde. Hoe zat het ook alweer? Om het te snappen moeten we teruggaan naar 2001. Een moment waarvan iedereen nog weet waar men op dat tijdstip was, juist 9/11. Volgens de lezing had een internationale terreurorganisatie, beter bekend staand als Al Qaeda een aanval uitgevoerd om het vasteland van de Verenigde Staten van Noord-Amerika. Amerika wist al vrij snel waar deze personen zich ophielden en wel in de Islamitische Staat Afghanistan. Men vroeg aan de machthebbers van dit gebied, de Taliban om hun uitlevering, die dit weigerden. Ook berechting op neutraal terrein was onmogelijk. De rest is inmiddels geschiedenis, Amerika viel al vrij snel Afghanistan binnen om al Quada te vinden en uit te schakelen.

    Na vier jaar TFU kwam er begin 2010 toch een einde aan de huidige missie, toen de Partij van de Arbeid het vertrouwen opzegde in het kabinet waarna deze ten val kwam. De afspraak was dat Nederland na de verlenging in 2008 nog eens twee jaar zou blijven tot augustus 2010. Begin dit jaar werd er een debat gevoerd over een tweede verlening wat uiteindelijk leidde tot het einde van de regering Balkenende IV.

    In Afghanistan zelf had Nederland (voor onze begrippen) een enorm kamp opgebouwd waar de operaties plaatsvonden. Centrum was Kamp Holland, waar ook veel coalitiepartners waren gestationeerd. Ook was er een grote hoeveelheid Nederlands materiaal in het gebied aanwezig. Vandaar dat halverwege 2010 de RDTF (Re-deployment Task Force) van start ging met als hoofddoel om na augustus alle Nederlandse spullen zo snel mogelijk uit het gebied te halen. In augustus werd de spreekwoordelijke stok overgedragen aan coalitiepartners Australië en Amerika en begon de uittocht van Nederlanders. De basis was opgedoopt in MNB-TK, Multination Base Tarin Kowt en Kamp Holland werd daar als Camp Holland onderdeel van. De Battlegroup trok massaal weg en daarna begon de enorme logistieke uitdaging om inzicht te krijgen in hetgeen er allemaal aanwezig was aan Nederlands materieel en om dat vervolgens terug te kunnen transporteren of door te verkopen aan onze partners.

    Ben zelf bijna 5 maanden in het gebied aanwezig geweest. Veel nieuwe inzichten gekregen in het paarse en internationale optreden van de Nederlandse krijgsmacht. In die periode heb ik dus grotendeels met Amerikanen en Australiërs gewerkt. Als vechtsportliefhebber ben ik totaal niets tekort gekomen. Het E-Wellfare pakket van Nederland is subliem te noemen, wat betekende dat ik dagelijks kon internetten en als klap op de vuurpijl had Amerika een zogenaamd “Pentagon channel” waarop alle sporten live te zien waren. NBA, NFL, MLB en natuurlijk de UFC. Heb dus alle evenementen met Amerikanen moeten kijken. Niet alleen op televisie zijn ze fanatiek publiek.

    Toch is nog wel het grappig om te vermelden dat iemand op een andere website dacht dat ik me, tijdens deze operatie stierlijk zou vervelen en het schijnbaar nodig vond om een simpele website anoniem te moeten gaan bashen wegens hun tegenvallende statistiekjes. Kan daar kort over zijn; Check eerst eens wat je zegt door een IP controle en hou anders gewoon je mond. Post daar al twee jaar niets meer en heb daar ook totaal geen behoefte meer aan en zeker niet in een gebied waar 25 collega’s het leven hebben gelaten en waar we veel te maken kregen met IDF aanvallen.

    Uiteraard had ik wel mijn camera meegenomen en maakte ik met collega’s de onderstaande serie: Mixfight in Uruzgan;

    ]

  3. #3
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    20.302
    vCash
    371929

    Default


















    Waar het eigenlijk in deze fase van de missie om draaide, core business het verplaatsen van Nederlands materieel uit het gebied door middel van trucks, lokale verplaatsingenmiddelen en vliegtuigen.

  4. #4
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    20.302
    vCash
    371929

    Default








    Bescherming van de compounds door zwaar materiaal, het geweld voor luchtoptreden, de Apache en het zwaarst rijdende artillerie geschut wat Nederland bezit, de Panzerhouwitser PzH2000.

  5. #5
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    20.302
    vCash
    371929

    Default






    De Amerikanen zijn er inmiddels wel achter dat hun beruchte Hummer niet het voertuig is voor dit soort oorlog, en dus zagen we deze pimp bak steeds vaker alleen maar op de coupounds rijden. Vervanger is de “Hummer on Steroïdes”, de EMRAP. De Nederlanders gebruikten in de laatste fase van de missie de beproefde Australische Bushmaster. Beide voertuigen hebben een verhoogd onderstel/bodemspeling in een V-vorm om de impact van bermbommen ook in vaktermen wel IED’s genoemd beter te absorberen.
    Last edited by Richelieu; 27-02-2011 at 10:47.

  6. #6
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    20.302
    vCash
    371929

    Default


    Bij de Special Forces geen camera’s gewenst.


    Helaas niet echt veel straatverlichting. In de avonduren was het MNB-TK bijna in duisternis gehuld.


    Een van de eisen van het kabinet was voor aanvang van de missie dat de Nederlandse militairen voornamelijk onder pantser konden slapen. Bovenstaand een foto gemaakt in een van de gangen van aaneengesloten Duitse pantsercontainers die ook in de praktijk hun waarde hebben bewezen. “Aan boord” een slaapruimte voor vier personen en uitgerust met draadloos internet, onderdeel van het zogenaamde E-Wellfare pakket wat Defensie aanbood.

  7. #7
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    20.302
    vCash
    371929

    Default




    De Nederlandse vliegtuigen werden 24/7 bewaakt door zogenaamde K-9 honden. Wat voor discipline in deze beesten schuil gaat lieten de begeleiders tijdens een demonstratie maar al te graag zien.

  8. #8
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    20.302
    vCash
    371929

    Default


    “Qua Patet Orbis” – Zo wijd de Wereld strekt, een herinnering van de aanwezigheid het Nederlandse Korps Mariniers in Afghanistan.


    Opruimen van overtollige munitie. Eenmaal uitgegeven kan het niet meer terug naar Nederland ivm de veiligheid. Het leverde wel leuke plaatjes op.

  9. #9
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    20.302
    vCash
    371929

    Default




    Nog een vertrouwd beeld, Nederlandse F-16’s in Afghanistan.

  10. #10
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    20.302
    vCash
    371929

    Default






    Bij de buren is het gras altijd groener dus een Dragonoff, AK-47 (modificatie) en een RPG (raket aangedreven granaat) is gewoon mooi spul om eens in handen te hebben.

  11. #11
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    20.302
    vCash
    371929

    Default


    De compound werd afgeschermd met zogenaamde HESCO muren, balen afgevuld met grind en stenen.

  12. #12
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    20.302
    vCash
    371929

    Default










    Schietoefeningen met de AW50, ’s werelds zwaarste Snipergeweer.

  13. #13
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    20.302
    vCash
    371929

    Default

    Nog een aantal losse foto's;


























  14. #14
    Join Date
    Apr 2005
    Posts
    5.251
    vCash
    126000

    Default

    Wat een topfoto's!!!!!!!

  15. #15
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    ZOG
    Posts
    1.571
    vCash
    126000

    Default

    Onwijs gaaf verslag Harmen! En goede reis terug!!

  16. #16
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Waiting for Thailand
    Posts
    8.519
    vCash
    126000

    Default

    Damn! Harmen, mega vette foto's!

    Nog geen twee weken pik dan ben je d'r weer!
    Enjoy yourself it's later than you think
    Enjoy yourself while you're still in the pink
    The years go by as quickly as you wink
    Enjoy yourself enjoy yourself It's later than you think

  17. #17
    Join Date
    Aug 2006
    Location
    Mixfight.nl
    Posts
    7.236
    vCash
    113919

    Default

    Damn!! heel vet verslag Harmen!

    Nu nog een weekje Griekenland?

  18. #18
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    19.397
    vCash
    126265

    Default

    Harmen, echt een geweldig verslag man. Echt super! Goed om te horen ook dat je binnenkort weer terugkeert richting Nederland. En mooi ongeschonden gebleven! Zie je binnenkort dus waarschijnlijk wel weer

    Trouwens, als ik die foto's zo zie: veel last gehad van stof in je camera?
    Foto's bijbestellen? www.eckringa.nl
    Of de snelle route via www.oypo.nl/sompong

  19. #19
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Near the coffee machine
    Posts
    4.894
    vCash
    126000

    Default

    wow.. echt wow...

    Mooi man!

  20. #20
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    Amsterdam
    Posts
    1.123
    vCash
    126000

    Default

    Waanzinnige fotos Harmen, ik weet zeker dat de huisfotografen van de missie hier niet eens in de buurt komen! Hoe zijn de reacties daar? Ik kan me voorstellen dat hier een carriere in ligt...
    ..

  21. #21
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Somewhere over the rainbow
    Posts
    15.737
    vCash
    126000

    Default

    ziet er goed uit Harmen. Zijn unieke foto's!!!
    Als judo makkelijk was had het wel voetbal geheten.

  22. #22
    Join Date
    Aug 2006
    Location
    www.blackjackets.nl
    Posts
    4.297
    vCash
    126000

    Default

    Mooie reportage, vette foto's... alvast welkom thuis, maatje! Tot snel...

  23. #23
    Join Date
    Jan 2009
    Location
    Doorn
    Posts
    318
    vCash
    126000

    Default

    Super gave foto's Harmen! Impressive verslag! Alvast goede reis naar huis!

  24. #24
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Oss
    Posts
    30.429
    vCash
    101624

    Default

    Wat een vette foto's Harmen en in ieder geval tot 8 januari

    Chael Sonnen: The only thing bigger than UFC 167 is Wanderlei Silvas forehead

  25. #25
    Join Date
    Jun 2010
    Posts
    2.361
    vCash
    126000

    Default

    http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/...103163-620.jpg

    Simpelweg machtig gewoon, deze foto. Geweldig mooi. Dat is er één die ik zou bij bestellen...

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •