MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 33

Thread: BJJ en Judo?

  1. #1
    Join Date
    Dec 2010
    Location
    Almere, Amsterdam
    Posts
    13
    vCash
    126000

    Default BJJ en Judo?

    Hi all,

    ik wil me nog meer richten op mijn grondspel en zit er daardoor aan te denken om naast BJJ ook 1 dag Judo erbij te gaan doen. Ik weet dat ik zeker verder wil in BJJ en vraag me daarom af of Judo er bij een goede keuze is, of zal ik die extra dag ook besteden aan BJJ?

    Ik heb namelijk ook ooit ergens gehoord dat door Judo er bij te trainen dit ten goede is voor je BJJ...

    Cheers, BJJ
    Last edited by BJJ; 26-12-2010 at 01:19.
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #2
    Join Date
    Oct 2009
    Posts
    650
    vCash
    30984

    Default

    Verstandig, maar zoek dan wel een hoog aangeschreven school die op de NK's medailles behaalt. Er zijn zat scholen waar je eerder leert sushi te bestellen in plaats van een goede worp. Als jij de partij dmv een worp kan sturen, hou je het initiatief en dat is altijd goed.

  3. #3
    Join Date
    Sep 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    3.544
    vCash
    126000

    Default

    Waar woon je?

  4. #4
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Mixfight.nl/Nederland/Thailand...
    Posts
    21.524
    vCash
    126000

    Default

    Perfecte combi als je het mij vraagt!

  5. #5
    Join Date
    Dec 2010
    Location
    Almere, Amsterdam
    Posts
    13
    vCash
    126000

    Default

    Ik woon in Almere, en train bij Carlson Gracie, maar gezien de afstand me soms wel eens teveel wordt wil ik wellicht ook bij Team Aqua (jouw club) gaan trainen, plus 1 dag Judo erbij.

    Ik weet dat er een goede school zit in Haarlem, maar helaas zoek ik iets dichter bij huis...

  6. #6
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    belgie
    Posts
    1.449
    vCash
    126155

    Default

    jouw club?????
    hmmm dan ben je toch een beetje mis

  7. #7

    Default

    Quote Originally Posted by BJJ View Post
    Ik woon in Almere, en train bij Carlson Gracie, maar gezien de afstand me soms wel eens teveel wordt wil ik wellicht ook bij Team Aqua (jouw club) gaan trainen, plus 1 dag Judo erbij.

    Ik weet dat er een goede school zit in Haarlem, maar helaas zoek ik iets dichter bij huis...
    Als je bij Team Agua (beste keuze ) traint, dan hoef je geen judo te doen voor het grondwerk, wellicht voor wat meer staand, worpen etc, maar ik zou eerst maar met je leraar praten, kijken wat hij ervan vind.
    THE CURE IS FREE, YOU'RE PAYING FOR THE DISEASE.

  8. #8
    Join Date
    Oct 2009
    Posts
    650
    vCash
    30984

    Default

    Ik weet dat men bij Aqua ook extra judotrainingen volgt buiten de eigen school. Almere zit niet zo veel goeds qua judo dus ik zou toch een beetje doorrijden naar Kenamju. Je kunt ook bij Theo Meijer in Leusden gaan kijken.

  9. #9
    Join Date
    Sep 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    3.544
    vCash
    126000

    Default

    In Almere kan je redelijk aan Judo doen.
    Theo Meijer en Ken Am Ju zijn top clubs en denk dat je het daar niet leuk zal vinden omdat het wellicht te zwaar / te heftig is voor je.
    Bij een judo club zoals de bovengenoemde twee heb je geen recreatie groepjes en zal je dus aan de bak moeten.
    In Almere zal je makkelijker mee kunnen draaien.

  10. #10
    Join Date
    Dec 2010
    Location
    Almere, Amsterdam
    Posts
    13
    vCash
    126000

    Default

    Oke ik dacht dat Remco Pardoel van Team Aqua was, maar dat heb ik dan blijkbaar verkeerd.
    Ik ben geen wedstrijdvechter maar ik wil dat wel gaan doen.

    Ik train nu nog bij Carlson Gracie en wil daar ook blijven, en in Almere bij Kaishin erbij, plus 1 dag Judo.
    Totaal 2x BJJ, 1x Judo.

    Ik ga eens verder kijken in Almere voor Judo, in almere nog aanbevelingen?

  11. #11
    Join Date
    Aug 2006
    Location
    Nijmegen
    Posts
    4.386
    vCash
    127608

    Default

    Je hoeft niets aan je trainer te vragen als je ergens iets anders wil doen hoor. Een goede trainer kan leerlingen inspireren en zo blijven zijn leerlingen terug komen.

    Judo is zeker een goede additie op BJJ sowieso voor staand en af en toe leer je ook nog eens wat op de grond. Voor ik iets van BJJ of Grappling deed heb ik altijd gejudood en nu heb ik daar nog steeds profijt van.

  12. #12
    Join Date
    Sep 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    3.544
    vCash
    126000

    Default

    Zolang het niet je eigen trainingen of trainingsplan in de weg staat waarom niet.

    Mensen zijn niet loyaal of kennen het woord collectief niet meer tegenwoordig.
    Ook vergeet men waar men het geleerd heeft en / of wie hun onvoorwaardelijk geholpen heeft.

  13. #13
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    Amsterdam
    Posts
    2.514
    vCash
    126000

    Default

    Heb Judokas op BJJ-competities wel eens dikke judoworpen zien gebruiken. Doen!
    =

  14. #14
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Zeeland
    Posts
    5.968
    vCash
    112250

    Default

    Aoki beoefent volgens mij dezelfde combi hij is er ook ver in gekomen . Succes alvast!
    A GOOD STANCE AND PROPER POSTURE REFLECT A PROPER STATE OF MIND.
    ~MORIHEI UESHBA

  15. #15
    Join Date
    Dec 2010
    Location
    Almere, Amsterdam
    Posts
    13
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by remco pardoel View Post
    Ook vergeet men waar men het geleerd heeft en / of wie hun onvoorwaardelijk geholpen heeft.
    Die mensen zullen er altijd blijven bestaan, welk niveau of maatschappelijke laag dan ook.
    En ik weet van mij zelf dat ik niet daartoe behoor gelukkig

    Ik wil mijn Judo in zetten voor o.a. competitie, en om er meer van te ondervinden, kijken wat ik er van kan leren.

  16. #16
    Join Date
    Dec 2010
    Location
    Almere, Amsterdam
    Posts
    13
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by ZakKa! View Post
    Heb Judokas op BJJ-competities wel eens dikke judoworpen zien gebruiken. Doen!
    Een goed uitgevoerde worp kan mooi punten opleveren.

    Hey Zakka, lang niet gesproken wanneer kom je weer meetrainen?

  17. #17
    Join Date
    Apr 2006
    Location
    Washington DC
    Posts
    556
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by remco pardoel View Post
    Zolang het niet je eigen trainingen of trainingsplan in de weg staat waarom niet.

    Mensen zijn niet loyaal of kennen het woord collectief niet meer tegenwoordig.
    Ook vergeet men waar men het geleerd heeft en / of wie hun onvoorwaardelijk geholpen heeft.
    Dus als je nog geen verstand van een bepaalde (vecht)sport hebt, je ergens gaat trainen en er na een tijdje achterkomt dat wat jouw trainer zegt eigenlijk niet strookt met jouw ideeën, of dat die trainer niet zo onvoorwaardelijk is als hij doet voorkomen, misschien een hele verouderde methodiek heeft etc., kortom allemaal zaken waar je voorheen (je was immers toen nog een leek) nog geen weet van had, je dan toch bij hem moet blijven uit loyaliteit? Ik heb zelf het geluk gehad dat mijn eerste kickboxtrainer (Fred) een hele goede is die ik ook als mens hoog heb zitten vandaar dat ik het zo lang bij hem uit hou. (En hij mij tollereert) Maar doordat ik nu weet hoe iemand les 'moet' geven, hoe de sfeer 'moet" zijn en wat de randvoorwaarden 'moeten' zijn weet ik dat ik geluk heb gehad met zo'n leraar in mijn buurt. Maar als ik in een soort van achtergebleven gebied was opgegroeid met een of andere pipo als zelfbenoemde kickbox-leraar in de buurt dan was ik mooi genaaid geweest. Door deze ervaring wist ik later wél waar waar ik op moest moet letten toen mijn kinderen later gingen judoën en ik grondvechten wilde leren. Toen er in Arnhem geen club was die bij mij paste (Ik heb natuurlijk wél eerst wat proeflessen gehad bij de scholen in mijn omgeving!) moest ik wel naar JJF v/h Yamasaki en was ik aan mijzelf verplicht drie keer per week een uurtje heen en een uurtje terug rijden. Maar doordat ik wist waar voor mij* een goede school aan moet voldoen, had ik dat er voor over.

    * Is natuurlijk heel subjectief en voor iedereen anders.

    Wat ik maar wil zeggen is; Soms groeien mensen uit elkaar en om dan tegen heug en meug bij elkaar te blijven?

  18. #18
    Join Date
    Apr 2006
    Location
    Washington DC
    Posts
    556
    vCash
    126000

    Default

    On topic: Gewoon erbij Judoën! Al was het alleen maar om daar bij het grondgevecht wat BJJ dingetjes uit te proberen.

  19. #19
    Join Date
    Dec 2007
    Location
    Amsterdam
    Posts
    3.875
    vCash
    121333

    Default

    Je heb ook deze nog in Almere, weet niet of het een goede school is heb geen ervaring met judo.

    http://www.vandekampsport.nl/?ID=11
    "Toto, I've got a feeling we're not in Kansas anymore."

  20. #20
    Join Date
    Sep 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    3.544
    vCash
    126000

    Default

    van de kamp is een leuke club en erg actief.
    Goede aanrader Marchant

  21. #21
    Join Date
    Dec 2010
    Location
    Almere, Amsterdam
    Posts
    13
    vCash
    126000

    Default

    Bedankt allemaal, ik heb voldoende info om verder te komen.

  22. #22
    Join Date
    Mar 2010
    Posts
    345
    vCash
    126000

    Default

    ik heb altijd een beetje het idee dat judo het zwakke broertje is van het bjj.

    nu train ik al zo'n 28 jaar judo en 24 jaar japans jiu jitsu en ik ben van mening dat een goede judoka zeker een geduchte tegenstander is tijdens een bjj wedstrijd. en een goede grondjudoka heeft bijna het zelfde arsenaal aan technieken in huis wat men bij bjj ook leert.

    wat ik bedoel te zeggen wat is nu het feitelijke verschil tussen bjj en judo
    Max 400x125

  23. #23
    Join Date
    Aug 2006
    Location
    Nijmegen
    Posts
    4.386
    vCash
    127608

    Default

    Quote Originally Posted by bush1do View Post
    ik heb altijd een beetje het idee dat judo het zwakke broertje is van het bjj.

    nu train ik al zo'n 28 jaar judo en 24 jaar japans jiu jitsu en ik ben van mening dat een goede judoka zeker een geduchte tegenstander is tijdens een bjj wedstrijd. en een goede grondjudoka heeft bijna het zelfde arsenaal aan technieken in huis wat men bij bjj ook leert.

    wat ik bedoel te zeggen wat is nu het feitelijke verschil tussen bjj en judo
    Dat een judoka met evenveel ervaring als een bjjer het niet zo goed zal doen op een bjj wedstrijd is waar, maar andersom zou een bjjer op een judowedstrijd ook niet veel presteren.

    Uit deze bewering blijkt dat de twee sporten wezenlijk van elkaar verschillen (zonder een waardeoordeel overigens, want dat schijnt ook altijd weer in de discussie terecht te komen)

  24. #24
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Mixfight.nl/Nederland/Thailand...
    Posts
    21.524
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Briant View Post
    Dat een judoka met evenveel ervaring als een bjjer het niet zo goed zal doen op een bjj wedstrijd is waar, maar andersom zou een bjjer op een judowedstrijd ook niet veel presteren.
    Precies, het vult elkaar goed aan!

  25. #25
    Join Date
    Oct 2009
    Posts
    650
    vCash
    30984

    Default

    Ik ken meer judoka's die prijzen hebben gewonnen bij BJJ dan andersom. Andersom is denk ik nog niet voorgekomen. Is overigens een totaal oneerlijke vergelijking want de meeste wedstrijdjudoka's trainen al van jongs af judo en de meeste BJJ'ers waren al zeker senior voordat ze begonnen. Die judoka die al van jongs af aan traint heeft ook wel wat grondwerk getraind maar ik weet uit ervaring dat een BJJ'er na een paar jaar intensief BJJ trainen op de grond veel effectiever is. Na 30 jaar judo was ik na 1 training BJJ verbaasd over de efficientie, de verschillen zijn klein maar enorm.
    Als een judoka al zou winnen dan is het omdat hij wellicht na al die jaren topjudo een geweldige vechtmentaliteit en conditie heeft opgebouwd. Ik denk niet dat er veel BJJ'ers zijn die op de grond winnen van Elmont of Huizinga. Ik zei al dat het een oneerlijke vergelijk is want de judoka heeft steun van het NOC NSF en traint zich helemaal suf. Is feitelijk beroepsjudoka. BJJ is nog in NL ook nog maar een jonge sport, in Brazilie niet. Ik heb een partij gezien tussen Renzo Gracie en Ben Spijkers. Ben was voor mij destijds God en moest toch aftikken. Daar is de sport toch een heel stuk verder. Wat geweldig zou zijn is dat er door de groei van BJJ ineens meer senior judoka's zouden komen. Het zijn 2 sporten die elkaar erg aanvullen. Er zijn ondertussen zelfs al judotoernooien die zich enkel op grondwerk richten.

    Overigens ben ik benieuwd of iemand weet waarom het braziliaans Jiu Jitsu heet en geen braziliaans judo. Het was een judoka die de technieken naar Brazilie bracht. De kimura is zelfs naar een judoka vernoemd. Heeft iemand een idee?

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •