MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 42
  1. #1
    Join Date
    Jun 2010
    Posts
    2.361
    vCash
    126000

    Thumbs up Mixfight aan de lijn met: Burgemeester Van der Laan


    Aan de lijn met: Burgemeester Eberhard van der Laan

    Het BIBOB-gebeuren ligt ons nog vers in het geheugen. Gemeente Amsterdam, of om het iets preciezer te zeggen, burgemeester Van der Laan, wilde de vechtsportgala’s volgens velen verbieden. Gediscussieerd werd dat Van der Laan iets tegen vechtsport had en dat het hele onderzoek naar criminaliteit simpelweg als excuus gebruikt werd om dit door te kunnen zetten.

    Tot heden leeft nog steeds enige angst over het feit dat allicht vechtsportgala’s verboden zullen worden en dat de sport een ‘loeiharde levertrap’ te verduren gaat krijgen. Het is immers moeilijk te bedenken. Een land als Nederland, zonder IT’S SHOWTIME, United Glory, en de kleinere evenementen die deze sport zo geweldig weten te promoten.

    Hierbij besloot ik dus de telefoon te pakken. Antwoorden krijg je niet door discussie als de daadwerkelijke opdrachtgever niet in de discussiegroep zit. Ik besloot gemeente Amsterdam te bellen voor een interview met iemand die alles wist van deze situatie, kortom burgemeester Van der Laan. Hier werd direct op gereageerd en de interview-procedure (om ’t beestje een naam te kunnen geven) werd ingezet. 21 Januari werd gekozen als dag van het interview.

    Toen mijn verzoek binnenkwam zaten ze allemaal midden in een zedenzaak. Daarmee had de burgemeester het zo druk dat hij een aantal weken zijn hele agenda had ‘geschoond’, heeft het proces vanaf aanvraag van interview tot het daadwerkelijke interview ongeveer een maand geduurd, maar goed, dit kan ik vergeven.

    21 Januari rond 12 uur, de burgemeester zou dan uit een vergadering komen en had daarna een tijdje ‘vrije tijd’ omdat hij van A naar B moest reizen. In die tijd kon ik hem te woord staan.

    ‘Goeiendag,’ klonk het aan de andere kant van de lijn. ‘Met burgemeester Van der Laan.’ Overigens in alle eerlijkheid toch natuurlijk na het horen van die stem eventjes realiseren dat je nu écht deze persoon één-op-één aan het spreken bent. Op dat moment is ’t protocol jezelf voor te stellen en nog eens een introductietje te geven, naar mijn gevoel was de hele “hallo – vraag 1” instelling niet echt een goed toonbeeld was voor respect.De burgemeester onderbrak me echter snel. “Maak je niet druk, ik wéét wie je bent ik wéét wat Mixfight is. De beste man heeft zijn research dus gedaan, stelde me toch eerlijk gezegd erg op rust.

    We besloten maar door te gaan met de vragen:

    Bas: “Er wordt in de vechtsportwereld veel gediscussieerd over dit onderwerp, voornamelijk omdat het zo'n impact zal hebben op het gezicht van vechtsport in Nederland. Omdat er op het moment zo relatief weinig bekend is over de Bibob-wetgeving heerst er veel verwarring en uiteindelijk woede over de beslissing om de Bibob, ook na al de argumenten van de verscheidene partijen aanwezig in de gemeenteraad van Amsterdam op 4 november jongstleden, toe te passen. Velen zien dit besluit als een directe aanval op het kickboxing in Nederland, desondanks het feit dat er gezegd is dat dit besluit genomen is níet vanwege de vechtsport, maar vanwege de vervlechting tussen onder- en bovenwereld. Ik hoop dat na dit gesprek meer opheldering zal zijn over uw motieven achter de BIBOB wet, en de werking hiervan.”

    Van der Laan reageerde zeggende wat ik persoonlijk al dacht. “Ik denk dat er hier sprake is van één grote miscommunicatie. Als we dit duidelijk communiceren kan er wederzijds begrip komen en samenwerking.”

    Van der Laan vervolgde dit door uit te leggen dat ook hij vroeger veel aan sport deed. Hij voetbalde veel, en heeft van sport belangrijke dingen geleerd. Dingen als gezondheid, discipline en sociale ontwikkeling door ontmoeten van mensen zijn er maar enkele dingen van. Het énige, waar hij wel -stérk tegen is, is de verbinding tussen onder- en bovenwereld die op het moment plaatsvind bij de vechtsport-evenementen, en uit stevige onderzoeken met samenwerking van de politie is gebleken dat deze verbinding er wel degelijk is. Deze verbinding wil hij verwijderen, en om dit te kunnen doen zouden de enthousiaste vechtsporters en overheid samen moet werken.

    Bas: “Kan ik u vervolgens vragen om uw defenitie van vechtsport te geven? Zo heb ik in de vergadering van enkele maanden jullie enkel horen discussiëren over vechtsport, maar vechtsport beaamt ook sporten als judo en karate. Waar legt u dus de grens in dit geval?”

    “Overal waar georganiseerde misdaad zit willen wij aanpakken.” Vertelde de burgemeester. “We zijn overal actief. Van bouw tot horeca, en helaas ook vechtsport gala’s. Één van de mensen die boos was, kent u vast wel, dit was Marloes Coenen, die heb ik pas gesproken, die zei: “Uiteraard logisch dat vechtsport voor mij iets fantastisch is, maar ik wil je ook uitleggen, burgemeester, dat het ook iets is voor de gewone mensen. Iedereen moet iets kunnen doen om zich fijn bij te voelen, en er moet dan ook geen negatieve klank aan gegeven worden.” En daar zit ‘m nou net de miscommunicatie in.” De burgemeester maakte hierna duidelijk dat hij sterk hoopt dat deze communicatie verbeterd zal worden.

    “Ik heb ook nog een foto van haar gehad, waar zij en een andere kampioen opstonden.” De naam Alistair Overeem zei hem vrij weinig want hij vroeg enkele keren voor herhaling. Goed, daar lig ik persoonlijk niet zo wakker van, als je nu eenmaal niet in je persoonlijke leven ermee bezig bent kan ik snappen dat je zoiets niet één, twee, drie weet.

    Wat hij echter wel wist, en gezien had, was Alistair Overeem bij Pauw & Witteman 12 januari jongstleden, en hij was erg te spreken erover. “Een aardige en keurige kerel.” Somde hij op. Van der Laan was erg onder de indruk van de vraag die gesteld werd over de criminaliteit en de reactie hierop. Alistair zette zich niet af van het perspectief van de burgemeester, en dat vond hij een keurig teken. “Hij snapt waar het over gaat: níet de vechtsport, maar het netwerken van criminelen.”

    Bas: “Het is dus duidelijk dat uw motieven absoluut niet te maken hebben met de vechtsport zelf, maar met criminele bewegingen in het publiek tijdens de vechtsport evenementen. Dit brengt me echter wel tot de volgende vraag. In het scenario dat een organisator geen vergunning verstrekt krijgt vanwege de BIBOB-wetgeving zal deze persoon klaarblijkelijk vragen gaan stellen. Op dit moment komt de uiteindelijke transparantie van de hele BIBOB en het gebrek hierin in spel. Hoe verklaart u dit gebrek aan transparantie?”

    Van der Laan begon met uit te leggen dat hij al héél lang bezig is hiermee, sinds 1995. De overheid faciliteert vaak activiteiten die het niet wil faciliteren met vergunningen en opdrachten, zoals bijvoorbeeld prostitutie waar vrouwen misbruikt worden. Dan komt dus de vraag ‘hoe zorg je ervoor dat je deze activiteiten niet meer faciliteert?’. Het probleem zit ‘m echter in ’t feit dat alle informatie die de overheid binnenkrijgt info uit het milieu zelf betreft of van de politie. Informatie die niet zomaar voluit op straat gegooid kan worden, informanten kunnen bekend gemaakt worden en dat kan alleen maar leiden tot problemen. Uit deze problemen is een wet gekomen; de BIBOB: een zorgvuldige procedure die eventueel misbruik van vergunningen en opdrachten tegen gaat. Een strenge procedure, maar alle factoren binnen de besluitneming kunnen gewogen worden naar de graad van belangrijkheid.

    Bas: “Het komt er dus op neer dat de afgewezen persoon nooit duidelijk te horen zal krijgen waarom hij/zij afgewezen is. Wat me tot het punt van eventuele subjectiviteit van deze wet brengt. Wat voor de één reden is om geen vergunning te verstrekken, is voor de ander slechts een klein heikel puntje waar niet moeilijk over gedaan moet worden. Hoe verzekerd u dat deze wet objectief zal handelen, of in ieder geval zo dicht mogelijk bij objectiviteit zal blijven?”

    “Deze garantie zit ‘m in de rechtkamer. De rechter zal de uiteindelijke beslissing van de BIBOB-wetgeving in alle gevallen testen voordat het besluit uitgevoerd wordt! Nu zal het inderdaad altijd tot een zekere graad maatwerk blijven, en daar kan het mis gaan. Juist voor die momenten is er altijd nog de rechter.

    Bas: “De vechtsport begint steeds groter te worden in Europa, en Nederland ligt op het moment ver voor op de overige landen, ik durf gerust te zeggen dat op een internationaal evenement 60% van de deelnemers Nederlands is. Positieve gevolgen hiervan, zowel sociaal en economisch gezien, kunnen duidelijk geobserveerd worden. Zo is de vrijwilliger van het jaar van dit jaar Sadik Kaynak, die middels kickboks jongeren van de straat houdt. Op economisch vlak hebben bedrijven als IT’S SHOWTIME en United Glory een groot deel van hun succes te danken aan het feit dat ze hun evenementen plaats konden laten vinden in Amsterdam. Deze evenementen zijn over heel de wereld te bezichtigen en Amsterdam komt zo dus ook voor een groot publiek in het nieuws. Heeft u zich verdiept in de gevolgen voor de vechtsport, als u dit voorstel door wilt laten gaan?”
    Na het uitleggen van de verhouding Nederlandse vechters en buitenlandse vechters was Van der Laan toch wel even onder de indruk van ons kikkerlandje. Klein landje, maar behoorlijk effectief.

    Hierna vervolgde hij door duidelijk te maken dat wel zeker onderzoek had gedaan naar de sociale en economische gevolgen voor de vechtsport, en hij streeft ernaar dit op te schonen. “Ik erken de sociale en economische betekenis volledig, en ik zie dit juist de reden om erin te gaan knippen. Ik zie het alleen maar als meer reden om het schoner op poten te krijgen.”

    Bas: “Dus als ik het goed begrijp, zal de BIBOB puur en alleen de aanvrager betreffen, en als die door de BIBOB-procedure komt dan kan het evenement gewoon plaatsvinden.”

    “Juist. Er zal alleen een verbod plaatsvinden als het evenement wat transparantie niet goed in elkaar zit, en de organisator en financiers ‘in orde’ bevonden worden.”

    Bas: “Dan wil ik u hartelijk bedanken voor het tewoordstaan burgemeester. Ik denk dat met de antwoorden op deze vragen er een groot deel van de miscommunicatie, want dat was het in mijn ogen, opgelost is. Heeft uzelf nog op- of aanmerkingen die u heeft die u graag kwijt wilt aan de liefhebbers van het kickboksen?

    “U stelt precies de goede vragen, en ik hoop dat alles duidelijk is. Ik hoop dat alles in een positieve sfeer kan worden uitgewerkt, en dat er samen gewerkt kan worden aan een beter imago van de vechtsport. Want, immers, een sport die zó hard groeit, en zo belangrijk aan het worden is, moet zorgvuldig mee omgegaan worden, en ik wil daaraan meewerken. Ik hoor het daarom ook graag als er vervolg-vragen zijn. Ook zijn kritiek en suggesties welkom, kom maar op!

    Al met al, voor mij persoonlijk, een ophelderend gesprek van een goed geïnformeerde en vriendelijke burgemeester.
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #2
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    The Netherlands
    Posts
    3.254
    vCash
    126000

    Default

    Goed gedaan Bas ... duidelijk
    Ush,
    Marco.

  3. #3
    Join Date
    Mar 2005
    Posts
    27
    vCash
    126000

    Default

    Hele goede actie!!

  4. #4
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    20.301
    vCash
    371929

    Default

    Exclusief en alleen op Mixfight! Top Bas

  5. #5
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Oss
    Posts
    30.429
    vCash
    101624

    Default

    Goed bezig Baske, reps.

    Chael Sonnen: The only thing bigger than UFC 167 is Wanderlei Silvas forehead

  6. #6
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    Nice Bas. Reps.
    Vertrouw nooit een politicus.

  7. #7
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    You must spread some Reputation around before giving it to Baske again.

    Leuk dat je contact gezocht hebt. Ik twijfel zelf niet echt aan zijn motieven, wel twijfel ik aan het BIBOB systeem en in hoeverre een zekere mate aan vooringenomenheid een rol gaat spelen hierin.

  8. #8
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    ZOG
    Posts
    1.571
    vCash
    126000

    Default

    Top Bas!

  9. #9
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Breda
    Posts
    12.801
    vCash
    82310

  10. #10
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Mixfight.nl/Nederland/Thailand...
    Posts
    21.524
    vCash
    126000

    Default

    Thanks Bas, leuk interview!

  11. #11
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Rotterdam / London
    Posts
    7.783
    vCash
    126000

    Default

    TOPPIE!
    ''Mixfight is geen site maar een manier van leven!'' - Glen

  12. #12
    Join Date
    Jan 2009
    Location
    Manaus - Amazonas - Brazil
    Posts
    438
    vCash
    126000

    Default

    klasse actie !

  13. #13
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    Mixfight
    Posts
    34.091
    vCash
    25000

    Default

    Mooi interview Bas!

    You must spread some Reputation around before giving it to Baske again.
    Be a Warrior, not a Worrier

  14. #14
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    19.536
    vCash
    186856

    Default

    Thanks Bas!

  15. #15
    Join Date
    Dec 2007
    Posts
    1.442
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by blackadder View Post
    Nice Bas. Reps.
    Vertrouw nooit een politicus.
    Dat is één ding wat zeker is!

  16. #16
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    64
    vCash
    126000

    Default

    netjes gedaan baske

  17. #17
    Join Date
    Feb 2010
    Location
    Rosmalen,Brabant
    Posts
    3.145
    vCash
    126000

    Default

    Goed man!!

  18. #18
    Join Date
    Aug 2006
    Location
    www.blackjackets.nl
    Posts
    4.297
    vCash
    126000

    Default

    Top interview, thnx!!

  19. #19
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    19.397
    vCash
    126265

    Default

    Mooi Bas. Ik blijf wel benieuwd hoe het straks in de pratkijk gaat werken...
    Foto's bijbestellen? www.eckringa.nl
    Of de snelle route via www.oypo.nl/sompong

  20. #20
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Waiting for Thailand
    Posts
    8.519
    vCash
    126000

    Default

    Top initiatief en interview Bas.

    Thanx!
    Enjoy yourself it's later than you think
    Enjoy yourself while you're still in the pink
    The years go by as quickly as you wink
    Enjoy yourself enjoy yourself It's later than you think

  21. #21
    Join Date
    Jun 2010
    Posts
    2.361
    vCash
    126000

    Default

    Bedankt iedereen!

    Dus kortom; als er nog verdere vragen zijn wil ik die best wel 's wat verder uitzoeken!

    Hoe 't in de praktijk eraan toe zal gaan? Ik weet 't ook niet, zal waarschijnlijk per geval wel verschillend zijn...

  22. #22
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    20.301
    vCash
    371929

    Default

    Quote Originally Posted by Ronald View Post
    Mooi Bas. Ik blijf wel benieuwd hoe het straks in de pratkijk gaat werken...
    Daar ben ik ook benieuwd naar en ook wie het onderstaande gaat toetsen;

    Quote Originally Posted by Baske View Post
    Van der Laan: "Er zal alleen een verbod plaatsvinden als het evenement wat transparantie niet goed in elkaar zit, en de organisator en financiers ‘in orde’ bevonden worden.”

  23. #23
    Join Date
    Aug 2009
    Posts
    71
    vCash
    126000

    Default


  24. #24
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Baske View Post
    Bedankt iedereen!

    Dus kortom; als er nog verdere vragen zijn wil ik die best wel 's wat verder uitzoeken!

    Hoe 't in de praktijk eraan toe zal gaan? Ik weet 't ook niet, zal waarschijnlijk per geval wel verschillend zijn...
    Wat zijn de criteria voor een organisator om 'in orde' te worden bevonden?
    Ik vertrouw vd Laan nog steeds voor geen milimeter. T'is en blijft een politicus. En een PvdA'er on top of that. En hij heeft gevoetbalt.

  25. #25
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    Amsterdam
    Posts
    1.453
    vCash
    126000

    Default

    Top interview Bas!!
    Repz!!
    can i kick it?....Yes you can!!

    Rob Kaman highlights

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •