MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Results 1 to 4 of 4
  1. #1
    Join Date
    Apr 2005
    Posts
    5.251
    vCash
    126000

    Default 'Nieuwe verkiezingen na verlies coalitie'

    AMSTERDAM - TELEGRAAF.NL - Als de regeringspartijen VVD en CDA en hun gedoogpartner PVV in de Eerste Kamer geen meerderheid halen, dan moeten er volgens de PvdA en GroenLinks nieuwe verkiezingen voor de Tweede Kamer komen. De Senaat wordt in mei gekozen door de nieuwe Statenleden, waarvoor mensen op 2 maart naar de stembus gaan.



    Job Cohen (PvdA) en Jolande Sap (GroenLinks). Foto: Foto Anko Stoffels


    PvdA-leider Job Cohen en GroenLinks-fractievoorzitter Jolande Sap hintten daar woensdag op in een verkiezingsdebat voor de VARA-televisie. Het huidige kabinet kan in hun ogen dan geen fundamentele veranderingen doorvoeren die ze zelf zeggen te willen, vinden ze. „Ik neem aan dat het kabinet dan zegt: pootjes in de lucht, wij gaan”, aldus Cohen. Als voorbeeld noemde hij de bezuinigingen op het passend onderwijs die er in de Senaat niet doorkomen als de oppositie de meerderheid behoudt.
    CDA-lijsttrekker voor de Senaat Elco Brinkman was het daar hartgrondig mee oneens. Volgens hem zit de Nederlandse bevolking helemaal niet te wachten op een val van het kabinet. Dit is een verkeerde taxatie van wat mensen belangrijk vinden, aldus Brinkman.
    In het televisieprogramma Uitgesproken WNL liet PVV-leider Geert Wilders woensdagavond juist weten dat hij geen reden ziet voor een kabinetscrisis of een nieuwe gang naar de stembus als de coalitie geen meerderheid zal halen in de Senaat. Ook wees Wilders erop dat er nog andere partijen zijn en dat het aantal zetels van de SGP relevant is.
    De VVD en CDA hebben nu samen 35 van de 75 zetels in de Senaat. De SGP heeft er twee. De PVV, die nog niet is vertegenwoordigd in de Eerste Kamer, wilde vanwege onwelgevallige cartoons op een VARA-site niet aan het VARA-debat meedoen.
    Premier Mark Rutte (VVD) gaat ervan uit dat VVD, CDA en PVV een meerderheid gaan halen, zo zei hij woensdagavond in het EO-programma Moraalridders. Maar als de vaste steun vanuit de Senaat uitblijft, dan wordt het volgens Rutte „lastiger. Zaken gaan dan verwateren. Je krijgt dan minder dingen erdoor.”
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #2
    Join Date
    Apr 2005
    Posts
    5.251
    vCash
    126000

    Default

    Begint het weer van voor af aan? Ik hoop het niet!!!!

  3. #3
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen. Ongeacht welke partijen verkozen worden, dienen leden van de Eerste Kamer te erkennen dat hun functie in de eerste plaats is om meer te toetsen op juridische haalbaarheid en andere fundamentele aspecten. De Tweede Kamer en de regering samen zijn nog steeds de hoogste wetgever en functioneren als voornaamste afspiegeling van de samenleving, als dit ondermijnt wordt door de Eerste Kamer door alles tegen te houden wordt het land onbestuurbaar. Ik denk dat Cohen in dit geval dus bluft, want zelf is hij ook niet achterlijk... We zitten midden in een economische crisis en elke richting is op dit moment beter dan geen richting.

    Een val van het kabinet lijkt me dan ook sterk enkel gebaseerd op de mogelijkheid dat in de Eerste Kamer geen meerderheid wordt behaald. Dit is niet de eerste keer dat dit voorkomt en het betekent enkel dat hier en daar wat water bij de wijn gedaan moet worden, maar dit is kenmerkend voor de Nederlandse politiek en is in die zin dus niet echt riskant. Kijk ook naar Obama, hij heeft op dit moment ook geen meerderheid meer in de senaat of het huis van afgevaaridgden (een van de twee, ben te lui om het op te zoeken), maar dit lost ie op door toch samenwerking op te zoeken waar dit mogelijk is....

  4. #4
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    Mixfight
    Posts
    34.091
    vCash
    25000

    Default

    Quote Originally Posted by joost View Post
    Begint het weer van voor af aan? Ik hoop het niet!!!!
    x2
    Be a Warrior, not a Worrier

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •