MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 27
  1. #1
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Mixfight.nl/Nederland/Thailand...
    Posts
    21.524
    vCash
    126000

    Default Advies Sportraad Amsterdam – Vechten voor Ringsporten!

    Zojuist ontving Mixfight.nl onderstaand persbericht van de Sportraad Amsterdam. In september 2010 bestempelde burgemeester Van der Laan vechtsportgala’s als “netwerkbijeenkomsten van de georganiseerde misdaad” en gaf aan deze toernooien uit de stad te willen verbannen. Hoewel de Sportraad de burgemeester steunt in zijn strijd om deze vermeende misstanden aan te pakken, willen we tegelijkertijd benadrukken dat de ringsporten in Amsterdam een belangrijke sportieve en maatschappelijke functie vervullen. Met een eenzijdige aanpak gericht op verbanning van de gala’s is de stad derhalve niet geholpen. De ringsporten zijn een zeer welkome aanvulling op het traditionele sportaanbod in Amsterdam. De ringsport verdient naar mening van de Sportraad dan ook een integrale aanpak die bijdraagt aan de veiligheid en legitimiteit van de ringsport(er) op zowel breedte- als topsport niveau alsook tegelijkertijd een aanpak biedt voor de misstanden die verbonden zijn aan de organisatie van ringsportgala’s. De Sportraad doet hiertoe in dit advies een drietal aanbevelingen.
    1. Om tot een veilig en verantwoord ringsportaanbod te komen dient voor aanbieders waarmee de gemeente Amsterdam samenwerkt het behalen van het Fight Right Keurmerk en de daaraan verbonden trainerskwalificatie verplicht te worden gesteld;
    2. Amsterdam dient het initiatief te nemen om voor de wedstrijdtak een ringsportcommissie in te stellen die zich gaat richten op het ontwikkelen en handhaven van generieke sporttechnische, medische en organisatorische criteria rond de ringsport. Voorts zou het stadsbestuur zich sterk moeten maken om alle relevante partijen naar landelijke invoering van de criteria te bewegen; en
    3. Amsterdam dient zich in te spannen om (grote) ringsportgala’s die aan deze criteria voldoen te behouden voor de stad en rolmodellen uit de ringsport als ambassadeurs aan zich te binden.
    Je kunt hier het advies Vechten voor Ringsporten direct in zien. Deze en eerdere adviezen van de Sportraad Amsterdam zijn tevens te downloaden via de website www.sportraadamsterdam.nl/.
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #2
    Join Date
    Jun 2009
    Posts
    423
    vCash
    126000

    Default

    Uit de hele oude doos, sterker nog deze film zit geeneens meer in mijn portfolio en is alleen nog te bekijken via een kanaal van en collega. Lang.. heel lang geleden heb ik een film over de dag van de vechtsport gemaakt. Onderdeel daarvan was het boven genoemde Fight Right keurmerk. Ik weet dat er in een aantal mensen op die dag een dergelijk certificaat uitgereikt hebben gekregen. Het heeft mij in de maanden daarna wel verbaast dat de meeste sportschool eigenaren die ik in de maanden daarna heb gesproken helemaal niet op de hoogte waren/zijn van het Fight Right keurmerk.

    Het is en beetje een certificaat zoals ze dat ook in de horeca kennen...

    http://youtu.be/QH0CkW4O0x4

  3. #3
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    Mixfight
    Posts
    34.091
    vCash
    25000

    Default

    Ok, dan zijn er in ieder geval weer gala's mogelijk in Amsterdam....
    Be a Warrior, not a Worrier

  4. #4
    Join Date
    Mar 2009
    Posts
    2.097
    vCash
    126000

    Default

    Heb het hele stuk net gelezen, een mooi en degelijk adviesrapport van de Sportraad Amsterdam! Nu maar hopen dat de gemeente Amsterdam daadkrachtig is en wat met de adviezen gaat doen. De referenties zijn ook dik voor elkaar, getuige de namen. Forumbroeder Hunter staat zelfs bovenaan


  5. #5
    Join Date
    Dec 2005
    Posts
    2.594
    vCash
    126000

    Default

    Goeie zaak!

  6. #6
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    1.441
    vCash
    126000

    Default

    Fight right keurmerk, trainerskwalificatie, ringsportcommissie, medische en organisatorische criteria. Ik juig het allemaal toe!

    Een stap in de goede richting.

    Met dank aan hunter! Reps...

  7. #7
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    11
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by basblue View Post
    Fight right keurmerk, trainerskwalificatie, ringsportcommissie, medische en organisatorische criteria. Ik juig het allemaal toe!

    Een stap in de goede richting.

    Met dank aan hunter! Reps...
    Ik vind het wel een goed voorbeeld van meten met twee maten... Wat je allemaal moet kunnen overleggen aan het knkf voor het keurmerk is een flinke papierwinkel. Verklaring omtrent gedrag, een sluitende begroting enz. Natuurlijk allemaal best wel goed, maar zolang zwemleraren kinderen misbruiken, bij amateurvoetbalclubs met zwart geld spelers worden uitbetaald, wekelijks scheidsrechters worden afgetuigd en noem het maar op voel ik me als vechtsporter toch weer "gestempeld".

  8. #8
    Join Date
    Nov 2004
    Posts
    3.913
    vCash
    126000

    Default

    Een goede stap, maar het komt allemaal op hetzelfde neer:

    1 professionele goed georganiseerde bond, met uniforme regels.

    Lukt dit niet, dan laat de sport zien, niet volwaardig te kunnen zijn en dan hoeft het ook niet gestimuleerd te worden.

  9. #9
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Heemskerk!
    Posts
    10.283
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by basblue View Post
    Fight right keurmerk, trainerskwalificatie, ringsportcommissie, medische en organisatorische criteria. Ik juig het allemaal toe!

    Een stap in de goede richting.

    Met dank aan hunter! Reps...
    LOL... thnx maar forumzuster Yas verdient meer eer in deze. Zij heeft haar stage aan dit advies gewijd!

    'If you can't teach it, you don't know it'
    Bushido Heemskerk | Judo en Braziliaans Jiu Jitsu

  10. #10
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Heemskerk!
    Posts
    10.283
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by kees_nmg View Post
    Ik vind het wel een goed voorbeeld van meten met twee maten... Wat je allemaal moet kunnen overleggen aan het knkf voor het keurmerk is een flinke papierwinkel. Verklaring omtrent gedrag, een sluitende begroting enz. Natuurlijk allemaal best wel goed, maar zolang zwemleraren kinderen misbruiken, bij amateurvoetbalclubs met zwart geld spelers worden uitbetaald, wekelijks scheidsrechters worden afgetuigd en noem het maar op voel ik me als vechtsporter toch weer "gestempeld".
    Tsja daar heb je gelijk in... maar aan de andere kans, als jij als vechtsportorganisatie kunt laten zien dat alles WEL in orde is dan distantieer je je in één keer van alle twijfelachtige vechtsportaanbieders!

    'If you can't teach it, you don't know it'
    Bushido Heemskerk | Judo en Braziliaans Jiu Jitsu

  11. #11
    Join Date
    Nov 2004
    Posts
    3.913
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by HUNTER View Post
    LOL... thnx maar forumzuster Yas verdient meer eer in deze. Zij heeft haar stage aan dit advies gewijd!
    Heeft zij dit advies mede tot stand gebracht? Respect dan daarvoor.

    Maar dan een (klein) puntje... zij doet bjj en geen ringsport, das een hele andere setting en in mijn ogen appels met peren vergelijken.

  12. #12
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Heemskerk!
    Posts
    10.283
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by smike View Post
    Heeft zij dit advies mede tot stand gebracht? Respect dan daarvoor.

    Maar dan een (klein) puntje... zij doet bjj en geen ringsport, das een hele andere setting en in mijn ogen appels met peren vergelijken.
    Ik doe ook judo. En BJJ. En soms ook fitness. Eea wil toch niet zeggen dat je geen verstand kan hebben van- en/of onderzoek kan doen naar de zgn. Ringsporten?

    'If you can't teach it, you don't know it'
    Bushido Heemskerk | Judo en Braziliaans Jiu Jitsu

  13. #13
    Join Date
    Nov 2004
    Posts
    3.913
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by HUNTER View Post
    Ik doe ook judo. En BJJ. En soms ook fitness. Eea wil toch niet zeggen dat je geen verstand kan hebben van- en/of onderzoek kan doen naar de zgn. Ringsporten?
    Maar omgekeerd gebruiken we dat argument toch ook, als de (vaak terechte) negatieve kanten van de ringsport worden belicht?

    Dan zijn de commentaren van "laat hen maar in de ring staan" of "die hebben nog nooit een wedstrijd gedaan"

    Dan kan iemand die aan korfbal doet toch ook in die adviesraad?! (no offence)

  14. #14
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    1.441
    vCash
    126000

    Default

    Ik ben van mening dat een adviesraad een combinatie moet zijn van ervaringsdeskundigen (ringsporters), mensen met visie op de (ring)sport, onderzoekers en ambtenaren die vaststellen obv welke criteria en richtlijnen de kans op vervelende situaties kunnen worden voorkomen.

    Daar past iemand die stage loopt en met een achtergrond in BJJ prima tussen. Toch?

  15. #15
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    20.302
    vCash
    371929

    Default

    Quote Originally Posted by smike View Post
    Een goede stap, maar het komt allemaal op hetzelfde neer:

    1 professionele goed georganiseerde bond, met uniforme regels.

    Lukt dit niet, dan laat de sport zien, niet volwaardig te kunnen zijn en dan hoeft het ook niet gestimuleerd te worden.
    Mooi geformuleerd Smike!

  16. #16
    Join Date
    Oct 2008
    Location
    Rotterdam e.o.
    Posts
    2.741
    vCash
    126000

    Default

    Keeping my fingers crossed! (Uit een bloedheet Ljubljana in Slovenie op weg naar Kroatie kon ik uiteraard niet nalaten als 1e het forum te bezoeken).

  17. #17
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Quote Originally Posted by smike View Post
    Een goede stap, maar het komt allemaal op hetzelfde neer:

    1 professionele goed georganiseerde bond, met uniforme regels.

    Lukt dit niet, dan laat de sport zien, niet volwaardig te kunnen zijn en dan hoeft het ook niet gestimuleerd te worden.
    Klopt, maar zoals ik het lees is het de bedoeling dat de gemeente Amsterdam hier een voorname rol in gaat spelen om dit te bewerkstelligen. Dat is opzich positief en geeft de oprichting van zo'n bond een betere kans van slagen. De gemeente Amsterdam is immers een behoorlijke organisatie die actoren binnen de vechtsportwereld bij elkaar kan brengen.

    Al met al vraagt dit advies een aardige inspanning van de gemeente Amsterdam. Je kan je afvragen hoeveel draagvlak daar gezien de huidige economische situatie voor is. Hopelijk doen ze er toch wat mee.

  18. #18
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Mixfight.nl/Nederland/Thailand...
    Posts
    21.524
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by de Stiep View Post
    Keeping my fingers crossed! (Uit een bloedheet Ljubljana in Slovenie op weg naar Kroatie kon ik uiteraard niet nalaten als 1e het forum te bezoeken).
    Prettige vakantie

  19. #19
    Join Date
    Dec 2007
    Posts
    6.069
    vCash
    126000

    Default

    Stap in de goede richting. Zolang dit maar niet dood gaat bloeden ...

  20. #20
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    779
    vCash
    126000

    Default

    Fijn om alle reacties te lezen!
    @ Hunter, thnx en jij ook bedankt!

    @ Kees_nmg als jij een 7 haalt voor een tentamen, vergelijk jij jezelf met diegene die een 4 heeft gehaald of met 8,5? De maatstaf voor een veilige en legitieme sport ligt nou eenmaal zeer hoog! Willen we de ringsportorganisatie naar een hoger niveau tillen, dan is het noodzakelijk om alles netjes te structureren en te organiseren. Als we zoveel geven om de sport en de samenleving, dan willen we toch juist investeren? Zou het niet mooi zijn als men in de toekomst de ringsport als positief voorbeeld zou nemen Als we de jeugd een veilige en technische basis en omgeving kunnen bieden, dan kan dat alleen maar positief zijn voor de ontwikkeling van de sport.

    @ smike een (klein) puntje..ik heb diverse vechtsporten beoefend nl kickboksen & boksen, worstelen en MMA. Ik heb bovendien 3 x een muay thai partij gedraai, 1 x pro mma gevochten op pride rules (showfight) (allen in brazilie) en ruim 50 wedstrijden in BJJ en grappling. Ik heb daarnaast veel vrienden en trainingspartners die mma of kickboksen beoefenen en zelf veel wedstrijden bekeken (nog steeds). Bovendien heb ik les gehad van gerenommeerde leraren zoals Jan Plas & Peter Aerts, Andre Mannaart, Lucien Carbin , Ivan Hippolyte en Antoni Hardonck. Ik heb de geur van zwetende bokshandschoenen, knock down levertrappen, blauw oog, kapotte knokkels en knieen naar naar mn hoofd vanuit de side control allemaal mogen ervaren..! Daarnaast heb ik als onderzoekster veel informatie verkregen van diverse experts en literatuuronderzoek verricht. Ik ben van mening dat ik met mijn achtergrond en analytische vaardigheden in staat ben geweest om belangrijke input te leveren voor het ringsportadvies.

    @ Facade ja, dat klopt. laten we hopen dat het nu de goede timing is!
    Last edited by yas; 08-07-2011 at 15:52.


    Strength Doesn’t Come From Physical Capacity, It Comes From Indomitable will
    Mahatma Ghandi

  21. #21
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Sowieso is het goed dat een belangrijk en onafhankelijk adviesorgaan dit een keer stelt of het nou uitgevoerd wordt of niet. Maar wie weet wat er gebeurt. Van der Laan heeft wel gezegd dat hij niet bekend wil staan als degene die de vechtsport de nek omgedraaid heeft, maar degene die het heeft opgeschoond. Dus hij heeft wel een persoonlijk/politiek belang om dat na te komen.

  22. #22
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    20.302
    vCash
    371929

    Default

    Quote Originally Posted by Facade View Post
    Klopt, maar zoals ik het lees is het de bedoeling dat de gemeente Amsterdam hier een voorname rol in gaat spelen om dit te bewerkstelligen. Dat is opzich positief en geeft de oprichting van zo'n bond een betere kans van slagen. De gemeente Amsterdam is immers een behoorlijke organisatie die actoren binnen de vechtsportwereld bij elkaar kan brengen.

    Al met al vraagt dit advies een aardige inspanning van de gemeente Amsterdam. Je kan je afvragen hoeveel draagvlak daar gezien de huidige economische situatie voor is. Hopelijk doen ze er toch wat mee.
    Als men het landelijk voor elkaar weet te krijgen dat er één erkende bond komt (noem het voor het gemak Koninklijke Kickboksbond) zijn een hoop problemen opgelost. Zolang de om en nabij 20 vechtsportbondjes kunnen worden ingehuurd om een gala te faciliteren zal het nooit veranderen. Voor mij is hoofdstuk 2 in het advies het stuk wat de vinger op de zere plek legt.

  23. #23
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    20.302
    vCash
    371929

    Default

    Quote Originally Posted by Sporraad Amsterdam | Vechten voor Ringsporten

    2. Organisatie wedstrijdsport
    De Sportraad is van mening dat de hierboven besproken breedtesportactiviteiten
    niet los gezien kunnen worden van de wedstrijdsport. Net als bij vrijwel alle
    andere sporten trainen jonge ringsporters vaak met maar één doel voor ogen: het
    beoefenen van de sport in wedstrijdverband. Ook dromen zij net als alle andere
    jonge sporters van een ultiem einddoel: in casu een partij in de Amsterdam Arena.
    De weg daar naar toe is lang en gaat via vele toernooien, ook wel gala’s genoemd.
    De kleinere gala’s worden veelal georganiseerd door commercieel opererende
    sportscholen die op deze manier hun eigen leden, maar ook die van concurrerende
    sportscholen de mogelijkheid bieden de sport in wedstrijdverband te beoefenen.
    Naast de hoofdact (meestal klasse A vechters) bestaat het programma uit
    voorwedstrijden waarin nieuwe wedstrijdsporters (nieuwelingen) of (licht)
    gevorderden (bijvoorbeeld klasse B en C) het tegen elkaar opnemen. Er bestaat
    zodoende een grote verwevenheid tussen de amateurs en professionals. Aangezien
    ook jonge talenten deel uitmaken van het totale wedstrijdaanbod op dergelijke
    gala’s, doet de gemeente Amsterdam er goed aan de aanhoudende problemen
    rond de wedstrijdsport aan te pakken zonder daarmee overigens de sport in zijn
    geheel te schaden. De Sportraad zou graag zien dat jongeren het hele traject van
    kennismaking tot presteren op veilige en verantwoorde wijze in Amsterdam kunnen
    afleggen.


    Binnen de ringsporten bestaat een groot aantal verschillende bonden (om en
    nabij twintig). Geen van hen is echter offi cieel aangesloten bij het NOC*NSF.
    Vaak zijn er binnen een discipline zelfs meerdere bonden actief. De onderlinge
    relaties kenmerken zich door hevige competitie die wordt gevoed door prestige,
    commerciële belangen en persoonlijke controverses. Met als gevolg dat één
    erkende overkoepelende bond ontbreekt en het daardoor lastig is om algemene
    (spel)regels en standaarden vast te stellen. Zo kan een ringsporter die wegens
    wangedrag wordt geschorst bij de ene bond een week later alweer vechten onder


    de vlag van een andere bond.
    Tevens hanteren de bonden zeer uiteenlopende

    regels met betrekking tot de medische veiligheid van de vechters en kent iedere
    bond weer een eigen wedstrijdboekje (spelersboekje) waardoor de medische
    en sportieve historie van de vechters niet uniform wordt bijgehouden en
    gecontroleerd. Zo lang generieke richtlijnen met bijzondere aandacht voor jongere
    sporters en overkoepelend toezicht op het pluriforme wedstrijdaanbod ontbreken
    en geen enkele onafhankelijke autoriteit kan beschikken over sanctiemogelijkheden
    om malafi de en criminele praktijken tegen te gaan is het uiterst onwaarschijnlijk dat
    het imago van de ringsporten verbetert.



  24. #24
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    3.351
    vCash
    125990

    Default

    Zwartgedrukt is helaas een goede omschrijving

  25. #25
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    The Netherlands
    Posts
    3.254
    vCash
    126000

    Default

    Goed gedaan Yas, mijn idee om net zoals in de VS een ASC in het leven te roepen, heb t zelf meegemaakt hoe dat werkt en dat is vanuit overheidsinstanties goed en gedegen geregeld allemaal!
    Ush,
    Marco.

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •