MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!

View Poll Results: ISO 9002 KEURMERK VOOR PROMOTORS GALA'S

Voters
25. You may not vote on this poll
  • JA

    14 56,00%
  • NEE

    8 32,00%
  • WEET HET NIET

    3 12,00%
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 41
  1. #1
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    194
    vCash
    126000

    Thumbs up ISO 9002 keurmerk voor promotors van kickboksgala's in Nederland. Ja of Nee?

    Ter verbetering van de kwaliteit en het imago van alle Nederlandse vechtsportgala's ben ik van mening dat er een officieel keurmerk moet komen voor promotors. Door ongeregeldheden uit het (nabije) verleden zijn de vechtsportgala's bij de meeste Nederlandse gemeenten uit de gratie geraakt. Veel promotors krijgen nu te maken met de BIBOB-wet als zij überhaupt nog een vechtsportevenement mogen organiseren. Ik ben van mening dat wij vanuit de promotors zelf richtlijnen moeten bedenken, opstellen, archiveren en via een petitie moeten gaan aanbieden in Den Haag. Helaas is er op dit moment nog beperkte kennis en inzicht bij veel Nederlanse gemeenten. Hierdoor wordt automatisch zwaar geschut ingezet (zie BIBOB- wet), waardoor het voor promotors bijna onmogelijk wordt gemaakt om nog een fatsoenlijk vechtssportgala neer te zetten. Onze voorkeur zou uitgaan naar een brainstorm sessie waar alle promotors bij elkaar komen en samen een rapport op te stellen met richtlijnen die iedere promotor moet volgen om in aanmerking te komen voor een ISO 9002 keurmerk. Door dit ISO 9002 keurmerk zullen Nederlandse gemeenten eerder medewerking verlenen, waardoor er een beter klimaat zal ontstaan om vechtsportgala's te organiseren.
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #2
    Join Date
    Sep 2004
    Posts
    4.376
    vCash
    126000

    Default

    Paar vragen: Hoe zie jij dit dan voor je? En hoe (lees wie) waarborg(t) je dat vechtsportgala's binnen het kader van een dergelijke standaard worden georganiseerd..?

    Heb je het over het daadwerkelijk laten certificeren volgens 9001 (de 9002 standaard uit '96 is reeds vervallen) van de organisatie van een vechtsportgala? Hoe zit dat dan met kleine promotors/ sportscholen die een gala willen organiseren?

    Zo kan ik nog wel tal van praktische problemen bedenken..

  3. #3
    Join Date
    Sep 2006
    Posts
    1.003
    vCash
    126000

    Default

    Nice theory, but

    IMO this is bullshit. ISO just says something about the process - the process of creating something is following some quality standards. Imagine an industry company is ISO certified, inputs crap in their process - the process is fully perfect (ISO certified) - and the product/result is also crap because of the input.....so what does it assure?

    I have dealt with this business wise in industry and it is a big misunderstanding/blending of third parties...... In some fields like automotive industry etc. it is a must to get contracts etc., but for a promotion....???
    Workshops, Camps & Education: www.K-1StarsLive.com - Fightsports Management: www.StarCreator.eu

  4. #4
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    Mixfight
    Posts
    34.091
    vCash
    25000

    Default

    Als het helpt, waarom niet!
    Be a Warrior, not a Worrier

  5. #5
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Fr3ddy View Post
    Paar vragen: Hoe zie jij dit dan voor je? En hoe (lees wie) waarborg(t) je dat vechtsportgala's binnen het kader van een dergelijke standaard worden georganiseerd..?

    Heb je het over het daadwerkelijk laten certificeren volgens 9001 (de 9002 standaard uit '96 is reeds vervallen) van de organisatie van een vechtsportgala? Hoe zit dat dan met kleine promotors/ sportscholen die een gala willen organiseren?

    Zo kan ik nog wel tal van praktische problemen bedenken..
    x2

  6. #6
    Join Date
    Sep 2006
    Posts
    1.003
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Kemal View Post
    Als het helpt, waarom niet!
    if it would help, then yes...
    Workshops, Camps & Education: www.K-1StarsLive.com - Fightsports Management: www.StarCreator.eu

  7. #7
    Join Date
    Jun 2010
    Posts
    2.361
    vCash
    126000

    Default

    Hm.. Ik denk zelf dat dit niet echt nodig is. De BIBOB-wetgeving zie ik zelf ook helemaal niet als zwaar geschut, ik weet nog niet wat ik er van moet denken. Die hele wetgeving is nog maar net nieuw, en aangezien alles nu weer gaat beginnen ben ik benieuwd of we het totale nummer van georganiseerde gala's ook echt zien dalen.

    Ook ben ik het volledig met FMACH eens. Alles kan gewoon mooi via de richtlijnen gedaan worden, maar een goed gala hangt van zoveel meer factoren af. Het lijkt me enkel alles nog complexer te maken dan het al is...

  8. #8
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    194
    vCash
    126000

    Default

    Bedankt voor je reactie. Ten eerste wil ik aangeven dat ik ook niet alle wijsheid in pacht heb en dat ik ook niet op alles een antwoord heb (vandaar ook deze inleiding) , maar...... naar mijn mening moet er wat gaan veranderen. De tijd van even een gala organiseren is voorbij.

    In het huidige klimaat wordt dit niet meer getolereerd door de regering en gemeentelijke instanties vanwege diverse incidenten. Ik ben van mening dat je het beter vanuit je eigen branche gestructureerd moet uitdragen. Op deze manier behoud je de controle en overzicht en geef je de regie niet uit handen aan ambtenaren die absoluut geen affiniteit hebben met vechtsportgala's.

    Het keurmerk/certificaat moet een soort investering zijn van de promotor in zijn product. Veiligheid, structuur en kwaliteit moeten de standaard worden, waardoor de sport uiteindelijk de grote winnar is. Vergelijk het met het behalen van je horecapapieren. Deze branche heeft zijn eigen organisatie die cursisten begeleid en hun examens periodiek afneemt. Vervolgens mag jij van de gemeente met je keurmerk/certificaat een horecagelegenheid beheren.

    Dit moet ook voor promotors van vechtsportgala's gelden naar mijn mening. Wat betreft de controle kan dit makkelijk uitgevoerd worden door politie, BOA's, brandweer ter plaatse. Indien het evenement niet in orde is wordt het gesloten en de promotor krijgt een laatste waarschuwing of is per direct zijn keurmerk/certificaat kwijt en zal dan opnieuw moeten investeren.

    Zo kan ik nog wel tal van praktische problemen bedenken..... waren jouw laatste woorden.

    Bij deze daag ik jou en iedereen uit om met een tal van praktiche oplossingen te komen........

    Ben benieuwd?

  9. #9
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    De praktische problemen zijn er en de vraag blijft wat gemeenten voor waarde hechten aan een ISO 9002 keurmerk. Dat is het negatieve.

    Het positieve is in de eerste plaats dat je gewoon een enorm positief signaal uitzendt door hier als organisatoren over na te denken. Dit geeft aan dat er genoeg mensen te vinden zijn die met liefde voor de sport bezig zijn. Zoals gezegd: grotendeels wordt er gekampt met een imago probleem.

    In de tweede plaats is het zinvol om misschien eens de aanwezige kennis over het organiseren van een gala te documenteren. Iemand hier maakte een keer een opmerking dat veel problemen ontstaan bij organisatoren die net komen kijken. Door de kennis te delen en richtlijnen te stellen voor wat nou een succesvol gala maakt, kunnen anderen hier wellicht gebruik van maken. Uiteraard moet zoiets dan wel goed toegankelijk zijn.

    Ik snap de bezwaren, maar ik zou dit idee niet te snel wegwuiven. Misschien dat e.e.a. anders ingevuld moet worden, maar het is altijd een goed idee om de koppen bij elkaar te steken.

  10. #10
    Join Date
    Oct 2009
    Posts
    650
    vCash
    30984

    Default

    ISO is onzin. Is enkel het beschrijven van hoe je iets doen en niet wat de kwaliteit er van is. Voorbeeld: een autofabrikant die kwalitatief slechte auto's maakt en goed beschrijft hoe hij deze maakt, krijgt gewoon een ISO certificering. Het biedt enkel standaardisering maar heeft niet met kwaliteit te maken

  11. #11
    Join Date
    Sep 2004
    Posts
    4.376
    vCash
    126000

    Default

    Tuurlijk wel.. voldoen ad eisen die je klant omtrent het product stelt is het leveren van kwaliteit. 9001 dwingt je om aan te tonen en vast te leggen hoe je deze eisen vastlegt en hieraan voldoet. Een ISO certificaat krijg je niet 'gewoon'.

  12. #12
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    1.441
    vCash
    126000

    Default

    Een veel gebruikte richtlijn voor het leveren van kwaliteit is de internationale norm ISO 9001 (ook wel: ISO 9000). Organisaties die een ISO 9001 certificaat hebben verworven schermen hiermee soms richting consument. Deze kan hier echter weinig mee, omdat ISO 9001 certificering meer zegt over constante kwaliteit dan over hoge kwaliteit. Ook een bedrijf dat doelbewust producten van minimale kwaliteit maakt, kan een ISO certificaat verwerven. Het certificaat wordt namelijk niet verleend voor de geleverde producten of diensten, maar voor de interne bedrijfsprocessen. ISO 9001 is nuttig voor afnemers die in de aankoopfase helder kunnen beschrijven aan welke eisen het gewenste product of de dienst moet voldoen. Het ISO-certificaat geeft hen de zekerheid dat de producent levert volgens de overeengekomen eisen. Consumenten hebben meer aan onafhankelijke kwaliteitsinformatie, zoals vergelijkende tests en keurmerken, want die gaan concreet over het product / de dienst. Meer informatie over ISO 9000 is te vinden bij het Nederlands Normalisatie-instituut NEN (Home - NEN).

    Bron: Veel gestelde vragen over keurmerken - Keurmerkinstituut


    Dit stukje geeft denk goed weer dateen ISO norm wel degelijk een bijdrage kan leveren. Hiermee kan de vergunningverstrekker zien dat de promoter aan bepaalde eisen voldoet. Eisen die de branche zichzelf stelt.

    Maar garantie heb je natuurlijk nooit. De kans dat een gala naar behoren verloopt neemt echter toe. En dat lijkt mij een prima streven!
    "When I am fighting I am keeping my mind empty for any expectations. I am waiting for something unique, completely new.” - Rickson Gracie

  13. #13
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by basblue View Post
    De kans dat een gala naar behoren verloopt neemt echter toe. En dat lijkt mij een prima streven!
    Wat? Een stel mafkezen die komen om te matten zullen dan niet meer komen? (Wat sowieso al zelden is maar als het eens gebeurt wordt er gelijk een drama van gemaakt door overheden en media.) "Oh jongens. We gaan zondag toch maar beter naar de voetbalwedstrijd want dit gala is ISO gecertificeert."

  14. #14
    Join Date
    Jun 2010
    Posts
    2.361
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by NO GUTS NO GLORY View Post
    Bedankt voor je reactie. Ten eerste wil ik aangeven dat ik ook niet alle wijsheid in pacht heb en dat ik ook niet op alles een antwoord heb (vandaar ook deze inleiding) , maar...... naar mijn mening moet er wat gaan veranderen. De tijd van even een gala organiseren is voorbij.

    In het huidige klimaat wordt dit niet meer getolereerd door de regering en gemeentelijke instanties vanwege diverse incidenten. Ik ben van mening dat je het beter vanuit je eigen branche gestructureerd moet uitdragen. Op deze manier behoud je de controle en overzicht en geef je de regie niet uit handen aan ambtenaren die absoluut geen affiniteit hebben met vechtsportgala's.

    Het keurmerk/certificaat moet een soort investering zijn van de promotor in zijn product. Veiligheid, structuur en kwaliteit moeten de standaard worden, waardoor de sport uiteindelijk de grote winnar is. Vergelijk het met het behalen van je horecapapieren. Deze branche heeft zijn eigen organisatie die cursisten begeleid en hun examens periodiek afneemt. Vervolgens mag jij van de gemeente met je keurmerk/certificaat een horecagelegenheid beheren.

    Dit moet ook voor promotors van vechtsportgala's gelden naar mijn mening. Wat betreft de controle kan dit makkelijk uitgevoerd worden door politie, BOA's, brandweer ter plaatse. Indien het evenement niet in orde is wordt het gesloten en de promotor krijgt een laatste waarschuwing of is per direct zijn keurmerk/certificaat kwijt en zal dan opnieuw moeten investeren.

    Zo kan ik nog wel tal van praktische problemen bedenken..... waren jouw laatste woorden.

    Bij deze daag ik jou en iedereen uit om met een tal van praktiche oplossingen te komen........

    Ben benieuwd?
    Wat je nu in feite beschrijft is wat op dit moment NIVM in Amsterdam tracht op te pakken (link). Uit een bijeenkomst die ik eens heb bijgewoond van deze onderneming (overigens een sleutelfiguur in deze organisatie is HUNTER op dit forum) werd mij dit duidelijk gemaakt. Zij trachten mede door een 'kwaliteits-stempel' activiteiten op te zetten die positief zullen zijn voor het imago van de sport, en tevens de gehele vechtsport wereld een grotere eenheid te maken. Het publiek bestond uit sportschool eigenaren, ambtenaren en andere geinteresseerde partijen.

    Het idee is uiteraard fantastich. Het probleem lijkt 'm vooral te zitten in het feit dat het tot nu toe gewoon allemaal nog erg vage ideeen zijn. Ook bij dit voorstel heb ik weer het gevoel dat de 'praktische problemen' die opgeleverd worden zwaar onderschat worden.

    Een goede brainstorm-sessie door al deze personen zou geweldige resultaten opleveren (wat overigens ook gedaan werd tijdens die sessie met het NIVM).

  15. #15
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    3.351
    vCash
    125990

    Default

    Baske, kan je wat praktische problemen noemen.
    Ni politicien ni militaire, je ne suis qu'un troubadour...

  16. #16
    Join Date
    Apr 2007
    Posts
    1.680
    vCash
    125750

    Default

    ISO is handige als jij fysieke producten of diensten levert. Met ISO toon jij aan dat het proces waaruit het product is ontstaan voldoet aan vooraf gestelde eisen en deze zijn getoetst door een auditor. Als blijkt dat alles klopt krijg je certificering. Daarmee hebben afnemers van het product min of meer een garantie dat ze dezelfde kwaliteit producten krijgen elke keer. Dit kan idd gewoon prut zijn indien dit de processen niet juist zijn maar wel zo bewust zijn opgesteld. Dus in de kickbokswereld heb je hier niks aan. Een ISO certificaat kost klauwen vol met geld om te krijgen. Ten 2e moet je ook nog eens elk jaar opnieuw een audit doen om in aanmerking te blijven voor een ISO certificaat. Daarmee geef je de kleine organisatoren al geen kans meer. Bovendien zou ik niet weten hoe een auditor kan controleren of jij de ISO moet krijgen. Er wordt bovendien zelden het zelfde product(lees: gala) afgeleverd. Dus dat betekent dat als je een ISO zou willen je gala elk jaar het zelfde moet doen of dat je je procesinformatie weer moet veranderen. Ik weet niet welke organisator dit allemaal wilt gaan doen, maar daarvoor heb je gewoon afgestudeerde HBO'ers / Kwaliteitmanagers voor nodig.

  17. #17
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    3.351
    vCash
    125990

    Default

    Zelfs in de dienstensector word het ISO slechts nog gebruikt door een klein gedeelte van de bedrijven die er initieel mee begonnen zijn. Enkele jaren geleden was de ISO echt een trend, en bedrijven probeerden indruk op hun klanten te maken met het ISO certificaat. Bij deze bedrijven staat het ISO handboek nu stof te happen in de archiefkast. ISO is zoals Bigzz zegt slechts om je interne processen weer te geven en te monitoren, en dit is er alleen voor de klant.Je klant is je publiek, en je publiek intereseert het niet. Aan de andere kant moet je ambtenaren wel te vriend houden, en ambtenaren houden van regeltjes.Om vertrouwen te winnen bij de gemeentes zou je op zich ISO kunnen gebruiken, hoewel ik het niet zou doen. ISO implementeren is een tijdrovend en bureacratisch proces en het is niet wettelijk verplicht, en zal het ook nooit worden. Je kan beter in samenwerking met andere kleinere organisatoren een handboek opstellen over beveiliging en andere belangrijke zaken, deze standardiseren en zorgen dat de lokale gemeentes er bekend mee raken.

    ISO 9002 bestaat niet meer trouwens, 9001 van 2008 moet je hebben.
    Ni politicien ni militaire, je ne suis qu'un troubadour...

  18. #18
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Asura View Post
    Je kan beter in samenwerking met andere kleinere organisatoren een handboek opstellen over beveiliging en andere belangrijke zaken, deze standardiseren en zorgen dat de lokale gemeentes er bekend mee raken.
    Kijk. Dat klinkt toch heel verstandig.

  19. #19
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    194
    vCash
    126000

    Default

    Misschien lijkt het mij verstandig om opnieuw met het NIVM om de tafel te gaan zitten en dan ook maar gelijk aan de slag te gaan. Of het nu een ISO certificaat, keurmerk of diploma wordt is een bijzaak zolang het maar gereguleerd en gestructureerd wordt. Natuurlijk zijn wij bereid onze kennis te delen en ik hoop dat meerdere promotrors dit voorbeeld gaan volgen. Wij misgunnen niemand de kans om een vechtsportgala te organiseren zolang de beveiliging en andere belangrijke zaken in orde zijn. Over het algemeen wordt hier nog vaak makkelijk over gedaan. Het is geen verjaardagsfeestje wat je eventjes organiseert want je bent 100% verantwoordelijkheid voor het wel en wee van honderden bezoekers. Gebeurt dit niet, zijn we weer terug bij af en worden alle vechtsportgala's weer over één kam geschoren. Kijk maar naar het "Hoorn-effect". In deze zaak ben ik ook wel nieuwsgierig wat HUNTER hier nog aan wil toevoegen. Januari 2012 zou een mooi moment zijn om gelijk een goede start te maken, dus bij deze nodig ik het NIVM uit.......

  20. #20
    Join Date
    Sep 2004
    Posts
    4.376
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Asura View Post
    Zelfs in de dienstensector word het ISO slechts nog gebruikt door een klein gedeelte van de bedrijven die er initieel mee begonnen zijn. Enkele jaren geleden was de ISO echt een trend, en bedrijven probeerden indruk op hun klanten te maken met het ISO certificaat. Bij deze bedrijven staat het ISO handboek nu stof te happen in de archiefkast. ISO is zoals Bigzz zegt slechts om je interne processen weer te geven en te monitoren, en dit is er alleen voor de klant.Je klant is je publiek, en je publiek intereseert het niet. Aan de andere kant moet je ambtenaren wel te vriend houden, en ambtenaren houden van regeltjes.Om vertrouwen te winnen bij de gemeentes zou je op zich ISO kunnen gebruiken, hoewel ik het niet zou doen. ISO implementeren is een tijdrovend en bureacratisch proces en het is niet wettelijk verplicht, en zal het ook nooit worden. Je kan beter in samenwerking met andere kleinere organisatoren een handboek opstellen over beveiliging en andere belangrijke zaken, deze standardiseren en zorgen dat de lokale gemeentes er bekend mee raken.

    ISO 9002 bestaat niet meer trouwens, 9001 van 2008 moet je hebben.
    Absoluut niet. In de industriele sectoren win je als bedrijf geen contracten zonder enige vorm van certificatie. 9001 is er niet voor 'alleen' voor de klant en het draait niet alleen om het weergeven van processen en monitoren. Ik ben zelf lead auditor 9001 en ben jarenlang werkzaam als kwaliteitsmanager, alsook veiligheids- en milieukundige binnen de olie- en gasindustrie en heb binnen meerdere bedrijven 9001, 14001, 18001, vca, vcu, haccp opgezet. Vandaar dat ik dan ook de relatie met 'evenementenmanagement' niet helemaal zie.

    Ik denk dat zolang een promotor/organisator binnen het kader van de wet en met de juiste vergunningen handelt deze gewoon een gala zou moeten kunnen en mogen organiseren. Wat betreft het 'Hoorn-effect'.. naar mijn mening was dit een gala georganiseerd als elk ander gala (voor zover ik daar inzicht in heb). Alleen door onvoorziene omstandigheden werd de incapabaliteit van de werkzame beveiligingsorganisatie pijnlijk blootgelegd. Maar hoe zou een promotor van een kickboksgala zoiets kunnen voorkomen als zulke excessieve situaties niet eens in een miljoenenindustrie als voetbal kunnen worden voorkomen?

  21. #21
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    194
    vCash
    126000

    Thumbs up

    >fr3ddy>
    Om een gala succesvol te maken heb je eerst een evenementen vergunning nodig.

    Hiervoor heb je het volgende nodig als eerste:

    1.Calamiteitenplan
    2.Veiligheidsplan ( niet te vergelijken met calamiteitenplan)
    3.Verkeersplan
    4.Taak/risico analyse voor je geluid en verlichting (dit is geen grap)
    5.Beveiligingsbedrijf dat een vergunning heeft van het Ministerie van Justitie (ND ....)
    6.Alleen beveiligers met een grijze pas ( geen blauwe pas, want dat is voor horecaportiers)**
    7.Als organisator moet je een bewijs van goed gedrag aanleveren niet ouder dan 3 maanden.
    8.Minimaal 16 beveiligers bij een vechtsportgala tot 750 bezoekers.(1 op +/- 45)
    9.Er wordt een verplicht antecedenten onderzoek naar de organisator(en) gedaan.
    10.Lijst met deelenemende sportscholen en vechters verplicht met gegevens aanleveren aan gemeente
    11.Speciale verordening van de burgemeester waarbij hufters direct lik op stuk krijgen en verplicht een nachtje mogen logeren in de cel. Dit wordt i.s.m. de plaatselijke politie uitgevoerd.

    Tip!!! ** Als je tijdens je gala gecontroleerd wordt en je hebt horecaportiers staan, die niet in het bezit zijn van een grijze pas krijg jij als organisator een vaste wettelijke boete van €10.400 opgelegd nadat ze jouw gala ook direct hebben stilgelegd.

    Als je deze 11 bovenstaande in orde hebt kom je al een heel eind.

    Wat betreft de vergelijking met het voetbal vind ik je wat kort door de bocht.

    Ongeveer 80% van de gala's hebben bezoekersaantallen tot 750
    Ongeveer 10% van de gala's hebben bezoekersaantallen tot 1250
    Ongeveer 5% van de gala's hebben bezoekersaantallen tot 2000
    Ongeveer 5% van de gala's hebben bezoekersaantallen boven 2000

    Daarnaast heb je alle bezoekers geconcentreerd op +/- 200m2, waardoor je een beter overzicht hebt en je beveiliging (indien in het bezit van de juiste papieren en mensen) eerder kan ingrijpen bij ongeregeldheden. Door structureel vanaf de ingang t/m de zitplaats van de bezoeker (zichtbaar) aanwezig te zijn als beveiligingsbedrijf d.m.v. detectorpoorten, preventief fouileren, direct attenderen op de huisregels, ontmoedig je al heel veel negatief gedrag.

    Als je het toekomstig standaard draaiboek volgt komt het allemaal goed. (Helaas moeten wij als promotors dat boek nog gaan invullen, maar ik hoop op zeer korte termijn.)

  22. #22
    Join Date
    Mar 2009
    Location
    sinasappelekutteveen
    Posts
    756
    vCash
    126000

    Default

    Nou ik heb een simpelere oplossing : Van Der Laan (of eigenlijk heel de PVDA) voor goed uit de Nederlandse samenleving verbannen en stoppen met al die verschillenden (kut) bonden en inkrimpen naar een paar bonden die echt wat betekenen en te vertrouwen zijn.


    (ik weet het "keep on dreaming knift" )
    [SIGPIC]

  23. #23
    Join Date
    Nov 2008
    Posts
    562
    vCash
    126000

    Default

    ik vind dat idee van een keurmerk net zo iets als het diploma erkend kickboxtrainer , helemaal niets dus . het kaf scheid zich van zelf van het koren zal ik maar zeggen . het diploma erkend kickbox trainer is geen garantie voor goede lessen en het keurmerk niet voor probleemlose gala,s . voor beiden geld als je het verknalt ben je uit gekakt .

  24. #24
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    3.351
    vCash
    125990

    Default

    Quote Originally Posted by Fr3ddy View Post
    Absoluut niet. In de industriele sectoren win je als bedrijf geen contracten zonder enige vorm van certificatie. 9001 is er niet voor 'alleen' voor de klant en het draait niet alleen om het weergeven van processen en monitoren. Ik ben zelf lead auditor 9001 en ben jarenlang werkzaam als kwaliteitsmanager, alsook veiligheids- en milieukundige binnen de olie- en gasindustrie en heb binnen meerdere bedrijven 9001, 14001, 18001, vca, vcu, haccp opgezet. Vandaar dat ik dan ook de relatie met 'evenementenmanagement' niet helemaal zie.

    Ik denk dat zolang een promotor/organisator binnen het kader van de wet en met de juiste vergunningen handelt deze gewoon een gala zou moeten kunnen en mogen organiseren. Wat betreft het 'Hoorn-effect'.. naar mijn mening was dit een gala georganiseerd als elk ander gala (voor zover ik daar inzicht in heb). Alleen door onvoorziene omstandigheden werd de incapabaliteit van de werkzame beveiligingsorganisatie pijnlijk blootgelegd. Maar hoe zou een promotor van een kickboksgala zoiets kunnen voorkomen als zulke excessieve situaties niet eens in een miljoenenindustrie als voetbal kunnen worden voorkomen?
    Ik had het meer over diensten zoals transport, IT, marketing en dergelijke (uitgezonderd gevaarlijk transport). Binnen de olie/chemie industrie is het uiteraard uiterst belangrijk je processen te monitoren, hoewel ik dacht dat slechts de VCA en dergelijke wettelijk verplicht waren. Bij dit soort industrieen is ISO inderdaad van waarde.


    No Guts No Glory;
    Een standaard draaiboek klinkt goed. Wellicht zou je ook iemand binnen het NIVM kunnen aanstellen die dit per aangesloten organisatie controleerd. Ambtenaren kennende, moet je wel opletten welke specifieke taken je "uit handen neemt" van de gemeente, en op welke aspecten men geen inmenging waardeert. Naast standardisering van de regels die je hebt genoemd, hier nog wat ideetjes:


    • Na elk evenement een evaluatie van de beveiliging; hoe heeft men incidenten afgehandeld: dit delen binnen aangesloten promoties.
    • Een rapport over belangrijke aspecten geleverd na elk evenement aan alle aangesloten promoties; over problematiek in verband met de locatie/sportscholen/gemeente etc.
    • Evaluatie deelnemende sportscholen waar nodig: eigen publiek, coaches en sporters.
    • Zelf een periodiek antecedenten onderzoek eisen van aangesloten promoties.



    Ik denk dat een gestandardiseerd handboek, en een benodigt keurmerk of toestemming van NIVM om dit handboek te gebruiken voor het verkrijgen van vergunningen zou zorgen voor een positieve relatie van promoties met de lokale gemeente.
    Ni politicien ni militaire, je ne suis qu'un troubadour...

  25. #25
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    3.351
    vCash
    125990

    Default

    Quote Originally Posted by Hans Vos View Post
    ik vind dat idee van een keurmerk net zo iets als het diploma erkend kickboxtrainer , helemaal niets dus . het kaf scheid zich van zelf van het koren zal ik maar zeggen . het diploma erkend kickbox trainer is geen garantie voor goede lessen en het keurmerk niet voor probleemlose gala,s . voor beiden geld als je het verknalt ben je uit gekakt .
    Als je strenge eisen stelt aan promoties en als je onderling ervaringen deelt zal de kans op incidenten toch afnemen. Dan moeten gemeentes wel bijvoorbeeld via een keurmerk deze promoties kunnen onderscheidden van organisaties die niet de expertise of de wil hebben om incidenten te voorkomen. Anders maken ze geen onderscheid tussen promoties en zeggen ze na 4 incidenten: afgelopen met MMA/KB evenementen.

    Als gemeentes zullen zien dat bijvoorbeeld NIVM aangesloten promoties over het algemeen een goede aanpak hebben van incidenten, en ook het aantal incidenten weten te verminderen, zullen ze toch minder snel geneigd zijn om harde conclusies over MMA/KB promoties in het algemeen te trekken. Diploma's voor KB trainers zijn wel onzin inderdaad.
    Ni politicien ni militaire, je ne suis qu'un troubadour...

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •