MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 32
  1. #1
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    1.441
    vCash
    126000

    Default Artikel: The Argument For Banning Weight Cutting in MMA...

    As a member of a group that has done some consulting for the Ontario Athletic Commission in terms of MMA fighter safety and regulation, I’ve been a longtime opposer of the practice of weight cutting. It’s just a matter of time before a fighter dies from the practice.

    Not only is the process a dangerous one that has led to the death of several high school and college wrestlers, its side effects are non-reversible and can cause major health problems for fighters later in life. It’s no coincidence that many of the sport’s participants who used to wrestle and cut weight in their youth are now on hormone replacement therapy. Starvation and extreme dehydration — two of the facets of the weight cutting procedure — put stress on the body’s endocrine system and inhibit the production of key chemicals such as testosterone, adrenaline and insulin.

    Former UFC welterweight-turned-lightweight Marcus Davis shared a scary weight cutting story with MMA Weekly recently that should be a must read for athletic commissions who allow such a dangerous practice as dropping between 10 and 40 lbs the week of a fight to take place.

    Davis, a former pro boxer who had been cutting weight since he was a teenager explained that his first post-UFC bout weight cut for his MFC 29 bout with Curtis Demarce in April was a nightmare that very well could have had fatal consequences.

    “It’s kind of scary to say this but that fight almost killed me, making that weight. I had a really, really, really bad time and I still made the weight, but I’ll never ever be able to do that again,” Davis explained, revealing that the dehydration left him without his voice at weigh-ins and unable to urinate or have a bowel movement for the better part of a week. “After that, I think I was all the way down to 154 (pounds) when I ended up weighing in and that fight was on a Friday. That Monday I was 207, so it had nothing to do with my overeating. It had to do with my body freaked out and thought that I might torture it again like that so it just held onto everything.”

    In spite of his health issues, “The Irish Hand Grenade” won the bout. Figuring that the symptoms he displayed were simply his body’s way of telling him that he should go back to welterweight, Davis took a fight two months later against fellow UFC vet Pete Spratt at 170. Unfortunately the cut was as brutal as the last one.

    “Saying it was a hard cut to go to 155 is one thing, but you know I fought Pete Spratt about eight weeks later and I had difficulty making 170. What was weird was I followed the same routine cause I got into panic mode cause I wasn’t losing any weight, so I went to my 155-pound diet and my body still wouldn’t let that weight go. I had a really tough time with those two fights,” Davis said.

    Heading into his W-1 bout with Chuck O’Neil this weekend in Miami, Davis says he feels 100% healthy with the cut this time around and that the health scares he had earlier this year prompted his wife to make the 38-year-old father of four promise he wouldn’t go down to 155 again.

    “My body’s back being adjusted for 170. That probably was the best fit and the strongest that I’ve been in a long time,” he explained. “I honestly don’t think my body would allow me to do it, and if I did, I wouldn’t want to know what it could do to my health in the long run. I made a promise to my wife that I wasn’t going to do that again.”

    The advantage a few pounds gives a fighter over a smaller opponent is a negligible one when it affects their cardio and performance in the fight and causes them irreparable damage to their body and health. The ABC need to hire an independent group to study the effects of cutting weight and hopefully ban the process from combat sports. Same day weigh-ins would simply make fighters fight at their natural weights, which would mean an even playing field for everyone, especially if they were weighed just prior to their bouts.

    Bron: cagepatato.com
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight

    "When I am fighting I am keeping my mind empty for any expectations. I am waiting for something unique, completely new.” - Rickson Gracie

  2. #2
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    19.397
    vCash
    126265

    Default

    Ik ben geen medicus maar ik kan me er alles bij voorstellen dat zoveel gewicht verliezen in zo'n korte tijd schadelijk voor je kan zijn. Net als bij judo bijvoorbeeld, zou ik het helemaal niet erg vinden als bij mma de weging op de dag zelf plaats zou vinden. Zou een aardige verschuivingen teweeg brengen van alle toppers in de verschillende gewichtsklasses trouwens.
    Foto's bijbestellen? www.eckringa.nl
    Of de snelle route via www.oypo.nl/sompong

  3. #3
    Join Date
    Mar 2006
    Location
    nimwegen
    Posts
    3.659
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Ronald View Post
    Ik ben geen medicus maar ik kan me er alles bij voorstellen dat zoveel gewicht verliezen in zo'n korte tijd schadelijk voor je kan zijn. Net als bij judo bijvoorbeeld, zou ik het helemaal niet erg vinden als bij mma de weging op de dag zelf plaats zou vinden. Zou een aardige verschuivingen teweeg brengen van alle toppers in de verschillende gewichtsklasses trouwens.
    x2
    toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen!

  4. #4
    Join Date
    Sep 2004
    Location
    Willemstad/Miami
    Posts
    1.674
    vCash
    126000

    Default

    Wat ze in sommige staten hebben voorgesteld lijkt me een prima idee.
    Twee keer wegen. Een dag voor het gevecht en op de dag zelf. Je mag dan op de dag zelf maximaal 7% of 8% meer wegen dan de dag ervoor. Dit voorkomt te extreme afvalpraktijken (met name uitdroging).
    Wegen op de dag zelf levert nog meer risico op, omdat ze dan uigedroogd aan een partij beginnen.

  5. #5
    Join Date
    Feb 2011
    Posts
    247
    vCash
    126000

    Default

    Zegt die nu dat die op de weging (vrijdag) 154 LBS woog voor de 155 Devisie en dan op de maandag na het gevecht, dus zeg maar 3 dagen 207 LBS????

    Is die dan niet gewoon een 185 pounder? Ik vind dit altijd wel interessant, zijn er nog mee voorbeelden? Zelf heb ik dat ook, ik weeg nu ongeveer 210 a 215 LBS, maar dat is niet mijn natuurlijke gewicht, normaal ligt het veel lager, maar dat komt door krachtraining, hoe zit dat met vechters, die vechten ook volgens mij altijd een divisie lager dan hun dagelijkse gewicht ofniet?

  6. #6
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    19.397
    vCash
    126265

    Default

    Quote Originally Posted by appelsap View Post
    Wegen op de dag zelf levert nog meer risico op, omdat ze dan uigedroogd aan een partij beginnen.
    Ik kan me zo voorstellen dat dat in het begin wel zo zal zijn. Maar als je uitgedroogd vecht moet je zoveel vermogen inleveren dat ik vermoed dat vechters dat al heel snel niet meer zullen doen.

    Overigens ben ik bang dat wegen op de dag zelf er niet snel van zal komen. De weging een dag ervoor levert zoveel publiciteit op dat men dat niet graag zal willen missen... of je zult er iets anders aantrekkelijks voor in de plaats moeten zetten.
    Foto's bijbestellen? www.eckringa.nl
    Of de snelle route via www.oypo.nl/sompong

  7. #7
    Join Date
    Aug 2010
    Posts
    327
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Ronald View Post
    Overigens ben ik bang dat wegen op de dag zelf er niet snel van zal komen. De weging een dag ervoor levert zoveel publiciteit op dat men dat niet graag zal willen missen... of je zult er iets anders aantrekkelijks voor in de plaats moeten zetten.
    Je zou de weging de dag ervoor toch gewoon hetzelfde kunnen houden met alle publiciteit en dan de dag erna aantal uur voor de wedstrijd nog een keer wegen en dan zonder publiciteit.

  8. #8
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    1.441
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Ronald View Post
    Ik kan me zo voorstellen dat dat in het begin wel zo zal zijn. Maar als je uitgedroogd vecht moet je zoveel vermogen inleveren dat ik vermoed dat vechters dat al heel snel niet meer zullen doen.

    Overigens ben ik bang dat wegen op de dag zelf er niet snel van zal komen. De weging een dag ervoor levert zoveel publiciteit op dat men dat niet graag zal willen missen... of je zult er iets anders aantrekkelijks voor in de plaats moeten zetten.
    Hoe dan ook, het lijkt mij goed dat het weightcutten anders wordt geregeld in de toekomst.

    Hoe is dat eigenlijk bij Mma in Nederland? Dan is het gewoon op de dag zelf wegen toch?
    "When I am fighting I am keeping my mind empty for any expectations. I am waiting for something unique, completely new.” - Rickson Gracie

  9. #9
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    1.441
    vCash
    126000

    Default

    Ik kwam op het net tegen hoe worstelaars in het algemeen weightcutten voor een wedstrijd:

    Wrestler may find weight cutting as one of the easiest solutions for reducing weight. They start practicing this process few days before the match. According to them, the best way of cutting weight is dehydration, i.e. loss of fluid from the body. Some of the dehydration techniques include frequent urination, excessive sweating and spitting without consuming water for hours. Sometimes, the wrestlers wear sweat suits, increase their room temperature, take sauna steam, pills, etc. for increasing the dehydration process.

    Excessive dehydration can be very dangerous, leading to several organs’ failure (kidneys) decreased blood and abnormal muscle functions.

    Dus: de beste techniek is veel spugen!
    "When I am fighting I am keeping my mind empty for any expectations. I am waiting for something unique, completely new.” - Rickson Gracie

  10. #10
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    1.441
    vCash
    126000

    Default Anderson Silva, Forrest Griffin and the UFC's Biggest Weight Cutters...

    Today's MMA fighters are better than they've ever been, which means competitors are continually looking to gain an edge over their opponents. For many, that edge is gained during the weight cut.

    The idea behind cutting weight is simple: A fighter loses anywhere from five to 30 pounds (mostly water weight) leading up to a fight in order to compete in a lower weight class. Once the fighter weighs-in for an event, he re-hydrates and gains back most, if not all, of the weight he has lost, thus gaining a size advantage during the fight.

    As you would suspect, there are risks to this practice. Besides taking an incredible toll on an*one's body, studies have shown that weight cuts can effect a fighter's mental state as well.*

    In a study published in the Journal of Strength and Conditioning Research, it was found that*athletes who lost more than four percent of their body mass before a match showed "significantly higher levels of confusion on the day of the competition."

    There's also the risk of "gassing" during the fight after a significantly tough weight cut. How many times have we seen a fighter enter the cage with a huge size advantage, only to be noticeably fatigued by the third round?

    Still, despite these risks, some fighters continue to take on enormous weight cuts in order to gain a slight edge in their fights.

    Here are six of the UFC's biggest weight cutters.

    Zie hier: Anderson Silva, Forrest Griffin and the UFC's Biggest Weight Cutters | Bleacher Report
    "When I am fighting I am keeping my mind empty for any expectations. I am waiting for something unique, completely new.” - Rickson Gracie

  11. #11
    Join Date
    May 2010
    Posts
    133
    vCash
    126000

    Default

    Is het trouwens ook niet zo, dat bij het te drastisch gewicht wegwerken, je ook minder hersenvocht hebt? Daardoor kun je niet alleen eerder KO gaan, maar ook ernstig hersenletsel oplopen. Zoals dat bij het boksen wel eens tot de dood leidt. (Naast het niet altijd voldoende herstellen na één of meerdere keren acht tellen te hebben gehad, wat bij MMA niet voorkomt).

  12. #12
    Join Date
    Jul 2011
    Posts
    757
    vCash
    126000

    Default

    Ik vind dat gezondheid eigen verantwoording is. Als je het er voor over hebt om uit te drogen, met alle gevolgen van dien, is dat jou ding. Het zijn allemaal volwassen mannen met (meestal) goede begeleiding.
    ,,,,,
    (>.<)

  13. #13
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    5.649
    vCash
    126000

    Default

    weightcutting kan inderdaad heel erg gevaarlijk zijn, maar praktisch gezien is verbieden niet haalbaar
    "If you have to stop and think, it's too late"

  14. #14
    Join Date
    Sep 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    3.544
    vCash
    126000

    Default

    Weightcutting is voor mensen die heel erg onzeker zijn van hun zaak.
    Ze weten zeker dat zij op hun natuurlijk gewicht niet kunnen winnen dus duiken ze naar een (en soms twee) klasse lager.

    het is gebruikelijk in de grotere sporten zoals Judo en BJJ dat mensen een uur voor de wedstrijden wegen en dan hun toernooi draaien.

    Het fenomeen is compleet doorgeslagen naar mijn mening en het begint echt gevaarlijk te worden.
    Het zou je misschien het beste kunnen omschrijven als de nieuwe hard drug voor atleten

    De een gaat wild op anabolen en de andere is zo verschrikkelijk obsessief bezig met maar de lagere klasse halen.
    Ga lekker trainen, zorg dat je een goed schema hebt en niet onder de 8% vet duikt

    Sport heeft deels ook de uitstraling van gezondheid en dit gaat echt de verkeerde kant op.

  15. #15
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    1.441
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by remco pardoel View Post
    Weightcutting is voor mensen die heel erg onzeker zijn van hun zaak.
    Ze weten zeker dat zij op hun natuurlijk gewicht niet kunnen winnen dus duiken ze naar een (en soms twee) klasse lager.
    Ik zit er wat meer over te lezen en het blijkt veelal dat vechters door het weightcutten naast gevaren voor de gezondheid, ook minder reactievermogen hebben en minder controle over hun spieren. Het coördinatievermogen gaat dus ook achteruit. met als resultaat: je kan minder goed vechten...

    Dus als je denkt in een lagere gewichtsklasse meer kans te maken door extreem te weightcutten, en tegeljkertijd niet het beste uit jezelf kan halen door de consequenties van extreem weightcutten, wat heeft het dan voor zin?

    Tenzij je net als een Kenny Florian in de een hogere gewichtklasse niet aan bak kan komen door moordende concurrentie en in een lagere klasse voor de titel wil gaan. Niet dat dat succes had.. Maar het is een beweegreden.
    "When I am fighting I am keeping my mind empty for any expectations. I am waiting for something unique, completely new.” - Rickson Gracie

  16. #16
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    5.649
    vCash
    126000

    Default

    ik ken ook een aantal judoka's die het weightcutting meester zijn en juist grandioos presteren hoor.
    En of het voor onzekere mensen is...dat geloof ik niet.
    jij (Remco) bent formaat Grizzlybeer en misschien kijk jij er daardoor anders tegenaan ,
    maar zolang er gewichtsklassen zijn, zullen atleten proberen om zo min mogelijk 'ballast' mee te dragen.
    Als een atleet vocht verliest, gaat zijn prestatie achteruit,
    maar een atleet met een laag vetpercentage is bijvoorbeeld wel sneller op de sprint.
    Mogelijk geldt dat ook voor de korte afstanden die een vechter moet afleggen om de afstand tussen de tegenstander de verkleinen, of voor een shoot...
    Sommige mensen hebben van nature een laag vetpercentage...
    De een is een en al spier, weer een ander houdt meer vocht vast dan een ander...

    Het is juist zo moeilijk om te bepalen waar de grens tussen gezond en ongezond afvallen begint ....
    Goede voorlichting geven is denk ik het enige dat je eraan kunt doen...
    "If you have to stop and think, it's too late"

  17. #17
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    344
    vCash
    64395

    Default

    Ik ben geen groot fan van dergelijke regels, het in bescherming nemen van. Het zijn allen volwassen kerels welke professioneel met hun beroep bezig zijn en verschillende experts om zich heen hebben. Schadelijk of niet, ze doen het zichzelf aan nietwaar. Niemand die ze dwingt en het levert , naar mijn mening, geen sportief voordeel op. De verschuivingen in klassen, welke Ronald reeds aangeeft, zou ik daarentegen wel interessant vinden.

  18. #18
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    253
    vCash
    126000

    Default

    heb geen linkje maar ik moest denken aan het filmpje van Jose Aldo waarin hij ingemseerd en wel in bad gaat en zo.
    wat een drama zeg, ga dan een klasse omhoog, onvoorstelbaar


  19. #19
    Join Date
    Sep 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    3.544
    vCash
    126000

    Default

    @Focus. Ik heb met genoeg atleten getraind en begeleid die op wereld niveau zaten / zitten
    De allerbeste waren gewoon weken van te voren al bijna op gewicht

    Weight cutten veroorzaakt ook veel te veel stress voor een wedstrijd / toernooi
    De focus moet toch liggen op de wedstrijd / het toernooi zelf.

    @Bas
    Je geeft zelf al antwoord met Florian als beste voorbeeld.

    Gelukkig is weight cutten niet een kip en het ei verhaal.
    het zal een leuke discussie blijven...
    Ik ben er in ieder geval geen voorstander van en derden zullen er bij zweren
    (voor mij zijn de redenen dan duidelijk waarom ze het doen )

    Als het doorgaat zullen er zeker doden gaan vallen.
    Maar dat is hun keuze en verantwoordelijkheid
    Misschien hadden ze beter moeten trainen over het hele jaar heen, of misschien halen ze de top 10 toch niet hoe jammer dat ook is

  20. #20
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    5.649
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by remco pardoel View Post
    Als het doorgaat zullen er zeker doden gaan vallen.
    Dat is wel een ernstige constatering. Jij maakt het allemaal van dichtbij mee, dus ik ga ervan uit dat je weet waar je het over hebt.
    Weightcutting is natuurlijk niets nieuws onder de zon, dus hoe komt het dat er tot nog toe nog niet (nauwelijks) ongelukken zijn gebeurd?
    Wat is er veranderd ten opzichte van pak-em-beet 10 jaar geleden?

    overigens laat ik even de bodybuildingslachtoffers buiten de discussie
    "If you have to stop and think, it's too late"

  21. #21
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    344
    vCash
    64395

    Default

    Quote Originally Posted by johnmixfight View Post
    heb geen linkje maar ik moest denken aan het filmpje van Jose Aldo waarin hij ingemseerd en wel in bad gaat en zo.
    wat een drama zeg, ga dan een klasse omhoog, onvoorstelbaar
    Zout en Albolene. Ik weet niet zeker of het daadwerkelijk Albolene is wat gebruikt werd. Abolene werd onder andere gebruikt door Alexis Vila in één van de Miami Hustle video's.

    De betreffende video met Jose Aldo is het eerste resultaat wanneer je Googled op "youtube Jose Aldo weightcut" (link). Helaas heeft de gebruiker de video verwijderd. Ik kon hem ook niet meer vinden op YouTube.
    Last edited by McClane; 15-10-2011 at 19:29.

  22. #22
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    6.994
    vCash
    126000

    Default

    weight cutten verpest de ware aard van competitie .........

  23. #23
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    1.441
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by FOCUS View Post
    Dat is wel een ernstige constatering. Jij maakt het allemaal van dichtbij mee, dus ik ga ervan uit dat je weet waar je het over hebt.
    Weightcutting is natuurlijk niets nieuws onder de zon, dus hoe komt het dat er tot nog toe nog niet (nauwelijks) ongelukken zijn gebeurd?
    Wat is er veranderd ten opzichte van pak-em-beet 10 jaar geleden?

    overigens laat ik even de bodybuildingslachtoffers buiten de discussie
    Een voorbeeld van dodelijke gevolgen uit het worstelen, zie schuingedrukte gedeelte van artikel. Wist ook niet dat het heeft gespeeld in het verleden. Heftig verhaal... En ook een voorbeeld van dat het mis kan gaan. De rest heb ik ingevoegd, omdat het wel extra info bevat over de mogelijke gevolgen.

    First, i'll delve into the problems dehydration presents. *Specifically,*hypohydration, which refers to "dehydration induced prior to exercise". *According to the US National Library of Medicine's website (Link- *Effects of dehydration on exercise performance), weight cutting negatively effects aerobic endurance & reduces plasma volume:

    The effects of hypohydration may vary, depending on whether it is induced through diuretics or sauna exposure, which substantially reduce plasma volume, or prior exercise, which has much less impact on plasma volume. Hypohydration reduces aerobic endurance, but its effects on muscle strength and endurance are not consistent and require further study.

    In Layman's terms, weight cutting reduces your body's ability to deliver oxygenated blood through your body because of reduced plasma volume, which negatively effects Cardio/ aerobic endurance. *That's why guys like Guida, Edgar, Faber, & WW Diego Sanchez have seemingly endless gas tanks while maintaining frantic tempos in their fights- because they don't cut much weight. *BJ Penn has excellent cardio @ LW because he walks at around 165 during his training camps; You'll never see Fedor gas, because he works very hard on his cardio & doesn't have to deal with the strains of weight cutting.

    The second (and more rare, but severe) health threat is from extreme weight cutting- and that is the possibility of death. *An incident in the late 90's with NCAA wrestlers opened eyes about this (link to article-*Cutting Weight):

    The second (and more rare, but severe) health threat is from extreme weight cutting- and that is the possibility of death. *An incident in the late 90's with NCAA wrestlers opened eyes about this (link to article-*Cutting Weight): In 1997, three college wrestlers made national headlines, dying within 33 days of each other. Coming from Michigan, North Carolina, and Wisconsin, these dedicated athletes died from the same cause: weight cutting. In all three cases, the students experienced dehydration resulting in hypothermia after they layered on clothes and did endless workouts in heated rooms. Unfortunately, they out-worked their bodies. The perspiration they produced cooled them to the point of hypothermia resulting in heart attacks and kidney failure, all common effects of extreme weight cutting

    Bron: The Negative Health Effects of Weight Cutting in Mixed Martial Arts - Bloody Elbow
    "When I am fighting I am keeping my mind empty for any expectations. I am waiting for something unique, completely new.” - Rickson Gracie

  24. #24
    Join Date
    Sep 2009
    Posts
    133
    vCash
    126000

    Default

    In de off season weeg ik 90, voor wedstijd weeg ik 79. Het is calorieën uit tegen calorieën in jongens, met water spelen is kut. Veilige grens voor gezondheid en prestatie: 500kcal tekort per dag. Op 2 weken is dat al 7000 en op een maand 14000 Hopla, 2kg vet er af ENKEL met voeding. Maand op voorhand beginnen cutten als je weet dat er een wedstrijd op komst is.
    If I had one wish, I would ask for an ass big enough for the whole world to kiss.

  25. #25
    Join Date
    Feb 2009
    Posts
    1.075
    vCash
    126000

    Default

    Iets wat gewicht verliezen is logisch maar wat sommige vechters doen dat ze inderdaad rond lopen op twee gewichtsklasses hoger dan ze vechten en dan gaan cutten gaat nergens over.
    Verbieden wordt lastig maar net als bij een van de eerdere UFC's (weet effe niet meer welke) hadden ze twee weeg momenten. 1 een dag van te voren en nog een op de dag van de wedstrijd zelf en je mocht dan niet hoger in gewicht komen dan een gewichtklasse boven de gene waar je in vecht of zo iets. Dat vond ik wel netjes.
    Zo zwaar cutten werkt gewoon niet. Daarom is Frankie Edgar ook zo succesvol. Vecht gewoon op z'n eigen gewicht valt nog geen 5 kilo af volgens mij. Prima zo!
    "If the ref hadn’t stopped him, Fedor was going to take that head home to his spaceship and polish it."

    Fedor Emelianenko - "I don't talk about my weaknesses. I work on them."

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •