MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Results 1 to 8 of 8
  1. #1
    Join Date
    Nov 2011
    Location
    Netherlands
    Posts
    20
    vCash
    126000

    Question Overgeven na inspanning

    Hi,

    Vraagje;

    Soms als ik echt snoei hard getraind heb protesteert mijn lichaam met als resultaat dat ik ga overgeven.
    Nu is de vraag, hoe kan dit?

    Ik heb al wel gelezen dat het beschadigd spierweefsel is, of zuurstof tekort.. Iemand enig idee wat het precies is?

    Osu,
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #2
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Zeeland
    Posts
    5.968
    vCash
    112250

    Default

    Ik weet niet wat het is, maar ik weet wel dat de ene persoon dit sneller doet als de andere. Ik heb hoogstens misselijkheid gehad na de training, maar heb er nog nooit van moeten overgeven. (Doe ik overigens buiten trainingen ook nooit, laatste keer was op mijn 4e )
    A GOOD STANCE AND PROPER POSTURE REFLECT A PROPER STATE OF MIND.
    ~MORIHEI UESHBA

  3. #3
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    5.649
    vCash
    126000

    Default

    had mijn vriendin ook in het begin last van
    maar ze moest gewoon leren om de kotsreflex te onderdrukken met slikbewegingen






    "If you have to stop and think, it's too late"

  4. #4
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Ik heb er ook wel last van gehad. Waar het precies door komt weet ik niet. Wat sowieso helpt is niet te zwaar te eten voor de training. Daarnaast is het ook wel slim om niet bijv. een half uur van te voren nog een maaltijd naar binnen te werken. Daarnaast kun je niet veel doen denk ik, behalve dan dat je misschien je conditie wat meer kan opbouwen. Bij mij was het denk ik wel een teken dat ik echt over de rand ging letterlijk en figuurlijk.

  5. #5
    Join Date
    Apr 2010
    Posts
    1.388
    vCash
    126000

    Default

    Ja ik had hier vroeger ook last van. maar ik denk dat het gewoon een kwestie van wennen is aan het hoge niveau van inspanning.

  6. #6
    Join Date
    Feb 2011
    Posts
    738
    vCash
    126000

    Default

    Wat helpt is zoals facade al zegt gewoon ongeveer 2 uur voor de training een redelijk lichte maaltijd eten. Dus niet een half uur van te voeren een flinke portie boerenkool met rookworst naar binnen werken, probeer het gevoel voor al te onderdrukken de hele tijd. Verder is het natuurlijk gewoon wennen aan harde training, hoe vaker je hard traint des te minder je gaat overgeven na verloop van tijd.

  7. #7
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    5.649
    vCash
    126000

    Default

    Er zijn meerdere oorzaken mogelijk.. van zeer ernstig tot van voorbijgaande aard

    bv; probleem aan het hart (inspanningstest laten doen bij sportmedisch centrum om uit te sluiten danwel aan te tonen)

    tekort aan ijzer (supplementen kunnen helpen),
    tekort aan vitamines (weet ff niet welke)

    hypoglycemie (andere symtomen zijn zweten, hartkloppingen, trillen, hongerig gevoel, draaierigheid, zwakte, overgeven, tot uiteindelijk je cognitieve functies teruglopen, je lethargisch wordt, in coma raakt en overlijdt)]
    Doemscenario even terzijde; eet frequenter, ga laagglycemische koolhydraten eten, eet een uur van te voren nog iets dergelijks, zodat je geen hypo krijgt. Vantevoren nog ff wat zoets eten geeft paradoxaal genoeg ook een hypo! dus geen mars vantevoren, of een banaan of zo...
    Wat wel weer kan is een sportdrankje nemen tijdens de training, deze mogen dus wel snelle suikers bevatten...


    andere oorzaak:
    lage vo2max (slechte basisconditie) waardoor je bij hoogintensieve inspannin een ernstige energiecrisis in het lichaam oproept.. de homeostase raakt zo ernstig verstoord dat de vegetatieve en animale functies van het lichaam niet normaal meer functioneren.... Vergelijk het met een -accute- enorme stressreactie van het lichaam op een heftige situatie.

    Opl: door extra trainingen de Vo2max vergroten...

    vochttekort: bloedvolume verminderd, lichaam moet kiezen tussen zweten (koelen dus) of zuurstof (bloed dus) naar actieve spieren...probleempje, je wordt duizelig, krijgt de koude rillingen, raakt verward, je hartslag gaat sneller en je moet overgeven. Vergelijkbaar met een zonnesteek...
    Mensen die niet goed tegen warmte kunnen hebben hier ook sneller last van...
    opl: veel drinken (sportdrankje dan maar weer), aircotje aan...


    zuurstoftekort: raampje open....


    choose one ...
    "If you have to stop and think, it's too late"

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •