MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 28
  1. #1
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2.930
    vCash
    126000

    Default Peter van Uhm, Commandant der strijdkrachten

    http://www.youtube.com/watch?v=gHX5lAslnTc

    Het duurt 18 minuten, maar verdomme dan heb je ook wat.

    kippenvel....wat een speech!
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #2
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    5.649
    vCash
    126000

    Default

    kan je geen samenvatting geven
    "If you have to stop and think, it's too late"

  3. #3
    Join Date
    Sep 2009
    Location
    Utrecht
    Posts
    647
    vCash
    30000

    Default

    Goede spreker hoor. Jammer van zijn Engels, zou hem wel in het Nederlands willen horen.

  4. #4
    Join Date
    Apr 2007
    Posts
    1.680
    vCash
    125750

    Default

    Hij was laatst bij de knowledge tour (van Hogeschool Arnhem Nijmegen ) in Nijmegen.
    We mochten in gesprek gaan met hem. Indrukwekkende man dat zeker

  5. #5
    Join Date
    Jul 2006
    Location
    deventer
    Posts
    1.437
    vCash
    126000

    Default

    Hij geeft een speech over zijn motivatie om een wapen ter hand te nemen en geen ander instrument zoals
    bv een microscoop om de wereld te verbeteren of een ballpoint/pen om met boeken de wereld te veranderen.

    Zijn motivatie komt van een ervaring die hij meekreeg in zijn jeugd omtrent zijn vader.

    Hij geeft een heel goed overzicht over het gebruik van wapens en geweld om vrede te creëren.

    Erg mooie speech! (ik had liever een vertaling achteraf gehad en deze in het nederlands gehoord)
    Last edited by Bagheera; 18-12-2011 at 13:46.
    What the ßleep do w∑ (K)π0w!?
    As a ATHEIST.... If you exist and will prove mine unbelief was wrong:
    PLEASE GIVE US BACK STEVE JOBS AND TAKE JUSTIN BIEBER!!

  6. #6
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    5.649
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Bagheera View Post
    Hij geeft een heel goed overzicht over het gebruik van wapens en geweld om vrede te creëren.
    het gebruik van wapens en geweld creeert nooit vrede Bagheera
    het beeindigt misschien geweld, maar het creert nooit vrede





    "If you have to stop and think, it's too late"

  7. #7
    Join Date
    Jul 2006
    Location
    deventer
    Posts
    1.437
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by FOCUS View Post
    het gebruik van wapens en geweld creeert nooit vrede Bagheera
    het beeindigt misschien geweld, maar het creert nooit vrede





    Wat is vrede dan?

    Het begrip vrede heeft een belangrijke culturele dimensie. In de oosterse culturen wordt vrede traditioneel meer in verband gebracht met innerlijke vrede (vrede in onze geesten en harten), terwijl men in het westen vrede meer beschouwt als buiten het individu (afwezigheid van oorlog of gewelddadig conflict). Zo betekent het Indische woord voor vrede “shanti” een volmaakte orde van de geest of gemoedsrust.

    Gandhi baseerde zijn filosofie en strategie op een concept dat Ahimsa genoemd wordt, en dat algemeen betekent zich onthouden van alles wat schaadt. Hij zei: “Letterlijk betekent Ahimsa geweldloosheid. Maar voor mij heeft het een veel hogere, een oneindig hogere betekenis. Het wil zeggen dat je niemand mag beledigen, je mag geen onbarmhartige gedachten koesteren, zelfs in verband met hen die je als je vijanden beschouwt. Iemand die deze leer volgt kent geen vijanden”. In de Maya-traditie verwijst vrede naar een concept van welzijn. Het is verbonden met de idee van een volmaakt evenwicht tussen de verschillende aspecten van ons leven.

    Er zijn vele definities voor vrede. Eén ervan, die een stevige invloed had, was het onderscheid tussen positieve en negatieve vrede dat werd uitgedacht door Johan Galtung, een internationaal bekende Noorse geleerde en vorser in dit gebied.

    Negatieve vrede betekent dat er geen oorlog is, geen gewelddadig conflict tussen staten of binnen staten zoals de oorlogen in de Balkan.

    Positieve vrede daarentegen betekent een afwezigheid van oorlog of gewelddadig conflict, die samengaat met een situatie van gelijkheid, rechtvaardigheid en ontwikkeling.

    We zouden deze twee begrippen als volgt kunnen samenvatten:
    Geen oorlog = negatieve vrede
    Geen oorlog + sociale rechtvaardigheid en ontwikkeling = positieve vrede

    Een positieve vrede wordt dus gekenmerkt door een hoge graad van sociale recht-vaardigheid en een minimale aanwezigheid van geweld.

    Terwijl sommigen menen dat alle problemen bij het beëindigen van een oorlog op-gelost zijn, blijft er in werkelijkheid een groot deel van het werk te doen, namelijk de heropbouw van het land en de uitbouw van structuren die zullen leiden tot meer sociale rechtvaardigheid en tot ontwikkeling voor alle mensen in de betrokken landen.

    We kunnen dus stellen dat vrede niet alleen een kwestie is van ontwapening maar ook van de wijze waarop de mensen leven.

    Gesteld is dat voor ontwapening geweld en wapens gebruikt kunnen worden, de rest zullen we samen moeten doen.
    What the ßleep do w∑ (K)π0w!?
    As a ATHEIST.... If you exist and will prove mine unbelief was wrong:
    PLEASE GIVE US BACK STEVE JOBS AND TAKE JUSTIN BIEBER!!

  8. #8
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    20.302
    vCash
    371929

    Default

    Gewoon een strakke speech.

  9. #9
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    3.351
    vCash
    125990

    Default

    Quote Originally Posted by FOCUS View Post
    het gebruik van wapens en geweld creeert nooit vrede Bagheera
    het beeindigt misschien geweld, maar het creert nooit vrede

    Ik stel je voor je eens in te lezen hoe in de Britse regering initieel met de opkomst van Hitler omging. De naam Chamberlain zal bekend klinken, maar zijn ideeën over omgang met de nazi's waren compleet geaccepteerd in The House of Lords.
    Dit was het patroon:

    -Geen slechte woorden over de nazi's; ook kranten weigerden de nazi's in een slecht daglicht te zetten
    -Vriendschap & begrip aanbieden
    -Hopende de nazi's met voorzichtig debat te overtuigen dat ze verkeerd bezig waren.

    Vooral Chamberlain's vrouw had een grote invloed op deze ' begripvolle omgang" met de nazi's in de hoop dat een oorlog vermeden kon worden.
    Ni politicien ni militaire, je ne suis qu'un troubadour...

  10. #10
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    5.649
    vCash
    126000

    Default

    en ik stel voor dat je gewoon je grijze hersencellen eens even een tandje lager zet en NADENKT

    en...wat is vrede? En dan een hele verhandeling....




    wapens en geweld veroorzaken maar 1 ding en dat is meer geweld...
    ik zeg niet dat het gebruik van wapen en geweld om geweld van anderen te stoppen goed of slecht is, maar noem het beestje bij de naam.
    oorlog is oorlog...
    Last edited by FOCUS; 18-12-2011 at 21:46. Reason: youre soooo stupid
    "If you have to stop and think, it's too late"

  11. #11
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    5.649
    vCash
    126000

    Default

    "If you have to stop and think, it's too late"

  12. #12
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    5.649
    vCash
    126000

    Default

    "If you have to stop and think, it's too late"

  13. #13
    Join Date
    Jul 2006
    Location
    deventer
    Posts
    1.437
    vCash
    126000

    Default

    hahaha bedankt voor je berichtjes middels Youtube.. Nog een keer van deze douchebag: De mens veroorzaakt geweld... niet de wapens.
    Wapens kunnen wel vrede brengen door middel van het afzetten van een tiran of reguleren van democratische systemen in een regio en/of land.
    Soms is de mens zo destructief en/of machtswellustig dat alleen wapens helpen om je doel te bereiken. Of je op de lange duur ook succesvol bent nadat je bijvoorbeeld de wapens weer hebt neerlegt is maar de vraag. Maar dat was niet de stelling.

    Of je dat nou goed vindt of niet, het kan vrede brengen daar waar dialoog en vreedzaam optreden niet meer helpt.
    What the ßleep do w∑ (K)π0w!?
    As a ATHEIST.... If you exist and will prove mine unbelief was wrong:
    PLEASE GIVE US BACK STEVE JOBS AND TAKE JUSTIN BIEBER!!

  14. #14
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    5.649
    vCash
    126000

    Default

    Potver Bagheera wat ben jij relaxed..ok sorry voor mijn 'poor impulse control'.
    Maar wapens en geweld creeren geen vrede, en mensen die ze gebruiken ook niet. Een wapen is namelijk een instrument waarmee je maar 1 ding kan...doodmaken. En dat is geen vrede. Vrede begint waar geweld ophoudt. Dus zelfs als je wapens inzet om een conflict te beeindigen, begint vrede pas wanneer het gebruik van wapens eindigt..
    dat is ook het probleem met ons leger, we vertellen onze soldaten dat ze gaan om vrede te bewerkstelligen, om aan wederopbouw te doen. Vindt je het gek dat die gasten getraumatiseerd terugkomen? Je moet ze vertellen dat ze mensen gaan doodschieten en dat ze moeten moorden. Wie dan alsnog in het leger gaat, komt er waarschijnlijk zonder ptss vanaf....
    "If you have to stop and think, it's too late"

  15. #15
    Join Date
    Jul 2006
    Location
    deventer
    Posts
    1.437
    vCash
    126000

    Default

    Relaxed ben ik altijd , we hoeven het ook niet eens te zijn he

    Onze jongens en meisjes (en mijn collega's) zijn tegenwoordig beter ingelicht dan de eerste series die gingen... Maar er zijn idd een aantal gevallen bekend van problemen bij de terugkerende.. Vooral tussen de frequente bezoekers aan een zandbak. Het is altijd een dilemma over het waarom van de inzet;
    Is het altijd een gevalletje commercie (bv olie)? of is het achterna lopen van de grote politiebaas een feit? En wat vinden wij eigenlijk als mens van een dictator die genocide pleegt? (Ali Chemicali en een heel dorp, daar was iets mee)

    Dit zijn maatschappelijke discussies en ik heb geen zin om daar zo vlak voor de kerst over na te denken (dat heb ik al te veel gedaan)

    Ik hoop ook op een vreedzame samenleving zonder geweld en dat mijn job over gaat; Dan ga ik lekker de hele dag vissen en in mijn stoel achterover hangen.. En wanneer mijn geld op is ga ik weer een job zoeken






    PS: Wapens zijn niet alleen om dood te maken maar ook om te dreigen... btw: dreigen is natuurlijk ook een vorm van geweld....
    What the ßleep do w∑ (K)π0w!?
    As a ATHEIST.... If you exist and will prove mine unbelief was wrong:
    PLEASE GIVE US BACK STEVE JOBS AND TAKE JUSTIN BIEBER!!

  16. #16
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    5.649
    vCash
    126000

    Default

    Bagheera, wat doe je nou man...
    nou eindigt mijn ik-weet-het-beter 'statement' in een discussie die ik nooit kan winnen
    Heb ik al die vervelende filmpjes gepost, ben je gewoon niet te stangen...

    ik begrijp wat je bedoelt

    Kijk, het is helemaal niet mijn bedoeling om een oordeel te vellen over het bestaansrecht van een leger, laat staan een oordeel over het feit of 'ons' leger wel/ niet ingezet had mogen worden enzo..

    ook al zou ik van mening zijn dat we nooit Bush zijn oorlog hadden mogen voeren, dan heeft dat nog altijd niets te maken met de soldaten zelf. Je bent soldaat en je doet waar je voor opgeleid bent -en waar je ingezet wordt, dat is niet onderhandelbaar.

    Ik bedoelde eigenlijk alleen maar, dat het gebruik -of dreigen met het gebruik- van een wapen een DIRECT effect heeft, namelijk GEWELD. Geen vrede.
    En ik vind dat iedereen die gebruik maakt van -de dreiging van- wapens zich bewust moet zijn van het feit dat het hier gaat om geweld, niet om vrede. Dat is in mijn ogen een eufenisme.

    Maar ik vind het wel fijn om te horen dat een soldaat (want je bent er volgens mij 1) niet het oorlogsvoeren tot doel heeft, maar vrede - ook al is dat volgens mij een contradictio in terminis

    en ik ben van mening -maar misschien zit ik er helemaal naast en dan moet je het maar zeggen-
    dat, wanneer mensen het leger ingaan en hen daar wordt verteld dat ze VREDESmissies gaan doen, dat ze gaan doen aan WEDEROPBOUW enz enz.
    en zij uiteindelijk -uiteraard- in een oorlogsgebied terecht komen en daar de ontmenselijking van de oorlog meemaken,
    dat juist deze groep mensen een trauma zal oplopen.
    Want ze hadden voorbereid moeten worden op oorlog, niet op vrede...

    Wil je daar je mening over geven, zwarte panter?
    "If you have to stop and think, it's too late"

  17. #17
    Join Date
    Jul 2006
    Location
    deventer
    Posts
    1.437
    vCash
    126000

    Default

    Goed punt;

    Het navolgende is een gedeelte van mijn persoonlijke perceptie:

    Wij worden getraind in het Humanitair oorlogsrecht (HOR) link: Humanitair oorlogsrecht | Krijgsmacht.nl
    zodoende het geweld te beperken tot het noodzakelijke. Daarbij voeren wij van huis uit het 3D principe hier uitgelegd: Task Force Uruzgan - Wikipedia

    Ja wij zijn militair, die geweld toepassen als het nodig is, maar wij gaan met onze gezonde boerenfluitjes verstand voor de 3D
    (Development, Diplomacy en Defence (ontwikkeling, diplomatie en defensie).)
    en dat is nu net het probleem wij komen niet uit de vechtfase en dat is heel moeilijk voor de nuchtere polderjongen uit nederland.
    De stappen die gezet worden zijn vaak klein (geen vertrouwen in ons en angst voor een aanwezige agressor) en het geweld (bermbommen, aanslagen corruptie etc) houdt aan. Op een gegeven moment knaagt dat aan de mensen. Je bent terug in nederland en je hebt misschien met gevaar voor eigen leven geleden en hier ben je vaak een overheidsuitvreter. (publieke opinie) terwijl daar de stappen te klein zijn om succesvol te zijn.

    Ja de politiek stuurt ons (ongeacht je eigen mening). veel militairen zijn niet dom en weten donders goed wat de politiek uitdraagt en niet altijd is iedereen het daarmee eens. Toch gaan wij die kant op want het is je werk en je opdracht.

    Een goede kennis van mij is recent omgekomen (EOD) terwijl hij in een of andere blotenvoetenland (commercieel gegaan) de mijnen demonteerde zodat de boeren weer hun land konden/durfde te bewerken. Hij is niet omgekomen door het werk maar door "vuil" voedsel. Tuurlijk verdiende hij een dikke boterham maar als hij het niet deed uit mensenliefde en avonturisme had hij wel wiet gekweekt en als couchpotato op de bank in nl gezeten.
    Ik mis hem. (ben zelf allang niet meer betrokken bij dat vak)
    Hij heeft heeeeel veel en goed werk verricht, maar dat zal de nederlandse pers nooit halen.

    Ik sluit deze reply, het schrijven over hem doet me nog wat.
    What the ßleep do w∑ (K)π0w!?
    As a ATHEIST.... If you exist and will prove mine unbelief was wrong:
    PLEASE GIVE US BACK STEVE JOBS AND TAKE JUSTIN BIEBER!!

  18. #18
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    53
    vCash
    126000

    Default

    Drama Engels van deze man. (jammer)

    Had tot voor kort nog respect voor hem omdat ie zijn zoon verloor in Afghanistan, maar dezelfde dag gewoon naar zijn werk ging.

  19. #19
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    20.302
    vCash
    371929

    Default

    Quote Originally Posted by kempenboi View Post
    Drama Engels van deze man. (jammer)

    Had tot voor kort nog respect voor hem omdat ie zijn zoon verloor in Afghanistan, maar dezelfde dag gewoon naar zijn werk ging.
    Waardoor verloor je dat respect dan?

  20. #20
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    53
    vCash
    126000

    Default

    Vind dat iemand van 56 (!) niet met pensioen zou moeten op zn 57e

  21. #21
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Ik denk niet dat hij op jouw respect zit te wachten eigenlijk.

  22. #22
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    Mixfight
    Posts
    34.091
    vCash
    25000

    Default

    Quote Originally Posted by kempenboi View Post
    Vind dat iemand van 56 (!) niet met pensioen zou moeten op zn 57e
    Die vat ik niet helemaal, dus je zegt dat je, omdat hij met zijn 57e met pensioen gaat, je respect voor hem hebt verloren..
    Be a Warrior, not a Worrier

  23. #23
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    53
    vCash
    126000

    Default

    Ik denk dat, zeker in deze tijd, het van den gekke is, om generaals op jeugdige leeftijd met pensioen te sturen. Op kosten van de belastignbetaler die wél tot 67 doormag.
    Hier gaat iets mis. En ik had juist van Van Uhm een statement verwacht

  24. #24
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    Mixfight
    Posts
    34.091
    vCash
    25000

    Default

    Tja als de werkgever een regeling biedt waardoor hij vervroegt kan stoppen met zon 70% of meer middels de FPU regeling, of iets dergelijks, dan is het zijn goed recht om te stoppen. Weet overigens niet of het bij hem zo gegaan is , daar ga ik nu maar gemakshalve vanuit..
    Be a Warrior, not a Worrier

  25. #25
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    53
    vCash
    126000

    Default

    Generaals krijgen 100 % doorbetaald van hun 168.000 euri per jaar (tot 65 jaar).

    Zij mogen de extra verdiensten, en er zijn véél mogelijkheden voor dit soort mensen, gewoon houden (na belasting).

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •