MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Results 1 to 19 of 19
  1. #1
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Alkmaar
    Posts
    1.013
    vCash
    126000

    Default De 10 vragen aan......Gerard Gordeau!

    De 10 vragen aan……..is een nieuwe rubriek op onze website (www.fightsport-matchmaking.com)

    Naam: Gerard Gordeau
    Leeftijd: 56 jaar
    Woonplaats: Den Haag
    Sportschool: Kamakura
    Functie in de sport: Trainer
    Favoriete gerecht: Erwtensoep!



    1. Hoelang loop je precies mee in de sport?
    ‘43 jaar’

    2. Wat was het eerste kickboksgala dat je hebt bezocht en hoe vond je die ervaring?
    ‘Dat was in de Jaap Edenhal. Ik was niet enorm onder de indruk, karate gaat er heel anders aan toe. Het vechtgedeelte vind ik wel altijd leuk. Alleen de entourage en alles erom heen was en is totaal anders. Ik vond toen al dat het puur om de sport zou moeten gaan in plaats van die dingen erom heen. Bij kickboksen zie je dat, bij de UFC zie je dat, ze doen van alles maar vergeten de vechters.
    Matchmaking heeft een andere prioriteit dan bij karate. Zetten ze bij kickboksen bv 68 partijen neer. Leuk idee, alleen hoe is het voor een vechter om partij 68 te hebben?
    Daarnaast hebben veel vechters een beetje een voetbal mentaliteit. Zeggen snel af omdat ze last hebben van iets kleins, en altijd dat gezeik over gewicht. Als de tegenstander 1 kg te zwaar is gaat t niet door. Dat soort dingen. Ik ben meer een budo man’.

    3. Wat is voor jou de reden dat je na al die jaren de vechtsportwereld nog niet zat bent?
    ‘Budo gebeuren trekt me nog steeds. Die randzaken niet, maar goed ze doen hun best maar. Ik zoek mijn heil in wat ik zelf t leukst vind, en in de mensen met wie ik goed om ga. Die nog hard werken om voor de sport wat goeds te doen. De rest kan preventief geruimd worden’.

    4. Wat is jouw mooiste moment in de sport?
    ‘Dat we een doorstart hebben gemaakt met de bond, de IBK (International Budo Kai) Dat heeft mij echt goed gedaan. Alle dieven eruit te gooien, alle verduisteraars eruit en met schone lei te beginnen. Bij karate zijn er ook heel veel bonden, Ik wilde graag een nieuwe start voor deze bond, alleen op een nette manier. Met goeie mensen op de juiste plek. Het is een kleine bond, maar wel goed in wat ie doet. En EERLIJK’.

    5. Lees en/of reageer je wel eens op de forums?
    ‘Nee. Niks. Doe ik niet ook. Iedereen weet t altijd beter’.



    6. Wat zou je graag anders zien in onze sport?
    ‘Duidelijkheid. Alle mensen die niks doen eruit halen. En als er iets gebeurd, de persoon an sich aanpakken. Niet verschuilen achter ‘de bond’ of iets anders. Kijk, waar gewerkt wordt maken we fouten. Dat kan. Maar ik zou graag zien dat ze objectief zijn. En dat zo’n bond bestaat uit kundige mensen, met zelf ervaring in de vechtsport. Niet het neefje of nichtje, of de vrouw van de voorzitter die opeens jury is. Echt kundige mensen.
    Soms is het jammer dat ze het allemaal beter denken te weten en dat niemand wat toe geeft. Het liefst zou ik één bond zien, met strenge eisen. Zonder uitzonderingen. Er worden teveel uitzonderingen gemaakt. Gewoon de regels aanhouden!
    Net zoals het wedstrijdpaspoort van de WFCA, daar zit nu eindelijk meer structuur in. Daar moeten de bonden meer in samenwerken. De bond bestaat uit vrijwillgers, die voor € 25 per avond heel Nederland rond rijden. Die moet je waarderen voor wat ze doen. Ze moeten wel objectief zijn. Het liefst wil ik meer duidelijkheid en dat mensen actie ondernemen. Nutteloze mensen met een grote bek die zich misdragen: weg ermee.
    Dan nog de sportscholen. De uitslagen kloppen nooit als ze verliezen. Die bondsleden zitten er niet voor niks hoor, doe het dan zelf. Dan zie je hoeveel werk het is. Altijd maar commentaar leveren maar zelf niks doen. En de bondsleden krijgen al dat gekanker naar hun hoofd. Schandalig hoe mensen (trainers/vechters) zich soms op een evenement gedragen. Meteen eruit gooien dat soort rotte appels!
    Ik vind dat een bond moet kwaliteit moet waarboren. Liever klein en transparant met kwaliteit.
    Dan de vechters. Er is geen loyaliteit meer in de sport. Als ze 2 shakies en een trainingspak krijgen bij een andere sportschool dan gaan ze daar heen. Ze vergeten waar ze vandaan komen. Zoals ik al zei, ik ben meer een budo man’.

    7. Wat wil je zelf nog bereiken in de functie die je bekleed als trainer?
    ‘Dat er meer budo mensen in de sport komen. Het kan een klein groepje zijn. Commercieel werken is goed, maar ook budo gedachte moet meer terug komen in de dojo. Vooral voor het welzijn en de mentaliteit van de sport. Een karate gala is 3 euro entree. Dus ook dát is commercieel maar toch is daar meer discipline. Het verenigingsgevoel moet weer terug. Wat minder Amerikaanse invloeden, meer oprechtheid. Want de meeste mensen doen aardig in je bek, maar als je wegloopt kan je doodvallen’.

    8. Wie is jouw grote voorbeeld, in de sport of in het algemeen?
    ‘Helemaal niemand. Nooit gehad ook’.

    9. Wie zou jij voor de sport een mooi boegbeeld vinden en waarom?
    ‘Ik zelf. Ik heb van alles gedaan qua vechtsport. Ik weet hoe het eraan toe gaat, ben geen meeloper. Alleen met een grote bek maak je geen vrienden. Ik vind dat mensen eens meer moeten waarderen, wat een persoon allemaal heeft gepresteerd. En dat die persoon dus weet wat ie doet. Een Sem Schilt of een Peter Aerts, zij zijn top als boegbeeld voor het kickboksen en K1. Maar niet voor de algemene vechtsport, omdat ze het niet allemaal zelf hebben gedaan. Zij zijn commercieel wel aantrekkelijk. De commercie heeft de sport verpest, maar we hebben het ook nodig…….dat is het hypocriete eraan’.

    10. Nog wat toe te voegen?
    ‘Alle media zouden een keer ZELF vechtsport moeten gaan doen. Vooral met al dat obesitas, en noem het maar op wat je allemaal op tv ziet.
    Bijvoorbeeld een sportcommentator. Dus geen verslaggever, want hij maakt geen verslag hij geeft alleen commentaar. Zulke mensen moeten een keer naar een gym om te mee te maken wat het is. Dus niet dat wij iets aanleveren en heel blij mogen zijn dat het 2 seconden op tv komt, maar gewoon oprechte interesse en dat ze zelf initiatief nemen. En dan niet in zo’n gesubsidieerde sportschool. Maar the real deal. Waar ze behandeld worden net als de rest van de groep.
    Altijd maar die oordelen dat kickboksers criminelen zijn. Niemand krijgt nog een vergunning om een galaatje neer te zetten. Ik nodig ze uit. Kom eens binnen kijken en mee doen. En iedereen gelijk behandelen. Dat zou de sport goed doen’.

    Aanvulling: Gerards definitie van ‘Budo’:
    ‘Budo is niet alleen maar stom vechten, het is een levenswijze. Discipline, respect en inzet. Dus niet alleen in de dojo maar in het hele leven. Niet één onderdeel eruit halen en alleen dat toepassen. Je bent niet ‘budo’ na 2 jaar kickboksen, je traint dan wel een budosport maar bent niet BUDO.
    Budo is voor mij zoals het vroeger met Peter Smit was. Je slaat elkaar in de ring de cholera en daarna drink je samen een biertje. Je accepteert je winst of verlies en klaar.
    Budo kan je leren in een dojo waar het word uitgelegd. Je kan respect krijgen als je het geeft. Wie zaait zal oogsten. Mensen maken fouten, maar je moet niet vergeten waar je vandaan komt. De mentaliteit van nu daar kan nog een hoop aan gebeuren. Er is geen mentaliteit. Vroeger was niet alles beter, maar wel anders. Ik heb liever die mentaliteit van vroeger, alleen dan met de faciliteiten van nu.
    Ze hebben t altijd over respect, maar draaien het om. Je moet eerst respect geven dan pas zul je het krijgen. Ik hoef geen gelijk gelijk te hebben op dingen waar ik geen gelijk op had. Mensen moeten iets meer toegeven. Hoe vervelend het ook is. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee dingen. Dat is mijn conclusie over budo leefwijze.’



    Kijk voor meer interviews op www.fightsport-matchmaking.com suggesties zijn welkom!
    Laat vooral een bericht achter in het gastenboek :-)
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight

    Fightsport Matchmaking



    Fightsport Matchmaking is sponsored by Cusley Boxing gear Home

  2. #2
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    Mixfight
    Posts
    34.091
    vCash
    25000

    Default

    thanks mooi interview!
    Be a Warrior, not a Worrier

  3. #3
    Join Date
    Jun 2006
    Location
    West Europa
    Posts
    17.880
    vCash
    112709

    Default

    Leuk om te lezen. Dank je!
    weblog voor producers, artiesten en gear lovers: Zerolatency.nl

  4. #4
    Join Date
    Mar 2006
    Posts
    2.131
    vCash
    30500

    Default

    Thanks!! Gaaf om te lezen

    toffe post.
    Osu!

  5. #5
    Join Date
    Aug 2006
    Location
    www.blackjackets.nl
    Posts
    4.297
    vCash
    126000

    Default

    Thnx Ellen. Top intervieuw, heb respect voor een als Gordeau, een echte Hagenees die zegt wat ie denkt en geen moer kan schelen wat een ander van hem vindt. De hart op de juiste plek als het om vechtsport gaat...

  6. #6
    Join Date
    Sep 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    3.544
    vCash
    126000

    Default

    Gordeau is een topper
    Op en buiten de mat

  7. #7
    Join Date
    Oct 2008
    Location
    Rotterdam e.o.
    Posts
    2.741
    vCash
    126000

    Default

    Dank je wel Ellen.Leuk interview van een echte budoman.
    OSU

  8. #8
    Join Date
    Feb 2006
    Posts
    48
    vCash
    125985

    Default

    Gerard Gordeau, komt in meerdere interviews over als een hele zure man over. Heb wel eens vaker een interview van hem gelezen en ook toen kwam hij nogal zuur over. Voorbeelden hiervan zijn: Continue afgeven op voetbal, beleef je budo op een andere manier dan dat hij dat doet moet je maar oprotten. Ben je het niet eens met de bond dan moet je maar oprotten 020 roepen i.p.v. Amsterdam omdat je uit Den haag komt.
    Het komt op mensen die hem niet persoonlijk kennen zo "dom" over, terwijl hij een prima uithangbord zou kunnen zijn voor zijn Budo sport. Hij zou zaken eens open minded niet voor ingenomen moeten benaderen en zaken kunnen relativeren en ook zo communiceren. Wellicht gaan die vreselijke anders denkende mensen op deze aarde dit dan ook wel doen.

  9. #9
    Join Date
    Apr 2010
    Posts
    1.388
    vCash
    126000

    Default

    Het spijt me zeer dat ik dit ga zeggen. Maar iemand als Gerard Gordeau verdient in mijn "ogen" (no pun intented) geen respect.. Ik heb en zal nooit die smerige actie tussen hem en Nakai vergeten...

    Het is en blijft een smerige walgelijke vechter, als persoon zal hij misschien wel tof en (misschien) aardig zijn maar hem als "sportsman"... Nee daar kan ik gewoon geen respect voor tonen.

    En nee, hij is absoluut geen "prima uithangbord", "topper" of "budoman" en heeft zeker ook geen "hart op het juiste plek"... Het is een geweldig talentvolle vechter, maar voor de rest walg ik van hem ...

    Excuses voor de forumbroeders die hem persoonlijk kennen en respect voor hem hebben.
    Last edited by Vinand; 18-04-2012 at 18:02.

  10. #10
    Join Date
    Dec 2009
    Posts
    620
    vCash
    126000

    Default

    OK leuk interview, maar waarom is die gozer altijd zo negatief? Waarom moet ie zich altijd tegen afzetten? Respect voor z'n prestaties binnen de vechtsport, maar erg sympathiek komt ie bij mij niet over.
    Quote Originally Posted by victor45 View Post
    Gerard Gordeau, komt in meerdere interviews over als een hele zure man over. Heb wel eens vaker een interview van hem gelezen en ook toen kwam hij nogal zuur over. Voorbeelden hiervan zijn: Continue afgeven op voetbal, beleef je budo op een andere manier dan dat hij dat doet moet je maar oprotten. Ben je het niet eens met de bond dan moet je maar oprotten 020 roepen i.p.v. Amsterdam omdat je uit Den haag komt.
    Het komt op mensen die hem niet persoonlijk kennen zo "dom" over, terwijl hij een prima uithangbord zou kunnen zijn voor zijn Budo sport. Hij zou zaken eens open minded niet voor ingenomen moeten benaderen en zaken kunnen relativeren en ook zo communiceren. Wellicht gaan die vreselijke anders denkende mensen op deze aarde dit dan ook wel doen.
    Ik sla die columns in Ringsport al een tijdje over om deze reden. Deze gozer heeft altijd iets te zeiken over A'dam of 020. You read one you read 'em all. Het bekende 'grote broer complex' waar veel niet-A'dammers - vooral die uit R'dam, Den Haag en Utrecht - last van lijken te hebben. Je ziet ons nooit lullen over andere steden, maar zij moeten zich altijd tegen ons afzetten.

  11. #11
    Join Date
    Oct 2009
    Posts
    54
    vCash
    126000

    Default

    8. Wie is jouw grote voorbeeld, in de sport of in het algemeen?
    ‘Helemaal niemand. Nooit gehad ook’.

    9. Wie zou jij voor de sport een mooi boegbeeld vinden en waarom?
    ‘Ik zelf.

    Dat zegt alles, er is geen wederkerigheid, alles moet één richting op, die van het grote ego.
    Last edited by 62jeroen; 18-04-2012 at 18:21.

  12. #12
    Join Date
    Mar 2006
    Posts
    2.131
    vCash
    30500

    Default

    Er is toch genoeg om zuur over te wezen in deze pannekoekenwereld? ...

  13. #13
    Join Date
    Oct 2005
    Location
    Zuidlaren
    Posts
    339
    vCash
    126256

    Default

    Quote Originally Posted by Vinand View Post
    Het spijt me zeer dat ik dit ga zeggen. Maar iemand als Gerard Gordeau verdient in mijn "ogen" (no pun intented) geen respect.. Ik heb en zal nooit die smerige actie tussen hem en Nakai vergeten...
    Dit alleen zegt al genoeg over de persoon. Zoiets zit in de aard van het beestje en is niet een foutje uit het verleden.
    Respect voor elkaar? Zolang het je uitkomt...

  14. #14
    Join Date
    Apr 2010
    Posts
    719
    vCash
    123944

    Default

    Quote Originally Posted by Vinand View Post
    Het spijt me zeer dat ik dit ga zeggen. Maar iemand als Gerard Gordeau verdient in mijn "ogen" (no pun intented) geen respect.. Ik heb en zal nooit die smerige actie tussen hem en Nakai vergeten...

    Het is en blijft een smerige walgelijke vechter, als persoon zal hij misschien wel tof en (misschien) aardig zijn maar hem als "sportsman"... Nee daar kan ik gewoon geen respect voor tonen.

    En nee, hij is absoluut geen "prima uithangbord", "topper" of "budoman" en heeft zeker ook geen "hart op het juiste plek"... Het is een geweldig talentvolle vechter, maar voor de rest walg ik van hem ...

    Excuses voor de forumbroeders die hem persoonlijk kennen en respect voor hem hebben.

    helemaal mee eens

  15. #15
    Join Date
    Jan 2005
    Location
    Amsterdam / Alkmaar / Napoli
    Posts
    3.368
    vCash
    126000

    Default

    Leuk gedaan, Ellen! doe er maar meer van de old school (free)fighters hier uit NL!

    En over dhr. Gordeau... tja daar is het meeste al over gezegd, en ook ik moet dan direct denken aan het bijten van Royce Gracie (daarom liet hij die verwurging even wat langer zitten) en het oog verwonden van Nakai.. tja..
    "Morte prima di disonore"
    ------------------
    ***MejiroGym***

  16. #16
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    3.351
    vCash
    125990

    Default

    Kan je nog diepte zien na dit interview?
    Ni politicien ni militaire, je ne suis qu'un troubadour...

  17. #17
    Join Date
    Apr 2011
    Location
    Den Haag
    Posts
    40
    vCash
    126000

    Default

    Ik moet altijd keihard lachen om zijn columns in Ringsport. Hij heeft wel humor. Ik heb ook een keer onder hem getrained bij kamakura. Een vriendelijke man.

  18. #18
    Join Date
    Jan 2010
    Posts
    4.248
    vCash
    61568

    Default

    Quote Originally Posted by Vinand View Post
    Het spijt me zeer dat ik dit ga zeggen. Maar iemand als Gerard Gordeau verdient in mijn "ogen" (no pun intented) geen respect.. Ik heb en zal nooit die smerige actie tussen hem en Nakai vergeten...

    Het is en blijft een smerige walgelijke vechter, als persoon zal hij misschien wel tof en (misschien) aardig zijn maar hem als "sportsman"... Nee daar kan ik gewoon geen respect voor tonen.

    En nee, hij is absoluut geen "prima uithangbord", "topper" of "budoman" en heeft zeker ook geen "hart op het juiste plek"... Het is een geweldig talentvolle vechter, maar voor de rest walg ik van hem ...

    Excuses voor de forumbroeders die hem persoonlijk kennen en respect voor hem hebben.
    Ik dacht precies hetzelfde...

  19. #19
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    442
    vCash
    126000

    Default

    Ik dacht altijd dat de Budo gedachte nederigheid en respect is.
    In zijn betoog is alles hypocriet, negatief en fout......Wat een zwartkijker zeg.

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •