MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 32
  1. #1
    Join Date
    Jun 2012
    Posts
    2
    vCash
    126000

    Default Angst tijdens kickbox

    ik zit nogal met een probleem, ik ben 15 jaar, en ben aardig goed in slaan en trappen, onder anderen lowkicks/highkicks/knie, maar als ik aan 't sparren ben sla ik dicht van de angst, ik draai wel steeds om me tegenstander heen en kijk naar open gaten.
    me trainer zegt dat ik het kan, ik geloof ook best dat ik 't kan, maar me angst neemt t steeds over.
    enige tips misschien?

    groeten,
    Last edited by Noize; 03-06-2012 at 20:52.
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #2
    Join Date
    Dec 2006
    Posts
    791
    vCash
    126000

    Default

    Waar ben je precies bang voor? Wat kan er gebeuren? Je bent in de training, waar iedereen met elkaar bezig is om beter te worden..
    Fighting is poetry in motion

  3. #3
    Join Date
    Dec 2009
    Posts
    620
    vCash
    126000

    Default

    Net aangemeld en de eerste post is gelijk zo'n thread? Troll of niet? Ik ga uit van niet dus zal ik serieus ingaan op de vraag...

    Ik denk dat het een proces is waar je doorheen moet. Veel beginners zijn bang om klappen te krijgen, maar na verloop van tijd raak je eraan gewend en ben je niet meer bang. Waarschijnlijk ben je ook zo'n beginner die wegloopt als je een beetje onder druk gezet wordt. Ik heb het vaak zien gebeuren...

  4. #4
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2.930
    vCash
    126000

    Default

    angst voor pijn of vernedering misschien, daar moet je je overheen zetten, veel trainen en in jezelf geloven....en nooit emotie laten merken...komt goed

  5. #5
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Zeeland
    Posts
    5.968
    vCash
    112250

    Default

    Quote Originally Posted by LeeMurray View Post
    Net aangemeld en de eerste post is gelijk zo'n thread? Troll of niet? Ik ga uit van niet dus zal ik serieus ingaan op de vraag...

    Ik denk dat het een proces is waar je doorheen moet. Veel beginners zijn bang om klappen te krijgen, maar na verloop van tijd raak je eraan gewend en ben je niet meer bang. Waarschijnlijk ben je ook zo'n beginner die wegloopt als je een beetje onder druk gezet wordt. Ik heb het vaak zien gebeuren...
    x2.

    Je bent er om te leren. Bij de training hoef je niet altijd te denken ''ik MOET winnen'' het enige wat je moet is leren van elkaar! Als je bang bent voor de stoten op je hoofd draag dan op het begin nog even een hoofdkap, misschien helpt dat.
    A GOOD STANCE AND PROPER POSTURE REFLECT A PROPER STATE OF MIND.
    ~MORIHEI UESHBA

  6. #6
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Ik denk niet dat je de eerste bent die dit overkomt hoor. Realiseer je gewoon dat het maar een training is en dat iedereen rekening met elkaar houdt. Je trainer is erbij en die houdt het vast goed in de gaten.

    Daarnaast is het, zoals LeeMurray zegt, iets dat natuurlijk is en waar je even doorheen moet. Ik zou je adviseren om gewoon mee te blijven doen en het wat tijd te gunnen. Uiteindelijk zal je gewend raken aan de situatie dat er iemand tegenover je staat die je zal proberen te raken.

  7. #7
    Join Date
    Nov 2011
    Posts
    15
    vCash
    126000

    Default

    Je moet gewoon sparren matten met die gasten gewoon doen zo heb ik het geleerd.
    Tot nu toe ik weeg 60 ik spar met mensen van 70 80 100 evenhard als die van 60.
    T zit in je hoofd je moet het gewoon doen zo heb ik mijn angst overwonnen k heb veel pakslagen gehad, je kan liever tijdens de training ko gaan dan tijdens je wedstrijd dus doe je best suc7

  8. #8
    Join Date
    Sep 2009
    Location
    Utrecht
    Posts
    647
    vCash
    30000

    Default

    Toen ik begon met boksen, werd je de eerste twee weken tegen de wedstrijdboksers gezet. Zij mochten alleen maar verdedigen en niet terugslaan. Vaak leer je eerst verdedigen waardoor je uiteindelijk alleen maar daar mee bezig bent. Zeker als je een keer goed geraakt wordt, ben je huiverig om terug te slaan. Door de eerste periode alleen maar aanvallend bezig te zijn, kreeg ik als ik geraakt werd alleen maar de neiging om terug te slaan in plaats van een dubbele dekking te houden en afstand te houden.

  9. #9
    Join Date
    Nov 2010
    Location
    Eindhoven
    Posts
    1.631
    vCash
    126000

    Default

    In mijn overstap van grappling naar MMA was best een groot struikel blok voor mij, klappen op men kop. Ik zelf heb dit opgelost door middel van te sparren met jongens waar ik ook veel mee grapple en waar ik het meeste mee omga. En dan gewoon rustig beginnen. Desnoods train je ff met kap op, scheelt ook een hoop. En zoals al gezegd is "Het is geen wedstrijd"

  10. #10
    Join Date
    Jun 2012
    Posts
    2
    vCash
    126000

    Default

    Ik heb hele goeie tips gezien, en die ga ik zeker toepassen!
    Nouja, kijk ik ben 15 en weeg ong, 65 ik woog 50 toen ik begon met trainen.
    ik train met ouderen mee, van boven de 18, daar durf ik niet zoveel tegen, het zit denk ook wel in me oren,
    maar harstikke bedankt voor de tips!

  11. #11
    Join Date
    Nov 2010
    Location
    Eindhoven
    Posts
    1.631
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Noize View Post
    Ik heb hele goeie tips gezien, en die ga ik zeker toepassen!
    Nouja, kijk ik ben 15 en weeg ong, 65 ik woog 50 toen ik begon met trainen.
    ik train met ouderen mee, van boven de 18, daar durf ik niet zoveel tegen, het zit denk ook wel in me oren,
    maar harstikke bedankt voor de tips!
    Je gewicht maakt niks uit hoor, ik ben bijna 20 en weeg 61 kilo

  12. #12
    Join Date
    Dec 2004
    Location
    Siebengewald
    Posts
    2.760
    vCash
    126000

    Default

    Daar is maar een oplossing voor en dat is tijd! Dat komt vanzelf!
    I love it when a plan comes together. Colonel John Smith aka "Hannibal"

  13. #13
    Join Date
    Jul 2011
    Location
    nowhere
    Posts
    512
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Noize View Post
    ik zit nogal met een probleem, ik ben 15 jaar, en ben aardig goed in slaan en trappen, onder anderen lowkicks/highkicks/knie, maar als ik aan 't sparren ben sla ik dicht van de angst, ik draai wel steeds om me tegenstander heen en kijk naar open gaten.
    me trainer zegt dat ik het kan, ik geloof ook best dat ik 't kan, maar me angst neemt t steeds over.
    enige tips misschien?

    groeten,
    mijn voormalige trainer bij pendekar had mij om die reden meteen in de ring geduwt. toen ik een harde klap kreeg wist ik dat ik zelfs geen tijd had voor angst. alleen overleven. ik denk dat jij zo een soort persoon ben. je moet de realiteit onder ogen zien

    en het is helemaal niet erg dat je angstig ben. het duurt even voordat je vechtpotentie krijgt. in de oertijd had iedereen het. maar in de niksdoen eeuw 21 waar iedereen kantoorwerk doet. en het mannelijke alpha weg is.

    weet je he noize. je moet het ook jezelf aanpraten. zeg gewoon in de spiegel tegen jezelf eey mietje what the duck. nu moet ik echt mn mannetje staan. dat is net zoiets als drugs. en iedereen heeft drugs nodig. ik zeg allah. de andr tjakaa. en de ander weer iets anders

    maar het punt is. sta je mannetje.
    en als je een vrouw bent of man denk aan alle keren dat mensen je aanvielen omdat ze je aardigheid voor zwakheid aan zagen.

    het is nu tijd om op te staan. niet alleen voor kickboxen. maar het hele leben is een gevecht

    ROUND 1 FIIIIIGHT

  14. #14
    Join Date
    Jun 2012
    Posts
    5
    vCash
    126000

    Default

    Ik zie deze tread en denk gelijk aan mezelf . Ik ben nu 3 maand bezig en in de eerste training dook ik helemaal voorover om te ontwijken .bij boksen lukt dat maar bij thaiboksen krijg je de knie
    ik merk dat het steeds beter gaat dus het kost ook gewoon tijd om die knop om te zetten.
    Volhouden is de boodschap zegt mn training

  15. #15
    Join Date
    Jul 2012
    Location
    Heerlen
    Posts
    7
    vCash
    126000

    Default

    Ik was ook altijd erg bang om te sparren, maar op den duur wen je er wel aan en de angst was volledig verdwenen. Ik vind het allemaal sowieso redelijk veilig ook als ik een partijtje draai. Je kan immer altijd opgeven, en een goede trainer geeft je tijd om over de angst heen te komen. Begin wat rustig zou ik zeggen en spar op den duur steeds wat intensiever en harder en probeer gewoon goed je handen hoog te houden, dan loopt het wel los.

  16. #16
    Join Date
    Dec 2011
    Location
    holland
    Posts
    1.338
    vCash
    1180566

    Default

    ik heb er nooit last van gehad angst voor klappen ik was constant aan het lachen in het begin als iemand me raakte (heb ik soms nog in de ring) denk dat het mischien iets is wat je wel of niet heb .
    MAAR ALLES IS AAN TE LEREN MET DE JUISTE TRAINING EN MENTALITEIT ALLES JONGE VRIEND.
    je bent nog 15 is wel logish dat je voorzichtig bent als je met mannen moet sparren
    je went overal aan gewoon blijven trainen
    de stoten voel je steeds minder tikken op je neus gaan minder pijn doen je benen en schenen worden ook steeds meer gewent aan een tik krijgen (Aleen een trap in je kloten blijft pijn doen)
    en gewoon je handen goed bij je kop en laat ze maar komen jij heb de leeftijd mee als je hard blijft trainen haal je mischien iedereen nog in ,
    dus laat je niet door kleine twijfels uit de sportschool en ring houden blijf trainen

  17. #17
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Amsterdam
    Posts
    5.116
    vCash
    108788

    Default

    Ik geef zelf les in het kickboksen en heb een aantal oefeningen om die angst (deels) weg te nemen.

    Ten 1e, de dekking spel. Jij of je partner gaat in de dekking slaan en de ander maakt op de dekking rustig een combinatie.
    Enige wat jij moet doen is je handen op je kop houden, kin op de borst en blijven kijken.
    Om de beurt maak je dan een combinatie op de dekking.

    De snelheid en kracht in de combinaties bouw je steeds op tot je geen angst meer hebt.

    2e spel is, 1 van de 2 gaat met zijn handen in zijn nek staan, ellebogen ook omhoog. Partner gaat op zijn lichaam stoten en de gene die incasseert moet ademen op elke stoot. Zo leer je angst weg te nemen van body shots en weet je dat je heel wat kan hebben. Na 20 sec, stap je naar voren, pak je je tegenstander in clinch vorm, draai je hem 180 graden en gaat hij met zn handen in zn nek staan.

    Deze oefeningen hebben voor mij toen zeker gewerkt, ik kom van het karate af en daar zijn geen stoten naar het hoofd. Dus het was even schrikken toen dat bij het kickboksen wel mocht.
    Home mtk-gym.nl


  18. #18
    Join Date
    Dec 2009
    Posts
    620
    vCash
    126000

    Default

    Denk nog steeds dat je het alleen kunt leren door het te doen. Na verloop van tijd ga je schijt krijgen aan die klappen die je kunt krijgen. Gewoon een proces waar je doorheen moet.
    Quote Originally Posted by Sadix View Post
    Ik geef zelf les in het kickboksen en heb een aantal oefeningen om die angst (deels) weg te nemen.

    Ten 1e, de dekking spel. Jij of je partner gaat in de dekking slaan en de ander maakt op de dekking rustig een combinatie.
    Enige wat jij moet doen is je handen op je kop houden, kin op de borst en blijven kijken.
    Om de beurt maak je dan een combinatie op de dekking.

    De snelheid en kracht in de combinaties bouw je steeds op tot je geen angst meer hebt.

    2e spel is, 1 van de 2 gaat met zijn handen in zijn nek staan, ellebogen ook omhoog. Partner gaat op zijn lichaam stoten en de gene die incasseert moet ademen op elke stoot. Zo leer je angst weg te nemen van body shots en weet je dat je heel wat kan hebben. Na 20 sec, stap je naar voren, pak je je tegenstander in clinch vorm, draai je hem 180 graden en gaat hij met zn handen in zn nek staan.

    Deze oefeningen hebben voor mij toen zeker gewerkt, ik kom van het karate af en daar zijn geen stoten naar het hoofd. Dus het was even schrikken toen dat bij het kickboksen wel mocht.
    Ik heb soortgelijke oefeningen gehad toen ik net begon te kickboksen. Dat spel met de dekking heb ik ook gedaan. Helpt wel een beetje. Een ander spel was dat je tegen de muur moest staan met je ogen dicht en iedereen moest langskomen en je twee stoten in je buik geven. Met een zware bal boven je hoofd langs een groep jongens rennen terwijl je de bal boven je hoofd mioet houden en zij je op je lichaam mogen slaan.

  19. #19
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    1.406
    vCash
    126000

    Default

    Het kan ook helpen om je gewoon in het gezicht te laten meppen. NIet te hard natuurlijk.

  20. #20
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Amsterdam
    Posts
    5.116
    vCash
    108788

    Default

    Quote Originally Posted by kmr View Post
    Het kan ook helpen om je gewoon in het gezicht te laten meppen. NIet te hard natuurlijk.
    idd vraag je trainer of hij je matched voor een a klasse wedstrijd, 15kg boven je eigen gewicht.
    Home mtk-gym.nl


  21. #21
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    1.406
    vCash
    126000

    Default

    Je kunt je wel op je dekking laten meppen en daar helemaal aan gewend zijn, maar wat gebeurt er dan als je een keer een stoot tegen je kop krijgt? Als iemand inderdaad zo'n angsthaas is, dan zal hij zich de beste klappenopvanger op de dekking voelen, maar nog steeds in paniek raken door een stoot.
    Ik zeg niet dat je tijdens een sparpartij klappen moet vangen, ik zeg dat je dus je spieren kunt spannen, je nek spannen, je kaken stevig op elkaar houden en dan een hoek kunt opvangen. Nogmaals, dit moet geen harde hoek zijn, maar wel hard genoeg om iemand te laten voelen dat door de impact van een stoot je hoofd wat heen en weer geschud wordt, dan is dat gevoel ook niet nieuw.

    Tijdens een training worden toch ook bij combinaties lowkicks gegeven? Die lowkicks worden toch ook opgevangen? Die lowkicks worden toch ook niet met volel kracht gegeven? Waarom zou dat dan niet zo nu en dan met stoten kunnen?
    Een stoot op de neus raad ik overigens niet aan, dat went nooit

  22. #22
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Amsterdam
    Posts
    5.116
    vCash
    108788

    Default

    lol kmr,

    als je in je dekking durft te staan en niet bang bent die stoten op de dekking te kunnen nemen, kun je daar uit werken om de totale angst weg te halen.

    Mijn leerlingen mogen pas naar gezicht sparren als ze de dekking een beetje dicht kunnen houden. Als je spart vangt je sowieso stoten op je kop maar belangrijkste is durven te blijven staan in je dekking vind ik. Daaruit kun je pas werken aan overnemen, counteren etc
    Home mtk-gym.nl


  23. #23
    Join Date
    Nov 2009
    Posts
    4.076
    vCash
    176808

    Default

    Ik ben ook een voorstander van technieken niet alleen op elkaars handschoenen uit te voeren maar ook op je dekking. Die angst gaat in de loop van de tijd vanzelf weg. Je wordt zelf ook beter, krijgt meer zelfvertrouwen en komt erachter dat een tik op je gelaat niet het einde van de wereld is.

  24. #24
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Misteryland Piramid Floriade
    Posts
    7.063
    vCash
    126000

    Default

    Rickson Gracie:

    I'm afraid of evrythig

    Last edited by Silat; 17-07-2012 at 21:39.

  25. #25
    Join Date
    Dec 2011
    Location
    holland
    Posts
    1.338
    vCash
    1180566

    Default

    Quote Originally Posted by kmr View Post
    Een stoot op de neus raad ik overigens niet aan, dat went nooit
    bull ik vind juist wel
    de eerste 25 krijg je tranen in je ogen alles
    na 50 word de prik al minder
    en geloof me na een stuk of 100
    geen tranen geen prik geen geknipper geen bloedneus

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •