MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Results 1 to 10 of 10
  1. #1
    Join Date
    Dec 2006
    Posts
    791
    vCash
    126000

    Default Blessure in onderrug

    Na een jaar niet gekickbokst te hebben vanwege een blessure in mijn onderrug, heb ik hem deze keer na slechts 1 training alweer te pakken. Het is als het ware pijn die 'erin schiet' aan de linker kant, wanneer ik bijvoorbeeld een lange rechtse directe maak. Ik heb hem ooit eens in een wedstrijd opgelopen, en sindsdien keert hij dus steeds terug. De pijn blijft daarna 'hangen' en maakt het bijna onmogelijk om nog verder te trainen en wanneer de pijn erin geschoten is heb ik er ook in het dagelijks leven last van.

    Mijn toenmalige fysiotherapeut had er eigenlijk niet echt een verklaring voor (al twijfel ik nogal aan de kundigheid van deze man, dat terzijde) dus mijn vraag aan jullie is eigenlijk:

    Is er iemand dit dit herkent? Of wellicht een hele goede fysiotherapeut kent die mij hiermee kan helpen?
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight

    Fighting is poetry in motion

  2. #2
    Join Date
    Apr 2007
    Posts
    1.321
    vCash
    125794

    Default

    Waar zit de pijn? Net boven je bil en dan links van je ruggegraad?
    Zal waarschijnlijk je SI gewricht zijn....een vorm van overbelasting....kun je wel vanaf komen uiteraard maar is wel iets wat waarschijnlijk terug zal komen. Is een veel voorkomende blessure...ik heb er zelf ook geregeld last van,op een gegeven moment voel je het zelfs aankomen. Ee aantal keer per dag op de grond gaan liggen(harde ondergrond) en dan de knie naar de borst trekken en vasthouden...zo zet je er spanning op,dat steeds langer vasthouden dan kom ik er in ieder geval altijd vanaf..
    "Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand!"

  3. #3
    Join Date
    Dec 2006
    Posts
    791
    vCash
    126000

    Default

    Bedankt Arjan, daar lijkt het inderdaad wel op. http://www.prorun.nl/gezondheid/bles...ht-protesteert las hier nog een beetje extra informatie erover. Het is dus wel iets dat terug blijft keren, ondanks de behandelingen en oefeningen?
    Fighting is poetry in motion

  4. #4
    Join Date
    Apr 2007
    Posts
    1.321
    vCash
    125794

    Default

    Vaak wel...net zoiets als een tenniselleboog bijvoorbeeld,het is gewoon een overbelasting en dan is er een goede kans dat dat terugkomt maar,als het echt je SI gewricht is,je voelt het op een gegeven moment aankomen...ik wel in ieder geval....en dan doe ik gewoon een aantal oefeningen,een paar keer per dag spanning erop,en dan is het met een paar dagen weer weg...
    "Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand!"

  5. #5
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    628
    vCash
    126000

    Default

    Heb je uitstraling naar je been? Tinteling of een gevoel alsof het bloed naar je been afgeknepen wordt? Voor je gevoel extreem stijve hamstring/bil en kun je vanuit stand nauwelijks buigen om je tenen te raken?
    Zou ook best een hernia kunnen zijn... laat er nog eens goed naar kijken en desnoods een x-ray en liever nog een MRI van maken.

  6. #6
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    205
    vCash
    126000

    Default

    Hey Simone,

    Erg vervelend dat je door zo'n blessure niet hebt kunnen trainen en direct na een eerste training meteen weer last hebt.
    Het is dmv tekst niet zo goed te beoordelen wat je klachten veroorzaakt en in stand houdt en welke structuren hierbij betrokken zijn, maar ik zal wat tips proberen te geven.
    Klinkt idd wel als overbelasting, wat wil zeggen dat de 'zwakke plek' meer belast is dan er capaciteit is om te belasten. Dat kan zijn omdat een bepaalde structuur verzwakt is. Het is dan nodig om te versterken; met een gedoseerde opbouw capaciteit vergroten.
    Wat structuren die er o.a. mee te maken zouden kunnen hebben:

    bandjes, (ligament iliolumbale kan weleens op rek komen bij je rechter directe (sta je links voor?), dit is een bandje dat goed geïnnerveerd is door zenuwvezels en daardoor gevoelig als opgerekt wordt)

    Er kunnen spieren verkort of juist verzwakt zijn, waardoor er aan één kant van je bekken harder getrokken wordt dan aan de andere kant en daardoor de balans verstoord is en dan zou je SI gewricht geblokkeerd kunnen zijn, dan kan zinvol zijn als een fysiotherapeut of manueel therapeut, dit gericht gaat mobiliseren of manipuleren.
    Je kan ook zelf mobiliserende oefeningen doen, zoals Arjan al zei, in ruglig knie naar borst trekken en tijdje (20-30 sec, paar keer herhalen).
    Andere oefening is wat lastiger uit te leggen. Kan op twee manieren:
    Een manier is door een soort uitvalspas te maken met je voorste voet op een verhoging, zoals stoel of bed. Verschuif gewicht naar voren, meer op voorste been, rug strekken.
    Andere manier lijkt een beetje op deze yoga houding: http://www.oliviasomer.com/wp-conten...-mei-20121.jpg
    Zet je knie neer, wrsch beter op verhoging, zoals stoel of bed en stap met je andere been ervoorbij, rug goed strekken en even vasthouden.
    Ik zou beide oefeningen links en rechts doen en kijken wat het met je klachten doet.

    Je kan ook proberen om de beweging te maken die de klacht veroorzaakt, maar net vóór het pijn doet, dan iets terug bewegen en in traag ritme heen en weer bewegen en dit een minuutje, na wat rust nog een keer, paar keer per dag en kijken of het je klachten verlicht en of je steeds verder kunt komen. Zo kan je je capaciteit gecontroleerd en gedoseerd vergroten en na een tijdje wrsch steeds meer belasten zonder dat die klacht erin schiet. Als je aan het trainen bent komen er natuurlijk veel meer onverwachte bewegingen bij kijken, dus probeer voordat je weer gaat trainen rustig de beweging op te bouwen tot je weer explosief kan jabben.

    Wat verder bij veel lage rugklachten en si-klachten goed is om te doen is je core stability vergroten. Door de stabiliteit te trainen hou je de krachten die op je rug aankomen onder controle. Het gaat erom dat je eerst de juiste spieren leert aanspannen (kleine spieren, dichtbij de wervelkolom), voor zover je hier moeite mee hebt. Vervolgens kan je oefeningen gaan doen waarbij je de balans verstoort, terwijl je die stabiliteitsspieren aangespannen houdt en het steeds moeilijker maakt en uiteindelijk ook steeds functioneler, richting sportspecifieke bewegingen. Een fysio kan je helpen met een goede opbouw, maar je kan zelf hier ook veel over vinden.
    Er zijn natuurlijk nog allerlei mogelijkheden en dit zijn zomaar wat tips bij veelvoorkomende klachten waar je mssch wat mee kan en die iig geen kwaad kunnen om te proberen. Voor een volledig onderzoek, diagnose en behandelplan kan je altijd naar een goede fysio gaan, evt sportfysio.
    Ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes iig!

    Groeten Pascal

  7. #7
    Join Date
    Dec 2004
    Posts
    616
    vCash
    126000

    Default

    Ik heb er de afgelopen 3 weken last van gehad. Een goede manueel therapeut heeft er binnen 2 sessies voor gezorgd dat ik weer recht kon lopen en mijn grote vriend Diclofenac heeft in het begin ook een handje geholpen. Vandaag m'n laatste sessies van 4 gehad en vrijwel klachten- en pijnvrij. Dus mijn advies zou zijn, ga op zoek naar een goede MT.

  8. #8
    Join Date
    Apr 2007
    Posts
    1.321
    vCash
    125794

    Default

    Ik zou de fysio of de manueel therapeut overslaan mocht je er nu niet zelf vanaf komen....ga dan naar een osteopaat,die kijkt veel meer naar de oorzaak van de overbelasting dan een fysio of manueel therapeut...
    "Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand!"

  9. #9
    Join Date
    Dec 2006
    Posts
    791
    vCash
    126000

    Default

    Wauw, wat een fantastische reply's! Bedankt ook Pascal, hier kan ik echt iets mee!
    Fighting is poetry in motion

  10. #10
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    628
    vCash
    126000

    Default

    Heb je er ondertussen ook al wat mee gedaan?

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •