In Nederland wonende Iraniër: Iran vermoordt mijn vader als ik Facebookpagina niet wis

De vader van een jonge Iraniër die in Nederland woont, is in Teheran opgepakt vanwege de internetactiviteiten van zijn zoon. 'Als ik niet naar Iran kom, als de site waar ik bijdrages aan heb geleverd niet op zwart wordt gezet, en als ik mijn wachtwoorden niet geef, dan wordt mijn vader geëxecuteerd', vertelt Yashar Khameneh.


Het begon vijf weken geleden met een telefoontje van zijn vader, die vertelde dat het Iraanse ministerie van Informatie langs was geweest en wilde dat Yashar aan een aantal eisen zou voldoen omdat hij anders zijn familie in gevaar zou brengen. Een paar dagen later belde zijn moeder om te vertellen dat zijn vader was opgepakt.

De 25-jarige Khamaneh ging drie jaar geleden international business management aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven studeren en heeft in februari dit jaar asiel aangevraagd. Hij werd actief op een Facebookpagina waar met humor over religie en politiek wordt gesproken. Zijn bijdrages, voornamelijk blogs en een vijftal video's, waren satirisch van aard, in de hoop daarmee taboes te doorbreken. 'In het begin gebruikte ik mijn echte naam', vertelt Khameneh over de telefoon, 'maar na een tijdje, toen de pagina populairder en daarmee ook controversiëler werd, ging ik een pseudoniem gebruiken. Achteraf besef ik dat dat te laat was. Dat de regering me allang in de gaten had.'

Het is waarschijnlijk de populariteit van de pagina, die Campaign to Remind Shias about Imam Naqi heet, waardoor Khameneh zo in gevaar is gekomen. Naqi is de tiende van twaalf diep gerespecteerde imams binnen het sjiitische geloof, maar er is veel minder over zijn leven bekend, dan over de elf anderen. De pagina is al door meer dan 21.000 mensen 'geliked' en vele andere Iraniërs zouden hem ook bezoeken, maar niet durven 'liken' uit angst geïdentificeerd te worden. Hardliners hebben de pagina veroordeeld en de regering opgeroepen om er actie tegen te ondernemen.

Slecht
Het is moeilijk om te controleren of het verhaal van Khameneh klopt, of om vanuit Nederland te checken wat er daadwerkelijk in Teheran gebeurt, maar Lida Hosseini Nejad van Radio Zamanah, een Perzischtalige radiozender in Amsterdam, heeft geprobeerd het verhaal van Yashar Khameneh te verifiëren. 'Het lijkt te kloppen', zegt ze, 'en het ziet er slecht uit omdat zijn vader lijkt te zijn meegenomen door de sepah - zeg maar het justitionele apparaat van de Revolutionaire Garde die aan niemand verantwoording hoeft af te leggen.'

Khameneh neemt de dreigementen serieus. Hij woont nu in het asielzoekerscentrum in Echt, maar heeft om overplaatsing gevraagd omdat hij zich niet veilig voelt. 'Er lopen zoveel mensen rond waarvan ik niet weet wie ze echt zijn. Het is voor Teheran een kleine moeite om iemand te sturen die zich voordoet als een asielzoeker.'

Toch probeert de jongen positief te blijven. 'Ik heb nu al weken geen contact meer met mijn familie - ze zijn boos dat ik mijn vader zo in gevaar kan brengen. Ik hoop echter dat het meevalt want ze hebben gedreigd hem direct te vermoorden, en hij leeft nog steeds. Misschien proberen ze alleen maar om mij bang te maken - en laten ze mijn vader gaan omdat het ze eigenlijk om mij gaat.'



Misschien is het iets om zijn Facebook te liken en zorgen dat dit wat meer aandacht krijgt want dat gestoorde land gaat te ver!

https://www.facebook.com/Emam.Naghi