Haha, nee voorlopig niet Ronald

, maar niet omdat ik er niet van wist o.i.d.
Ik realiseer me dat er toch sprake is van een dilemma hier, daarom ben ik ook benieuwd naar wat jullie denken: aan de ene kant het ethische principe dat het hier over soms beschadigde, kwetsbare kinderen gaat met ernstige trauma's. Aan de andere kant het onder de aandacht brengen van het onderwerp en het misschien wel bieden van een kans die andere kinderen niet krijgen. Voor mij weegt het ethische aspect zwaarder.
Ik vind de manier waarop smakeloos. ik ben misschien ouderwets, maar van mij hoeft niet alles op tv. Je weet niet hoe dit vormgegeven gaat worden, maar kinderen in een hele kwetsbare positie worden landelijk afgebeeld en moeten landelijk hun leed delen. Als klap op de vuurpijl moeten ze ook nog een levensbepalende keuze maken. Gevoelsmatig klopt dat bij mij helemaal niet. Ook nog de kanttekening dat Talpa commercieel is. Er wordt dus zoals het SP kamerlid terecht aangeeft geld verdient aan het leed van een kind. Dat is een morele grens die je niet moet overschrijden denk ik.
Daarnaast is het punt dat je noemt dat er zo weinig pleeggezinnen zijn, reden voor mij om juist niet een programma op deze manier vorm te geven. Het gegeven dat er meer vraag dan aanbod is, creëert een situatie waarbij de kinderen dus afhankelijk zijn. Dan lijkt het me dat een kind eerder geneigd is om aan zo'n programma mee te doen dan wanneer ze ze voor het uitkiezen hebben. De situatie van afhankelijkheid, creëert dus een situatie van dwang voor het kind.
Ten slotte denk ik dat je kinderen moet beschermen. Ik denk dat dit op deze manier onvoldoende gebeurt. Ik geloof niet dat bij voorbaat is in te schatten wat voor druk en chaos kan ontstaan op het moment dat zo'n verkiezing over meerdere afleveringen plaatsvindt. Er kan een enorme hype ontstaan en ook veel controverse over het onderwerp, met alle gevolgen van dien. Ik denk dat je een trein creëert die niet meer te stoppen is met als slachtoffer het kind.
En wat heb je op het eind? Een hype met kortstondige aandacht voor het onderwerp, waarna we met z'n allen doorgaan naar het volgende aapje dat we nog niet hebben gezien. De positieve effecten zijn dus te verwaaarlozen denk ik en het doel heiligt dus absoluut niet de middelen.
Bookmarks