MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 41
  1. #1
    Join Date
    Apr 2010
    Posts
    2.741
    vCash
    126000

    Exclamation Studieopdracht m.b.t. Ethiek binnen vechtsport

    Beste forumbroeders,

    Inmiddels ben ik in mijn afstudeerjaar beland op de HAN (hogeschool arnhem/nijmegen). Ik studeer Sportmanagement en volg momenteel het vak 'Bestuur & Ethiek'.
    Nu hebben we de opdracht gekregen om een ethische dilemma te bedenken en vervolgens 2 mensen (stakeholders) te interviewen over hun optiek/visie met betrekking tot deze dilemma en daar vervolgens een essay over te schrijven. Gezien alles wat er (helaas) de laatste tijd is gebeurd binnen ons vechtsport landje en gezien de verschillende meningen over vechtsporten, leek het mij wel interessant om voor een ethische dilemma te kiezen wat te maken heeft met vechtsporten.

    Ik zit nog in een beginfase en moet dus nog een helder ethisch dilemma verzinnen. Bij deze zou ik jullie graag willen verzoeken om mij mee te helpen met het brainstormen over dit onderwerp.
    Alle ideeën, suggesties, tips etc etc zijn natuurlijk welkom! Hoe meer hoe beter. Ook als jullie mensen (trainers/promoters/vechters) kennen die mij hierbij kunnen helpen, laat het me aub weten.

    Bij voorbaat dank
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #2
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    5.649
    vCash
    126000

    Default

    potver wat ben jij een luie donder
    je hebt nog geen onderwerp, geen afbakening van je probleemstelling, geen hypothese, geen plan van aanpak...


    maar je hebt wel mixfight!!!
    "If you have to stop and think, it's too late"

  3. #3
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Misschien iets van:

    - Mogen bepaalde bevolkingsgroepen gediscrimineerd worden als het de veiligheid van vechtsportgala's mogelijk ten goede komt?
    -In hoeverre is het ethisch verantwoord om sporters met een crimineel verleden en/of mogelijke criminele banden te weren van sportevenementen?

    Punt is alleen wel dat de problemen bij vechtsporten met name betrekking hebben op aanverwante zaken als waarborging van veiligheid en imago en de preventie van criminaliteit, maar minder op de competitie zelf. Ik weet dan ook niet in hoeverre mijn suggesties binnen jullie kader valt.

  4. #4
    Join Date
    Apr 2010
    Posts
    2.741
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by FOCUS View Post
    potver wat ben jij een luie donder
    je hebt nog geen onderwerp, geen afbakening van je probleemstelling, geen hypothese, geen plan van aanpak...


    maar je hebt wel mixfight!!!
    je realiseert wel dat je eerst een onderwerp moet hebben voordat je die andere punten kunt uitvoeren he?! that's why i'm here, voor een specifiek onderwerp. lang leve mixfight! lol

  5. #5
    Join Date
    Apr 2010
    Posts
    2.741
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Facade View Post
    Misschien iets van:

    - Mogen bepaalde bevolkingsgroepen gediscrimineerd worden als het de veiligheid van vechtsportgala's mogelijk ten goede komt?
    -In hoeverre is het ethisch verantwoord om sporters met een crimineel verleden en/of mogelijke criminele banden te weren van sportevenementen?

    Punt is alleen wel dat de problemen bij vechtsporten met name betrekking hebben op aanverwante zaken als waarborging van veiligheid en imago en de preventie van criminaliteit, maar minder op de competitie zelf. Ik weet dan ook niet in hoeverre mijn suggesties binnen jullie kader valt.
    dat zijn zeker wel onderwerpen die binnen mijn kader kunnen passen. Het heeft idd niks met vechtsporten zelf (competitie) te maken maar wel met de evenementen en imago. dat is natuurlijk een zeer belangrijke factor bij ieder sport.

    dus iig bedankt voor je inbreng, kan ik wat mee!
    keep 'em coming guys

  6. #6
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    Is het ethisch verantwoord om de berichtgeving te laten schrijven door journalisten die waarschijnlijk even 5 minuten op youtube hebben gezocht?

  7. #7
    Join Date
    Aug 2007
    Posts
    1.786
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Pahlavan View Post
    Beste forumbroeders,

    Inmiddels ben ik in mijn afstudeerjaar beland op de HAN (hogeschool arnhem/nijmegen). Ik studeer Sportmanagement en volg momenteel het vak 'Bestuur & Ethiek'.
    Nu hebben we de opdracht gekregen om een ethische dilemma te bedenken en vervolgens 2 mensen (stakeholders) te interviewen over hun optiek/visie met betrekking tot deze dilemma en daar vervolgens een essay over te schrijven. Gezien alles wat er (helaas) de laatste tijd is gebeurd binnen ons vechtsport landje en gezien de verschillende meningen over vechtsporten, leek het mij wel interessant om voor een ethische dilemma te kiezen wat te maken heeft met vechtsporten.

    Ik zit nog in een beginfase en moet dus nog een helder ethisch dilemma verzinnen. Bij deze zou ik jullie graag willen verzoeken om mij mee te helpen met het brainstormen over dit onderwerp.
    Alle ideeën, suggesties, tips etc etc zijn natuurlijk welkom! Hoe meer hoe beter. Ook als jullie mensen (trainers/promoters/vechters) kennen die mij hierbij kunnen helpen, laat het me aub weten.

    Bij voorbaat dank
    vechtsport en ethiek? als het kickboksen betreft is deze vraagstelling bijna grappig.

    onderwerpen te over.

  8. #8
    Join Date
    Mar 2009
    Posts
    2.555
    vCash
    126000

    Default

    Onderwerpen te over idd...

    Waar je ook aan zou kunnen denken zijn de morele regels die we in de samenleving hanteren met betrekking tot het uitoefenen van geweld. Normaal gesproken mag je elkaar niet op de bek slaan, zogezegd, maar als beide partijen daar toestemming voor verlenen, wordt het een andere zaak. Die toestemmingsvereiste geldt ook in andere contexten, bijvoorbeeld geneeskunde (normaal gesproken mag je iemand anders niet opensnijden, maar als je een arts bent, en je hebt toestemming, wel) of seks (seks zonder toestemming=verkrachting). Je kan je afvragen in hoeverre de situatie van vechtsport vergelijkbaar is met andere contexten waar de toestemmingsvereiste geldt. Dat wordt vooral interessant als je er kinderen bijhaalt, want over het algemeen vinden we dat die nog niet bekwaam zijn voor het maken van heel veel beslissingen.

  9. #9
    Join Date
    Sep 2010
    Posts
    3.038
    vCash
    126022

    Default

    - Moet je kinderen onder de 12 jaar (als bezoeker of vechter) nog toelaten bij een gala?

    - in hoeverre moet je als bobo/trainer/promotor ingrijpen als je weet dat een bepaalde figuur in de vechtsport een crimineel is? Schorsen, naar de politie stappen of gewoon je kop in het zand blijven steken?

    - moet je kleine gala's ook verplichten dure beveiligingsmaatregelen te laten nemen?
    Last edited by rollermanskunk; 14-11-2012 at 15:13.

  10. #10
    Join Date
    Aug 2007
    Posts
    1.861
    vCash
    126000

    Default

    Iets in de trant van Is een oosters/japanese georienteerde vechtsport ethiek wel na te leven in een westerse cultuur?
    MORAALRIDDER 1st klas - "Behandel anderen zoals je door hen behandeld wil worden"

  11. #11
    Join Date
    Apr 2010
    Posts
    2.741
    vCash
    126000

    Default

    zitten een aantal hele goed suggesties tussen. thanks mensen!
    keep 'em coming

  12. #12
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    19.397
    vCash
    126265

    Default

    In hoeverre mag een burgemeester zich bij het verlenen van een vergunning laten leiden door de publieke opinie?

    In Almelo werd een vergunnig voor een vechtsport evenement geweigerd omdat kort ervoor het gala in Hoorn uit de hand liep. Er werden weinig inhoudelijk argumenten gegeven; in principe was het puur een "imago-ding".
    Tegelijkertijd worden er grof geld gestoken door andere gemeenten om bijvoorbeeld een ronde van Spanje in hun gemeente van start te laten gaan. Een sport waar regelmatig doden vallen, waar massale valpartijen met ernstige gevolgen aan de orde van de dag zijn, die volgespoten wordt met doping en waar de sporters zo tot het uiterste van hun kunnen gaan dat ze fysiek daarbij voortdurend ver over de grenzen gaan van wat gezond is voor het lichaam. Een vergunning afgeven is daar echt zo normaal dat men er geen eens bij stiltaat. Wel worden er miljoenen aan gemeenschapsgelden gestoken in het organiseren daarvan.

    Verschil: vechtsport wordt geassocieerd met criminaliteit, wielersport met sportiviteit en volop zendtijd bij Studio Sport (alhoewel het wielrennen na de Armstrongaffaire natuurlijk ook aardig in het verdomhoekje is komen te zitten). Is het etisch verantwoord dat een burgemeester zich laat leiden door dit soort associaties? Zou hij een vergunning niet enkel af moeten geven op inhoudelijke gronden?
    Foto's bijbestellen? www.eckringa.nl
    Of de snelle route via www.oypo.nl/sompong

  13. #13
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    Mixfight
    Posts
    34.091
    vCash
    25000

    Default

    Dit is echt een hele mooie Ronald! Kan je helaas (nog) geen reps geven.
    Be a Warrior, not a Worrier

  14. #14
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    1.441
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by rollermanskunk View Post
    - Moet je kinderen onder de 12 jaar (als bezoeker of vechter) nog toelaten bij een gala?
    vind deze wel goed. Geeft altijd veel comotie op mixfight.
    "When I am fighting I am keeping my mind empty for any expectations. I am waiting for something unique, completely new.” - Rickson Gracie

  15. #15
    Join Date
    Aug 2007
    Posts
    1.786
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by 123trisweat View Post
    Iets in de trant van Is een oosters/japanese georienteerde vechtsport ethiek wel na te leven in een westerse cultuur?

    alsof de japanners het goede voorbeeld geven, corrupt tot op het bot.

  16. #16
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    3.351
    vCash
    125990

    Default

    Moet een coach, wettelijk of reglementair(binnen de sport) verantwoordelijk worden gesteld voor verkeerd gedrag sporters buiten sportactiviteiten om?

    Mogen sportscholen zelfverdedigingscurssussen geven of promoten als de methoden die worden aangeleerd geen aanwijsbaar praktisch nut hebben?

    Mogen promotors gebruik maken van 'extreem geweld' in het benamen van gala's of in het gebruik van promotiemateriaal zoals posters die "onsportief geweld" verheerlijken?

    Moeten jonge vechtsporters op de gevaren van hun sport worden gewezen (zie Goodridge, Chuck, Toney), gelijkende aan de methode waarin de tabaksindustrie nu gereguleerd word?

    Mogen organisaties verklaren dat vechtsport disciplineert en agressiviteit wegneemt als het in de praktijk duidelijk is dat gesubsidieerde vechtsport voor straatjongeren vaak het tegenovergestelde effect heeft?

    Kan het openbaar ministerie het toestaan dat jongeren in contact staan met, en dus onder invloed staan van sportscholen waarbij banden met de onderwereld vastgesteld kunnen worden?

    Moeten vechtsporters zwaarder gestraft worden in geweldsdelicten(verbaal en fysiek?

    Moeten vechtsporters die pro worden een eed afleggen waarin geweld word afgewezen of een cursus volgen om geweldloos met conflicten om te gaan?
    Last edited by Asura; 15-11-2012 at 00:53.
    Ni politicien ni militaire, je ne suis qu'un troubadour...

  17. #17
    Join Date
    Mar 2009
    Posts
    2.555
    vCash
    126000

    Default

    Over kickboksen en MMA ken ik niets, maar ik weet dat er wel al heel veel is over ethiek & boksen:

    http://scholar.google.nl/scholar?q=e...l&as_sdt=0%2C5

  18. #18
    Join Date
    Jun 2007
    Location
    Veldhoven
    Posts
    3.382
    vCash
    122681

    Default

    Bij m'n laatste wedstrijd werd tot 3x toe de hele WC ondergekotst(niet door mij). Niet alleen de WC, maar ook de wasbak moest er aan geloven. Vermoedelijke boosdoener was de knee on belly techniek, ondersteund door pure uitputting.

    Het ethisch dilemma ligt er behoorlijk dik bovenop, niet alleen voor andere deelnemers met hoge nood, maar ook voor de persoon die dit tot 3x toe heeft moeten opruimen(al je wil kan ik haar wel in contact brengen met je).

    Veel succes met je studie!

  19. #19
    Join Date
    Aug 2006
    Location
    Nijmegen
    Posts
    4.386
    vCash
    127608

    Default

    Kickboxen, en met name wedstrijden, voor kinderen onder de 16 is dat wel etisch verantwoord? Je kan hier onderwerpen in verwerken als de aard van kickboxen, en wat het met kinderen die nog volop in ontwikkeling zijn doet.

  20. #20
    Join Date
    Apr 2010
    Posts
    2.741
    vCash
    126000

    Default

    thanks guys, zitten een aantal hele goed tussen waaronder de vraag of het verantwoord is dat kinderen onder een bepaalde leeftijd deelnemen aan competities.

    meer suggesties zijn welkom heren

  21. #21
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    5.649
    vCash
    126000

    Default

    klappen op het hoofd veroorzaken hersenschade het zgn punch drunk syndrome

    moeten vechtsporters meer premie gaan betalen voor de zorg, omdat ze bewust een hoger risico lopen?



    EN:

    Is het estethisch verantwoord om je gezicht te laten verbouwen


    "If you have to stop and think, it's too late"

  22. #22
    Join Date
    Oct 2008
    Location
    Rotterdam e.o.
    Posts
    2.741
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Kemal View Post
    Dit is echt een hele mooie Ronald! Kan je helaas (nog) geen reps geven.
    Done Kemal ! Ik kon het wel, enne helemaal mee eens Ronald !
    If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.

  23. #23
    Join Date
    Apr 2010
    Posts
    2.741
    vCash
    126000

    Default

    Ff een vraagje, kan iemand mij meer vertellen over vanaf welke leeftijd kinderen in nederland mogen deelnemen aan (kick)boks partijen en hoe dat zit met het dragen van hoofdbescherming etc.

    ik weet zelf vrij weinig over vechtsporten in competitie verband voor kinderen in nederland en een van de onderwerpen die ik serieus aan het overwegen ben is of (kick)boksen in competitie verband voor kinderen onder een bepaalde leeftijd wel/niet toegestaan moet zijn, vandaar deze vraag.

  24. #24
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    Vanaf 7 of 8. Met hoofd en scheenbeschermers en dikke handschoenen meen ik. Souwer vecht sinds z'n 8ste.

  25. #25
    Join Date
    Mar 2011
    Posts
    1.441
    vCash
    126000

    Default

    Ik kwam het volgende tegen bij de NKKB en NOVER:

    Pupillen (6-11 jr) en aspiranten (12-15 jr).

    Uit een onderzoek uit 2008 wat misschien wel interessant voor je is...

    Bron: http://www.skmo.nl/bestanden/44_JeugdenKickboksen2.pdf
    "When I am fighting I am keeping my mind empty for any expectations. I am waiting for something unique, completely new.” - Rickson Gracie

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •