MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Results 1 to 12 of 12
  1. #1
    Join Date
    Jan 2012
    Posts
    2.835
    vCash
    131156

    Default Hardloopschoenen

    Ben opzoek naar goede hardloopschoenen. Loop nu op een verot paar nikes, maar moet echt goede schoenen aanschaffen. Weet dat asics een goed merk is, en daar houdt het mee op. Iemand hier kennis van goede schoenen? Het liefst niet meteen 130 euro, want las dat je voor 6 tientjes ook goede schoenen kan vinden. Hoop dat jullie me wat meer kunnen vertellen over goede schoenen/merken, winkels en prijzen. Alvast bedankt!
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #2
    Join Date
    Nov 2009
    Posts
    409
    vCash
    126000

    Default

    Ga naar een hardloopwinkel, daar kunnen ze ook meteen een video-analyse doen van je looptechniek en welke schoenen daarbij passen.

    Ik loop zelf op Asics, daar heb ik toen volgens mij €100 voor betaald.

  3. #3
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Heemskerk!
    Posts
    10.283
    vCash
    126000

    Default

    Een goede hardloopschoen is nogal persoonlijk... Wat goed voor jou is hangt van nogal wat factoren af; Hoe vaak loop je, welke afstanden, heb je smalle of brede voeten en land je neutraal, naar binnen of naar buiten. Land je op je hiel of op je voorvoet?

    Met andere woorden, als je serieus wil gaan hardlopen lijkt het me zinnig om in plaats van 6 tientjes iets meer uit te geven en dan zeker te weten dat je goede schoenen hebt....

    'If you can't teach it, you don't know it'
    Bushido Heemskerk | Judo en Braziliaans Jiu Jitsu

  4. #4
    Join Date
    Mar 2009
    Posts
    4.233
    vCash
    126000

    Default

    Wat Hunter zegt wil je serieus gaan hardlopen moet je naar een hardloopwinkel en vragen om een hardloopanalyse dan kijken ze op een filmpje welke schoen bij jou past een neutrale schoen of een hiel schoen etc.

    Maar als je het gewoon leuk vind voor je conditie gewoon 5 a 10 km loopt naast je vechtsport dan hoef je niet naar een hardloopwinkel te gaan.

    http://all4running.nl/hardloopschoenen.html

    Gel Nimbus 13 is goed afgeprijst en is gewoon een goede schoen.

  5. #5
    Join Date
    Mar 2006
    Posts
    2.131
    vCash
    30500

    Default

    Ja als je er echt zo serieus mee bent zou ik sowieso voor een advies in de winkel gaan. Dat ze je voet even meten en bekijken. Dan kun je daarna nog altijd kijken en besluiten waar je je schoenen koopt.

    Daarnaast is het altijd goed om te blijven relativeren. Ik bedoel er zijn Afrikanen die lopen gewoon zonder schoenen hard. Dus tja.

    Maar als mede-consument zou ik wat demping en stabilisatie betreft toch zeker voor een schoen gaan die een originele winkelprijs van boven de zes tientjes heeft. Volgens mij kun je je aan de gangbare merken wat kwaliteit betreft niet echt een buil vallen? Ze moeten toch lekker zitten.

  6. #6
    Join Date
    Feb 2013
    Posts
    530
    vCash
    101000

    Default

    Ik zou gewoon voor zeker gaan, ik heb een tijd lang hardgelopen op een neutrale schoen in het leger, toen kreeg ik scheenbeenvlies ontsteking en bleek dat te liggen aan verkeerd schoeisel. ik had volgens de arts schoenen nodig die pronatie tegen gaan omdat mijn voeten naar binnen vallen. heb nu hardloop schoenen van 170 euro maar daar krijg ik 1. veel minder last mee met m'n schenen en 2. die kunnen ook een flinke tijd mee. het is dus naar mijn mening gewoon beter om een loop analyse te doen en goede schoenen te kopen. scheelt ook weer problemen met enkels/knieen.

  7. #7
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Zeeland
    Posts
    5.968
    vCash
    112250

    Default

    Ok, ga naar de aktiesport en kijk daar naar hardloopschoenen van het merk asics. Kijken naar afprijzingen, want vaak zijn er wel schoenen die voor 50% zijn afgeprijsd, en voilla. 50/60 euro's.
    A GOOD STANCE AND PROPER POSTURE REFLECT A PROPER STATE OF MIND.
    ~MORIHEI UESHBA

  8. #8
    Join Date
    Mar 2009
    Posts
    4.233
    vCash
    126000

    Default

    Daar heeft die niet veel bij Aktiesport staan Asics die al 8 jaar in een schoenendoos staan.

  9. #9
    Join Date
    Sep 2010
    Posts
    3.038
    vCash
    126022

    Default

    Een hardloopschoen is geschikt als het voldoende steun en demping geeft. Deze geschiktheid is afhankelijk van je loopstijl, je type voet en je lichaamsgewicht. De gewone neutrale standaard schoen is alleen geschikt voor degene met een goed looppatroon en eventueel voor hen die niet al te vaak hardlopen. Als er wel een aanpassing noodzakelijk is kan je in eerste instantie kiezen voor een hakverhoging (bij achillespees en kuit problemen) of voor een inlegzool (deze zijn verkrijgbaar in allerlei soorten). Deze binnenzool zorgt voor correctie van het looppatroon en geeft meer steun. Als deze aanpassingen onvoldoende zijn geeft een hardloopschoen die het looppatroon corrigeert vaak een goed resultaat.


    Looppatroon-analyse

    Om een beeld te krijgen van het looppatroon zijn er verschillende methodes ontwikkelend.
    · Door het maken van een film met behulp van een loopband.
    · Een voetafdruk.
    · Via een glasplaat (met een spiegel).
    · Door gewoon buiten een stukje te lopen.
    Ook een oude loopschoen geeft de nodige informatie. Aan de hand van slijtage van de zool en de vorm van de schoen (scheefstand) kan een niet juist looppatroon worden afgeleid. Zo is een sterke vorming van de hielkap naar links van de rechter schoen een teken van overpronatie. Ook zijn (lichte) blessures een aanwijzing dat het looppatroon niet (helemaal) goed is.


    Overpronatie en supinatie

    De meest voorkomende afwijking is dat de voet te veel naar binnen zakt, waardoor de achillespees te zwaar belast wordt. Dit kan worden voorkomen door te kiezen voor een schoen die deze overpronatie tegengaat. Bij dit type schoen is de linker hak en de binnenzijde van de tussenzool het materiaal duidelijker steviger.
    Bij supinatie problemen gebeurt het tegenovergestelde: de voet zakt te veel naar buiten. Ook voor deze afwijking zijn er speciale hardloopschoenen verkrijgbaar: de buitenzijde van de tussenzool is verstevigd.


    Hardloopschoen kopen

    Na de looppatroon-analyse ga je de meest geschikte loopschoen bepalen, door een stukje te lopen op verschillende schoenen. Begin met neutrale schoen, omdat dan de eventuele afwijking het grootst is. Samen met de verkoper ga je na bij welke schoen de eventuele afwijking het geringst is. De verkoper let daarbij vooral op de grootte van de achillespeeshoek en het doorzaken van de voet. Ook het gewicht van de loper is belangrijk bij het bepalen van de juiste schoen. Een zwaardere loper heeft een schoen met meer schokdemping nodig.
    Tenslotte nog iets over het bepalen van de schoenmaat. Draag sokken die even dik zijn als waarmee je hardloopt. Zorg er voor dat de langste teen een ruimte heeft van ongeveer 1 cm. Houdt er ook rekening mee dat je voeten ’s middags meer uitgezet zijn als ‘s morgens vroeg. Ook de breedte van de voet is van belang. Schoenen zijn verkrijgbaar met een smalle en een brede leest. Een damesmodel is smaller.
    *
    · Neem je oude loopschoenen mee. Aan de hand van slijtage van de zool en de vorm van de schoen (scheefstand) kan de verkoper je looppatroon afgeleiden.
    * *
    · Probeer verschillende merken loopschoenen. Ieder schoenmerk heeft weer andere eigenschappen.
    * *
    · Pas je hardloopschoenen met sokken die je ook gebruikt tijdens het hardlopen.
    * *
    · Hardloopschoenen mogen ook niet te breed zijn.
    * *
    · Koop je loopschoenen niet in de ochtend. Je voeten zetten in de loop van de dag wat uit.

    Levensduur hardloopschoen

    Een hardloopschoen heeft tijdens zijn leven heel wat te verduren. Per stap moet 2 tot 3 maal het gewicht van de loper worden verwerkt. Na 1500/2000 km (dat is na een jaar bij 30/40km per week) is de schokdemping en de stabiliteit over het algemeen wel verbruikt. De levensduur is ook afhankelijk van het gewicht en de loopstijl van de loper. Een loper met een laag gewicht heeft nu eenmaal minder schokdemping nodig. Als de buitenzool versleten is kan deze eventueel vervangen worden.


    Hardloopsokken

    Door het dragen van speciale hardloopsokken (een bekend merk is Falke) wordt het vocht beter afgevoerd. Ook kan het blaren voorkomen. Let er bij de aanschaf van sokken vooral op dat deze naadloos zijn. De betere sokken hebben hielbescherming* teenbescherming en zijn voorzien van een links en rechts merkteken.


    Wedstrijdschoenen
    Wedstrijdschoenen zijn lichte loopschoenen met minder demping en steun dan* gewone hardloopschoen. Omdat een wedstrijdschoen lichter is besparen ze je loopenergie. Een ander voordeel van wedstrijden lopen op wedstrijdschoenen is het psychologische effect. Wanneer je blessuregevoelig bent kan je beter niet te veel wedstrijden doen op wedstrijdschoenen, omdat de steun en demping minder is.


    Spikes
    Spikes zijn zeer lichte wedstrijdschoenen met spikepuntjes. Spikes zorgen voor meer grip. Ze worden gebruikt tijdens baanwedstrijden en crosswedstrijden. Voor wegwedstrijden zijn ze alleen geschikt tijdens de winter bij gladheid. Omdat de demping en steun maar zeer gering is mag je spikes niet te vaak gebruiken om blessures te voorkomen.


    Tenslotte

    Loop niet altijd op schoenen die alles corrigeren, omdat je spieren en pezen niet meer gestimuleerd worden zich te versterken. Ze worden eerder zwakker. Wissel daarom regelmatig van schoen. Als je binnen een paar maanden nieuwe schoenen nodig hebt koop ze dan nu; het oude paartje kan je dan gebruiken om je spieren en pezen te versterken. Uiteraard neem je niet te veel risico.
    Last edited by rollermanskunk; 27-04-2013 at 14:22.

  10. #10
    Join Date
    Mar 2009
    Location
    Uitgeest
    Posts
    562
    vCash
    126000

    Default

    Idd analyze doen en met het advies gaan shoppen op internet. Scheelt zo 50 tot 60 euro.

    Heb zelf asics fortitude
    Favorieten: Nick Diaz - Chad Griggs - Gokhan Saki - Daniel Ghita


  11. #11
    Join Date
    Mar 2012
    Posts
    3
    vCash
    126000

    Default

    ik vind New Balance schoenen fijn.

    lekker stevig om de voet en fijn met rennen. via internet had ik de mijne voor 65 euro dacht ik

  12. #12
    Join Date
    Dec 2008
    Posts
    566
    vCash
    141766

    Default

    Mijn advies goed laten voorlichten, schoenen passen en orienteren op internet, dat heb ik ook gedaan en dat scheelde 40 euro met de reguliere verkoopprijs. Sowieso krijg je bij elke sportzaak al 10% korting, geven ze die niet dan zou ik direct verder kijken bij de buurman.

    Mijn nieuwe schoenen zijn by far de beste schoenen waar ik ooit mee gelopen heb, maar dat mag ook wel voor 140 euro (AVP 175).

    Ik wil je toch adviseren om deze schoen eens te passen in de sportwinkel, ik was direct verkocht: Asics Kayano 19.

    Voordelige webshop met link naar de Kayano 19, ook de andere schoenen zijn op deze webshop scherp geprijst: http://all4running.nl/hardloopschoen...ren-blauw.html
    Last edited by pavani; 12-05-2013 at 10:10.
    Met sportieve groet,
    Pavani

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •