MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Results 1 to 2 of 2
  1. #1
    Join Date
    Dec 2010
    Posts
    18
    vCash
    126000

    Default Conditiegeheugen

    Hey allemaal,

    Ik heb al menig keer gelezen dat iemand die een lange tijd goed en intensief heeft getraind met gewichten (bodybuilding) en stopt, later kan rekenen wanneer men de training met de gewichten weer hervat op het zogehete ''spiergeheugen''.

    Even een korte omschrijving van het begrip ''spiergeheugen'';

    ''Spiergeheugen, het gegeven dat je na een periode van niet trainen binnen een mum van tijd weer op je oude niveau zit, wanneer je weer begint met trainen.''

    Ik vroeg me af of er ook zo iets is als ''conditiegeheugen'', dus iemand die pak hem beet 1 tot anderhalf jaar geleden volop aan kickboksen deed en met regelmaat de halve marathon aan het rennen was kan rekenen op een soort gelijk iets als ''spiergeheugen''. Lijkt me vanzelfsprekend maar ben op dit gebied niet echt een kenner dus ben benieuwd wat de kenners/geleerde hierover te zeggen hebben en/of zelfs de mensen die dit al hebben mogen ervaren.

    Zie graag jullie ervaringen/kennis tegemoet.

    Sudsakorn
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #2
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    1.277
    vCash
    126000

    Default

    Nee. helaas niet.

    Het spiergeheugen heeft er vooral mee te maken dat door krachttraining het zenuwcentrum de spieren effecienter leert aan te sturen. dus ook al doe je 1.5 jaar niets, dan blijft de "bedrading" alsnog intact maar je spieren zelf zijn weer net zo zwak als voorat je begon met trainen.
    Last edited by ijsbier; 18-07-2013 at 18:07.

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •