MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Results 1 to 19 of 19
  1. #1
    Join Date
    Dec 2009
    Posts
    620
    vCash
    126000

    Default Isolatie vs compound

    M'n vorige thread in dit subforum ging over het trainen van de hoge traps. Een paar posters raadden het specifiek aanpakken van de traps af. Ik heb de traps dag sindsdien uit m'n schema geschrapt.

    Ik heb zitten nadenken en ik vraag me af of die isolatie trainingen zoals het specifiek targeten van je traps of onderarmen wel profijtvol is. Naarmate ik ouder werd heb ik gemerkt dat ik een aantal geblesseerd ben geraakt door kleine spiergroepen te isoleren. Ik heb vorig jaar een hele tijd last van mijn pols gehad omdat ik mijn onderarmen te zwaar heb aangepakt. Ik ken ook andere jongens die hetzelfde hebben meegemaakt.

    Wat denken jullie? Hebben die isolatie trainingen wel zin of is compound beter en praktischer. Ik denk met mijn beperkte kennis het laatste.
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #2
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Zeeland
    Posts
    5.968
    vCash
    112250

    Default

    Ik denk dat het aan je doel is. Wat is je doel? Fit worden of hypertrofie?
    A GOOD STANCE AND PROPER POSTURE REFLECT A PROPER STATE OF MIND.
    ~MORIHEI UESHBA

  3. #3
    Join Date
    Nov 2011
    Posts
    977
    vCash
    126000

    Default

    voor vechtsport is dat isoleren toch onzinnig imo.

  4. #4
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Zeeland
    Posts
    5.968
    vCash
    112250

    Default

    Quote Originally Posted by Brainthief View Post
    voor vechtsport is dat isoleren toch onzinnig imo.
    x2.
    A GOOD STANCE AND PROPER POSTURE REFLECT A PROPER STATE OF MIND.
    ~MORIHEI UESHBA

  5. #5
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Misteryland Piramid Floriade
    Posts
    7.063
    vCash
    126000

    Default

    Weet je hoe in traditionele Martial Art polsen en onderarmen worden getraind?
    Niet dmv een gewicht te verplaatsen, maar met het lichaam zelf.
    Gymnasts doen het ook, kijk maar naar falsegrip voor de ringen.

    Een mooie combo voor hoge traps.

    Deadliften,
    Power-clean met Overhead press en dan ook echt een paar dikke failure sets maken, overload dus.
    Dumbbell snatches zijn ook hardcore. Zoals op de crossfit games.
    Gegarandeerd spierpijn in je traps.

    Dit staat morgen weer op de planning.

    En blessures lopen we allemaal wel tegen aan.
    Je moet je onderarmen goed verzorgen door ze zelf hard te masseren, anders helpt het niet.
    Als daar te veel spanning op staat gaat of je elleboog zeer doen of je pols, daartussen zitten triggerpoints.
    Je weet het meteen als je er een te pakken hebt, recht in de kern duwen en schuiven in vezelrichting.
    Het doet echt zeer maar is uiteindelijk je verlossing, dus aanvaardbaar en dankbaar, haha.

    Ik had een golfarm en ik kon niet eens mijn gezicht wassen of ik voelde een messteek.
    De meeste fysio's doen er veel te lang over of het gaat gewoon nooit weg.
    Dit moet je zelf doen en niet bang zijn voor de helse pijn.
    Binnen 2 maanden had ik hem weg en ik hou hem nog steeds weg.

  6. #6
    Join Date
    Nov 2011
    Posts
    977
    vCash
    126000

    Default

    je onderarmen wil je voor grip trainen?? Touwtje klimmen zonder je benen te gebruiken is een optie....
    Of een pulley machine gebruiken met een touw en de dan de last steeds overpakken. Heen en weer bv. dus eerst naar je toe en dan de last weer laten zakken. Nou je onderarmen gaan fikken hoor en je grip wordt beter. Zeg meer het principe van touwtje trekken.

  7. #7
    Join Date
    Dec 2007
    Posts
    1.442
    vCash
    126000

    Default

    mix van beide. Ik zou gewoon normaal trainen en voor de compound de squat en deadlift doen.

  8. #8
    Join Date
    Nov 2009
    Posts
    4.076
    vCash
    176808

    Default

    Isolatieoefeningen vind ik zoiezo overrated. Ik zie in de sportschool zo vaak gasten die meer met isolatie bezig zijn dan met compounds. Van de grote 3 zie ik ze alleen de benchpress doen, squatten en deadliften hebben ze van gehoord maar ze weten niet eens hoe ze die uit moeten voeren dus skippen ze die oefeningen maar. Dan vraag ik naar hun doel en dan willen ze bv 10kg aankomen dan antwoord ik op mijn beurt, als je zo doorgaat met max isolatieoefeningen dan bereik je je doel wel ( over 10 jaar).

  9. #9
    Join Date
    Jan 2013
    Posts
    1.743
    vCash
    124769

    Default

    Compounds hebben zoveel meer waarde. Isolatie is puur voor hypertrophy en het zicht 'belangrijk'. Maar voor vechtsportdoeleinden van ondergeschikt belang. Wat dan weer wel belangrijk is om bepaalde spieren niet te ver achter te laten lopen. Wat er dan kan gebeuren is dat je sterkere spieren gaan compenseren en je bewegingen geforceerd gaan worden.

    En ik ben het eens met Silat. De olympische lifts zijn erg lastig om onder de knie te krijgen maar deze maken zoveel isolatie oefeningen direct overbodig.

  10. #10
    Join Date
    Nov 2009
    Posts
    4.076
    vCash
    176808

    Default

    Quote Originally Posted by Klassikl View Post
    Compounds hebben zoveel meer waarde. Isolatie is puur voor hypertrophy en het zicht 'belangrijk'. Maar voor vechtsportdoeleinden van ondergeschikt belang. Wat dan weer wel belangrijk is om bepaalde spieren niet te ver achter te laten lopen. Wat er dan kan gebeuren is dat je sterkere spieren gaan compenseren en je bewegingen geforceerd gaan worden.

    En ik ben het eens met Silat. De olympische lifts zijn erg lastig om onder de knie te krijgen maar deze maken zoveel isolatie oefeningen direct overbodig.
    Integendeel, compounds zijn beter voor hypertrofie dan isolatieoefeningen.

    Net in de gym weer iemand die 6 oefeningen voor zijn biceps deed en pleite ging

  11. #11
    Join Date
    Dec 2009
    Posts
    620
    vCash
    126000

    Default

    Ik wilde die onderarmen inderdaad pakken voor grip wanneer ik aan het rollen ben. Ik dip de laatste tijd, soms op een medicijnbal. Je pakt dan niet alleen je onderarmen maar maakt die onderarmen wel sterker. Je pakt met die oefening, mits je hem goed uitvoert, ook spiergroepen als je buik.

    Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook een van die gasten was die isolatie oefeningen deed. Het gaf toch een kleine egoboost om bijv. die aders eruit te zien spatten op je biceps en onderarmen. Na verloop van tijd begon ik in te zien dat je er niet zo veel aan hebt. Als je kijkt naar de mogelijke positieve en negatieve gevolgen van die isolatie oefeningen merk je dat je blessures riskeert, terwijl je gains te verwaarlozen zijn. Die compound trainingen sluiten meer aan bij sporten als vechtsport en voetbal.

    Die olympic press heb ik een tijdje gedaan, maar ik sinds ik een half jaar geleden ben hersteld van een onderrug blessure laat ik het even voor wat het is. Wel goede oefeningen.

    @mario, geloof je in isolatie van grote spiergroepen zoals je pecs? Bijv. dat je sommige dagen specifiek de binnenkant borst pakt (smalle grip barbel op een decline bench, flys etc.) en andere dagen de bovenkant (incline bench).

  12. #12
    Join Date
    Nov 2009
    Posts
    4.076
    vCash
    176808

    Default

    Quote Originally Posted by LeeMurray View Post
    Ik wilde die onderarmen inderdaad pakken voor grip wanneer ik aan het rollen ben. Ik dip de laatste tijd, soms op een medicijnbal. Je pakt dan niet alleen je onderarmen maar maakt die onderarmen wel sterker. Je pakt met die oefening, mits je hem goed uitvoert, ook spiergroepen als je buik.

    Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook een van die gasten was die isolatie oefeningen deed. Het gaf toch een kleine egoboost om bijv. die aders eruit te zien spatten op je biceps en onderarmen. Na verloop van tijd begon ik in te zien dat je er niet zo veel aan hebt. Als je kijkt naar de mogelijke positieve en negatieve gevolgen van die isolatie oefeningen merk je dat je blessures riskeert, terwijl je gains te verwaarlozen zijn. Die compound trainingen sluiten meer aan bij sporten als vechtsport en voetbal.

    Die olympic press heb ik een tijdje gedaan, maar ik sinds ik een half jaar geleden ben hersteld van een onderrug blessure laat ik het even voor wat het is. Wel goede oefeningen.

    @mario, geloof je in isolatie van grote spiergroepen zoals je pecs? Bijv. dat je sommige dagen specifiek de binnenkant borst pakt (smalle grip barbel op een decline bench, flys etc.) en andere dagen de bovenkant (incline bench).
    uiteraard. ik pak ook onder andere fly's mee op borstdag. ik geloof ook wel in isolatieoefeningen, maar alleen ter ondersteuning en aan het einde van een training (en niet te veel). Compound oefeningen moeten altijd prio hebben boven isolatie. ik train nu met een schema van dorian yates (blood and guts). ik geloof in het "less is more" principe en dat bevalt me heel goed aan dit schema.

  13. #13
    Join Date
    Jan 2013
    Posts
    1.743
    vCash
    124769

    Default

    Dat klopt. Ik bedoelde het ook in de zin van specifiek voor de spier. Niet helemaal duidelijk.

  14. #14
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Misteryland Piramid Floriade
    Posts
    7.063
    vCash
    126000

    Default

    Je hoeft er niet in te geloven hoor ;-)

    nee ff srs.

    Neem de chest flys met een TRX gevolgd door TRX push ups. Killing! No Bench needed!!
    Zelfde geldt voor TRX reardelt flys gevolgd door pull ups.

    Het gaat immers om de pomp en uithoudingsvermogen, gebruik lekker je eigen gewicht en beweeg functioneel in grote ketens.

    Zijn hier al mensen die met Muscle ups bezig zijn? Echt waar, als je die onder de knie hebt wil je niks anders meer,
    Super complete oefening, samen met de Powerclean/Overheadpress, de grootste keten die je kan pakken op je bovenlichaam. En als je dan nog niet genoeg hebt kan je altijd nog even wat isolatie pakken, maar ik geef dan liever de voorkeur aan One arm pull ups en weighted dips tot je niks meer kan vast pakken.

    Begrijp me niet verkeerd, ik heb echt vanalles geprobeerd, van veel genoten en geleerd.
    Het wordt steeds leuker en vooral efficiënter en functioneler.

    Wees wel voorzichtig en voer het veilig uit.

  15. #15
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Volgens mij raak je met compound exercises in de regel je lichaam een stuk meer en krijg je daardoor ook beter resultaat bij zowel afvallen als bij groeien. Je gebruikt meer spiergroepen waardoor je lichaam meer moet compenseren en je verbranding versnelt. Daarnaast maakt je lichaam meer groeihormoon aan als je compound oefeningen doet wat weer goed is voor groei. (tenminste dat lees ik overal). Ik heb ook een keer een onderzoek gezien waaruit bleek dat mensen die compound oefeningen deden waarbij bijvoorbeeld ook de biceps een rol speelde, meer spiergroei genereerde in die spiergroep dan mensen die zich enkel op de biceps concentreerden. Het feit dat je lichaam dus een hardere klap krijgt met compound oefeningen, zou dat verschil moeten verklaren.

    Dat wil denk ik niet zeggen dat het of compound of isolatie moet wezen. Ik werk zelf vaak van groot naar klein. De oefeningen waarbij ik zo ongeveer m'n hele lichaam gebruik, doe ik eerst omdat die de meeste energie kosten. En ik sluit af met een paar isolatie oefeningen 1 of 2. Ook omdat ik dan al vaak zo moe ben dat ik niet meer iets anders kan :P

  16. #16
    Join Date
    Jun 2006
    Location
    Amsterdam
    Posts
    720
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Silat View Post

    Zijn hier al mensen die met Muscle ups bezig zijn? Echt waar, als je die onder de knie hebt wil je niks anders meer,
    Ik probeer ze onder de knie te krijgen..lastig hoor...

    Doe je ze met ringen of een stang?

  17. #17
    Join Date
    Dec 2009
    Posts
    620
    vCash
    126000

    Default

    TRX heb ik gedaan toen het nog nieuw was in Nl. Je versterkt je core. Ik was een van de weinige mannen die meedeed, maar ik had maling aan haters. TRX is ok maar je moet niet verwachten dat je snelle gains maakt. Echt een langdurig proces.
    Ik ga die muscle ups proberen. Ik heb ff wat beelden op youtube bekenen en het ziet er pittig uit. Ik denk niet dat ik dit direct onder de knie zal hebben.

  18. #18
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Zeeland
    Posts
    5.968
    vCash
    112250

    Default

    Quote Originally Posted by Ulis-E View Post
    Ik probeer ze onder de knie te krijgen..lastig hoor...

    Doe je ze met ringen of een stang?
    x2, Ik persoonlijk doe ze nu nog met een bar. Ringen vergt veel meer techniek en lijkt me daardoor moeilijker te leren. Een bar is daarvoor een goede tussenstap denk ik. Een muscle up lukt me alleen als ik tijdens het knik punt (van pull-up naar straight bar dip) met mijn benen spartel. Zonder spartelen krijg ik het nog nét niet voor elkaar. Op internet is te lezen dat velen dit ook pas naar een paar maanden onder de knie krijgen, maar dat maakt het toch alleen maar leuker! Als hij dan eenmaal lukt is het een mijlpaal!
    A GOOD STANCE AND PROPER POSTURE REFLECT A PROPER STATE OF MIND.
    ~MORIHEI UESHBA

  19. #19
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    2.202
    vCash
    126052

    Default

    crossfit en dus compound for the win..isoleren is zo 1990-1980... heb je die lichamen weleens gezien van top crossfitters ? en dan wetende dat zij ook qua fitheid bijna niet bij te benen zijn.

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •