MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Page 4 of 23 FirstFirst 1234567814 ... LastLast
Results 76 to 100 of 566

Thread: ZWARTE PIET

  1. #76
    Join Date
    Mar 2006
    Posts
    2.132
    vCash
    30500

    Default

    Die zwarte piet is er ooit gewoon bij gekomen omdat iemand het wel wat leek als die ouwe Sint een knecht zou hebben. Veel figuren in allerlei sagen, mythen, volksverhalen en sprookjes hebben een knecht. Meestal is dat een wat dommer lijkend iemand en traditie-getrouw is het vaak ook iemand die uit een andere streek, land of werelddeel afkomstig is. Gewoon omdat dit nu eenmaal tot de verbeelding sprak. Vergis je niet... het komt uit een tijd dat de wereld een stuk anders was dan nu. Mensen uit andere delen van ver waren exotisch en dan ook echt exotisch. Net zoiets als Sjimmie van Sjors.... of de Lone Ranger en Tonto... of Floris en Sindra, Robinson Crusoe en Vrijdag. Vaak is de exoot iemand die een andere connectie heeft met de werkelijkheid dan de hoofdpersoon en leidfiguur. Hij lijkt vaak ondergeschikt, maar in feite vult hij de andere persoon juist aan. Ik bedoel: WTF ZOU SINTERKLAAS NOU EIGENLIJK ZIJN ZONDER ZWARTE PIET????

    Deze discussie is zo van deze tijd. Met moeizaam en vermoeiend gelul van mensen die opeens hun belangen wensen te vertegenwoordigen en praten over dingen die lang geleden ooit zijn gebeurd en nu wensen bepaalde zaken ineens in een negatief daglicht te zetten. Voor mij is Zwarte Piet gewoon een soort aangespoelde Piraat die genoegen moet nemen met een ondergeschikte positie omdat hij nu eenmaal afkomstig is uit een ver en vreemd land waar hij waarschijnlijk niet eens meer de weg teruig naartoe of de naam van weet. In een wereld dat er nog geen uitkeringen waren en geen vreemdelingenbeleid was hij juist blij om onder de hoede te zijn genomen door een vermogend man met een bijzondere functie en een hoog aanzien. Vet cool toch. Heeft helemaal geen fuck met slavernij te maken, en dat hij raar praat komt omdat hij niet van hier is. Wees blij dat Piet in ieder geval een beetje Nederlands kan!!

    (okay mijn verhaaltje weer voor vanavond...)
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #77
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Quote Originally Posted by LeeMurray View Post
    Ik vind dit een goede reactie.
    Ik denk dat 'jullie' zo aan tradities als Sinterklaas vasthouden, omdat jullie na de jaren '60 veel van jullie culturele kenmerken overboord hebben gegooid. Ontzuiling, ontkerkelijking, geen gezag meer accepteren, individualisering etc. Veel zg. nieuwkomers hebben wél een duidelijke culturele identiteit en religie die hen bindt. Het is menselijk dat 'jullie' je daartegen willen afzetten en je angstvallig vastklampen aan folklore. 'Jullie' hebben niet echt iets dat jullie bindt en daarom zie je bijv. dat heel Nl massaal achter Oranje gaat staan als er een eindtoernooi is. Je ziet volwassen mensen zich oranje schminken en met pruiken rondlopen. Zelfde met Koninginnedag.
    Dat Nederland geen culturele identiteit heeft, is nogal een oordeel om eerlijk te zijn. Ik denk dat je dat niet zo kan stellen, maar ik ga daar verder niet op in want dan verzandt je al gauw in vragen als wat is een identiteit en daar heb ik geen tijd voor of zin in. Ik beleef het in ieder geval niet zoals jij beschrijft. Ik denk dat het voor velen voelt alsof 'wij' - om jouw formulering te volgen - 'ons' steeds moeten aanpassen aan dingen die haaks staan op 'onze' cultuur en die 'wij' niet begrijpen aan 'jullie' cultuur en ons tolerant moeten opstellen en dat 'wij' daar qua tolerantie weinig voor terugkrijgen. 'Wij' moeten in het kader van het in acht nemen van het beperken van dingen als racisme, geloofsvrijheid, etc. 'ons' dus alles maar laten welgevallen, terwijl daar andersom geen ruimte voor is.

    Maar goed, dat is weer een andere discussie vind ik.

  3. #78
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2.930
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Facade View Post
    Ik snap het wel, maar je karakteriseert het sinterklaasfeest in je eerdere formulering - "1 x per jaar een groep mensen belachelijk maken" - als een doelbewuste poging donkere mensen belachelijk te maken en dat vond ik wat te ver gaan.

    Ik denk dat veel mensen wel kunnen inzien dat donkere mensen het kwetsend vinden, maar dat vice versa misschien ook een beetje onderschat wordt hoe sterk het sinterklaasfeest in Nederland nog altijd leeft. Het is puur een gevoelsmatige kwestie, denk ik net zoals dat andersom ook zo is. Het Sinterklaasfeest is voor velen een hele leuke herinnering waar je vroeger als kind heel erg naartoe leefde. Nooit is in je hoofd opgekomen dat zwarte piet refereerde naar een donker iemand of naar het koloniale verleden. Je 'gelooft' ook in Sinterklaas en Zwarte Piet als je klein bent. Je ziet ze dus eigenlijk niet eens als mensen, maar eerder als toch iets bovennatuurlijks want Sinterklaas leeft al honderden jaren, z'n paard ook en al die pieten blijkbaar ook. Die oude man slaagt er daarnaast ook nog eens in het hele land in een nacht te paard van pakjes te voorzien. Het heeft niets logisch, het kan helemaal niet en daarmee heeft het ook iets magisch en dat karakter is van essentieel belang voor het feest.

    Nu wordt op P en W echter in een keer een link gelegd naar racisme en naar het koloniale verleden. De magische Sint en Piet zijn in een keer niet een magisch duo, maar eerder een blanke slavendrijver met z'n zwarte slaafjes. Alles moet anders en plotseling moet Sinterklaas iets heel werelds en alledaags worden waarbij rekening gehouden wordt met de politieke fijngevoeligheid van eenieder. Veel mensen begrijpen dit gezien de historie van Nederland wel, maar denken ook dat mensen die het feest zo benaderen andersom helemaal niets begrijpen van het Sinterklaasfeest en wat het vertegenwoordigt. Veel mensen hebben zelfs nu nog geen idee wie of wat Sinterklaas is en waar het vandaan komt. Het is er gewoon en het hoort bij Nederland. Het is omgeven met mysterie, zeker als je klein bent. Ik denk dat iedereen hier nou al een verschillende versie heeft gegeven van waar Zwarte Piet nou eigenlijk vandaan komt. Niemand weet het echt. Daarom moet je ook niet aan dat feest beginnen te morrelen. Als je dat doet morrel je ook aan dat mysterieuze, beetje magische karakter van het feest en dan hoeft het eigenlijk al niet meer want dat maakt het juist leuk. Net zo goed als jij denkt dat wij jouw gevoelens niet willen snappen, lijkt het daarom alsof aan de andere kant de mensen die zich gekwetst voelen ook al alle deuren hebben dichtgegooid en 'het' ook niet willen of kunnen snappen.

    Maar goed, ik weet niet of ik het helemaal goed heb kunnen verwoorden hoe mensen het feest beleven en hoe de discussie daarover verbazing en ergernis wekt. Het ligt in ieder geval niet allemaal zo simpel als dat het voor jou of voor een buitenstaander misschien lijkt.
    De romantische manier zoals je het beschrijft, maakt ook dat het een heel gevoelig onderwerp is en zal blijven. Er wordt gemorreld aan jeugdherinneringen, nostalgie..geluk. Op die manier wordt het door velen ervaren ondanks dat genoeg mensen weten dat er een luchtje aan de zp zit maar het schoorsteenverhaal dat verdoezeld heeft en de gedachte is gaan leven dat als het niet fout bedoeld is, het ook niet zo kan of mag worden ervaren...het willen aanpassen is helemaal uit deze boze!

    Ik denk dat daar toch echt een grote denkfout wordt gemaakt omdat niet bij iedereen die romantische gedachte leeft en het (alleen de zp voor alle duidelijkheid) als kwetsend of racistisch wordt ervaren. Ik merk ook dat steeds meer mensen die er zelf geen last van hebben wel zien hoe het in hun omgeving wordt ontvangen en erover gaan nadenken. Laat overigens duidelijk zijn dat ik hier absoluut niet simpel over denk en ook niet verwacht dat dit 1 2 3 gaat veranderen, maar het begint wel steeds serieuzere vormen aan te nemen..
    Het bezwaar van Gario liegt er niet om. Ik ben wel benieuwd naar de afloop, moet ik zeggen

    http://www.joop.nl/opinies/detail/ar...rklaasintocht/

  4. #79
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    Ik ben niet blank en erger me enorm aan die zeik piet. Zou me niks verbazen als dit een PR stunt van m is om meer bekendheid te krijgen. Wie is dat eigenlijk?

  5. #80
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Quote Originally Posted by Illest View Post
    De romantische manier zoals je het beschrijft, maakt ook dat het een heel gevoelig onderwerp is en zal blijven. Er wordt gemorreld aan jeugdherinneringen, nostalgie..geluk. Op die manier wordt het door velen ervaren ondanks dat genoeg mensen weten dat er een luchtje aan de zp zit maar het schoorsteenverhaal dat verdoezeld heeft en de gedachte is gaan leven dat als het niet fout bedoeld is, het ook niet zo kan of mag worden ervaren...het willen aanpassen is helemaal uit deze boze!

    Ik denk dat daar toch echt een grote denkfout wordt gemaakt omdat niet bij iedereen die romantische gedachte leeft en het (alleen de zp voor alle duidelijkheid) als kwetsend of racistisch wordt ervaren. Ik merk ook dat steeds meer mensen die er zelf geen last van hebben wel zien hoe het in hun omgeving wordt ontvangen en erover gaan nadenken. Laat overigens duidelijk zijn dat ik hier absoluut niet simpel over denk en ook niet verwacht dat dit 1 2 3 gaat veranderen, maar het begint wel steeds serieuzere vormen aan te nemen..
    Het bezwaar van Gario liegt er niet om. Ik ben wel benieuwd naar de afloop, moet ik zeggen

    http://www.joop.nl/opinies/detail/ar...rklaasintocht/
    Het bezwaar is denk ik niet zo heel kansrijk. De termijn van aanvraag die is overschreden verplicht het college niet tot het buiten behandeling stellen van de aanvraag (art. 4:5 Awb). Voor de rest zie ik eigenlijk alleen maar politieke en subjectieve gronden, maar niets concreets.

    Misschien dat het op termijn inderdaad gaat veranderen, ik hoop persoonlijk van niet. De denkfout waar jij naar refereert vind ik persoonlijk minder een denkfout. Natuurlijk kan en mag je iets altijd als racistisch ervaren, maar bij eventuele beslissingen die daarop volgen en bij het bestempelen van iets als racistisch of niet, moet wel degelijk de bedoeling van iets meegenomen worden in de afweging. Je moet naar mijn idee beide kanten tegen elkaar afwegen, de bedoeling van iets tegen de interpretatie van iets. Is iets racistisch bedoeld en wordt het ook als zodanig geïnterpreteerd dan is het simpel. Is het niet racistisch bedoeld en wordt het wel als zodanig geïnterpreteerd (zoals hier) wordt het dus ingewikkelder. Je kan dan niet bij voorbaat op een van de twee partijen afgaan. Als je alleen op de interpretatie afgaat, ontneem je elk middel tot verdediging eigenlijk en dat lijkt me niet helemaal redelijk. Maar goed, ik begrijp je punt verder wel hoor.

    Tot slot uit nieuwsgierigheid, jij geeft aan dat je het feest zou willen aanpassen niet afschaffen. Hoe zou het feest dan moeten worden aangepast volgens jou?
    Last edited by Facade; 13-10-2013 at 11:09.

  6. #81
    Join Date
    Nov 2004
    Location
    Enschede
    Posts
    1.697
    vCash
    126071

    Default

    Quote Originally Posted by blackadder View Post
    De historische St. Nicolaas is niet van Turkse origine.
    Jazekers, oorspronkelijk zag hij er zo uit:




  7. #82
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2.930
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Facade View Post
    Het bezwaar is denk ik niet zo heel kansrijk. De termijn van aanvraag die is overschreden verplicht het college niet tot het buiten behandeling stellen van de aanvraag (art. 4:5 Awb). Voor de rest zie ik eigenlijk alleen maar politieke en subjectieve gronden, maar niets concreets.

    Misschien dat het op termijn inderdaad gaat veranderen, ik hoop persoonlijk van niet. De denkfout waar jij naar refereert vind ik persoonlijk minder een denkfout. Natuurlijk kan en mag je iets altijd als racistisch ervaren, maar bij eventuele beslissingen die daarop volgen en bij het bestempelen van iets als racistisch of niet, moet wel degelijk de bedoeling van iets meegenomen worden in de afweging. Je moet naar mijn idee beide kanten tegen elkaar afwegen, de bedoeling van iets tegen de interpretatie van iets. Is iets racistisch bedoeld en wordt het ook als zodanig geïnterpreteerd dan is het simpel. Is het niet racistisch bedoeld en wordt het wel als zodanig geïnterpreteerd (zoals hier) wordt het dus ingewikkelder. Je kan dan niet bij voorbaat op een van de twee partijen afgaan. Als je alleen op de interpretatie afgaat, ontneem je elk middel tot verdediging eigenlijk en dat lijkt me niet helemaal redelijk. Maar goed, ik begrijp je punt verder wel hoor.

    Tot slot uit nieuwsgierigheid, jij geeft aan dat je het feest zou willen aanpassen niet afschaffen. Hoe zou het feest dan moeten worden aangepast volgens jou?
    Donderdag 17 okt is de hoorzitting...we gaan het zien. Ik vind het boeiend om te zien hoe je het uitlegt, maar kan er niet zo heel veel mee omdat, behalve voor de mensen met dezelfde romantische gedachtegang, het vrij duidelijk is wat zp moet voorstellen. En om antwoord te geven op je vraag; heel simpel, gewoon zoals het ook aan de kids wordt uitgelegd. Het zwarte komt door de schoorsteen dus met zwarte vegen in het gezicht ipv het blackface karikatuur (pikzwart, rode lippen en oorbellen)

  8. #83
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2.930
    vCash
    126000

    Default

    Dit interview van vorig jaar vind ik trouwens heel sterk omdat de verontwaardiging bij de interviewer er een is representatief voor veel Nederlanders...aanleiding: het Sinterklaasfeest is december 2012 op de immateriele wereld erfgoedlijst van UNESCO gezet...3 x raden wie de grote afwezige was in Parijs? (vorig jaar ook gepost)


    BEUSICHEM – Gansstraat. Het is vandaag de drukste dag van het jaar voor de goedheiligman. Sinterklaas klimt vanavond op zijn trouwe schimmel en hopst de daken op om samen met zijn pietermannen al die cadeautjes door de schoorsteen te mikken. Open haard, gaskachel, stadsverwarming: geen punt, de Sint en zijn Pieten komen de cadeaus te allen tijden brengen. Maar er dreigt gevaar. Steeds meer mensen kiezen in tijden van crisis voor het Coca Cola-feest dat kerst heet. Kerst is zelfs populairder dan de verjaardag van de oude baas en dit jaar is het aantal mensen dat Sinterklaas viert gedaald, blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Q&A. De Sint wordt bedreigd en daarom moeten we hem beschermen. Vandaag praten we over waarom Sinterklaas een belangrijke volksfeest is en moet blijven? De historie van de goedheilige man en de ontwikkelingen rondom de viering van Sinterklaasavond. Over surprises, gedichten en Sinterklaas als cultureel erfgoed. Kortom, alles wat u wilt weten over Sinterklaas, hoort u vandaag in Lijn 1. De goedheilige Jeroen praat hierover met: Ineke Strouken: directeur van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur, Jef de Jager: cultureel antropoloog enJan de Bas: dichter en historicus

    http://www.radio1.nl/items/67303-vol...laas-beusichem
    Last edited by Illest; 13-10-2013 at 13:15.

  9. #84
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Quote Originally Posted by Illest View Post
    Ik vind het boeiend om te zien hoe je het uitlegt, maar kan er niet zo heel veel mee omdat, behalve voor de mensen met dezelfde romantische gedachtegang, het vrij duidelijk is wat zp moet voorstellen.
    Dat vind ik dan weer een denkfout. De betekenis van woorden wordt mede bepaald door de waarde die mensen er aan toedichten. Daarom wordt 'neger' als aanstootgevend ervaren en tegenwoordig ook 'allochtoon' of 'gehandicapte'. Als de betekenis die mensen aan iets toedichten ter zake doet, dan doet dus ook ter zake welke betekenis mensen aan het Sinterklaasfeest en Zwarte Piet toedichten. Gezien het feit dat in het feest de betekenis die aan Zwarte Piet gegeven wordt niet racistisch van aard is, vind ik dus niet dat je kan stellen dat het zo duidelijk is wat Zwarte Piet moet voorstellen. Een aanzienlijke minderheid geeft er immers de betekenis aan die jij doet. Ik zal niet ontkennen dat er een schijn van racisme in het fenomeen zit, maar het gaat te ver om die schijn dan ook direct te promoveren tot de waarheid. Het feit dat buitenstaanders/buitenlanders dit vinden, bevestigt dit alleen maar voor mij omdat zij alleen op de uiterlijke schijn afgaan en niet het feest zelf kennen.

    Quote Originally Posted by Illest View Post
    En om antwoord te geven op je vraag; heel simpel, gewoon zoals het ook aan de kids wordt uitgelegd. Het zwarte komt door de schoorsteen dus met zwarte vegen in het gezicht ipv het blackface karikatuur (pikzwart, rode lippen en oorbellen)
    Tsja ik weet niet hoe zwart ze dan mogen zijn. Gewoon helemaal zwart zonder rode lippen en oorbellen kan toch ook? Maar goed, het is minder erg dan het werken met witte pieten want dan kunnen we der beter mee nokken. Alhoewel ik het wel een interessante discussie vind, laat ik het hierbij omdat we het denk ik wederom niet eens gaan worden.
    Last edited by Facade; 13-10-2013 at 13:48.

  10. #85
    Join Date
    May 2011
    Location
    Utrecht
    Posts
    5.004
    vCash
    126035

    Default

    Quote Originally Posted by Facade View Post
    Dat Nederland geen culturele identiteit heeft, is nogal een oordeel om eerlijk te zijn. Ik denk dat je dat niet zo kan stellen, maar ik ga daar verder niet op in want dan verzandt je al gauw in vragen als wat is een identiteit en daar heb ik geen tijd voor of zin in. Ik beleef het in ieder geval niet zoals jij beschrijft. Ik denk dat het voor velen voelt alsof 'wij' - om jouw formulering te volgen - 'ons' steeds moeten aanpassen aan dingen die haaks staan op 'onze' cultuur en die 'wij' niet begrijpen aan 'jullie' cultuur en ons tolerant moeten opstellen en dat 'wij' daar qua tolerantie weinig voor terugkrijgen. 'Wij' moeten in het kader van het in acht nemen van het beperken van dingen als racisme, geloofsvrijheid, etc. 'ons' dus alles maar laten welgevallen, terwijl daar andersom geen ruimte voor is.

    Maar goed, dat is weer een andere discussie vind ik.

    dat dus. reps.
    It's okay to be white

  11. #86
    Join Date
    Dec 2010
    Location
    FPA / Amersfoort
    Posts
    1.480
    vCash
    126000

    Default

    Nog maar een keer dan :

    De geschiedenis van Sint Nicolaas. St. Nicolaas is op latere leeftijd gevlucht naar Spanje, oorspronkelijk is hij een bisschop van Turkse origine en nationaliteit! Uit een Turkse havenplaats van destijds aanzienlijk belang. Hier is hij internationaal beroemd geworden omdat hij destijds zeer onorthodox (zwarte, Afrikaanse) kindslaven bevrijdde van de slavenschepen die de haven aandiende en ze als knecht in dienst nam. De betaalde baan "knecht" gaf deze kindslaven een onafhankelijke, zelfstandige status. Het is hierdoor dat St. Nicolaas als kindervriend door het leven gaat en zijn zwarte knechten zijn van oorspronkelijk bedoeld als symbool TEGEN slavernij en onderdrukking. Een beter symbool tegen racisme dan Sinterklaas is er dus eigenlijk niet. Misschien als meer mensen dit zouden weten, stopt deze discussie eindelijk en kunnen we gewoon met z'n allen genieten van een prachtige traditie.

  12. #87
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    De historische Sint is van origine dus geen Turk.

  13. #88
    Join Date
    Nov 2004
    Location
    Haarlem
    Posts
    2.433
    vCash
    126000

    Default

    Dan zal één dezer dagen Kluklux Man wel weer van zich laten horen.
    Kolfje naar zijn hand dit onderwerp!

  14. #89
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    20.302
    vCash
    371929

    Default

    Quote Originally Posted by Glen View Post
    Dan zal één dezer dagen Kluklux Man wel weer van zich laten horen.
    Kolfje naar zijn hand dit onderwerp!
    hahaha, dat was wel epic in het verleden.

  15. #90
    Join Date
    Jan 2010
    Posts
    4.248
    vCash
    61568

    Default

    Quote Originally Posted by blackadder View Post
    De historische Sint is van origine dus geen Turk.
    huh, boven jouw post staat uitgelegd dat hij van oorsprong uit Turkije komt en jouw conclusie is; dan is hij dus geen Turk ?

  16. #91
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Bromios View Post
    huh, boven jouw post staat uitgelegd dat hij van oorsprong uit Turkije komt en jouw conclusie is; dan is hij dus geen Turk ?
    De uitleg klopt gewoonweg niet. Daar weleens aan gedacht?

  17. #92
    Join Date
    Jan 2010
    Posts
    4.248
    vCash
    61568

    Default

    Quote Originally Posted by blackadder View Post
    De uitleg klopt gewoonweg niet. Daar weleens aan gedacht?
    Ik weet niet beter dan dat. Dus wat is dan wel de juiste versie ?

  18. #93
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    De historische Sint leefde in de 4e eeuw. Toen woonden er nog geen Turken in Anatolië. De eerste Turken arriveerden pas in de 11e eeuw in Anatolië. Maar er woonden al wel meer dan 1000 jaar Grieken. Het was onderdeel van het Oost-Romeinse (Byzantijnse) rijk. Wat een grote Griekse of gehelleniseerde bevolking had.

  19. #94
    Join Date
    Dec 2010
    Location
    FPA / Amersfoort
    Posts
    1.480
    vCash
    126000

    Default

    Klopt dit dan ? :

    De geschiedenis van Sint Nicolaas. St. Nicolaas is op latere leeftijd gevlucht naar Spanje, oorspronkelijk is hij een bisschop van Griekse origine en nationaliteit! Uit een Griekse havenplaats van destijds aanzienlijk belang. Hier is hij internationaal beroemd geworden omdat hij destijds zeer onorthodox (zwarte, Afrikaanse) kindslaven bevrijdde van de slavenschepen die de haven aandiende en ze als knecht in dienst nam. De betaalde baan "knecht" gaf deze kindslaven een onafhankelijke, zelfstandige status. Het is hierdoor dat St. Nicolaas als kindervriend door het leven gaat en zijn zwarte knechten zijn van oorspronkelijk bedoeld als symbool TEGEN slavernij en onderdrukking. Een beter symbool tegen racisme dan Sinterklaas is er dus eigenlijk niet. Misschien als meer mensen dit zouden weten, stopt deze discussie eindelijk en kunnen we gewoon met z'n allen genieten van een prachtige traditie.

  20. #95
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    Wat zijn afkomst betreft iig wel.

  21. #96
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2.930
    vCash
    126000

    Default

    Elk najaar sluiten ouders de ogen voor het feit dat we in opperste vrolijkheid één van de duisterste bladzijden uit onze geschiedenis in feestvorm gieten, schrijft Asha ten Broeke. 'Het is de nationale allergische reactie op het Zwarte Pieten-debat die me echt zorgen baart.'



    • © anp.



    'Elk jaar weer dit gezeur.' Daarmee wuifde Henk Westbroek afgelopen maandag aan tafel bij Pauw & Witteman de Zwarte Piet-technische bezwaren van kunstenaar Quinsy Gario weg. Dit was nadat hij Gario langdurig had uitgelachen, en voordat hij tegen hem ging schreeuwen. Erg verheffend was het niet.

    Maar hoewel bij Pauw & Witteman weglachen het nieuwe luisteren lijkt, hebben Gario en de zijnen links en rechts natuurlijk wel een puntje of wat. Ze vinden Zwarte Piet racistisch; een 'koloniale oprisping' die geen plek meer heeft in het moderne veelkleurige Nederland.

    Goudberingd en roodbelipt
    Op die analyse is nuchter bekeken weinig af te dingen. Want Zwarte Piet, zijn imago van kindervriend ten spijt, ís Blackface: de gitzwarte, goudberingde, roodbelipte negerkarikatuur die we nog zo goed kennen uit oude Sjors & Sjimmies - 'Jimmie leuk vinden!' -, bedacht op een moment in de 19de eeuw dat het concept beschaving nog niet voldoende was ingedaald om al tot afschaffing van de slavernij te leiden.

    De tegenwerping dat Piet een schoorsteenveger is en derhalve zwart van roet, is overduidelijk flauwekul - tenzij je denkt dat in schoorstenen afropruiken en lippenstiften verstopt zitten die, du moment dat hij zich aldaar begeeft om cadeaus te bezorgen, spontaan op het Pietengezicht springen. En zelfs dan zou hij bij aankomst op de stoomboot nog een schone en dus huidkleurige snoet moet hebben, want dan zitten de cadeaus immers in het scheepsruim en heeft Pietermans nog geen schoorsteen van binnen gezien.

    Dus is dit waar we elk jaar weer in collectieve knusheid naar kijken: een optocht met een blanke heer, hooggezeten op een wit paard, die waardig naar de menigte wuift, terwijl zijn op negerslaven geïnspireerde knechten om hem heen dartelen, deugnieterig en dom doen, en de goedheiligman met hand- en-spandiensten ondersteunen, zoals dat een goede ondergeschikte betaamt.

    Blackface
    Dat kinderen hier in al hun leeftijdsgerelateerde naïviteit geen racisme maar een feestje in zien, is nauwelijks relevant. Het probleem is dat hun ouders, die wél kennis hebben van slavernij, dondersgoed weten hoe een schoorsteenveger eruit hoort te zien en aan wie bij herhaling dat Blackface-dingetje is uitgelegd, toch hun ogen sluiten voor het feit dat we in ons land elk najaar weer in opperste vrolijkheid één van de duisterste bladzijden uit onze geschiedenis in feestvorm gieten.

    En dan vinden we het gek dat veel nakomelingen van die slaven dit niet helemaal super-toppie-gezellig vinden. De oprechte gekwetstheid van zwarte mensen leidt zelfs tot grote woede, want niemand mag het in zijn hoofd halen om 'een leuk kinderfeest te verpesten'.

    Alsof kinderen niet evenveel lol hebben met groene, gele en rode Pieten, zoals in 2006, toen de NPS in een vlaag van - helaas tijdelijke wijsheid - regenboogpieten uitvond. Kleuters in den lande kropen helemaal niet massaal depressief en hevig getraumatiseerd in hun bed. Ze vierden gewoon lekker Sinterklaas.

    Dit in tegenstelling tot, wederom, flink wat volwassenen. Het regende klachten bij de NPS. Medewerkers werden bedreigd. In kranten spraken columnisten en briefschrijvers over 'cultuurbarbaren', 'multicultikoorts', en of het willen afschaffen van - aldus de toentertijdse Telegraaf - 'negertjes in de knechtenrol' een voorbeeld is van 'totaal doorgeslagen angst voor discriminatie'. Nee, bespottelijk, want Piet hoort gewoon zwart en 'ze' moeten met hun fikken van 'ons' feest afblijven, anders rotten ze maar op naar hun eigen land. En dat maakt ons geen racisten, dat is gewoon gezond verstand. Kutnegers.

    Racisme
    Het is deze nationale allergische reactie op het Zwarte Pieten-debat die me echt zorgen baart. Want wat zegt dit over Nederland? Wat leren kinderen hier nou van? Dat volwassenen op een Facebookbericht van Pauw & Witteman over Quinsy Gario reageren met (sic): 'Ze moeten die vent een steen om de nek binden en tussen de haaien gooien, laat hem lekker optiefen die malloot'? En dat de verontwaardiging die op zo'n opmerking volgt vele, vele malen kleiner is dan de woede op iemand die kritiek durfde te hebben op Zwarte Piet?

    Ik vrees dit: dat het oké is om iemand die laat weten dat hij door jou gekwetst is uit te lachen en weg of dood te wensen. Dat de bezwaren van een zwarte minderheid ondergeschikt zijn aan de feestelijkheden van de witte meerderheid. Dat zwarte pijn minder waard is dan wit plezier. En dát, lieve mensen, is puur, onversneden racisme.

    Asha ten Broeke is wetenschapsjournalist.

    bron:
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/...-plezier.dhtml

  22. #97
    Join Date
    Sep 2008
    Posts
    3.432
    vCash
    84750

    Default

    Het valt mij ook op hoe fel er wordt gereageerd als je kritiek hebt op zwarte piet. Dit zijn overigens vaak dezelfde mensen die raar opkijken als ze zelf een felle reactie krijgen als zij iemands religie belachelijk maken. Het sinterklaasfeest lijkt wel een seculiere religie.
    Max. 400 x 125

  23. #98
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2.930
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Wiseguy View Post
    Het valt mij ook op hoe fel er wordt gereageerd als je kritiek hebt op zwarte piet. Dit zijn overigens vaak dezelfde mensen die raar opkijken als ze zelf een felle reactie krijgen als zij iemands religie belachelijk maken. Het sinterklaasfeest lijkt wel een seculiere religie.
    pot en ketel verhaal, erg herkenbaar idd

  24. #99
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Amsterdam
    Posts
    5.116
    vCash
    108788

    Default

    Quote Originally Posted by Wiseguy View Post
    Het valt mij ook op hoe fel er wordt gereageerd als je kritiek hebt op zwarte piet. Dit zijn overigens vaak dezelfde mensen die raar opkijken als ze zelf een felle reactie krijgen als zij iemands religie belachelijk maken. Het sinterklaasfeest lijkt wel een seculiere religie.
    x2.

    Ik heb als kind ook heel vrolijk zwarte piet gevierd, mijn islamitische ouders hebben ook een schoentje gelegd en gevuld voor mij. Ik als blanke, licht getinte persoon kan me er dus ook niet om gediscrimineerd voelen omdat het om donkere personen gaat.

    Maar nogmaals, als een groot deel van de zwarte mensen zeggen dat ze het als discriminerend aanvaren, dan zal dat toch ook wel zo zijn heren? Of kunnen wij als blanke voor hun bepalen wanneer zij iets racistisch mogen vinden?

    Los van alle mooie verhalen over zwarte piet en het onstaan daar van. Welke blanke mensen hebben grote, rode lippen? creolen als oorbelllen en kroeshaar? krijg je dat nadat je door een schoorsteen bent gegaan? meest logische verklaring was die van Cornelus. Het feit dat een Knecht van een bijzondere iemand, zelf totaal anders moest zijn als de Bijzondere persoon zelf, in dit geval sinterklaas. Met andere woorden, als de Sint zelf zwart zou zijn geweest, had hij waarschijnlijk blanke knechten gehad om zo aan te tonen dat hij dus anders is als de rest, omdat hij bijzonder is. En de knechten dus geen knechten zijn omdat ze zwart zijn maar omdat ze zwart zijn en de hoofdpersoon blank is, zij zijn de knecht in deze.

    Tering wat een aparte, rare laatste 3 zinnen.
    Home mtk-gym.nl


  25. #100
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    20.302
    vCash
    371929

    Default

    Quote Originally Posted by Wiseguy View Post
    Het valt mij ook op hoe fel er wordt gereageerd als je kritiek hebt op zwarte piet. Dit zijn overigens vaak dezelfde mensen die raar opkijken als ze zelf een felle reactie krijgen als zij iemands religie belachelijk maken. Het sinterklaasfeest lijkt wel een seculiere religie.
    Deze kun je natuurlijk ook spiegelen; het valt mij op hoeveel wazige linkse columnisten weer pagina's aan onzin hierover moeten publiceren

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •