MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Results 1 to 15 of 15
  1. #1
    Join Date
    Sep 2011
    Posts
    14
    vCash
    126000

    Question Grappling Bjj en de tenen!

    beste sporters,

    Ik doe al jaren aan bjj en grappling.

    Naarmate de jaren verstrijken heb ik bijna al mijn tenen al meerdere keren omgeknakt/verstuikt enz.

    Misschien is het een idee om tijdens het trainen worstelschoenen te gaan dragen ter bescherming? Iemand ervaring hiermee?
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #2
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    Sneek
    Posts
    1.306
    vCash
    126000

    Default

    nog nooit last van gehad

  3. #3
    Join Date
    Oct 2009
    Posts
    650
    vCash
    30984

    Default

    tape altijd mijn kleine tenen in, al een paar keer uit de kom gehad. Gewoon sporttape

  4. #4
    Join Date
    Aug 2006
    Location
    Nijmegen
    Posts
    4.386
    vCash
    127608

    Default

    Het is wel eene optie, maar weet niet hoe je trainer er tegen aan kijkt. Daarnaast ben je wel vatbaarder voor bepaalde technieken (beenklemmen oa) en je mag ze tijdens wedstrijden niet dragen.

  5. #5
    Join Date
    Dec 2012
    Posts
    453
    vCash
    123292

    Default

    Stretchen die tenen en evt. je voet.
    Alistair Overeem is de goat.

  6. #6
    Join Date
    Apr 2010
    Location
    Rotterdam
    Posts
    2.279
    vCash
    165955

    Default

    Dat verklaard dus ook waarom ik vaak tape zag bij bepaalde mensen, voornamelijk de grote teen.
    Nooit geweten waarvoor dit was....

  7. #7
    Join Date
    Aug 2006
    Location
    Nijmegen
    Posts
    4.386
    vCash
    127608

    Default

    Quote Originally Posted by hankmoody View Post
    Stretchen die tenen en evt. je voet.
    Hoe kom jij daar nu bij?

  8. #8
    Join Date
    Jun 2010
    Posts
    147
    vCash
    120500

    Default

    Ik heb ook vaak last van me grote teen blijf je weken last van houden. goed intapen werk bij mij meestal wel, er zijn bij ons ook een aantal mensen die met worstelschoenen trainen maar ik vind dat persoonlijk niks.

  9. #9
    Join Date
    Dec 2012
    Posts
    453
    vCash
    123292

    Default

    Quote Originally Posted by Briant View Post
    Hoe kom jij daar nu bij?
    dat kan je toch zelf ook wel bedenken...
    Alistair Overeem is de goat.

  10. #10
    Join Date
    Dec 2012
    Posts
    453
    vCash
    123292

    Default

    Ik had dat vooral bij take downs shooten. Het is normaal als je tenen plotseling 90graden gaan of soms wel meer. Gewoon even een tijdje je tenen alle kanten op stretchen en je voeten, dan heb je nergens last meer van. Tape eromheen is handig voor als je al een blessure heb, dat ga je toch niet ter voorkomen je al je tenen en vingers tapen.

    Voor je vingers geld hetzelfde. Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat ze in een onaangename positie komen, maar door te rekken voorkom je heel veel.
    Alistair Overeem is de goat.

  11. #11
    Join Date
    Aug 2006
    Location
    Nijmegen
    Posts
    4.386
    vCash
    127608

    Default

    Quote Originally Posted by hankmoody View Post
    Ik had dat vooral bij take downs shooten. Het is normaal als je tenen plotseling 90graden gaan of soms wel meer. Gewoon even een tijdje je tenen alle kanten op stretchen en je voeten, dan heb je nergens last meer van. Tape eromheen is handig voor als je al een blessure heb, dat ga je toch niet ter voorkomen je al je tenen en vingers tapen.

    Voor je vingers geld hetzelfde. Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat ze in een onaangename positie komen, maar door te rekken voorkom je heel veel.
    Rekken werkt maar erg beperkt en is voor sommige blessures zelfs ronduit schadelijk. Dus om zo maar te roepen dat je moet gaan rekken, vind ik beetje vreemd. Maar misschien weet jij meer dan ik hierover vandaar dat ik vraag hoe je er aan komt.

  12. #12
    Join Date
    Dec 2012
    Posts
    453
    vCash
    123292

    Default

    Het is opzich wel beperkt, maar de meeste blessures aan de vingers en tenen komen omdat ze verder worden gerekt dan je vingers aan kunnen. Volgensmij ging het hier niet om blessures, maar om het voorkomen van blessures aan de tenen. Bes Roetten wil schoenen gaan dragen om blessures aan zijn tenen te voorkomen, wat natuurlijk een optie is, maar het is gewoon kut om met schoenen te grapple.

    Als je al een gekneusde teen heb, dan kan je er tape om heen doen of schoenen dragen. Maar om die blessure te voorkomen doe je er goed aan je tenen te rekken. Dat ze gemakkelijk tot minimaal 90 graden kunnen, je hebt dan ook een betere grip om druk uit de oefenen op je tegenstander waardoor je tegenstander minder bewegingsvrijheid heeft.

    Maar hoe ik er dus over denk: Blessure -> tape of schoenen, voorkomen van blessure -> stretchen.
    Alistair Overeem is de goat.

  13. #13
    Join Date
    Aug 2006
    Location
    Nijmegen
    Posts
    4.386
    vCash
    127608

    Default

    Quote Originally Posted by hankmoody View Post
    Het is opzich wel beperkt, maar de meeste blessures aan de vingers en tenen komen omdat ze verder worden gerekt dan je vingers aan kunnen. Volgensmij ging het hier niet om blessures, maar om het voorkomen van blessures aan de tenen. Bes Roetten wil schoenen gaan dragen om blessures aan zijn tenen te voorkomen, wat natuurlijk een optie is, maar het is gewoon kut om met schoenen te grapple.

    Als je al een gekneusde teen heb, dan kan je er tape om heen doen of schoenen dragen. Maar om die blessure te voorkomen doe je er goed aan je tenen te rekken. Dat ze gemakkelijk tot minimaal 90 graden kunnen, je hebt dan ook een betere grip om druk uit de oefenen op je tegenstander waardoor je tegenstander minder bewegingsvrijheid heeft.

    Maar hoe ik er dus over denk: Blessure -> tape of schoenen, voorkomen van blessure -> stretchen.
    Meeste blessures aan tenen en vingers hebben te maken met de gewrichten. Rekken heeft alleen zin als je te stijf bent en het je in het normale leven hindert. Als je te veel rekt, worden je spieren te lang (en zwakker) zodat ze minder de gewrichten ondersteunen. Dus alleen rekken als je te stijf bent. De rest van de `extra` flexibiliteit is een kwestie van aanleg en zal met de activiteit/sport die je doet vanzelf ontstaan.

    Het voorkomen van blessures is dus per persoon en per blessure verschillend. Het aanraden van schoenen is een redelijk onschuldig advies wat redelijk veel blessures kan voorkomen. Het roepen om maar te gaan rekken aan de andere kant kan averechtse gevolgen hebben.

    Ik ben het met je eens wat betreft tapen, dat moet je alleen doen op het moment dat je last hebt van de blessure. Juist omdat je spieren anders te zwak worden en je gewrichten niet meer voldoende ondersteunen.

  14. #14
    Join Date
    Dec 2012
    Posts
    453
    vCash
    123292

    Default

    Als je net op Thaiboksen zit kan je ook niet opeens naar het hoofd trappen, tenminste sommige mensen kunnen dat al, maar veel niet. Wanneer je dan wel ineens high kicks gaat doen krijg je ook allerlei blessures, maar die lenigheid heb je gewoon nodig voor Thaiboksen. Of je nou er aanleg voor heb of niet, als je wil thaiboksen moet je die benen stretchen.

    Dat zelfde geld voor grappling. Je tenen moeten nou eenmaal omhoog om sommige technieken goed uit te voeren. Als je traint worden je tenen vanzelf steeds in die positie gebracht en als je dat niet van nature kan hebben, dan zul je daar ook naderhand last van krijgen. Je kan wachten en blessures krijgen net zolang tot je tenen opgerekt zijn (als je tenen dan al niet helemaal kut zijn geworden) of je kan ze stretchen.

    Volgensmij Briant heeft ons meningsverschil te maken met hoe die blessures ontstaan. Kijk op 4:26 http://www.youtube.com/watch?v=EXjP50SOwK4 . Dat is waar ik aan het begin vooral last van me tenen van kreeg, maar door bij het stretchen van mijn benen voor thaiboksen ook mijn tenen mee te pakken heb ik er nu bijna tot geen last meer van.
    Alistair Overeem is de goat.

  15. #15
    Join Date
    Aug 2006
    Location
    Nijmegen
    Posts
    4.386
    vCash
    127608

    Default

    Quote Originally Posted by hankmoody View Post
    Als je net op Thaiboksen zit kan je ook niet opeens naar het hoofd trappen, tenminste sommige mensen kunnen dat al, maar veel niet. Wanneer je dan wel ineens high kicks gaat doen krijg je ook allerlei blessures, maar die lenigheid heb je gewoon nodig voor Thaiboksen. Of je nou er aanleg voor heb of niet, als je wil thaiboksen moet je die benen stretchen.

    Dat zelfde geld voor grappling. Je tenen moeten nou eenmaal omhoog om sommige technieken goed uit te voeren. Als je traint worden je tenen vanzelf steeds in die positie gebracht en als je dat niet van nature kan hebben, dan zul je daar ook naderhand last van krijgen. Je kan wachten en blessures krijgen net zolang tot je tenen opgerekt zijn (als je tenen dan al niet helemaal kut zijn geworden) of je kan ze stretchen.

    Volgensmij Briant heeft ons meningsverschil te maken met hoe die blessures ontstaan. Kijk op 4:26 http://www.youtube.com/watch?v=EXjP50SOwK4 . Dat is waar ik aan het begin vooral last van me tenen van kreeg, maar door bij het stretchen van mijn benen voor thaiboksen ook mijn tenen mee te pakken heb ik er nu bijna tot geen last meer van.
    Ik weet niet hoe jouw persoonlijke situatie was maar ben blij dat het rekken jou geholpen heeft. Toch lijkt het me niet verstandig dit blindelings via internet aan iemand aan te bevelen om redenen die ik eerder heb genoemd.

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •