MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Page 7 of 26 FirstFirst ... 3456789101117 ... LastLast
Results 151 to 175 of 638
  1. #151
    Join Date
    Sep 2004
    Location
    Willemstad/Miami
    Posts
    1.674
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by ijsbier View Post
    Sinterklaas een Marokkaan! Briljant!!!!! XD
    Eigenlijk een Griekse Turk, of andersom.
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #152
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by appelsap View Post
    Eigenlijk een Griekse Turk, of andersom.
    Gewoon Griek. Er woonde toendertijd geen enkele Turk in wat nu Turkije is.
    Last edited by blackadder; 17-10-2014 at 22:40.

  3. #153
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Facade View Post
    Een discussie over zwarte piet, gaat concreet nog steeds over de schmink van zwarte piet. Als deze discussie afgerond is, is er dus een oplossing over de schmink, niet zozeer over latente onderbuikgevoelens en welke plek die hebben.
    Het gaat over het afschaffen van een cultureel icoon om een kleine groep, die het hele gedoe van begin af aan van het "racism" label hebben voorzien, te bedienen. Waarbij wordt gepocht op dat tradities moeten veranderen omdat ze niet meer 'van deze tijd zijn'. Maar sommige dingen zijn nu eenmaal tijdloos. En er wordt dan lacherig over gedaan omdat het om een kinderfeest gaat. En je 'progressief' moet zijn en niet 'behoudend'. Anders ben je dom, achterlijk, racistisch etc.... Natuurlijk alleen zolang als het om tradities gaat die voor die groep en hun 'progressieve' verraders/supporters niet belangrijk/tijdloos zijn.
    Als dit echt misgaat is er maar een iemand daarvoor verantwoordelijk. Hij noemt zichzelf kunstenaar. Net als een beroemde Oostenrijker uit de vorige eeuw. Toeval? Hmm...

  4. #154
    Join Date
    Mar 2006
    Posts
    2.131
    vCash
    30500

    Default

    Quote Originally Posted by ijsbier View Post
    Sinterklaas een Marokkaan! Briljant!!!!! XD
    Zwarte Piet is ook al een Moorkop http://www.dagelijksestandaard.nl/20...is-een-moorkop

  5. #155
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Quote Originally Posted by blackadder View Post
    Het gaat over het afschaffen van een cultureel icoon om een kleine groep, die het hele gedoe van begin af aan van het "racism" label hebben voorzien, te bedienen. Waarbij wordt gepocht op dat tradities moeten veranderen omdat ze niet meer 'van deze tijd zijn'. Maar sommige dingen zijn nu eenmaal tijdloos. En er wordt dan lacherig over gedaan omdat het om een kinderfeest gaat. En je 'progressief' moet zijn en niet 'behoudend'. Anders ben je dom, achterlijk, racistisch etc.... Natuurlijk alleen zolang als het om tradities gaat die voor die groep en hun 'progressieve' verraders/supporters niet belangrijk/tijdloos zijn.
    Als dit echt misgaat is er maar een iemand daarvoor verantwoordelijk. Hij noemt zichzelf kunstenaar. Net als een beroemde Oostenrijker uit de vorige eeuw. Toeval? Hmm...
    Je generaliseert een beetje vind ik. Er zullen vast mensen zijn die er lacherig over doen, maar nog vaker zul je horen dat juist de voorstanders lacherig doen (iedereen herinnert zich nog wel Henk Westbroek die begon te bulderen). Maar dat is dan ook meer waar ik op doel en ook waarom ik probeer aan te geven waar de discussie eigenlijk over gaat: we hebben het minder over zwarte piet en meer over elkaar en wat ons in elkaar stoort.

    Je hoeft bij mij niet te betogen dat zwarte piet niet intrinsiek racistisch is en ook om die reden niet hoeft te worden afgeschaft. Dat vond ik niet en dat vind ik nog steeds niet.

    Mensen zijn naar mijn mening echter behoorlijk over de scheef gegaan vorig jaar. Een voorbeeld is de donkere vrouw die wordt belaagd wanneer mensen van de veronderstelling zijn dat ze tegen zwarte piet protesteert, maar tegen totaal iets anders protesteert. Waar zwarte piet naar mijn mening niet een uiting van racisme was, wordt het dat wel steeds meer door tokkies als dat. Hele volkstammen die domme teksten eruit slaan met rot maar op naar je eigen land en gewoon de algehele vijandigheid die ontstaat, zorgt voor een hele vervelende sfeer wat niet bij een feest past en bovendien iets periodieks kan worden als er niet snel een oplossing komt.

    Nu kun je zeggen dat het aan vriend Gario zelf ligt, en daar ga ik ook wel in mee, maar mensen blijven hun eigen verantwoordelijkheid houden. Dit is Nederland en dingen moeten bespreekbaar zijn. Het enkele feit dat je kan voorspellen dat het zo zou lopen, wil niet zeggen dat het daarmee ook gerechtvaardigd is. Wanneer je een protestmars door de schilderswijk doet, weet je dat er reactie komt. Dat rechtvaardigt die reactie echter nog niet.

    Het is dus enigszins ironisch dat de heftige reactie er juist bij mij voor gezorgd heeft dat ik er anders over denk, maar ik denk dat ik daar niet de enige in ben. Ik wil zwarte piet ook graag behouden, maar niet op deze manier. Zeker als het uiteindelijk alleen gaat om een pot schmink.

  6. #156
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    2.837
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Facade View Post
    Je generaliseert een beetje vind ik. Er zullen vast mensen zijn die er lacherig over doen, maar nog vaker zul je horen dat juist de voorstanders lacherig doen (iedereen herinnert zich nog wel Henk Westbroek die begon te bulderen). Maar dat is dan ook meer waar ik op doel en ook waarom ik probeer aan te geven waar de discussie eigenlijk over gaat: we hebben het minder over zwarte piet en meer over elkaar en wat ons in elkaar stoort.

    Je hoeft bij mij niet te betogen dat zwarte piet niet intrinsiek racistisch is en ook om die reden niet hoeft te worden afgeschaft. Dat vond ik niet en dat vind ik nog steeds niet.

    Mensen zijn naar mijn mening echter behoorlijk over de scheef gegaan vorig jaar. Een voorbeeld is de donkere vrouw die wordt belaagd wanneer mensen van de veronderstelling zijn dat ze tegen zwarte piet protesteert, maar tegen totaal iets anders protesteert. Waar zwarte piet naar mijn mening niet een uiting van racisme was, wordt het dat wel steeds meer door tokkies als dat. Hele volkstammen die domme teksten eruit slaan met rot maar op naar je eigen land en gewoon de algehele vijandigheid die ontstaat, zorgt voor een hele vervelende sfeer wat niet bij een feest past en bovendien iets periodieks kan worden als er niet snel een oplossing komt.

    Nu kun je zeggen dat het aan vriend Gario zelf ligt, en daar ga ik ook wel in mee, maar mensen blijven hun eigen verantwoordelijkheid houden. Dit is Nederland en dingen moeten bespreekbaar zijn. Het enkele feit dat je kan voorspellen dat het zo zou lopen, wil niet zeggen dat het daarmee ook gerechtvaardigd is. Wanneer je een protestmars door de schilderswijk doet, weet je dat er reactie komt. Dat rechtvaardigt die reactie echter nog niet.

    Het is dus enigszins ironisch dat de heftige reactie er juist bij mij voor gezorgd heeft dat ik er anders over denk, maar ik denk dat ik daar niet de enige in ben. Ik wil zwarte piet ook graag behouden, maar niet op deze manier. Zeker als het uiteindelijk alleen gaat om een pot schmink.
    Wat een rammelend betoog zeg. Als we jouw redenatie zouden doortrekken, dan moeten we de koran verbieden, omdat er moslims zijn die aanslagen plegen.

  7. #157
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Jij bent amper in een positie met oordelen te komen. Je komt niet veel verder dan 'je stemt zeker Groenlinks', 'je bent zelf een clown' gevolgd door het altijd sterke 'je roeptoetert maar wat'.

    Ik leg uit hoe ik het verder zelf ervaar en waarom ik van mening ben veranderd. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar ik zie niet echt in wat de Koran daarmee te maken heeft.

  8. #158
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Facade View Post
    Je generaliseert een beetje vind ik. Er zullen vast mensen zijn die er lacherig over doen, maar nog vaker zul je horen dat juist de voorstanders lacherig doen (iedereen herinnert zich nog wel Henk Westbroek die begon te bulderen). Maar dat is dan ook meer waar ik op doel en ook waarom ik probeer aan te geven waar de discussie eigenlijk over gaat: we hebben het minder over zwarte piet en meer over elkaar en wat ons in elkaar stoort.
    Met lacherig bedoel ik dat er dan wordt gezegd, door anti-Pieten ik heb dat iig al een paar keer gehad, dat men zich niet zo moet aanstellen omdat het maar een kinderfeestje is. En dat het dus geen big deal is als zwarte Piet een kopje kleiner wordt gemaakt. Maar als men dat dan omdraait om zwarte Piet te houden zoals ie is, is het ineens een big deal, racisme etc...
    En waar het eigenlijk om gaat had ik al gezegd. Een diepgeworteld cultureel icoon. Waarvan men verwacht dat we die ff eruit rukken omdat iemand 'racisme' krijst en het nog leuk vinden ook.


    Mensen zijn naar mijn mening echter behoorlijk over de scheef gegaan vorig jaar. Een voorbeeld is de donkere vrouw die wordt belaagd wanneer mensen van de veronderstelling zijn dat ze tegen zwarte piet protesteert, maar tegen totaal iets anders protesteert. Waar zwarte piet naar mijn mening niet een uiting van racisme was, wordt het dat wel steeds meer door tokkies als dat. Hele volkstammen die domme teksten eruit slaan met rot maar op naar je eigen land en gewoon de algehele vijandigheid die ontstaat, zorgt voor een hele vervelende sfeer wat niet bij een feest past en bovendien iets periodieks kan worden als er niet snel een oplossing komt.
    En zoals ik al zei is daar een zekere 'kunstenaar' eindverantwoordelijk voor. Zal die zelf wel niet zo zien. Maar ja. Wanneer zien geestelijke brandstichters dat wel in?
    Nu kun je zeggen dat het aan vriend Gario zelf ligt, en daar ga ik ook wel in mee, maar mensen blijven hun eigen verantwoordelijkheid houden. Dit is Nederland en dingen moeten bespreekbaar zijn.
    Ik zeg ook niet dat ze niet de consequenties moeten dragen voor hun daad. Maar laten we wel wezen, zonder halve Gario was het überhaupt niet gebeurt. Het was en is gewoon een klinkklare eis voorzien van het "RACISM" seal of approval waarmee het ook niet meer bespreekbaar is want er is maar een uitkomst zijn die de Halve Garisten tevreden stellt.

  9. #159
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    20.301
    vCash
    371929

    Default

    Quote Originally Posted by blackadder View Post
    Het gaat over het afschaffen van een cultureel icoon om een kleine groep, die het hele gedoe van begin af aan van het "racism" label hebben voorzien, te bedienen. Waarbij wordt gepocht op dat tradities moeten veranderen omdat ze niet meer 'van deze tijd zijn'. Maar sommige dingen zijn nu eenmaal tijdloos. En er wordt dan lacherig over gedaan omdat het om een kinderfeest gaat. En je 'progressief' moet zijn en niet 'behoudend'. Anders ben je dom, achterlijk, racistisch etc.... Natuurlijk alleen zolang als het om tradities gaat die voor die groep en hun 'progressieve' verraders/supporters niet belangrijk/tijdloos zijn.
    Als dit echt misgaat is er maar een iemand daarvoor verantwoordelijk. Hij noemt zichzelf kunstenaar. Net als een beroemde Oostenrijker uit de vorige eeuw. Toeval? Hmm...
    Je bedoelt toch niet die kunstenaar met zijn shows waar geen kip komt kijken, maar wel al te blij is met onze subsidiepepernootjes? Of bedoel je die dwaas die vond dat witte levens blijkbaar meer waard waren dan donkere tijdens de ramp met de MH17?

  10. #160
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    2.837
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Facade View Post
    Jij bent amper in een positie met oordelen te komen. Je komt niet veel verder dan 'je stemt zeker Groenlinks', 'je bent zelf een clown' gevolgd door het altijd sterke 'je roeptoetert maar wat'.

    Ik leg uit hoe ik het verder zelf ervaar en waarom ik van mening ben veranderd. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar ik zie niet echt in wat de Koran daarmee te maken heeft.
    Het is voorbeeld van een zelfde redenatie als die van jou en laat zien dat je er totaal naast zit. Omdat er een klein groepje mensen is die zich misdraagt, moet alles wijken volgens jou.

    Appelsap begon trouwens over clowns en bij GroenLinks zouden jullie je toch best thuis voelen? Een voorzitter van die partij wilde in de jaren tachtig nog de Duivelsverzen verbieden. Past mooi in je straatje.
    Last edited by RedDawn; 18-10-2014 at 09:51.

  11. #161
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    @RedDawn. Dat is niet wat ik zeg, of tenminste bedoel. Ik zeg dat het vasthouden aan zwarte piet niet ten koste van alles hoeft te gaan. Met ten koste van alles bedoel ik inclusief het feest zelf. Om nog maar even volledig te zijn; er zijn dus wel andere dingen die wel met hand en tand verdedigd kunnen en mogen worden. Maar hoe waardevol ook: sinterklaas blijft een kinderfeest. Voor mij is dat het belangrijkste wat behouden moet worden; belangrijker nog dan zwarte piet. Het moet niet een jaarlijkse aanleiding worden om allerlei frustraties eruit te slaan. De redenering is dus vrij simpel en komt neer op 'de operatie is geslaagd, maar de patiënt is overleden'. Dat is dus waar ik een beetje bang voor ben, als dit jaar in en jaar uit zo doorgaat.

    @Blackadder: ik ben het wel met veel eens wat je zegt. Het is hatelijk dat je niet precies weet met wie je nou precies in discussie bent. Ook bij 'anti-pieten' zoals jij die noemt ben ik eigenlijk met name in discussie met blanken. Het zwakste punt blijft daardoor wie de groep is die zich gekwetst voelt en hoe groot die is. Maar ja ik heb gewoon geen zin dat dit feest elk jaar verpest wordt door dit geouwehoer. Of zij nou gelijk hebben of niet, het eindresultaat blijft hetzelfde.

  12. #162
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Waiting for Thailand
    Posts
    8.519
    vCash
    126000

    Default

    Tja al Zwarte Piet nu Witte Piet was geweest hadden we deze discussie en bijkans burgeroorlog niet gehad in ons land! Toch....???

    FOUT!!! de kerstman is wit en dat is ook weer niet goed! die moet nu weer ook zwart zijn!!!!



    Discussie in VS over huidskleur van kerstman : 'Jezus was ook blank!'

    Sinterklaas is weer terug naar Spanje en daarmee is de discussie over de kleur van Zwarte Piet tot volgend jaar gestaakt. In de Verenigde Staten wordt de discussie echter nog even dunnetjes over gedaan - maar dan met de kerstman in de hoofdrol. Want worden Afro-Amerikanen niet buitengesloten als de kerstman alleen als blanke man wordt afgebeeld?


    Alleen maar omdat iemand ergens een ongemakkelijk gevoel van krijgt, hoeven we het niet te veranderen
    Fox-presentatrice Megyn Kelly
    Het begon allemaal met de column van de Afro-Amerikaanse Aisha Harris op de website van het online-tijdschrift Slate, met de kop: 'De kerstman zou geen blanke man meer moeten zijn'. 'Amerika wordt steeds minder blank', schreef Harris. 'Is het geen tijd dat ons beeld van Santa alle kinderen dient?'

    Daarna stelt Harris voor dat de kerstman niet als blanke of zwarte man wordt afgebeeld, maar als een.... eh... pinguïn.

    Het is een bizar idee, 'Penguin Claus', in plaats van 'Santa Claus'. 'Hij kan nog steeds uit een met sneeuw bedekt gebied komen', verdedigt Harris haar voorstel. 'Al moeten we, om wetenschappelijk accuraat te blijven, zijn thuis naar de Zuidpool verplaatsen.' En volgens Harris is het voor kinderen helemaal niet moeilijk om in Santa de pinguïn te geloven, in plaats van 'een dikke witte man'. 'Ze zijn gewend aan wandelende, pratende beren en gigantische vriendelijke vogels.'

    'Santa is blank, net als Jezus'
    'Alleen maar omdat iemand ergens een ongemakkelijk gevoel van krijgt, hoeven we het niet te veranderen', reageerde Fox-presentatrice Megyn Kelly op televisie. 'Jezus was ook blank. Hij was een historische figuur en het is een feit dat we gewoon kunnen verifiëren, net als bij Santa het geval is. Hoe kun je dat achteraf gaan veranderen en Santa plotseling zwart maken?'



    Het is niet de eerste keer dat Kerstmis in de VS onder vuur komt te liggen. Sterker nog, er bestaat zelfs een uitdrukking voor: the War over Christmas. Negen jaar geleden dook deze term voor het eerst op, toen Fox-presentator Bill O'Reilly brieste dat sommige groepen aan het prachtige kerstfeest zaten te peuteren. Er mochten geen religieuze boten meer meedoen aan een kerstmisparade in Denver; in New York stond geen kerstboom meer, maar een feestboom en waren er geen christelijke symbolen meer toegestaan op openbare scholen. Bovendien werd je in federale warenhuizen geen 'Merry Christmas' meer toegewenst, maar 'Happy Holiday's'. Er werd, kortom, zo merkte O'Reilly op, oorlog tegen Kerstmis gevoerd.

    'Jij kan deze kleren niet aan'
    De discussie keert sindsdien elk jaar weer (in beperkte mate) terug. Met dit jaar dus een aanval op de kerstman. Olie op het vuur was een gebeurtenis vorige week op een middelbare school in Cleveland, waar kinderen werd gevraagd een dagje in kerstkleding te komen. De tiener Christopher Rogier besloot als kerstman te gaan, compleet met baard en muts. Maar Christopher is zwart en een leraar zou hebben uitgeroepen: 'De kerstman is blank, jij kan deze kleren helemaal niet aan!'

    Er stak een storm van protest op, en de docent heeft zijn excuses aangeboden, maar de ouders van Christopher eisen dat hij ontslagen wordt. Ondertussen laaide de discussie die toch al gaande was, nog wat hoger op.

    Ook Megan Kelly is behoorlijk op haar commentaar aangevallen. In haar eigen show ging ze met de billen bloot: haar uitspraken waren 'tongue in cheek', maar blijkbaar werd dat niet opgepikt door mensen zonder gevoel voor humor. Ze bood wel haar excuses aan voor haar opmerking over Jezus. Want dat hij echt blank was, zo zei ze, 'is blijkbaar nog helemaal niet beslist'.
    Enjoy yourself it's later than you think
    Enjoy yourself while you're still in the pink
    The years go by as quickly as you wink
    Enjoy yourself enjoy yourself It's later than you think

  13. #163
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Waiting for Thailand
    Posts
    8.519
    vCash
    126000

    Default

    Overigens was jezus een Jood en zal hij er ook als een Jood hebben uitgezien.
    Enjoy yourself it's later than you think
    Enjoy yourself while you're still in the pink
    The years go by as quickly as you wink
    Enjoy yourself enjoy yourself It's later than you think

  14. #164
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by payap View Post
    Overigens was jezus een Jood en zal hij er ook als een Jood hebben uitgezien.
    Behold, for I am the light and life everlasting

  15. #165
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Richelieu View Post
    Je bedoelt toch niet die kunstenaar met zijn shows waar geen kip komt kijken, maar wel al te blij is met onze subsidiepepernootjes?
    Hij zal wel een vertegenwoordiger van de minimalistische kunst zijn. Minimaal publiek.

  16. #166
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2.930
    vCash
    126000

    Default

    Natuurlijk kwetst Zwarte Piet Surinamers

    Het verleden kan ons iets leren over waar we nu staan als samenleving en waar we naartoe willen.
    Door: Yvonne Kruiper 18 oktober 2014, 02:003
    Het scheepvaartmuseum in Amsterdam © ANP

    Ik werk en woon in het deel van de Amsterdam waar de oude scheepswerven nog zichtbaar zijn van waaruit de schepen vroeger vertrokken naar Azië, Afrika en Suriname. Tegelijkertijd woon ik in het stadsdeel waar vandaag de dag de meeste verschillende nationaliteiten van de wereld bij elkaar wonen. Een erfenis van ons rijke reisverleden en een melange aan culturen die ik als rijkdom beschouw.

    En tot een jaar geleden beschouwde ik de vele Surinamers die hier in de buurt wonen als 'de gezellige Surinamers met dat leuke accent'. Soms wat luidruchtig of gepassioneerd, maar over het algemeen vriendelijk en prima ingeburgerd.

    Maar op een middag fietste ik naar huis door het Oosterpark en keek ik opeens met andere ogen naar de Surinamers die op straat voorbij liepen. Ik zag in de Surinamer opeens ook zijn verleden en verhalen die erachter schuilgingen. Ik kwam namelijk net terug van een bijscholingsdag op mijn werk in het Scheepvaartmuseum. Een dag (en een daaropvolgende jaar), die mijn ideeën over Surinamers, het slavernijverleden en daarmee ook mijn mening over Zwarte Piet, totaal op z'n kop zouden zetten.


    Zwarte bladzijde

    Die bijscholingsdag zouden mijn collega-museumdocenten en ik worden opgeleid om les te kunnen geven in de nieuwe tentoonstelling De Zwarte Bladzijde. Een tentoonstelling waarin (in tegenstelling tot de verhalen die we normaal gesproken vertellen over de Gouden Eeuw) het onderwerp van de trans-Atlantische slavernij werd uitgelicht. Een kant van de 17de eeuw die we als natie graag vergeten, vanwege de vele misdaden tegen de menselijkheid die er werden uitgevoerd.

    In de tentoonstelling werd het verhaal over het slavenschip Leusden verteld. Een Nederlands schip op weg van Afrika naar Suriname met zo'n 700 tot slaaf gemaakten aan boord. Het schip kwam voor de kust van Suriname in een storm terecht en sloeg lek. Toen het schip begon te zinken had de kapitein de luiken van het schip kunnen openen, zodat de honderden mensen in het ruim zichzelf in veiligheid hadden kunnen brengen. Maar wat deed de kapitein? Hij timmerde de luiken juist dicht, zodat ze niet konden ontsnappen. Het schip liep verder vol met water en 664 slaven verdronken in het ruim. De kapitein zelf haalde levend de wal.

    Dit waargebeurde verhaal vertelde onderzoeker Leo Balai en hij benadrukte wat een gruwelijke misdaad dit was geweest. De groep was stil. Toen stak één jongen zijn vinger op. En hij zei: 'Maar ik begrijp het ook wel, van die kapitein. Want als hij de luiken had geopend, dan was hij waarschijnlijk zelf vermoord.' En een voorzichtig beamend gemompel steeg op uit de groep.


    Een pijnlijke confrontatie. Balai, universitair wetenschapper, voelde zich weggezet als Surinaamse zeurpiet. Wij, blanke goed bedoelende docenten, voelden ons in de hoek gezet omdat ons een schuldgevoel werd opgedrongen over daden die onze verre voorouders ooit hadden begaan.


    Tijdsgeest

    Balai, zelf van Surinaamse afkomst, werd furieus. Hoe konden wij één mensenleven (van de kapitein) belangrijker vinden dan 664 mensenlevens? Omdat het 'maar' slaven waren? Bevestigden we daarmee nogmaals het gevoel dat Surinamers minder waard waren dan blanken?

    Maar mochten we de gebeurtenis niet zien binnen de tijdsgeest van de 17de eeuw? Moeten wij ons daar als blanken nu nog schuldig over voelen? Hierover ontstond een discussie waar we die middag niet uitkwamen.

    Een pijnlijke confrontatie. Balai, universitair wetenschapper, voelde zich weggezet als Surinaamse zeurpiet. Wij, blanke goed bedoelende docenten, voelden ons in de hoek gezet omdat ons een schuldgevoel werd opgedrongen over daden die onze verre voorouders ooit hadden begaan.

    Naast de verhalen over het slavernijverleden van Nederland kregen we een document mee van onze hoofd-educator over 'hoe om te gaan met emoties van bezoekers'. Dat document legde ik thuis terzijde, want zulke heftige emoties verwachtte ik niet tijdens mijn rondleiding. Daar vergiste ik me in.

    De maand erop, in oktober 2013, opende de tentoonstelling. Dagelijks ontvingen we schoolklassen die we rondleidden in de tentoonstelling en vertelden over de 450 duizend Afrikanen die door de West-Indische Compagnie als slaaf te werk werden gesteld op de plantages in Suriname. Het was fascinerend te zien hoe kinderen hierop reageerden.






    Verhaal

    Het duurde even voordat ik besefte dat van ál die kinderen van Surinaamse afkomst de overgrootouders van hun opa en oma nog als slaaf hadden gewerkt. En dat die verhalen en emoties nog altijd in de familie doorsijpelden.

    Van de 'Nederlandse' kinderen waren sommigen geschokt te horen dat 'wij Nederlanders' ooit zulke dingen deden. In hun geschiedenisboek was dit niet verteld. Het andere deel vond het weliswaar ook een schokkend verhaal, maar zag het vooral als 'een verhaal', zoals de vele andere verhalen in boeken en op tv.

    Kinderen van Surinaamse afkomst daarentegen waren vaak veel meer geëmotioneerd dan ik had voorzien. En het duurde dan ook even voordat ik besefte dat van ál die kinderen de overgrootouders van hun opa en oma nog als slaaf hadden gewerkt. En dat die verhalen en emoties nog altijd in de familie doorsijpelden.

    Maar behalve geëmotioneerd waren de duizenden Surinaamse bezoekers die het afgelopen jaar naar het museum kwamen vooral ook blij dat dit verhaal eindelijk een keer werd verteld. En dat hun verleden hiermee werd erkend.

    En dát is denk ik het probleem met de maar voortschrijdende Zwarte Pietendiscussie. Hoe harder wij Nederlanders ontkennen dat Zwarte Piet racistisch is, hoe gekwetster Surinamers zich voelen, omdat zij daarmee het gevoel hebben dat het slavernijverleden wordt ontkend. Terwijl het enige wat zij vragen een beetje begrip is en een kleine aanpassing van het uiterlijk van Zwarte Piet.

    Want als je de historische documenten erop nakijkt, kun je er niet omheen dat een aantal uiterlijke kenmerken van onze Zwarte Piet zijn gebaseerd op de Surinaamse slaaf. Om te beginnen de gouden oorringen. Die droegen de slaven vroeger op plantages en waren bedoeld om uiteindelijk hun begrafenis (of vrijkoping) mee te kunnen bekostigen. Ook de overige uiterlijke kenmerken doen de piet op een negroïde stereotypering lijken. En hoewel de Nederlander zich er dus vaak niet bewust van is (hopelijk kunnen we inmiddels 'was' zeggen), is het niet gek dat een hedendaagse ingeburgerde Surinamer daar aanstoot aan neemt.



    Gelijkwaardig opgroeien

    Opmerkelijk is het bovendien dat juist de oudere generatie bang is om haar traditie te verliezen. Vraag een kind van 7 of het hem uitmaakt of de piet zwart, blauw of groen is en het zal hem een worst wezen.

    Als wij onszelf als Nederlandse samenleving serieus willen nemen en burgers gelijkwaardig willen behandelen, lijkt het me daarom gepast om naar deze maatschappelijke geluiden te luisteren.

    Als we in een multiculturele schoolklas kinderen gelijkwaardig willen laten opgroeien, moeten we ook hun achtergrond integreren. Het is ronduit laf om te zeggen: 'Niet meer aanstellen, zand erover, we willen het er niet meer over hebben.' Omdat het verleden ons iets kan leren over waar we nu staan als samenleving en waar we naartoe willen.

    Daarom ben ik blij dat burgemeester Van der Laan als eerste het goede voorbeeld geeft door de uiterlijkheden van de piet aan te passen. En dat de NTR en Albert Heijn ook deze maatschappelijk rol op zich nemen.

    Want dat Surinamers van zich laten horen is juist een goed teken van integratie. Ze hebben het gevoel dat ze er inmiddels bij mogen horen. Ze laten van zich horen juist omdat ze ook verder willen. Dus hoe benepen is het om te stellen dat het 'ons' feest is. Zij zijn onderdeel van 'ons'.

    Opmerkelijk is het bovendien dat juist de oudere generatie bang is om haar traditie te verliezen. Vraag een kind van 7 of het hem uitmaakt of de piet zwart, blauw of groen is en het zal hem een worst wezen. Kinderen groeien mee met de tijdsgeest. En dat zouden volwassen ook wat meer moeten doen.

    Yvonne Kruiper is freelancejournalist en museumdocent in het Scheepvaartmuseum.

    bron: http://www.volkskrant.nl/opinie/natu...mers~a3771202/



  17. #167
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2.930
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Richelieu View Post
    Je bedoelt toch niet die kunstenaar met zijn shows waar geen kip komt kijken, maar wel al te blij is met onze subsidiepepernootjes? Of bedoel je die dwaas die vond dat witte levens blijkbaar meer waard waren dan donkere tijdens de ramp met de MH17?
    Die NOOIT gearresteerd had mogen worden? Denk dat we het over dezelfde man hebben idd

    Piet-tegenstanders hadden nooit gearresteerd mogen worden'

    BEWAAR




    REACTIES
    62




    Eefje Oomen
    17-10-14 - 11:48
    Quinsy Gario © anp.De arrestatie drie jaar geleden van Piet-tegenstanders Quinsy Gario en Jerry Afriyie bij de intocht in Dordrecht was volgens de Nationale Ombudsman helemaal fout. In een nog niet openbaar rapport oordeelt de ombudsman dat de aanhouding 'onrechtmatig', 'disproportioneel gewelddadig' en 'in strijd met de mensenrechten' was.
    Jerry Afriyie © epa.Volgens de ombudsman heeft de politie ook onprofessioneel gehandeld door aan Gario en Afriyie bij het verhoor vragen te stellen als 'ben jij in Nederland geboren?', 'van welke afkomst ben jij zelf dat je daar aandacht voor wil vragen?', en 'zie je Sinterklaas niet als een stukje traditie?'. De ombudsman: 'Het feit dat een politieambtenaar het mogelijk niet eens is met de mening die een verdachte verkondigt, brengt nog niet met zich mee dat hij dat sentiment mag laten doorklinken in zijn vraagstelling.'

    Gario en Afriyie droegen bij de intocht drie jaar geleden t-shirts met de tekst 'Zwarte Piet is Racisme'. Deze kleine demonstratie betekende achteraf gezien het begin van een steeds feller oplaaiend debat over 'het racistische karaker' van de metgezel van Sint.

    Advocaat Tomasz Kodrzycki overlegt nog met zijn cliënten of zij naar aanleiding van deze uitspraak juridische stappen gaan nemen.


  18. #168
    Join Date
    Apr 2007
    Posts
    1.321
    vCash
    125794

    Default

    "Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand!"

  19. #169
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2.930
    vCash
    126000

    Default

    Klopt...Schenkman heeft dat erbij verzonnen net als de stoomboot. Voor die tijd was het en duivel met een roe. Het was om kinderen bang te maken en padagogisch niet verantwoord. Om een gegeven moment is het dus veranderd in een 'neger'.

  20. #170
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2.930
    vCash
    126000

  21. #171
    Join Date
    Dec 2008
    Posts
    3.490
    vCash
    126000

    Default

    Waarom denken jullie nou dat dat relevant is? Alsof 9 van de 10 Nederlandrs enig idee hebben waar het allemaal precies vandaan komt. Iedereen denk dat het gewoon negers met pepernoot zakken zijn en zo oogt het ook.

  22. #172
    Join Date
    Jul 2011
    Posts
    4.163
    vCash
    160723

    Default

    ^^ exactly dat vind ik nou ook.

  23. #173
    Join Date
    May 2011
    Location
    Utrecht
    Posts
    5.004
    vCash
    126035

    Default

    Quote Originally Posted by T15Boxing View Post
    Waarom denken jullie nou dat dat relevant is? Alsof 9 van de 10 Nederlandrs enig idee hebben waar het allemaal precies vandaan komt. Iedereen denk dat het gewoon negers met pepernoot zakken zijn en zo oogt het ook.

    nee hoor.
    It's okay to be white

  24. #174
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    1.277
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Illest View Post
    Klopt...Schenkman heeft dat erbij verzonnen net als de stoomboot. Voor die tijd was het en duivel met een roe. Het was om kinderen bang te maken en padagogisch niet verantwoord. Om een gegeven moment is het dus veranderd in een 'neger'.
    Bron?

  25. #175
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2.930
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by ijsbier View Post
    Bron?

    http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Jan_Schenkman

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •