MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Results 1 to 13 of 13
  1. #1
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Breda
    Posts
    8.002
    vCash
    126000

    Default fitness en blessures

    Aangezien hier flink wat fitness guru's zitten wil ik mijn probleem eens voorleggen.

    Ik ben nu al een tijdje bezig met fitness maar loop van de een in de andere blessure. Vorig jaar heb ik een borstblessure opgelopen, deze is intensief behandelt door fysio en nu was ik lekker aan het trainen en ging vooruit en hoppa daar is de blessure weer terug. Met pijnlijke bicep erbij. Vreemd dat het bij full body geen problemen gaf en nu bij split weer wel terwijl gewicht hetzelfde is en nu maar 1x per week borst en bicep ipv 3 x.

    Waar het op neer komt: ik ben flink hypermobiel (al door meerdere fysiotherapeuten vastgesteld). En zodra ik vooruit gang boek lig ik er weer uit met een blessure. Dit was met kickboksen ook zo. Inmiddels heb ik zowat aan iedere pees wel een ontsteking gehad. Ik wil dus dolgraag maar mijn lichaam niet. Wat kan ik doen om wel te trainen maar niet om de zoveel tijd een langdurige blessure te hebben? Moet ik heel anders trainen, stoppen met fitness, supplementen die kunnen helpen of wat moet ik doen? Help!
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #2
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Zeeland
    Posts
    5.968
    vCash
    112250

    Default

    Kan je een voorbeeld geven van je workout?
    A GOOD STANCE AND PROPER POSTURE REFLECT A PROPER STATE OF MIND.
    ~MORIHEI UESHBA

  3. #3
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Breda
    Posts
    8.002
    vCash
    126000

    Default

    De standaard fitness schema's die ze op sportschool geven

    Cardio, benchpress, dumbell penchpress, flys, dumbell curl, ex bar curl, shoulder press, side raises. Buikspieren

    Bv de bekende maandag borst dag

  4. #4
    Join Date
    Apr 2007
    Posts
    1.321
    vCash
    125794

    Default

    Stoppen met naar de Fysio gaan...
    Ga naar een goede Osteopaat die kijken veel meer dan een Fysio naar de oorzaak van een blessure....
    "Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand!"

  5. #5
    Join Date
    Dec 2007
    Posts
    1.442
    vCash
    126000

    Default

    wtf, ik train al zoveel jaren en heb nooit een blessure gehad. idd post je schema eens met reps? maar waarschijnlijk ligt het aan je uitvoering? hoe oud ben je dan? heb je altijd veel gesport? wat deed je dan? schrijf je biografie maar op

  6. #6
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Breda
    Posts
    8.002
    vCash
    126000

    Default

    30, 12 jaar thaiboksen. Altijd blessurea aan pezen gehad

  7. #7
    Join Date
    Dec 2012
    Posts
    453
    vCash
    123292

    Default

    Zal wel foute uitvoering en te zwaar gewicht zijn.
    Alistair Overeem is de goat.

  8. #8
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Breda
    Posts
    8.002
    vCash
    126000

    Default

    Met trainers en fysio na gekeken. Uitvoering gaat goed

  9. #9
    Join Date
    Aug 2013
    Posts
    11
    vCash
    126000

    Default

    Mijn vrouw is ook hypermobiel (en heeft reuma) dit klinkt bekend.ik denk dat je de peg hebt dat je niet mag knallen dus niet met zware gewichten gooien (alleen netjes drukken)en niet helemaal leeg pompen tot je nog maar een paar kg kunt

  10. #10
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Ik denk inderdaad ook dat je het daar moet zoeken.

    "Diagnose van hypermobiliteit
    De diagnose van hypermobiliteit is niet eenvoudig. Bij het maken van röntgenfoto’s is immers niet duidelijk dat pezen en gewrichtsbanden te soepel zijn. Ook labotests bieden hiervoor geen uitkomst. Artsen stellen daarom meestal een aantal gerichte vragen aan patiënten van wie ze vermoeden dat ze misschien het hypermobiliteitssyndroom (HMS) hebben. Deze vragen peilen naar hoe beweeglijk de gewrichten van de patiënt zijn.
    Omdat de klachten vaak vanzelf terug verdwijnen is het voor artsen moeilijk te voorspellen hoe deze reumatische aandoening bij en bepaalde patiënt zal gaan verlopen. Er is wel het risico dat een voortdurende overbelasting van de gewrichten leidt tot ontstekingen en op lange termijn zelfs tot een andere vorm van reuma, namelijk artrose.

    Behandeling van hypermobiliteit

    Omdat onze spieren het werk van onze gewrichten deels kunnen overnemen zal aan mensen met hypermobiliteit vaak, net zoals bij andere patiënten met reuma, aangeraden worden fysiotherapie te volgen om zo bepaalde spiergroepen te helpen verstevigen. Speciale orthesen of een SI-band bijvoorbeeld kunnen ook helpen om de gewrichten extra steun te geven.
    Voor hypermobiliteit bestaan geen speciale medicijnen. Wel schrijven artsen aan mensen met deze aandoening vaak pijnstillers voor om de symptomen te onderdrukken en eventueel ontstekingsremmers om ontstoken spieren en gewrichten te helpen genezen."

    -----------------------------------------------------

    Let voooral dus op het onderstreepte. Schijnbaar komen ontstekingen vrij veel voor bij overbelasting. In jouw geval maakt het dus niet zozeer uit hoe je de oefening doet, je loopt een hoger risico.

    Ik zou gewoon full body trainingen doen in plaats van split. Belasting is niet alleen de het gewicht dat je verplaatst maar ook de duur van de oefening. Wanneer je een split schema doet, ben je veel langer met een spiergroep bezig op een training. De belasting is dus hoger dan bij een Full body schema omdat je dan vaak het hele lichaam pakt en niet een half uur borst om maar een voorbeeld te noemen.

  11. #11
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Breda
    Posts
    8.002
    vCash
    126000

    Default

    Verhalen over reuma en artrose zijn natuurlijk niet zo mooi haha.
    Ik hoop niet dat het daar op uit gaat lopen.

    Is het trainen met apparaten ipv met gewichten dan misschien beter? De bewegingsbaan ligt dan natuurlijk vast zodat compensatie minder word lijkt mij??

  12. #12
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Nouja spiergroei is gebaseerd op progressive overload vrij vertaald als progressieve overbelasting. Gezien het feit dat genoemde overbelasting dus kan leiden tot dingen als reuma en artrose als je hypermobiel bent, denk ik dat het geen kwaad kan een dokter vragen te stellen over de invloed van hypermobiliteit op fitness en vice versa.

    Of machines ontstekingen kunnen voorkomen, heb ik geen idee van. Je leest wel voornamelijk dat hypermobiele mensen iets met vrije gewichten moeten doen om de pezen te versterken. Misschien dat je je tempo naar beneden moet bijstellen? Je kan dus proberen het aantal herhalingen per set te vergroten met hetzelfde gewicht voordat je een zwaarder gewicht pakt.

    De versnelde overbelasting ontstaat namelijk doordat spieren moeten overcompenseren voor de zwakte in gewrichten en pezen (aldus wiki). Het lijkt me niet ondenkbaar dat je sneller blessures krijgt wanneer je gewichten pakt waar je spieren wel, maar je pezen nog niet helemaal klaar voor zijn. Je spieren moeten dan immers meer werk doen om de beweging gecontroleerd uit te voeren.

    Maar goed, ik denk maar wat hardop. Ik zou een dokter raadplegen als ik jou was. Misschien dat die jou ook ontstekingsremmers kan voorschrijven.
    Last edited by Facade; 28-10-2014 at 12:13.

  13. #13
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Zeeland
    Posts
    5.968
    vCash
    112250

    Default

    Wanneer iemand hypermobiel is lijkt het mij juist erg goed om ''gecontroleerd'' te trainen. Dit om de spieren en de pezen die daaraan vast zitten aan te sterken.

    Denk dat je inderdaad gewoon wat rustiger moet beginnen en de tijd moet nemen om je lichaam te leren kennen. Iedereen heeft zwakke plekken in zijn lijf zitten die hij of zij door de jaren heen steeds beter gaat herkennen en hoe ermee om te gaan.
    A GOOD STANCE AND PROPER POSTURE REFLECT A PROPER STATE OF MIND.
    ~MORIHEI UESHBA

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •