MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Results 1 to 16 of 16
  1. #1
    Join Date
    May 2014
    Posts
    11
    vCash
    126000

    Default Krachttraining naast Boksen

    Beste vechtsportende medemensen,

    Ik ben een bokser en doe ook wedstrijden. Ik heb eigenlijk nooit krachttraining gedaan naast het boksen en doe sinds een aantal maanden 1 keer per week krachttraining, om te kijken of ik verschil merk en of dit verschil positief is.

    Mijn training per week:
    1x in de week interval training (sprinten etc.)
    2x in de week boksen
    1x in de week krachttraining

    Dit is onderhoud. Als er wedstrijden in zicht zijn dan train ik uiteraard meer dan dit. Misschien hebben jullie hier al op of aanmerkingen op.

    Bij dat 1x in de week krachttraining pak ik mijn bovenlichaam en doe alles 3x 10. Ik pak dan max aan gewicht wat ik aan kan. Ik merk wel dat ik qua kracht vooruit ben gegaan, maar vraag me af of dit voldoende is om echt verschil te merken bij het boksen, of dat ik anders moet gaan trainen (bijv. 3x 15 ofzo). Moet ik meer krachttrainen per week, of heb je andere tips? Ik heb nml geen enkel ervaring met krachttraining. Ik wil NIET aankomen in gewicht.

    Alvast bedankt voor het delen van jullie kennis.

    Groeten,
    SWBKSR
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #2
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Zeeland
    Posts
    5.968
    vCash
    112250

    Default

    Aankomen in gewicht zul je zeer waarschijnlijk toch wel gaan doen als je zegt dat je nog nooit krachttraining hebt gedaan.

    Mijn ervaringen zijn het beste met de combo van zware compounds:
    Deadlift
    Bench press / Liggende dumbell press / Dip
    Squat
    Pull Up / Row

    En Plyometrics:
    Jump squats, burpees, etc.
    Clapping push ups etc.

    10 herhalingen ervaarde ik als teveel met 3 sets en mogelijk nog meerdere oefeningen wanneer boksen de prioriteit heeft. Ik leg het op max 5 herhalingen en max 5 sets.
    A GOOD STANCE AND PROPER POSTURE REFLECT A PROPER STATE OF MIND.
    ~MORIHEI UESHBA

  3. #3
    Join Date
    Jul 2011
    Posts
    4.163
    vCash
    160723

    Default

    je vergeet de overhead press een heilige oefening.

  4. #4
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Zeeland
    Posts
    5.968
    vCash
    112250

    Default

    Quote Originally Posted by Nosferatu187 View Post
    je vergeet de overhead press een heilige oefening.
    Nooit gedaan, omdat ik het erg klote vind om zwaar verzuurde schouders te hebben tijdens het boksen.
    A GOOD STANCE AND PROPER POSTURE REFLECT A PROPER STATE OF MIND.
    ~MORIHEI UESHBA

  5. #5
    Join Date
    May 2014
    Posts
    220
    vCash
    123017

    Default

    is 1x interval per week genoeg om je conditie op peil te houden?

  6. #6
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Zeeland
    Posts
    5.968
    vCash
    112250

    Default

    https://www.youtube.com/watch?v=McfbRARkyAI

    Hier kan ik me naar eigen ervaring erg in vinden.
    A GOOD STANCE AND PROPER POSTURE REFLECT A PROPER STATE OF MIND.
    ~MORIHEI UESHBA

  7. #7
    Join Date
    May 2014
    Posts
    11
    vCash
    126000

    Default

    Ja, ik behoud met dit schema eigenlijk mijn conditie op wedstrijdniveau. Met de 1x interval ga ik dan ook tot de uiterste. Als er een wedstrijd in zicht is, dan train ik vaker, maar dat houd dan eigenlijk meer in dat ik op techniek let. Conditie blijft hetzelfde.

    Bedankt voor jullie tips. Ik ga even het eea uitproberen en met de tijd aanvoelen of ik verschil merk.

  8. #8
    Join Date
    May 2014
    Posts
    220
    vCash
    123017

    Default

    Quote Originally Posted by SWBKSR View Post
    Ja, ik behoud met dit schema eigenlijk mijn conditie op wedstrijdniveau. Met de 1x interval ga ik dan ook tot de uiterste. Als er een wedstrijd in zicht is, dan train ik vaker, maar dat houd dan eigenlijk meer in dat ik op techniek let. Conditie blijft hetzelfde.

    Bedankt voor jullie tips. Ik ga even het eea uitproberen en met de tijd aanvoelen of ik verschil merk.
    Ik boks ook, kwa krachttraining doe ik 2x pw full body met alleen compound oefeningen. Bankdruk, dips, squad, deadlift, military press, barble row en pull ups. Dat doe ik meestal zwaar en 4x6 sets.Best wel veel maar t gaat prima. Ik kan nu b.v 2-3x 130 kilo bankdrukken terwijl ik 3-4 maanden geleden 100 kon. Maar het gekke is echt in stootkracht merk ik zelf het verschil niet. Ben ook niet echt langzamer geworden ofzo, integendeel, voel me iets sneller en explosiever.

    Doe je wel eens aan schaduwboksen met gewichten?

  9. #9
    Join Date
    Mar 2006
    Posts
    2.132
    vCash
    30500

    Default

    Quote Originally Posted by Boxingfan View Post
    Doe je wel eens aan schaduwboksen met gewichten?
    Regelmatig! Je armen gaan lekker branden en je merkt echt wel verbetering in je stootsnelheid en -kracht.

  10. #10
    Join Date
    May 2014
    Posts
    220
    vCash
    123017

    Default

    Als ik t regelmatig doe heb ik het gevoel dat ik ze overbelast wat weer averechts werkt, maar 1x per week echt 6-8 rondjes van 3 minuten lang werkt bij mij wel lekker. Welke dumbels gebruik je? (hoe zwaar)

  11. #11
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Zeeland
    Posts
    5.968
    vCash
    112250

    Default

    Quote Originally Posted by cornelus View Post
    Regelmatig! Je armen gaan lekker branden en je merkt echt wel verbetering in je stootsnelheid en -kracht.
    Ik merk er geen verschil in persoonlijk. De kracht uit een stoot komt namelijk uit de ontspanning van het lichaam, en niet zozeer de spanning.
    A GOOD STANCE AND PROPER POSTURE REFLECT A PROPER STATE OF MIND.
    ~MORIHEI UESHBA

  12. #12
    Join Date
    Mar 2006
    Posts
    2.132
    vCash
    30500

    Default

    Quote Originally Posted by Boxingfan View Post
    Als ik t regelmatig doe heb ik het gevoel dat ik ze overbelast wat weer averechts werkt, maar 1x per week echt 6-8 rondjes van 3 minuten lang werkt bij mij wel lekker. Welke dumbels gebruik je? (hoe zwaar)
    Haha dat lijkt me een beetje veel inderdaad. Krijg je die overbelasting aan (de aanhechtingen bij je) je schouders?

    Ik doe het gewoon als aanvullende oefening tijdens het fitnessen, krachttrainen.....
    Meestal 3x setjes van 50 met oplopend gewicht in verschillende combinaties. Haltertjes weet ik eigenlijk niet, vanaf 5kg??

    (Als je de techniek al beheerst haal je zo naar mijn mening toch echt wel resultaat in explosiviteit en precisie. Maar dat kan voor iedereen natuurlijk verschillend zijn @Pansier)

  13. #13
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Zeeland
    Posts
    5.968
    vCash
    112250

    Default

    Quote Originally Posted by cornelus View Post
    Haha dat lijkt me een beetje veel inderdaad. Krijg je die overbelasting aan (de aanhechtingen bij je) je schouders?

    Ik doe het gewoon als aanvullende oefening tijdens het fitnessen, krachttrainen.....
    Meestal 3x setjes van 50 met oplopend gewicht in verschillende combinaties. Haltertjes weet ik eigenlijk niet, vanaf 5kg??

    (Als je de techniek al beheerst haal je zo naar mijn mening toch echt wel resultaat in explosiviteit en precisie. Maar dat kan voor iedereen natuurlijk verschillend zijn @Pansier)
    Wat is volgens jou een correcte techniek bij een stoot? Voor mij is dit pas spanning zetten op je gehele lichaam in de laatste fractie van een seconde.
    A GOOD STANCE AND PROPER POSTURE REFLECT A PROPER STATE OF MIND.
    ~MORIHEI UESHBA

  14. #14
    Join Date
    Mar 2006
    Posts
    2.132
    vCash
    30500

    Default

    Quote Originally Posted by Pansier View Post
    Wat is volgens jou een correcte techniek bij een stoot? Voor mij is dit pas spanning zetten op je gehele lichaam in de laatste fractie van een seconde.
    Als je iemand op zijn bek weet te pompen?!

    *sorry is misschien flauw, maar mijn grasshopper-skills-nerd quotum level is voor vandaag al even bereikt

  15. #15
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Zeeland
    Posts
    5.968
    vCash
    112250

    Default

    Quote Originally Posted by cornelus View Post
    Als je iemand op zijn bek weet te pompen?!

    *sorry is misschien flauw, maar mijn grasshopper-skills-nerd quotum level is voor vandaag al even bereikt
    Haha geen probleem.

    Uit eigen ervaring merk ik dat wanneer ik te gespannen sla mijn stoten minder hard aankomen dan wanneer ik uit de juiste (ontspannen) techniek sla en pas op het laatste moment spanning behoud in mijn benen/core/schouders/armen/etc.
    A GOOD STANCE AND PROPER POSTURE REFLECT A PROPER STATE OF MIND.
    ~MORIHEI UESHBA

  16. #16
    Join Date
    Sep 2011
    Posts
    1.062
    vCash
    126000

    Default

    in mijn tijd heeeeeeeel lang geleden gingen we 2 keer in de week zwemmen daar hadden we veel baat bij weet niet of het vandaag de dag nog zo is?
    beter een gat in een olietanker dan een olietanker in je gat

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •