MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 25 of 52

Thread: Krachttraining

  1. #1
    Join Date
    May 2014
    Posts
    220
    vCash
    123017

    Default Krachttraining

    Ik wil in addittie voor grappling 2x per week krachttraining doen.. Na beetje onderzoek heb ik begrepen dat compounds wel t beste zijn

    Hoe is dit?

    Squad
    Dips
    Pull ups
    Bench press
    Barble row
    Military press

    Alles 5x5
    2x per week

    Suggesties?

    Ik heb bewust deadlift er buiten gelaten omdat ik echt moeite heb met de vorm en last krijg van mn onderrug..
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #2
    Join Date
    May 2014
    Posts
    2.378
    vCash
    30500

    Default

    Quote Originally Posted by Boxingfan View Post
    Ik wil in addittie voor grappling 2x per week krachttraining doen.. Na beetje onderzoek heb ik begrepen dat compounds wel t beste zijn Hoe is dit? Squad Dips Pull ups Bench press Barble row Military press Alles 5x5 2x per week Suggesties? Ik heb bewust deadlift er buiten gelaten omdat ik echt moeite heb met de vorm en last krijg van mn onderrug..
    http://fitnessjunk.nl/fitnessschema/

    Ik zou hier eens gaan rondneuzen.

  3. #3
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Zeeland
    Posts
    5.968
    vCash
    112250

    Default

    Persoonlijk vind ik het afwisselen van trainingen het leukste. Niet een vast trainingsschema elke 6 weken, maar gewoon lekker variëren in powerliften, gymnastics en bodybuilding.
    A GOOD STANCE AND PROPER POSTURE REFLECT A PROPER STATE OF MIND.
    ~MORIHEI UESHBA

  4. #4
    Join Date
    Nov 2006
    Posts
    1.932
    vCash
    40000

    Default

    Zelfde oef + deadlift 5x5. Mr als ik te lang blijf stallen op een gewicht 3 x 5. Dan terug 5x5 als ik het gewicht gewoon ben.

  5. #5
    Join Date
    Jan 2013
    Posts
    1.743
    vCash
    124769

    Default

    Het is een goed programma.

    Ben zelf voor voorstander van dips op benchdagen. Omdat ik hier veel problemen zie bij de aanhechtentingen op schouders en ellebogen. Of zelfs problemen met zenuwen. Dit moet je echter voor jezelf bekijken. Mocht je schouder of elleboog niet goed aanvoelen zou ik deze als eerste vervangen.

    Wat je eventueel ook kan doen is om op 1 van de 2 dagen in de 5x3 reprange te werken met een hogere intensiteit.
    En de andere trainingsdag 5x5 of eventueel meer sets en deze dag al volume dag te draaien op lagere intensiteit. Dit kan op de lange termijn je helpen om kracht op te bouwen.

  6. #6
    Join Date
    Dec 2012
    Posts
    453
    vCash
    123292

    Default

    Ps doe ik met het powerliften nog iets korter rond de 2/3 herhalingen en verder veel cardio. Maar je schema is goed, het is altijd experimenteren wat voor jou het best werkt. Al zou ik wel deadliften erbij doen, misschien wat begeleiding nemen..
    Alistair Overeem is de goat.

  7. #7
    Join Date
    May 2014
    Posts
    220
    vCash
    123017

    Default

    Ik twijfel tussen dit en kettlebell trainingen.. Doel is explosiviteiten power. Wat raden jullie aan? Ik heb 0,0 ervaring met kettlebells, wel heb je in rdam een plek waar kettlebell trainingen worden gegeven. Misschien dat ik daar paar maanden de oefeningen kan leren en dan zelf trainen. Wat vinden jullie? Zoals ik al zei, doel is power.

  8. #8
    Join Date
    May 2014
    Posts
    220
    vCash
    123017

    Default

    Ik heb trouwens paar maanden compounds gedaan, maar kwam vast fe zitten op bepaalde gewichten.

    Bankdruk van 100 naar 130 bijvoorbeeld. 5x3 klinkt wel goed.

  9. #9
    Join Date
    Aug 2011
    Posts
    34
    vCash
    124400

    Default

    Power als in kracht of explosiviteit? Als je sterker wilt worden moet je gewoon zwaar gaan liften, als je explosiever wilt worden kun je dat wellicht ook bereiken met kettlebells (en dan wordt je ook wel wat sterker).

  10. #10
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Zeeland
    Posts
    5.968
    vCash
    112250

    Default

    Quote Originally Posted by sen View Post
    Power als in kracht of explosiviteit? Als je sterker wilt worden moet je gewoon zwaar gaan liften, als je explosiever wilt worden kun je dat wellicht ook bereiken met kettlebells (en dan wordt je ook wel wat sterker).
    Of het olympisch gewichtheffen.
    A GOOD STANCE AND PROPER POSTURE REFLECT A PROPER STATE OF MIND.
    ~MORIHEI UESHBA

  11. #11
    Join Date
    May 2014
    Posts
    220
    vCash
    123017

    Default

    Quote Originally Posted by sen View Post
    Power als in kracht of explosiviteit? Als je sterker wilt worden moet je gewoon zwaar gaan liften, als je explosiever wilt worden kun je dat wellicht ook bereiken met kettlebells (en dan wordt je ook wel wat sterker).
    Allebei eigenlijk.. Maar focus is echt op kracht.

  12. #12
    Join Date
    Aug 2011
    Posts
    34
    vCash
    124400

    Default

    Ik ben geen expert, maar persoonlijk zou ik dan beginnen met een programma als Starting Strength of Stronglifts 5x5. Deadlifts zijn hier wel onderdeel van, maar het is ook 1 van de belangrijkste oefeningen. Je begint met beide programma's met een laag gewicht, dan kun je focussen op vorm (je kan het gewicht ook laag houden tot de beweging vertrouwd voelt). Iedere keer dat je traint doe je er een beetje gewicht bij, en zo boek je snel resultaten qua kracht.
    Daarnaast kun je nog gaan sprinten voor explosiviteit, 20 sec sprinten 10 sec rust.. Maar misschien kun je explosiviteit ook trainen tijdens het rollen, bepaalde bewegingen/technieken explosief uitvoeren.

  13. #13
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Zeeland
    Posts
    5.968
    vCash
    112250

    Default

    Quote Originally Posted by sen View Post
    Ik ben geen expert, maar persoonlijk zou ik dan beginnen met een programma als Starting Strength of Stronglifts 5x5. Deadlifts zijn hier wel onderdeel van, maar het is ook 1 van de belangrijkste oefeningen. Je begint met beide programma's met een laag gewicht, dan kun je focussen op vorm (je kan het gewicht ook laag houden tot de beweging vertrouwd voelt). Iedere keer dat je traint doe je er een beetje gewicht bij, en zo boek je snel resultaten qua kracht.
    Daarnaast kun je nog gaan sprinten voor explosiviteit, 20 sec sprinten 10 sec rust.. Maar misschien kun je explosiviteit ook trainen tijdens het rollen, bepaalde bewegingen/technieken explosief uitvoeren.
    Stronglifts is een programma waarvoor het niet bedoeld is dat je ernaast ook nog traint.
    A GOOD STANCE AND PROPER POSTURE REFLECT A PROPER STATE OF MIND.
    ~MORIHEI UESHBA

  14. #14
    Join Date
    Jun 2010
    Posts
    15
    vCash
    126000

    Default

    Heel snel inschrijven bij een crossfit box drie maanden twee keer per week. Naast je reguliere training beginnen met lage gewichten. Moet jij eens opletten hoe sterk en explosief je word zonder veel aan te komen.

  15. #15
    Join Date
    May 2014
    Posts
    220
    vCash
    123017

    Default

    Heb vaak gelezen en gehoord dat crossfit bullshit is en snel blessure kan veroorzaken.. Plus het is reteduur hier in rdam. Je betaald snel 50 euro voor 2x pw.

  16. #16
    Join Date
    Jan 2010
    Posts
    4.248
    vCash
    61568

    Default

    Quote Originally Posted by Pansier View Post
    Stronglifts is een programma waarvoor het niet bedoeld is dat je ernaast ook nog traint.
    Ik ben er net aan begonnen met mijn zoon van 15 en ik combineer het met werken aan zijn core en veel rekken tussendoor (hij is een voetballer dus heeft heel korte spieren).
    Als je goed aan de techniek werkt ben je met 5x5 met zijn tweeën al gauw een uur bezig. Komt nog een kwartier warming up bij en een kwartiertje buik/onderrug.
    Dus combineren met andere oefeningen is niet echt een haalbare zaak.

  17. #17
    Join Date
    Jun 2010
    Posts
    15
    vCash
    126000

    Default

    Als je je ongetrainde lijf bloot stelt aan crossfit moet je heel secuur opbouwen. Kan je al wat dan valt het mee. Persoonlijk geen centje pijn. Ik lees en hoor ook van alles maar uit ervaring kan ik nu zeggen dat de kracht en cardio die je opbouwt bij crossfit goed vertaald naar andere sporten.
    Kosten zijn idd hoog, maar twee a drie maandjes uitproberen is wel op te brengen. De negatieve verhalen komen vooral uit de bodybuild hoek. Die houden er andere doelen op na en rekenen de sport af op het uitblijven van gains en het feit dat ze met hun opgepompte massa gewoon niet mee kunnen komen met de meiden die om hen heen staan.

  18. #18
    Join Date
    Aug 2011
    Posts
    34
    vCash
    124400

    Default

    Quote Originally Posted by Pansier View Post
    Stronglifts is een programma waarvoor het niet bedoeld is dat je ernaast ook nog traint.
    Hmm, ik doe 3x per week stronglifts en train 4 á 5 keer per week bjj (naast een fulltime baan). Gaat prima, ik ben ook nog niet tegen een plateau aangelopen en ben nu al een tijdje bezig. Goed eten en goede rust pakken helpt ook volgens mij.

  19. #19
    Join Date
    Mar 2006
    Posts
    2.131
    vCash
    30500

    Default

    Quote Originally Posted by sen View Post
    Power als in kracht of explosiviteit? Als je sterker wilt worden moet je gewoon zwaar gaan liften, als je explosiever wilt worden kun je dat wellicht ook bereiken met kettlebells (en dan wordt je ook wel wat sterker).
    Ben ook een klein beetje aan het trainen met kettlebells tegenwoordig... Valt nog niet mee moet ik zeggen. Het voelt verder wel lekker om te doen. Het is een soort core training waarbij je veel heupaanzet moet gebruiken. Het is wel een beetje stoeien nog.
    Last edited by cornelus; 27-12-2015 at 01:26.

  20. #20
    Join Date
    Jan 2013
    Posts
    1.743
    vCash
    124769

    Default

    Ik zou crossfit niet aanraden. Puur omdat crossfit weinig ruimte biedt om aan je eigen doel te werken.
    Je doel is beter te worden in grappling. Crossfit is vooral gericht op het beter worden in crossfit.

    Naar mijn mening is de beste keus een powerlift gym of een gewichthef club.
    Op die manier kan je met een eigen programmering en onder goede begeleiding werken aan je doelen om je grappling te ondersteunen. Mocht dit niet in de buurt zitten een 'simpel' powerlift schema pakken (zoals je nu hebt) en je trainingen progressief opbouwen.

  21. #21
    Join Date
    Jun 2010
    Posts
    15
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Klassikl View Post
    Ik zou crossfit niet aanraden. Puur omdat crossfit weinig ruimte biedt om aan je eigen doel te werken.
    Je doel is beter te worden in grappling. Crossfit is vooral gericht op het beter worden in crossfit.

    Naar mijn mening is de beste keus een powerlift gym of een gewichthef club.
    Op die manier kan je met een eigen programmering en onder goede begeleiding werken aan je doelen om je grappling te ondersteunen. Mocht dit niet in de buurt zitten een 'simpel' powerlift schema pakken (zoals je nu hebt) en je trainingen progressief opbouwen.
    makkelijke redenering. zo is powerliften ook een sport op zich. klassieke powerlift onderdelen zijn een belangrijke basis voor crossfit.

    Crossfit zorgt voor snelle progressie in kracht uithoudingsvermogen en explosiviteit. probeer het gewoon uit.

  22. #22
    Join Date
    Jan 2010
    Posts
    4.248
    vCash
    61568

    Default

    Quote Originally Posted by sen View Post
    Hmm, ik doe 3x per week stronglifts en train 4 á 5 keer per week bjj (naast een fulltime baan). Gaat prima, ik ben ook nog niet tegen een plateau aangelopen en ben nu al een tijdje bezig. Goed eten en goede rust pakken helpt ook volgens mij.
    Ik vermoed dat hij wil aangeven dat je die 3 oefeningen pakt in je schema en dan niet nog 15 oefeningen erbij op dezelfde dag. Wat jij doet lijkt me behoorlijk pittig trouwens.

  23. #23
    Join Date
    Jan 2013
    Posts
    1.743
    vCash
    124769

    Default

    Quote Originally Posted by rommel View Post
    makkelijke redenering. zo is powerliften ook een sport op zich. klassieke powerlift onderdelen zijn een belangrijke basis voor crossfit.

    Crossfit zorgt voor snelle progressie in kracht uithoudingsvermogen en explosiviteit. probeer het gewoon uit.
    Ik weet echt wel wat crossfit inhoudt. En powerlifting onderdelen komen helemaal niet zoveel voor in crossfit. De bench komt maar mondjesmaat terug. De deadlift al wat meer. Het enige onderdeel dat veel terugkomt Is de squat. Echter geheel anders dan binnen powerliften. En ook binnen gewichtheffen.

    Dat jij crossfit leuk vindt Is prima. Ik ben het hier zelfs hartgrondig mee eens. Crossfit Is ook leuk. Maar dat betekent niet dat het als assistance tot vechtsport de beste combinatie Is. En het gaat hier niet eens om de oefeningen maar de programmering. Aangezien het binnen een crossfitbox lastig Is om je eigen programmering te draaien. Zal je al snel tegen problemen aanlopen. Veel wodds worden gewoon random gedraaid. Er is weinig programmering tot een bepaald doel. Dit Is ook lastig te doen omdat in grote groepen iedereen met andere doelen rondloopt en het toch voor iedereen leuk en uitdagend moet blijven.

  24. #24
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Quote Originally Posted by Boxingfan View Post
    Ik wil in addittie voor grappling 2x per week krachttraining doen.. Na beetje onderzoek heb ik begrepen dat compounds wel t beste zijn

    Hoe is dit?

    Squad
    Dips
    Pull ups
    Bench press
    Barble row
    Military press

    Alles 5x5
    2x per week

    Suggesties?

    Ik heb bewust deadlift er buiten gelaten omdat ik echt moeite heb met de vorm en last krijg van mn onderrug..
    En? hoe gaat het met dit programma?

    Mijn eigen gevoel erbij is dat het te veel volume is om te combineren met vechtsport, maar we zijn inmiddels al wat verder dus misschien ervaar jij dat anders? Het belangrijkste is progressive overload. Je moet in staat blijven de oefeningen steeds zwaarder te maken. Als dat niet meer lukt, wordt je niet meer sterker. In dat geval zou ik het volume van het programma aanpassen naar iets waarbij je minder oefeningen per sessie doet. Het stronglift programma, waar dit wat van wegheeft, doet de helft van de oefeningen per sessie. Waarom niet gewoon dat proberen? De deadlift is maar 1x5 en als die echt niet lukt, kan je em weglaten zoals je nu al doet. Met de squat doe je ook wel genoeg voor het onderlichaam.

  25. #25
    Join Date
    May 2014
    Posts
    220
    vCash
    123017

    Default

    Ik pak beetje voor beetje zwaarder.

    Alleen bankdruk blijf ik haken maar dat komt nog wel denk ik.

    Ik doe nu 2x per week, ene sessie doe ik deadlift+ die andere oefeningen en de andere squat+ die andere oefeningen.

    Wat is nou de goede vorm voor squat btw. Moet ik nou wel of niet heel diep gaan als ik zwaar pak.

    Ik heb een goede basis en ben van mezelf redelijk sterk, ik ben wel bang dat ik op een gegeven moment blijf haken, ik kon eerste sessie al b.v 110 kilo bankdrukken3 x , het omhoog gaan gaat alleen heel moeilijk. Met de andere gaat dat nu nog wel redelijk maar ben bang dat ik dan ga blijven haken op een gegeven moment.. dan ga ik 5x3 proberen kijken hoe dat gaat.
    Last edited by Boxingfan; 18-01-2016 at 21:18.

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •