MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Results 1 to 20 of 20
  1. #1
    Join Date
    Jun 2006
    Location
    West Europa
    Posts
    17.880
    vCash
    112709

    Default Mediteren... welke vorm?

    Ik ben druk aan het lezen over diverse meditatie technieken etc.
    Loop beetje op mijn tandvlees. Hik al een tijdje tegen een burnout aan, dus denk dat het goed is om meer (innerlijke) rust te creëren.

    Maar wat zijn jullie ervaringen? Hoe zijn jullie begonnen? Op zoek naar een mentor? Of juist zelf leren? Welke vorm van meditatie doen jullie?

    Handige links? Tips? Weetjes? Ik hoor ze graag

    Thanks alvast.
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight

    weblog voor producers, artiesten en gear lovers: Zerolatency.nl

  2. #2
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    Mixfight
    Posts
    34.091
    vCash
    25000

    Default

    Och Tony das niet best vriend. Af en toe lekker fappen wilt ook wel eens helpen.

    Al de gekheid op een stokje. Ik heb heel erg veel aan ademhalingsoefeingen, klinkt heel oudbollig maar helpt echt bij me.

    http://www.healthylives.nl/ontspanni...gen-bij-stress



    google anders even voor meer info.

    Sterkte ouwe Limburgse reus!
    Be a Warrior, not a Worrier

  3. #3
    Join Date
    Jun 2006
    Location
    West Europa
    Posts
    17.880
    vCash
    112709

    Default

    Ja, 2015 was in meerdere opzichten een bewogen jaar. De accu begint leeg te raken. OF ja, is eigenlijk al leeg. Zit nu op de reserve accu. Dus even beetje rustig aan doen.

    Toevallig gisteren al eens begonnen met een (tja wat is het? Mindfullness? Ademhalingtherapie?) relax cd... mediteren lukte me niet. Viel er wel van in slaap haha. Dus het is wel rustgevend.

    Had veel gelezen over transcendente meditatie. Maar dit is duur (eurootje of 800).. en ben niet helemaal overtuigd van het effect.

    Als meer forumleden tips hebben.. let me know
    Appreciating it.
    weblog voor producers, artiesten en gear lovers: Zerolatency.nl

  4. #4
    Join Date
    May 2014
    Posts
    2.378
    vCash
    30500

    Default

    Ja ik heb tips, zorg er eerst voor dat de oorzaak zoveel mogelijk weg gehaald wordt. Mensen die het moeilijk hebben grijpen vaak naar dit soort middelen maar dit is slechts een doekje voor het bloeden. Ik heb ze allemaal van dichtbij gezien: mediteren, positief leven, gefilterd water drinken maar ondertussen wel hetzelfde leven blijven leiden. Begrijp me niet verkeerd, zeker ademhalingsoefeningen raad ik iedereen aan maar het zijn hulpmiddelen. Dus haal eerst de stoorzenders eruit (werk, slaapgebrek, geen regelmaat, relatieproblemen) want daar krijg je het meeste energie voor terug.
    Ook als je weinig energie heb zou ik wel blijven kickboksen o.i.d. en daarna even lekker een half uurtje buiten wandelen. Regelmaat in je leven is belangrijk maar ook af en toe flink energie eruit gooien en daarna ontspannen, vrijwel iedereen krijgt daar indirect energie van. Yoga is misschien wel iets. Ken je verder niet maar heb zoveel mensen gezien die via acupunctuur denken beter te worden, je moet er meer voor doen.

  5. #5
    Join Date
    Dec 2005
    Posts
    2.594
    vCash
    126000

    Default

    Ik ben er zelf dus helemaal niet van. Als ik wil ontspannen moet ik echt een filmpie aanzetten, of me ps4. Ook door tekenen raak ik er ontspannen.

    Laat het nou net zo zijn dat ik op mijn werk voor en na de vergadering moet mediteren met de groep. Op mijn vorige stage hadden we zelfs een belletje staan, als iemand het dan te druk vond en het belletje rinkelde, moest iedereen 1 minuut mediteren en tot rust komen voordat de discussie / vergadering door ging. Bizar raar, maar het werkte wel.

    Ik vond het persoonlijk erg moeilijk om een rustige ademhaling te creëren, en sowieso om de rust zo op te zoeken. Wat ik wel merk, (nu ik het al een paar jaartjes doe) is dat ik er wel degelijk rustiger van word. Ik doe het echter wel te weinig om er echt in mijn prive wat van te merken. Ik geloof wel dat het een positieve impact kan hebben op de klachten die jij omschrijft. Ik zou het een tijdje proberen. Zoek vooral een oefening waar je je prettig bij voelt. Er zijn er genoeg.

  6. #6
    Join Date
    Mar 2006
    Posts
    2.131
    vCash
    30500

    Default

    Tony dit was mijn reactie gisterenavond. Ik plaats 'm toch maar even. Wens je veel wijsheid en eigen tijd toe. Wat anderen hier ook al zeggen, het is vast belangrijk om iets voor jezelf te vinden dat bij je past en wat voor jou persoonlijk werkt. Ik zelf ben van mening dat zoiets in principe geen geld hoeft te kosten. Maar een beetje rondshoppen kan vast geen kwaad.

    Welcome to the labyrinth

    Liggen en aandachtig ademhalen heeft voor mij altijd goed gewerkt... ze noemen dat volgens mij een 'bodyscan'
    Mentoring ging voor mij altijd gaandeweg. Tips terloops van mensen die ik op mijn pad tegenkwam.. en kom (denk ik).
    Als je tegen een burnout aanloopt is het vooral belangrijk om af en toe relaxte dingen te doen! 'Niets' dus.
    Dus ga niet moeilijk zitten mediteren zou ik zeggen. Het belangrijkste is om zo nu en dan helemaal tot stilstand te komen.
    Daarbij ga je jezelf onthechten van de doordraaiende buitenwereld en richt je je aandacht helemaal naar binnnen toe.
    Ik zelf probeer altijd mijn adem om te zetten in energie. Alsof ik een batterij ben die aan de oplader moet.
    Daarnaast is het goed om jezelf te kunnen uitlijnen. Dus alles weer even op een lijn zetten (één rijtje) tussen hemel en aarde.
    Noem het de Karma Chi Reload meditatie van sri Cornelus Pramayama, lol!

    Ach sommige mensen vinden een glas whiskey en een sigaar misschien een betere oplossing, kan ook.

  7. #7
    Join Date
    Nov 2011
    Posts
    977
    vCash
    126000

    Default

    Headspace is een aardige app. Jon Kabat Zinn kan je opzoeken. Verder is meditatie/ mindfullness behoorlijk lastig onder de knie te krijgen maar als het lukt ben je spekkoper.

  8. #8
    Join Date
    Jan 2010
    Posts
    4.248
    vCash
    61568

    Default

    Ik heb een hond genomen en wandel elke ochtend een half uurtje en elke avond een uur buiten. Telefoon niet mee en geen gezeik aan je kop. Ook rijd ik veel met de motor. Prikkelarme omgeving werkt voor mij.

    Oorzaken wegnemen is nou eenmaal gemakkelijker gezegd dan gedaan.

  9. #9
    Join Date
    May 2011
    Location
    Utrecht
    Posts
    5.004
    vCash
    126035

    Default

    Quote Originally Posted by cornelus View Post
    Tony dit was mijn reactie gisterenavond. Ik plaats 'm toch maar even. Wens je veel wijsheid en eigen tijd toe. Wat anderen hier ook al zeggen, het is vast belangrijk om iets voor jezelf te vinden dat bij je past en wat voor jou persoonlijk werkt. Ik zelf ben van mening dat zoiets in principe geen geld hoeft te kosten. Maar een beetje rondshoppen kan vast geen kwaad.


    Bodyscan werkt inderdaad prima om even te concentreren en je gedachten te focussen. Ik heb zelf ook een iets mindere periode achter de rug en mij werd bodyscan aangeraden. Geen spijt van gehad. En ik hou normaal niet zo van dat zweverige, maar dit sloeg bij mij in ieder geval wel aan. Maar dat kan voor ieder anders zijn. Maar stop niet direct als je denkt dat het toch niet lukt, 'k had soms het idee naar 'Kreatief met Kurk' te luisteren, maar da's nou net het idee, om je over te geven en je gedachtegang te veranderen. Bewust worden van je ontspannen worden. Succes man!
    It's okay to be white

  10. #10
    Join Date
    Jan 2010
    Posts
    4.248
    vCash
    61568

    Default

    Quote Originally Posted by Peter0711 View Post
    Ik ben er zelf dus helemaal niet van. Als ik wil ontspannen moet ik echt een filmpie aanzetten, of me ps4. Ook door tekenen raak ik er ontspannen.

    Laat het nou net zo zijn dat ik op mijn werk voor en na de vergadering moet mediteren met de groep. Op mijn vorige stage hadden we zelfs een belletje staan, als iemand het dan te druk vond en het belletje rinkelde, moest iedereen 1 minuut mediteren en tot rust komen voordat de discussie / vergadering door ging. Bizar raar, maar het werkte wel.

    Ik vond het persoonlijk erg moeilijk om een rustige ademhaling te creëren, en sowieso om de rust zo op te zoeken. Wat ik wel merk, (nu ik het al een paar jaartjes doe) is dat ik er wel degelijk rustiger van word. Ik doe het echter wel te weinig om er echt in mijn prive wat van te merken. Ik geloof wel dat het een positieve impact kan hebben op de klachten die jij omschrijft. Ik zou het een tijdje proberen. Zoek vooral een oefening waar je je prettig bij voelt. Er zijn er genoeg.
    Misschien een domme vraag en ook off-topic. Waar werk jij in vredesnaam ? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Nou moet ik zeggen dat bij ons de vergadering al is afgelopen voordat er iemand boos kan worden maar dit is wel apart.

  11. #11
    Join Date
    Dec 2005
    Posts
    2.594
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Bromios View Post
    Misschien een domme vraag en ook off-topic. Waar werk jij in vredesnaam ? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Nou moet ik zeggen dat bij ons de vergadering al is afgelopen voordat er iemand boos kan worden maar dit is wel apart.
    Ik werk op een grote zorgboerderij met gehandicapten jongeren, en mensen waar bij het dagelijks leven net even te veel gevraagd word. ( bv : drug, alcohol. ) Bij de stichting waar ik werk word veel gewerkt met meditatie en onspanningsoefeningen. Zodoende hebben ze besloten om dat bij vergaderingen te doen gezien die soms best wel confronterend en heftig kunnen zijn ivm incidenten enz. Ook niet mijn keuze, de rest van het team heeft er baat bij, en dat merk ik ook duidelijk.. Dus wie ben ik om daar dan wat van te zeggen.

  12. #12
    Join Date
    Jan 2010
    Posts
    4.248
    vCash
    61568

    Default

    Quote Originally Posted by Peter0711 View Post
    Ik werk op een grote zorgboerderij met gehandicapten jongeren, en mensen waar bij het dagelijks leven net even te veel gevraagd word. ( bv : drug, alcohol. ) Bij de stichting waar ik werk word veel gewerkt met meditatie en onspanningsoefeningen. Zodoende hebben ze besloten om dat bij vergaderingen te doen gezien die soms best wel confronterend en heftig kunnen zijn ivm incidenten enz. Ook niet mijn keuze, de rest van het team heeft er baat bij, en dat merk ik ook duidelijk.. Dus wie ben ik om daar dan wat van te zeggen.
    aaah, dat maakt het op zich wel een stuk logischer. Ik kreeg al een soort cup-a-soup idee bij een grote verzekeraar of zo.

  13. #13
    Join Date
    Jun 2006
    Location
    West Europa
    Posts
    17.880
    vCash
    112709

    Default

    Heren, dank voor alle reacties. Zitten zeker een paar eye openers bij.
    Ik ben er inmiddels wel voor mezelf uit dat welke meditatie vorm (of ontspanningstechniek) ik ook kies/probeer, dit nooit een kleine duizend euro hoeft te kosten (transcendente meditatie).

    Ik zie dat wikipedia een uitgebreide lijst van meditatietechnieken omschrijft. Ik ga ze gewoon allemaal even meer in detail bekijken en over lezen. Gaandeweg merk ik zelf wel bij welke vormen er 'een belletje' bij me gaat rinkelen en mij weten te triggeren.

    Ik besef me overigens heel goed dat dit geen ultieme oplossing is. Het is slechts een hulpmiddel, een tool. (alhoewel ik daar bepaalde spirituele stromingen wellicht te kort mee doe)
    weblog voor producers, artiesten en gear lovers: Zerolatency.nl

  14. #14
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    1.782
    vCash
    84750

    Default

    Wim Hof Methode http://www.innerfire.nl/

  15. #15
    Join Date
    May 2014
    Posts
    2.378
    vCash
    30500

    Default

    Ik schop deze even omhoog.

    Ben naar een sessie geweest van de Wim Hof Methode. Ik ben verkocht.

  16. #16
    Join Date
    May 2014
    Posts
    571
    vCash
    30500

    Default

    Interessant! Wim Hof, Meditatie, het zijn allemaal methodes die je laten focussen op het belangrijkste dat er is: jezelf. Tegelijkertijd kan je stellen dat alle narigheid ontstaat omdat je van je ware zelf vervreemd bent; we leven grotendeels op de automatische piloot en laten ons leiden door social media, bezit, emoties, gedachten enzovoorts. Ten slotte leef je op 2% bewustzijn, 98% speelt zich af in het onderbewustzijn.

    Nu het goede nieuws: het onbenutte potentieel van ieder mens is enorm. Dit geldt voor iedereen, niemand uitgezonderd. Nog beter nieuws is dat je dit potentieel helemaal zelf kunt ontsluiten met bepaalde instrumenten (Meditatie, Mindfulness enzovoorts), discipline en de acceptatie van deze overtuigingen. Het allerbeste nieuws is dat je kunt stoppen met zoeken naar de heilige graal: alle kwaliteiten zitten al in je.

    Moraal van het verhaal: keer terug naar je werkelijke zelf en wordt gelukkiger, krachtiger, succesvoller. Als je dat lukt, dan ben je automatisch een betere parter, vriend, vader, zoon enz. Aan een focus op jezelf leggen, is trouwens niets egoïstisch aan. Zolang je respect hebt voor je omgeving, is het de beste keuze in het leven die je kunt maken.

    Meditatie moeilijk? Sommige mensen denken dat mediteren gedachten uitschakelt. Dat is niet zo. Dat kan niet eens. Tijdens meditatie is het belangrijk dat je jouw gedachten laat bestaan, dat je ze beschouwt, in plaats van dat je je mee laat sleuren door je gedachten. Een hele gemakkelijke methode is focus op je ademhaling....

    Mooi onderwerp en zeer relevant voor de oude Oosterse budo-sporten.

  17. #17
    Join Date
    May 2014
    Posts
    2.378
    vCash
    30500

    Default

    You must spread some Reputation around before giving it to BIG Lebowski again.

    Je hebt het wat mij betreft heel mooi verwoord. Het komt er op neer dat je weer wat meer bewust raakt van wat je zelf eigenlijk wilt. Ikzelf ben al lang bezig om weer wat meer terug naar de basis te gaan. Wim Hof is daar voor mij meer een gevolg van, dat past er gewoon goed bij. Ik relativeer de zaken de laatste tijd veel makkelijker. Waar ik vroeger toch een oude zeikerd was, ben ik nu vaak degenen die zegt dat het niet anders is en we er maar het beste van maken.
    Als ik stress of agressie voel opkomen, dan focus ik me direct op mijn ademhaling. En of dat nou helpt of niet, ik ben me bewust van het moment en laat het zo weer van me afvloeien.
    En koud douchen heeft buiten een psychologisch effect ook gewoon een fysiek effect, het voelt als een harde reset.

  18. #18
    Join Date
    May 2014
    Posts
    571
    vCash
    30500

    Default

    Dank je. Het verwoord een enorm potentieel dat iedereen in zich heeft. En daarmee ook de ontsluiting van dat potentieel. Relativeren is een mooie stap die helpt, hoewel we dan nog steeds vanuit de mind bezig zijn.

    Wat we echt willen en zoeken zit in volledig in onszelf. De vraag is hoe dat te ontsluiten. De mind is daarin een flinke hindernis. Het zijn de gedachten vanuit de mind die ons de schijnbare grip op ons leven geven. Schijnbaar omdat we veelal op de automatische piloot leven vanuit ego, bezit, lust, angst enz. Allemaal drijfveren die uit de mind komen. De werkelijke grip terug krijgen is de kunst. Dat betekent terug naar je kern. Onder andere door bovengenoemde instrumenten.

    Koud douchen is ook mijn dagelijkse uitdaging, en reset inderdaad.

  19. #19
    Join Date
    Sep 2011
    Posts
    1.062
    vCash
    126000

    Default

    keer proberen een koude douche ben het laatste jaar ook een stress kanon
    beter een gat in een olietanker dan een olietanker in je gat

  20. #20
    Join Date
    Oct 2017
    Posts
    7
    vCash
    50500

    Default

    Ik douche koud af. En niet vol koud, want volgens mij kan je mij dan wegdragen tussen 6 planken. Maar koud afdouchen geeft mij zoveel energie. Niet normaal man.

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •