MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Results 1 to 3 of 3
  1. #1
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    19.397
    vCash
    126265

    Camerabg1 UFC Fight Night, Ahoy Rotterdam - voorbeschouwing en weging

    UFC Fight Night: Overeem vs Arlovski
    Ahoy, Rotterdam

    7 Mei 2016
    Voorbeschouwing en weging.

    Door: Ronald Eckringa



    De UFC naar Nederland.
    Dat je "UFC Fight Night" boven een verslag ziet staan is niet zo uitzonderlijk. Dat daar vervolgens "Ahoy, Rotterdam" onder staat is absoluut uniek! Voor het eerst in de geschiedenis komt het meest prestigieuze mma spektakel dat de wereld kent naar Nederland. En tja... dat Mixfight.com daar verslag van doet, dat hoort daar dan natuurlijk ook bij.

    De die-hard-fans van het eerste uur die al wat langer op Mixfight.com rondhangen weten nog hoe dat vroeger ging als je een UFC (of Pride -) evenement wilde kijken. Natuurlijk kon je via officiële kanalen een VHS videoband uit de VS bestellen, maar dat duurde maanden. Via schimmige uithoeken op het internet waren de beelden daarvan al veel eerder te krijgen. Een programma als Direct Connect zorgde ervoor dat mma-fans over de hele wereld dit met elkaar konden uitwisselen. Iets verder ging het al met het live verslag van Pridecast: een club van enthousiast mma-fans die vanuit Japan een radioverslag deden, gewoon vanuit de huiskamer voor de buis. Iets later gingen websites als mma-tv nog verder, door live evenementen via het internet uit te zenden. Allemaal nog lang voordat iedere Nederlander via Fight Pass of Fox Sports dit soort evenementen ter beschikking had. Na al dit "voorspel" wordt nu echter de ultieme stap gezet: binnen onze eigen landsgrenzen, met je kont op een stoel in de arena, met je neus richting de octagon (en met een beetje pech richting de beeldschermen die er hangen) gewoon lekker levens echt en live naar de UFC kijken!

    En ja, dat weet ik... dan wordt er van een verslaggever een neutraal en objectief verslag verwacht. Maar hey... dat ben ik niet. En eerlijk gezegd heb ik ook geen enkele zin om net te doen alsof. Natuurlijk... ik kom voor het evenement op zich, maar nog meer kom ik voor de 3 Nederlanders die hierin acteren: Alistair Overeem, Stefan Struve en Germaine de Randamie. En eenmaal toegegeven dat ik toch niet objectief ben, dan kan ik het ook net zo goed even flink aandikken: de Nederlanders noem ik allemaal bij de voornaam, hun tegenstanders bij de achternaam. Kan het nog duidelijker?



    Voorbeschouwing.
    En wat mogen we dan verwachten van de partijen van die Nederlanders? We lopen ze stuk voor stuk even door.

    Alistair Overeem vs Andrei Arlovski
    Het bijzondere van deze partij is dat Alistair en Arlovski teamgenoten zijn. In dit geval is dat helaas in het nadeel van Alistair omdat het reguliere coachingteam in de hoek staat van Arlovski. Niet alleen heeft Arlovski daarmee het voordeel van zijn eigen team om zich heen; hij heeft vooral het voordeel dat dit team als geen ander de "do's en don'ts" voor Alistair kennen. Helemaal beroerd als je weet dat coaches als Jackson en Winkeljohn bekend staan als strategen bij uitstek en als geen ander een game plan in elkaar kunnen zetten.

    Maar een wedstrijd wordt natuurlijk uiteindelijk beslist in de ring, en daar komt meer bij kijken dan goede coaching en een gedegen game plan. Zowel Alistair als Arlovski zijn beiden van oorsprong wel als staande vechter aan te duiden. Arlovski heeft echter ook een sambo-achtergrond en Alistair heeft zelfs al eens een ADCC toernooi gewonnen. Hoe hun achtergrond er dan ook uit mag zien, het zijn beide hele complete mma-vechters, maar voor mijn gevoel is Alistair toch net iets completer. Niet alleen is zijn staande werk op zich beter dan dat van Arlovski, ook heeft hij aanmerkelijk meer partijen op submission beslist dan Arlovski. En daar waar Arlovski er om bekend staat er nog wel eens zonder na te denken in te vliegen, daar vecht Alistair de laatste tijd steeds bedachtzamer en meer afgemeten. Dat spreekt toch in het voordeel van Alistair, die in de ranking overigens ook net iets hoger staat dan Arlovski (nummer 3 vs nummer 5).

    Ik zet mijn geld dus op Alistair. Dat kan zowel staand als op de grond beslist, maar eigenlijk hoop ik gewoon op een ouderwetse guillotine. Arlovski vol in de aanval, wordt geraakt door Alistair, gaat vervolgens voor de "veilige weg" en een take down, en valt zo in de guillotine van Alistair.

    Stefan Struve vs Antonio "Bigfoot" Silva
    Tja, gek is dat... iedereen heeft een bijnaam... maar om de een of andere reden moet je die van Bigfoot er altijd bij noemen. Waarschijnlijk omdat die treffender is dan die van wie dan ook...

    Stefan heeft een serieus probleem, namelijk dat hij van zijn laatste 4 partijen er 3 verloren heeft. Dat is voor iemand met zijn talent en zijn potentieel opmerkelijk. Het is haast een cliché als ik dat noem, omdat het ondertussen algemeen bekend is, maar wat bij Stefan echt een gemis is voor iemand van 2,13 meter, is dat hij staand zijn lengte niet voldoende weet te benutten. Desalniettemin heeft Stefan toch ook aardig wat (T)KO's op zijn naam staan. Maar met 16 submissions zou je Stefan toch ook echt kunnen betitelen als grondvechter. En dat is persoonlijk ook waar ik het meest van kan genieten als ik naar zijn wedstrijden kijk: het prachtige, soepele, "slick" grondwerk.

    Silva heeft ook een serieus probleem, namelijk dat hij van zijn laatste 4 partijen er 3 verloren heeft. Samen in hetzelfde schuitje dus. Dat maakt dat er in deze partij waarschijnlijk meer op het spel staat dan winst of verlies alleen. Het zou zo maar eens kunnen dat de verliezer van deze partij niet zo'n lang leven meer beschoren is in de UFC.
    Maar hoe beschrijf je nou de kwaliteiten van Silva? Nou ja, misschien als die van een Bigfoot? Geen mooie vechter om te zien, maar levensgevaarlijk voor iedereen die tegenover hem staat. En wat voor heel veel zwaargewichten geldt geldt voor Bigfoot ook: met één stoot kan het zomaar gebeurt zijn.

    Veel van deze partij lijkt af te hangen van hoe Stefan zijn "vechten op afstand" heeft ontwikkeld de afgelopen tijd. Met zo'n lengte goed op afstand weten te vechten geeft zo'n ontzettend voordeel in een partij. Niet alleen staand, ook om te kunnen kiezen of je al dan niet naar de grond gaat. Maar waar ik op hoop is eigenlijk eenvoudig: Stefan op submission, het liefst een triangle vanuit de guard. Bigfoot heeft namelijk nog nooit op submission verloren. Het zou extra glans aan een overwinning van Stefan geven als hij dat op die manier weet te bewerkstelligen.

    Mocht Stefan toch winnen op KO, dan vermoed ik dat dat ook op de grond gebeurt, ground and pound vanaf de mount, simpelweg omdat ik de kansen van Stefan op de grond hoger inschat dan staand.

    Germaine de Randamie vs Anna Elmose
    Op papier is deze partij het makkelijkst te voorspellen. Elmose heeft slechts 3 pro partijen gevochten en maakt haar debuut in de UFC. Elmose is een vechter die graag vooruit vecht en gaat voor de KO. Koren op de molen van Germaine dus. Als er iets is dat Germaine graag wil, dan is dat denk ik wel een tegenstander met de stijl van Elmose. Natuurlijk, nadat de bel eenmaal geklonken heeft (spreekwoordelijk dan... de UFC gebruikt een toeter) kan er van alles gebeuren. Maar normaal gesproken lijkt mij dit een partij die Gemaine in de eerste ronde al kan beslissen.
    Last edited by Ronald; 07-05-2016 at 21:04.
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight

    Foto's bijbestellen? www.eckringa.nl
    Of de snelle route via www.oypo.nl/sompong

  2. #2
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    19.397
    vCash
    126265

    Default

    De weging
    Natuurlijk, ook bij de UFC wordt er gevochten in gewichtsklassen. En om te weten hoe zwaar iemand is zul je 'm moeten wegen. Maar de weging is ondertussen al lang niet meer iets, enkel en alleen om te bepalen hoe zwaar iemand is. De weging is bijna een evenement op zich, een soort van ritueel, bedoelt om in de stemming te komen, flink aangezet om het evenement te hypen.

    In Rotterdam is dat dus net zo goed het geval. Je merkt het al aan het schema van de dag van de weging. Alhoewel de weging pas om 17.30 uur plaatsvindt, gaan voor de media om 15.30 uur de deuren al open. Een kwartiertje later zijn Alexander Gustafsson, Gegard Mousasi en Michael Chiesa beschikbaar om geïnterviewd te worden. Gegard Mousasi mis ik trouwens echt op de fight card. Een partij van hem zou het evenement helemaal compleet gemaakt hebben. Helaas, je kunt niet alles hebben. Dat Gegard toch aanwezig is duidt er wel op dat ook de organisatie hier het belang van inziet.

    En als Gegard er dan toch zit om geïnterviewd te worden, dan kunnen we het uiteraard niet laten om hem ook een paar vragen te stellen:

    Mixfight: De meest gestelde vraag die je vandaag wel zult krijgen is waarom je niet op de card staat. Baal je daar van?

    Gegard: Ik had hier graag willen vechten en ik heb zelf ook om een partij in Nederland gevraagd. Maar de UFC heeft aangegeven dat de card vol was. Ik had wel liever hier gevochten dan in Vegas. Alleen belastingtechnisch gezien is het beter om daar te vechten. Nederland is geen belastingsparadijs toch?  Maar de volgende keer in Nederland ben ik er bij.

    Mixfight: Wat is je voorspelling voor de 3 Nederlanders van morgen?

    Gegard: Ik denk dat Alistair en Stefan gaan winnen. Germaine ken ik nog van het kickboksen en dat is een groot talent. Alleen ken ik haar tegenstandster niet.

    Mixfight: Dat is een staande vechter.

    Gegard: Ja? Dan wint Germaine zeker.









    Om 16.00 uur kan ook het publiek naar binnen voor een Q&A, dat om 16.30 uur plaats zal vinden, met de 3 eerder genoemde vechters. Voor wie nog niet eerder een Q&A gezien of meegemaakt heeft (Questions and Answers): bij een Q&A zit het publiek op de tribune en zijn er een aantal vechters beschikbaar op het podium. Op de tribune zijn een aantal microfoons opgesteld en kunnen de fans de vechters 3 kwartier lang vragen wat ze willen. Mooi hoe de UFC met dit soort activiteiten niet alleen de sport, maar ook de vechters, heel beschikbaar maakt voor het publiek. Gewoon gratis en voor niks.
    Het is flink druk overigens. De begane grond is volledig bezet en hoe dichter we bij de weging komen, hoe voller het wordt. Ondertussen wordt ook een flink deel van de eerste ring in gebruik genomen door het publiek.







    Om 17.30 is het dan zover. Het podium veranderd in een "weeg-arena". Opzwepend muziekje, drijvende speaker, ringgirls erbij, offcials standby en de weegschaal als scherprechter centraal. Scherprechter? Nou ja, bijna dan. Voor de meeste vechters is de weegschaal namelijk net zo'n tegenstander als de vechter waar ze tegen uitkomen. Het gevecht met het gewicht is cruciaal, en tegelijkertijd ook zo gruwelijk intensief, dat je je kunt afvragen of dat eigenlijk nog wel gezond is. Afijn, misschien een onderwerp om op een later moment nog eens verder op in te gaan.

    En uiteraard, na elke weging misschien wel het mooiste moment van de dag: de face off tussen 2 kemphanen. Het moment dat ze elkaar nog 1 keer recht in de ogen kunnen aankijken.

    De weging verloopt soepel. In een lekker tempo komt de één na de ander op de schaal te staan. Iedereen is ook netjes op gewicht. Jon Anik is overigens host van zowel de Q&A als van de weging. Alhoewel ook Bruce Buffer op het podium staat hoeft hij pas morgen echt aan de slag.

    Logisch natuurlijk dat het geluid van het publiek echt flink aanzwelt als de Nederlanders aan de beurt zijn. Echt opvallend is dat ook Gunnar Nelson dit hele warme welkom ten deel valt.
    Germaine is heerlijk enthousiast op het podium als ze gewogen wordt. Voor Stefan geldt hetzelfde. Stefan heeft overigens een rouwband om ter nagedachtenis aan zijn trainingsmaatje Jordan Parsons, die afgelopen woensdag is overleden als gevolg van een hit-and-run ongeluk, waarvan de dader helaas nog niet gepakt is.
    Alistair komt nog anders op. Alistair valt zelfs op zijn knieën, en 100% zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij kust hij zelfs de grond. In een mini-interview na de weging zegt hij ook: Ahoy was binnen 2 uur uitverkocht, volgende keer doen we de Arena.













    En daarmee wordt de weging ook afgesloten en gaat een ieder weer naar huis. Morgen keert het hele circus weer terug, maar dan met nog meer mensen. Vandaag was het nog aanloop… morgen voor het eggie…
    Last edited by Ronald; 07-05-2016 at 21:26.
    Foto's bijbestellen? www.eckringa.nl
    Of de snelle route via www.oypo.nl/sompong

  3. #3
    Join Date
    Nov 2006
    Location
    Ermelo
    Posts
    88
    vCash
    126000

    Default

    Leuk verslag!! Bedankt

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •