MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Results 1 to 6 of 6
  1. #1
    Join Date
    Sep 2016
    Posts
    7
    vCash
    113500

    Default Nadelige lichaamsbouw?

    Hallo,

    binnen enkele weken heb ik mijn eerste kickbox wedstrijd (tegenstander nog niet bekend). Ik ben 178 cm en weeg ongeveer 66 - 68 kg. Ik kijk er naar uit om in de ring te stappen, maar ik heb angst voor het volgende:

    Wanneer ik mij met de vechters van mijn gewicht vergelijk valt het mij duidelijk op dat deze veel gespierder/breder zijn. En dan bedoel ik ook vechters die even groot zijn als mij, dus het reach voordeel geen parten speelt. In mijn club bijvoorbeeld zijn er 2 vechters die op 66 kg de ring in gaan en het is echt een gigantisch verschil in lichaamsbouw. Veel bredere schouders, veel dikkere armen enzv..

    Ik ben namelijk erg smal en tenger gebouwd. Wanneer ik naar tornooien ga zie ik dat de jongens met mijn lichaamsbouw eerder vechten op 62 - 63 kg. Mensen schatten dan ook bijna altijd dat ik minder weeg dan 66 - 67 kg. Rare is ook dat ik enkele maanden geleden 63 - 64 kg woog maar ben gestopt met roken en ik in korte tijd 3 - 4 kg op de weegschaal aankwam, maar in de spiegel was dit niet zichtbaar. Die extra kilo's zijn dus niet waarneembaar.

    Ik zit er toch mee in dat ik tegen iemand zal vechten die veel breder is gebouwd en hoogstwaarschijnlijk een pak sterker is.. Naar gelang mijn wedstrijd vordert begint dit als maar meer in mijn hoofd te spoken.

    Ik twijfel om toch te proberen nog gewicht te verliezen naar 62 - 63 kg maar dit lijkt mij erg moeilijk, ik sta nu op 8 - 10 % vet. Wat raden jullie mij aan?
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #2
    Join Date
    Jan 2010
    Posts
    4.248
    vCash
    61568

    Default

    de meeste mensen die stoppen met roken eten iets meer suiker omdat alles lekkerder smaakt. Niet alleen krijg je dan meer vet maar het zorgt voor een hoger insulinegehalte en dan houd je vocht vast. Je hebt dan simpelweg tussen de anderhalf en 2 liter vocht in je spieren zitten. Zie je in de spiegel niks van.

    Oplossing: weekje proberen zo min mogelijk koolhydraten te gebruiken en dus minder suiker binnen te krijgen. Even een appje op je telefoon en invoeren wat je eet. Koolhydraten onder de 20-50 gram per dag houden.

    En als je rookt heb je een snellere stofwisseling. Het duurt even voordat je lichaam er aan gewend is.

  3. #3
    Join Date
    Jan 2013
    Posts
    1.743
    vCash
    124769

    Default

    Ik denk dat je het vet percentage van jezelf overschat. En dat je gewoon vetmassa bent aangekomen nadat je gestopt bent met roken.
    Daarnaast ook wat Bromios zegt. Je houdt waarschijnlijk meer vocht vast. Zou na je komende partij proberen wat gewicht te verliezen. Het kan ook zijn dat je door meer te eten iets meer massa hebt dan hiervoor.

    Het hoeft niet altijd een groot nadeel te zijn om minder massa met je mee te dragen. Zolang het powerverschil niet te groot is.

  4. #4
    Join Date
    Nov 2011
    Posts
    977
    vCash
    126000

    Default

    Tja zo veel mensen zo veel verschillen. Uiterlijk zegt niet per se iets. Ik ken zat dunne tengere gasten met retard strength. Veel massa betekend vaak ook minder cardio. Hoewel dat bij 68kg wel mee zal vallen. Vergelijk liever hoe je het doet tegen jongens van je eigen gewicht.

  5. #5
    Join Date
    Sep 2016
    Posts
    7
    vCash
    113500

    Default

    Quote Originally Posted by Bromios View Post
    de meeste mensen die stoppen met roken eten iets meer suiker omdat alles lekkerder smaakt. Niet alleen krijg je dan meer vet maar het zorgt voor een hoger insulinegehalte en dan houd je vocht vast. Je hebt dan simpelweg tussen de anderhalf en 2 liter vocht in je spieren zitten. Zie je in de spiegel niks van.Oplossing: weekje proberen zo min mogelijk koolhydraten te gebruiken en dus minder suiker binnen te krijgen. Even een appje op je telefoon en invoeren wat je eet. Koolhydraten onder de 20-50 gram per dag houden. En als je rookt heb je een snellere stofwisseling. Het duurt even voordat je lichaam er aan gewend is.
    Ik eet praktisch nooit producten met toegevoegde suikers. Maar ik eet wel veel pasta, rijst, aardappelen enzv. Dus ik krijg wel veel (complexe) koolhydraten binnen ja. Ik zal proberen de koolhydraten te beperken tot 20 - 50 gram per dag en dit op te vullen door eiwitten, onverzadigde vetten?
    Quote Originally Posted by Klassikl View Post
    Ik denk dat je het vet percentage van jezelf overschat. En dat je gewoon vetmassa bent aangekomen nadat je gestopt bent met roken.Daarnaast ook wat Bromios zegt. Je houdt waarschijnlijk meer vocht vast. Zou na je komende partij proberen wat gewicht te verliezen. Het kan ook zijn dat je door meer te eten iets meer massa hebt dan hiervoor. Het hoeft niet altijd een groot nadeel te zijn om minder massa met je mee te dragen. Zolang het powerverschil niet te groot is.
    Kan inderdaad bijna niet anders dan ik vocht vasthoudt, dat niet waarneembaar in de spiegel is. Maar het rare is dat ik nog afmetingen van mijn armen, nek, benen en buik heb. Allemaal hetzelfde dan toen ik nog rookte. En ik praat wel degelijk over echt een groot massa verschil met de andere jongens van mijn gewicht. Mijn armen meten bv maar 27,5 cm (echte spaghetti armen dus). Ik besef ook dat techniek en cardio boven kracht primeert (in de meeste gevallen, want het kan ook snel gedaan zijn), maar desondanks schrikt het me af.
    Quote Originally Posted by Brainthief View Post
    Tja zo veel mensen zo veel verschillen. Uiterlijk zegt niet per se iets. Ik ken zat dunne tengere gasten met retard strength. Veel massa betekend vaak ook minder cardio. Hoewel dat bij 68kg wel mee zal vallen. Vergelijk liever hoe je het doet tegen jongens van je eigen gewicht.
    Cardio is bij mij een pluspunt. Ben 3 weken geleden gestart met 1 x per week te lopen en heb 5 km in 20 minuten en 8 seconden gelopen (helaas kon ik het record deze week niet breken). Maar kracht daarentegen is echt slecht.

    Bedankt voor alle reply's!
    Last edited by T95; 12-09-2016 at 02:57.

  6. #6
    Join Date
    May 2014
    Posts
    2.378
    vCash
    30500

    Default

    Ik denk dat het teveel in je hoofd is gaan zitten. Als jij ongeveer dezelfde lengte, vetpercentage en gewicht hebt als je tegenstander hoef je je daar niet meer druk om te maken. Dan heb ik het over het gewicht waar je normaal mee rond loopt, geen weight cuts en zo.
    Maar het zit teveel in je hoofd, Badr vocht op zijn 18e al tegen gevestigde zwaargewichten. En al zou je tegenstander net iets meer power hebben, jij bent een cardiobeest dus kunt 3 rondes lang een hoog volume draaien.

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •