MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Results 1 to 7 of 7
  1. #1
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Waiting for Thailand
    Posts
    8.519
    vCash
    126000

    Default Telegraaf vandaag: Bert Kops: vroeger was ik een mooiboy

    Mooi stukje over Bert Kps in de Telegraaf vandaag

    https://www.telegraaf.nl/nieuws/1000...ik-een-mooiboy
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight

    Enjoy yourself it's later than you think
    Enjoy yourself while you're still in the pink
    The years go by as quickly as you wink
    Enjoy yourself enjoy yourself It's later than you think

  2. #2
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    20.301
    vCash
    371929

    Default

    haha, geloof er niets van

  3. #3
    Join Date
    May 2006
    Posts
    2.115
    vCash
    126000

    Default

    Kan niet openen,geen abonnee. Kun je artikel erop zetten?

  4. #4
    Join Date
    May 2011
    Location
    Utrecht
    Posts
    5.004
    vCash
    126035

    Default

    Quote Originally Posted by kooivechter View Post
    Kan niet openen,geen abonnee. Kun je artikel erop zetten?
    Gewoon even je cookies verwijderen. Dan lukt het weer.

  5. #5
    Join Date
    Oct 2014
    Posts
    3.648
    vCash
    126000

    Default

    Zou tof zijn als Spike een tweede seizoen gaat maken van Kops Gym. Eerste seizoen was top!
    Vandaag Bert Kops bij Vechtersbazen live op YT om 16.00 uur
    https://mobile.twitter.com/vechtersbazen

  6. #6
    Join Date
    Jan 2010
    Posts
    4.248
    vCash
    61568

    Default

    Op gouden sportschoentjes loopt worstelaar Bert Kops (56) naar de receptie waar zus Greet (59) haar bardienst combineert met de administratie. Levende worstellegende Bert Kops senior (82) neemt de laatste slok uit zijn bekertje koffie, slaat de krant dicht en vertrekt.
    In de zaal van het Amsterdamse sportcentrum Kops Gym beukt een jonge vrouw met doffe klappen in op een hangzak. „Loodzwaar. Dood gewicht. Zitten verslaggevers in die lelijk over me hebben geschreven”, zegt Kops junior, de lach bestorven in zijn blauwe ogen. Wijst naar een nabungelende zak. „Kijk, die beweegt nog een beetje.” Bonkt met vuist, boevengrijns op zijn tronie, op de deur van de herenkleedkamer. „Mannen, bezoek. Broek uit!”


    Ouderdom

    Onlangs zat de coach/worstelaar/sportschoolhouder bij Pauw aan tafel met zijn succespupil, MMA-vechter Gegard Mousasi. „Sta ik niet meer in de ring, ouderdom is de pest, straalt het succes toch een beetje op me af.” Voor de leken: Mixed Martial Arts is een combinatie van alle vechtsporten: worstelen, kungfu, karate, , judo, (kick)boksen, enzovoort.
    Kops, twintigvoudig kampioen worstelen, had vorig jaar op Spike-tv zijn eigen reallifesoap. Voor de reclamecampagne van kunst-, design- en antiekbeurs PAN – „had ik nog nooit van gehoord” – portretteerde kunstfotograaf Erwin Olaf hem. In een lijst hangt een afdruk daarvan. Stierennek, bloemkooloor, enorme biceps. „Die dikke gouden ketting: anderhalve ton. En de bebloede wenkbrauw is nep. Ik heb nooit veel klappen op mijn kop gehad, ik keek wel uit. Mijn neus is maar één keer gebroken.”
    „Die foto stond overal op grote billboards. Ik was het handelsmerk van de kunstbeurs. Iedereen stuurde me appjes: ’Bertje, je hangt hier’. Met die lelijke kop van me stond ik ook op de toegangspasjes, heel de PAN droeg mijn pan aan een keycord om de nek, haha. Tot voor kort kon ik niet naar die foto’s kijken. Die wallen…”, walgt hij. „Vroeger was ik een mooiboy.”
    IJdel

    Inmiddels is hij verzoend geraakt met zijn huidige beeltenis. „Het is zo. Maar ik ben een ijdele jongen. Vechtsporters zijn altijd met lijf en spieren bezig. Twee, drie keer per dag douchen. Zalfie, luchie.” Smeert met een verwijfd gebaartje iets denkbeeldigs door zijn korte coupe. „Metromannen, buiten de ring zijn we dat allemaal. Van me eigen ben ik superlief.”
    Kops heeft nul tattoos, opmerkelijk binnen het wereldje waar alle benen, ruggen en armen onder de inkt zitten. „Echte mannen kunnen zonder.” Hij kiest zijn woorden zorgvuldig, wil andersdenkenden niet voor het hoofd stoten. „Iedereen heeft zelf de keus.”
    Over ijdelheid gesproken: hoe zit het met dat bloemkooloor? „Hebben veel vechtsporters. Eén tikkie erop… Bij mij is het kraakbeen ooit gebroken, liep het oor helemaal vol met bloed. Een píjn, niet te hebben! Sneetje erin gemaakt, liep het weer leeg. Maar ook weer vol. Heb ik het maar zo gelaten. Moet je voelen.” Keihard is de duimdikke schelp. „Bij mijn vader is het ook de rechter.”
    Senior komt vaak voorbij in het gesprek, junior is zijn grootste fan. „Als klein jongetje keek ik huizenhoog tegen hem op. Hij was beveiliger bij De Nederlandsche Bank en klom daar door een studie langzaam op. En ook nog een sterke man, kampioen worstelen. Dat wilde ik ook, ben op mijn zevende begonnen. Zware sport hoor, met turnen en gymnastiek behoort het tot de top drie.”
    Meisjes

    „In de vierde klas was ik al de sterkste van de school, sterker dan de zesdeklassers. Dan was je wat, ook voor de meisjes. Ik was ook goed in handbal, als ik uithaalde met de bal, lieten ze ’m graag gaan. Op mijn dertiende moest ik kiezen, en het werd worstelen. Als je dan kampioen werd, stond je alleen op het podium, hè. De schoonheid van het worstelen speelde ook mee. Het pure ervan, de kracht van man tegen man. Toen ik op mijn zestiende mijn vader op zijn kont gooide, wist ik dat ik alles aan kon.”
    Zijn vader was erbij toen in 1972 de Olympische Spelen in München in een bloedbad ontaardden. „Op de dag dat hij moest worstelen, schoten Palestijnse terroristen elf Israëlische atleten en officials dood. Ondenkbaar nu, maar toen gingen de Spelen na die moordpartij gewoon door. Mijn vader kon het niet, zijn worstelvrienden lagen opgebaard. Al had hij een jaar getraind, de Spelen waren klaar voor hem, hij reisde meteen af naar huis.”
    Als 17-jarige spierbundel kreeg Bert junior een baan als portier. „Bij de Casa Rosso. ’Zwarte Joop’ de Vries had wat met worstelaars, zoals Wim Ruska, en gunde het me.” De jongen uit Amsterdam-Oost had het naar zijn zin. „Op de Wallen kende ik iedereen, de dealertjes, de junks, de meisjes, de pooiers. Was het op straat de hele tijd ’hé Bertje’, zoentjes van de meiden. Niemand die een vinger naar me uitstak, al had ik een gouden ketting om. Ik verdiende geld als water.”


    Zelfs ’brave bakfietsmoeders’ weten tegenwoordig de weg naar de sportschool van Kops te vinden.


    Zijn pa zag het met lede ogen aan, had de situatie haarscherp in de smiezen „Wacht effe, dacht hij, straks gaan ze die jongen gebruiken. Incassootje links en rechts. Voor ik af zou glijden moest ik die buurt uit, vond hij. In 1985 kocht hij deze sportschool aan de Weesperzijde.”
    De familie is close. „We wonen allemaal in Purmerend. Ik ga elke ochtend bij mijn vader en moeder langs. Haal ik warm brood bij de bakker, maakt mijn moeder een eitje voor me. Elke dag, ja. Omeletje, spiegeleitje. Bespreken we wat er op de zaak speelt, Greet komt er ook vaak bij. Mijn moeder is altijd bezorgd om me. Bakt altijd een stukkie vlees voor me, karbonaadje, balletje gehakt; krijg ik mee in een plastic zakkie. Ja, soms ook voor mijn vrouwtje, Sylvia.” En zo zorgt Bert weer voor Blinde Kees. „Mijn gabber. Hij werkte als portier, akkefietje, schot hagel door zijn hoofd.”
    Concurrentie

    Hadden de Kops net hun sportcentrum, raakte fitness ineens in en stak de concurrentie de kop op. „Fit for Free, Basic Fit, die hadden ruimte voor veel apparaten, hè. Heel wat klantjes bleven ineens bij me weg. Ik had de mazzel dat kickboksen populair werd.”
    En momenteel bokst iedereen. Erica Terpstra deelt met regelmaat een linkse hoek uit. Bij Kops Gym zien ze vaak de rechtse directe van zwaargewicht Henk Schiffmacher. Bert verwelkomt de kleine mannetjes uit de buurt. „Prachtig die jochies. Maar ik maak me wel eens zorgen over het niveau van de instructeurs. Geef ik ze twee, drie lesjes, denken ze dat ze anderen kunnen trainen.”
    Lang stond de sport in een kwade reuk, MMA is niet voor watjes. „Nekklem, beenklem, verwurging. Klinkt barbaars, maar het zijn goed getrainde mannen. Ze weten wat ze doen, ik heb er liever mee van doen dan met rugbyers.”
    Bij reputatie denken wij aan Badr Hari. Kops wil er niet veel over kwijt. „Ik ken hem van hier. Geen kwade jongen. Goed, toen kwam Rico, de ideale schoonzoon en was alles goed.”
    Kops woont wedstrijden bij, zit in jury’s. Vette knipoog. „Omkoping? Haha, zelf ga ik wel altijd bij de bonden langs. Even in een arm knijpen, grapje. Ja, die ouwe houdt van valsspelen.”
    Bullebak

    En hij kon naast al zijn gezelligheid en gein een bullebak van een coach zijn. „Ik schreeuwde altijd tegen die jongens. Had mijn moeder zo’n hekel aan. Omdat ik een bekende kop kreeg, ben ik daarmee opgehouden. Dat kon ik niet maken. Als ik nu een ander tekeer hoor gaan denk ik: ’Jezus man, doe normaal’.”
    Tussen de touwen van de ring huppelt een twee meter lang eind rond. Stompt tegen de geharnaste buik van zijn trainer. Harde stoten. Bert lacht: „Welnee, hij is een beetje aan het opwarmen.”
    Slappeling

    Op de veronderstelling dat hij wel alleen maar vrienden zal hebben, lacht Kops. „Ik heb een bloedhekel aan al die bellende en appende fietsers. Als het mis gaat, heb ik het gedaan. Laatst, rij ik hier weg, blinde Kees op de passagiersstoel, halen drie fietsers naast elkaar, blikkies bier in de hand me in. Slaat er eentje op mijn autodak en keilt een blikje er net overheen. Ik rijd ze voorbij, stop iets verderop en stap uit. Twee angsthazen schieten een zijweggetje in. Nummer drie trek ik van zijn fiets. Ik haal niet uit, ik kijk wel uit, die slappeling is geen partij. Ik leg hem alleen op de grond en keer me om naar mijn auto. Naar Blinde Kees die alleen het een en ander heeft gehoord. Nou had het volle terras op de hoek alles gevolgd, maar op het moment dat ik ze aankijk, draaien ze als één man de kop weg.”
    Kops ziet er de gein van: „Een lesje bij Kops kan geen kwaad voor die slapjanussen. ”

  7. #7
    Join Date
    May 2006
    Posts
    2.115
    vCash
    126000

    Default

    Leuk stuk. Bedankt

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •