Bergkamp model voor schoonheid van Arsenal
25/8/2004 14:14
Khalid Boulahrouz, Edwin Zoetebier, Said Boutahar, Romano Denneboom. Marco van Basten maakte deze vier spelers erg blij en trots, want de nieuwe bondscoach gunde het viertal een plaats in de voorselectie van het Nederlands elftal. De vreugde is wel iets minder sinds er geruchten rondgaan dat de bondscoach dertig tot 52 man heeft opgenomen zijn voorselectie. Uitgezonderd de KNVB en de technische staf van Oranje weet niemand de precieze omvang van die groep is. Boulahrouz was ineens een stuk minder trots: 'De halve eredivisie staat op die lijst.'
Hoe ironisch dat een speler die zeker niet in de selectie zit, zich de laatste weken weer volop bewijst als beste Nederlandse speler van dit moment: Dennis Bergkamp. Inmiddels is de Amsterdammer 35 jaar en al jaren wordt er gespeculeerd over hoe lang hij nog zal blijven spelen. Zelfs zijn coach Arsène Wenger uitte onlangs nog twijfels, want hij wilde aanvankelijk Bergkamp geen nieuw contract aanbieden. 'Accepteert hij dat er een tijd komt dat hij niet meer automatisch wordt gekozen', vroeg Le Professeur zich af.
De vraag lijkt eerder: wie verdringt Bergkamp uit de basis? Sinds Wenger zo'n twee jaar geleden zijn roulatiesysteem opborg en The Gunners sindsdien elk duel in vrijwel dezelfde samenstelling spelen, is de 79-voudig international van zeer grote waarde en dus niet uit de basis weg te denken. De drie duels die er dit seizoen voor Arsenal toe deden, bewees hij dat. Met als hoogtepunt zijn rol tegen Middlesbrough, afgelopen zondag. Op weg naar de evenaring van het record van Nottingham Forest was Bergkamp bij vier van de vijf goals betrokken. En met zijn enige goal van die middag, leidde hij de comeback in na een 3-1 achterstand.
'Deze man is 35, maar speelt als een twintigjarige', loofde Thierry Henry dan ook zijn illustere ploegmaat. Zelfs zijn kersverse ploeggenoot, Robin van Persie, is al onder de indruk. 'Iedereen in Nederland denkt maar dat hij saai is, maar in een paar weken is mijn beeld van hem 180 graden omgedraaid. Dennis is dé man bij Arsenal', vertelde de 21-jarige Gunner onlangs in het Rotterdams Dagblad. 'Ik vraag veel aan hem en hij helpt me overal bij.'
In zijn tiende seizoen bij Arsenal praat Bergkamp liever niet over zijn toekomst, vertelde hij in het Algemeen Dagblad. 'Zolang ik op niveau kan blijven presteren, wil ik zo lang mogelijk blijven voetballen. Maar om eerlijk te zijn, denk ik niet na over een nog langere carrière. Ik wil nu gewoon voetballen, genieten van de schoonheid van het spel en niet al te ver vooruitkijken. Ik ben dit seizoen ingegaan als een normaal jaar, maar in mijn hoofd speelt altijd het gevoel mee dat dit mijn laatste seizoen is.'
Dat laatste jaar begint in ieder geval goed, zowel voor Bergkamp persoonlijk als voor zijn ploeg, Arsenal. Woensdag zullen de Londenaren zonder twijfel het record verbreken van Nottingham door tegen Blackburn Rovers voor de 43ste keer op rij ongeslagen te blijven.
'Het (record, red.) is een beloning voor het elftal, dat zijn kracht put uit een gemeenschappelijk streven naar perfectie en een enorme verbondenheid met elkaar. Het aparte van dit Arsenal is dat we grote spelers hebben die zich niet gedragen als sterren. Hier heerst geen afgunst. In de kleedkamer en op het trainingsveld zijn we alleen maar positief naar elkaar toe. Dat verklaart een groot deel van het succes.'
Zijn woorden lijken het meest op hemzelf van toepassing te zijn, Bergkamp de verpersoonlijking van het hogeschoolvoetbal. 'De sfeer die er nu bij Arsenal heerst - het gemeenschappelijke streven naar mooi voetbal - is nergens anders ter wereld te vinden.' Een speler als Bergkamp ook niet.

Reply With Quote

Bookmarks