MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Results 1 to 11 of 11
  1. #1
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    24.858
    vCash
    126000

    Default dagblad Trouw geweld door vechtsport

    Goed stukje van Kops sr en Thom Harinck over geweld door vechtsporters met leuke foto van de jeugd van Pancration
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #2
    Join Date
    May 2005
    Posts
    763
    vCash
    126000

    Default

    kun je tekst niet posten ofzo ??

  3. #3
    Join Date
    Sep 2005
    Posts
    4
    vCash
    126000

  4. #4
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    1.324
    vCash
    126000

    Default

    Bedankt voor de link.
    Goed artikel; het onderzoek wordt gerelativeerd en Kops, Vanderlijde e.d. krijgen gelegeheid om ook de andere kant van de zaak te laten zien. Jammer genoeg krijgen veel mensen dit niet onder ogen; de vette sensatiekoppen blijven helaas langer hangen.

  5. #5
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    1.324
    vCash
    126000

    Default

    Dan weten we weer even hoe een hardwerkende Marokkaan en een goedwillende moslim zich voelen. (over in de verdediging gesproken )

  6. #6
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Amersfoort
    Posts
    8.134
    vCash
    126000

    Default

    Goed artikel!

    What am I? Flypaper for freaks?!


  7. #7
    Jochem Guest

    Default

    en in de volkskrant:

    Wie leert vechten, zal ook gaan vechten
    Van onze verslaggever Menno van Dongen

    DEN HAAG - Wie zijn agressie uit in een vechtsport wordt rustiger. Fout, beweren Noorse onderzoekers: wie leert vechten, gaat vechten. In de boksschool Haagse Directe vechten ze er niet minder om. ‘Trainen lucht me op.’

    Robert (45) is iemand met wie je geen ruzie wilt hebben. ‘Als ik niet train, valt er niet met mij te praten’, zegt hij, terwijl hij zijn bokskleding aantrekt.

    De imposante Antilliaan wijst naar zijn hoofd. ‘Af en toe gaat er hier iets mis en dan wil ik mensen iets aandoen. Dankzij het boksen kan ik dat in bedwang houden. Nu ben ik veel rustiger. Ik zie dingen echt anders dan vroeger.’

    Bij boksvereniging Haagse Directe, aan de rand van de Schilderswijk, reageert iedereen verbaasd op een onderzoek waaruit zou blijken dat jongens agressief worden van boksen. ‘Ik geloof er niks van. Volgens mij zijn die onderzoekers nog nooit in een boksschool geweest’, zegt Richard (50).

    Onderzoekers van de Universiteit in Bergen (Noorwegen) hebben twee jaar lang bijna vijfhonderd tieners gevolgd die een vechtsport beoefenden. Uit vragenlijsten bleek dat zij zich vaker asociaal gedroegen dan jongeren die niet aan vechtsport deden. Vooral boksers zouden vaker spijbelen, vechten en naar een wapen grijpen.

    Tot nu toe dachten politici en hulpverleners dat het goed is om je agressie te uiten in een vechtsport. Daar zou je rustiger van worden. Als een verband werd aangetoond tussen agressie en vechtsport, werd gezegd dat sportscholen juist aantrekkelijk waren voor agressieve mensen. Maar volgens de Noorse onderzoekers worden jongens daadwerkelijk agressiever als ze hebben leren vechten. Ze gaan hun vechtsport-technieken toepassen op straat en worden sterker en zelfverzekerder.

    ‘Het is de eerste keer dat wetenschappers hier goed naar hebben gekeken’, stelt Wim Slot, hoogleraar jeugdbescherming aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. ‘Daarom moet je dit serieus nemen. Het is te makkelijk om te zeggen dat dit niet kan kloppen.’

    Trainer Chris (41) is trots op de leden van zijn boksvereniging. ‘Het zijn geen lieverdjes’, zegt hij. ‘Maar ze veroorzaken geen problemen’. Hij erkent dat er ook jongens naar de boksschool komen die willen leren straatvechten. ‘Maar dat zijn geen echte boksers. Dat zijn ratjes. Die houden het hier niet vol, dus zien we ze maar een paar keer. Als zij zich buiten misdragen, kan je ons dat niet kwalijk nemen.’

    Leerlingen van de Haagse boksschool leren dat het belangrijk is om anderen te respecteren. Reinier (73), het oudste lid van de vereniging, heeft heel wat jongeren zien komen. ‘Er wordt ze hier fatsoen bijgebracht. Dat is heel goed voor ze. Ze leren dat ze zich moeten beheersen. Het is niet de bedoeling dat ze elkaar hier de hersens in slaan.’ Nadia (17) heeft veel baat bij de lessen. ‘Als ik niet train, krop ik alles op. De boksbal is mijn therapeut. Na het trainen voel ik me zo opgelucht!’

    Haar vriendin Jana (20) herkent dat. ‘Voordat ik begon te boksen, hoefde iemand maar naar me te kijken en dan sloeg ik. Soms vecht ik nog, maar ik kan me al beter beheersen.’ Dat is ook in haar eigen belang. ‘Stel dat ik iemand kapot sla, dan word ik geschorst. Dan mag ik niet meer boksen. Dat wil ik niet.’

    Reinier heeft een andere verklaring voor de Noorse onderzoeksresultaten. ‘Iemand die aan vechtsport doet, is weerbaarder. Als hij slaat, richt hij meer schade aan. Dat is het verschil.’ De Antilliaan Robert lijkt dit te bevestigen. ‘Ik vind het niet eerlijk om mensen te slaan die niet kunnen boksen. Maar als je problemen zoekt, stamp ik je helemaal in elkaar.’

  8. #8
    Join Date
    Sep 2004
    Posts
    57
    vCash
    126000

    Default

    de onderzoekes zijn wat genuanceerder dan wat de media ervan maakt. ik heb het onderzoek vandaag via de mail binnengekregen.
    mocht iemand dit willen lezen stuur me dan even een pm met emailadres dan stuur ik het door.
    Het is wel in het engels dus dat wordt af en toe de woordenboek erbij pakken.

  9. #9
    Join Date
    Sep 2004
    Posts
    57
    vCash
    126000

  10. #10
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Haarlem
    Posts
    8.992
    vCash
    126560

    Default

    Geplukt van "Fighttalk"
    Artikel in het Telegraaf. Mensen hebben blijkbaar te snel hun conclusie getrokken, vooral de "Deskundigen op het gebied van vechtsporten"

    RIJSWIJK - Vechtsporten maken jongens niet agressiever. Het Noorse onderzoek dat woensdag werd gepubliceerd beweert dat ook niet. Wat invloed heeft, is het klimaat binnen een club en het gedrag van de trainer. Dat stelde vrijdag R. Wolters, voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Krachtsport- en Fitnessfederatie (KNKF).

    Wat de KNKF betreft is de conclusie veel te snel getrokken dat de sport jongens agressief maakt. "Het Noorse onderzoek stelt dat niet." De bonden in Nederland hebben vijf jaar geleden juist een beleid ingezet dat uit is op goed gedrag. Projecten als 'Opvoeden op de Mat' en 'Samen Sterk' mikken juist op de opvoedkundige taak van de vechtsportleraar en de meerwaarde van de vecht- en krachtsport.

    De Noorse onderzoekers zeggen volgens Wolters zelf dat hun uitkomsten beperkt zijn. "Ze geven bijvoorbeeld aan dat hun bevindingen niet gelden voor alle jongens." De KNKF ergerde zich vooral aan de " vooringenomenheid waarmee zogenoemde experts zich de laatste dagen hebben uitgelaten over de uitkomsten van het onderzoek".

    De uitlatingen lijken gespeend van elk inzicht in wat zich daadwerkelijk afspeelt in goede vecht- en krachtsporttraining, meent de federatie. " Dit is waarschijnlijk de reden waarom deze personen de uitkomsten van het onderzoek wel heel gekleurd hebben geïnterpreteerd."

    En nu kijken of dit artikel even positief is voor de vechtsporten als de eerdere artikel negatief was

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •