MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Results 1 to 24 of 24
  1. #1
    Join Date
    Nov 2004
    Posts
    1.183
    vCash
    126000

    Default vol uit sparren?

    gisteren ben k weer eens gaan thaibokse. Op een gegeven moment waren we aan het sparren, ging lekker relaxed aan, totdat ik na een aantal keren doorschuiven tegenover een of andere gast van iets van 90 kilo stond (ik weeg zelf iets tussen de 60 en 65). Hij sloeg me een paar keer goed duizelig, dus ik vroeg hem om wat rustiger aan te doen op mn gezicht.

    Als antwoord kreeg ik ''je moet voluit meedoen of helemaal niet''. Ik zat te twijfelen of ik hem dan gewoon over zou slaan, maar toch maar ff doorgegaan. Het gevolg: een mooie bult op de zijkant van mn hoofd, en n gekneusde knie (lowkick net tussen knieschijf en onderbeen).

    mijn vraag: wat hadden jullie gedaan in mijn situatie? Niet dat het nu nog veel helpt, maar ik wil de meningen van de rest wel weten
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #2
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    3.974
    vCash
    126000

    Default

    Stoppen gewoon. BTW ziet je leraar dit niet dan? Sparren is bedoelt om te leren en niet elkaar blessures of erger aan te doen.
    Er zijn altijd nog van die helden die iemand van 30kg lichter wel durven te slaan.

  3. #3
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Heemskerk!
    Posts
    10.283
    vCash
    126000

    Default

    hangt er van af wat je trainingsdoel is. Af en toe voluit sparren is best OK, maar als een grotere en zwaardere gast je moedwillig staat te slopen dan denk ik dat het niet helemaal goed gaat. Gewoon veel instappen, veel afklemmen en wachten tot je sparringsrondje over is. Misschien kun je hem naar de grond werken, dat scheelt ook weer tijd (werkte voor mij als judoka altijd goed tegen goeie thaiboksers :mrgreen

    Maar octavius = correct, je leraar moet toch zien dat er iets niet goed gaat....

    'If you can't teach it, you don't know it'
    Bushido Heemskerk | Judo en Braziliaans Jiu Jitsu

  4. #4
    Join Date
    Sep 2004
    Posts
    4.376
    vCash
    126000

    Default

    Geen goede zaak! Sporten doe je voor je plezier..

  5. #5
    Join Date
    Sep 2004
    Posts
    4.681
    vCash
    122750

    Default

    ik vind het zelf wel lekker om af en toe ff flink te rossen met iemand... bij ons is ook iemand 90 kilo daar wil ik best los tegen gaan maar als ik het niet wil (noem maar wat bang voor blauw oog en heb een solicitatiegesprek oid of gewoon geen behoefte eraan) en ik zeg stop en ze luisteren niet dan zou ik gewoon stoppen...

    verder af en toe ff los gaan is lekker, goed voor je
    maar doe nooit iets tegen je zin in omdat er een debiel niet snapt dat ie 10x meer gewicht heeft!

  6. #6
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Misteryland Piramid Floriade
    Posts
    7.063
    vCash
    126000

    Default

    Ligt gewoon aan de manier van lesgeven. Ze moeten gewoon naar me luisteren.uit

    En als je beter, sterker of whatever bent, ga je max 5% boven die ander zitten, tenzij anders is afgesproken.

    Klappen krijgen geeft een kick, toch blijft uitdelen leuker, maar dan wel alles op een verantwoordelijke manier.

  7. #7
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    3.803
    vCash
    126000

    Default

    Ik zeg altijd tegen mijn leerlingen dat ze moeten proberen voluit te gaan MAAR alleen met wederzijds goedkeuren. Zoniet dan past de meest gevorderde vechter zich maar aan aan de minst gevorderde.

    De reflexen die je ontwikkeld als je voluit spart zijn essentieel maar angst voor sparren ontwikkelen werkt juist weer averrechts.

    En een goede leraar moet er voor zorgen dat ie een klimaat handhaaft waarin iedereen kan groeien en beter kan worden.

  8. #8
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    3.803
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by rappe rik
    gedeeltelijk met iwan eens, de lichtere of mindere van de 2 moet het tempo en de hardheid van het sparren bepalen vind ik
    Hey Rik, met welk gedeelte ben je het niet eens dan?

  9. #9
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    3.803
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by rappe rik
    Quote Originally Posted by Iwan666
    Quote Originally Posted by rappe rik
    gedeeltelijk met iwan eens, de lichtere of mindere van de 2 moet het tempo en de hardheid van het sparren bepalen vind ik
    Hey Rik, met welk gedeelte ben je het niet eens dan?
    je interpunctie
    Zit je weer aan de kaalkopjes jongen?
    :mrgreen:

  10. #10
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    3.961
    vCash
    126000

    Default

    bij ons wil t ook wel eens zo zijn dat er bommen gegooid worden. Zijn wat knapen van ongeveer mijn gewicht, dan maakt het mij niet zozeer uit en ga ik er wel in mee...

    maargoed er zijn ook een stel onbenullen die 10 a 20 kg zwaarder zijn, als die los gaan kan je niks meer...zelfs goed counteren kan je vergeten want ze trappen je alle kanten op...

    onze trainer zei ook, het mag best pittig gaan, maar als ze hun gewicht en kracht tegen jou gebruiken pakken ze jou verkeerd aan en trainen ze ook zelf verkeerd aangezien ze wel tegen iemand van het eigen gewicht in de ring staan. Dan moet je dus meer op techniek draaien...
    I've seen chaos and order reign supreme
    I've seen the beauty of the universe
    so peaceful and serene
    in seconds turn to violence and screams

  11. #11
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    24.858
    vCash
    126000

    Default uhmm

    Zolang er geen haat aan te pas komt en het gewoon met respect gedaan word vind ik dat het wel oke is

  12. #12
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Alkmaar
    Posts
    4.082
    vCash
    126000

    Default

    wat iwan zegt... de sterkste/zwaarste/betere past zich aan... trainen moet wel leuk blijven..
    Karakter,

    dat is waar je nog toe bereid bent als het voetlicht is gedoofd, het applaus is uitgestorven en er niemand meer is om je complimenten te geven.

  13. #13
    Join Date
    Sep 2004
    Location
    almere
    Posts
    371
    vCash
    126000

    Default

    Ik vindt zelf dat er niets mis is met voluit gaan, maar iedereen traint met een ander doel, de een recreatief de ander voor wedstrijden, dus moet je dat als trainingspartner respecteren. Ik zeg altijd tegen mijn leerlingen dat ze zich moeten aanpassen aan degene waarmee ze trainen.
    Dit inverband met niveau- en gewichtsverschil.

  14. #14

    Default Re: vol uit sparren?

    Quote Originally Posted by thrillseekah
    gisteren ben k weer eens gaan thaibokse. Op een gegeven moment waren we aan het sparren, ging lekker relaxed aan, totdat ik na een aantal keren doorschuiven tegenover een of andere gast van iets van 90 kilo stond (ik weeg zelf iets tussen de 60 en 65). Hij sloeg me een paar keer goed duizelig, dus ik vroeg hem om wat rustiger aan te doen op mn gezicht.

    Als antwoord kreeg ik ''je moet voluit meedoen of helemaal niet''. Ik zat te twijfelen of ik hem dan gewoon over zou slaan, maar toch maar ff doorgegaan. Het gevolg: een mooie bult op de zijkant van mn hoofd, en n gekneusde knie (lowkick net tussen knieschijf en onderbeen).

    mijn vraag: wat hadden jullie gedaan in mijn situatie? Niet dat het nu nog veel helpt, maar ik wil de meningen van de rest wel weten

    Ik doe dan kickbox maar in my opinion is het ten eerste om de techniek? (ik weet niet of thaibox heel anders is)
    Als ik tegenover iemand kom te staan die veel lichter/zwaarder is moeten we wisselen, ongeveer zelfde gewicht, en als de 1 nog minder ver is dan moet de ander zich enigszins daaraan aanpassen. Kijk hij moet wel goed voor zichzelf trainen maar wel met beleid je bent tenslotte trainingsMAATJES en MAATJES schoppen elkaar geen gekneusde knie..
    Kijk... een ongelukje zit in een klein hoekje en dat is gewoon het risico van een vechtsport maar om moedwillig extreem te gaan sparren is imo niet de bedoeling... ZOals gezegd volgens mij gaat het vooral om de techniek?

  15. #15
    Join Date
    Nov 2004
    Posts
    1.183
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Arjan

    doe nooit iets tegen je zin in omdat er een debiel niet snapt dat ie 10x meer gewicht heeft!
    ja dat dacht ik ook achteraf ik weet ook niet of er achteraf nog iets gebeurd is met die gast, het was de eerste keer dat ie kwam trainen geloof ik (of terugkwam na een lange tijd, ik weet t niet). Ik ben meteen gaan koelen en naar huis gegaan, dus k heb verder ook niks meer vernomen. volgende week ff kijken. me knie is weer wat beter aan t worden, dalijk voorzichtig bjj'en

  16. #16
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Misteryland Piramid Floriade
    Posts
    7.063
    vCash
    126000

    Default

    Mooi voorbeeld,

    Vorig jaar, een maandje op vakantie geweest. 1e training, sparren met iemand van 100kg (spieren). Ik dacht lekker rustig sparren, hij dacht ik moet me bewijzen en lekker beuken. FOUT, trapt ie mijn rib kapot.
    Eikel zeg, gelukkig brak hij z'n teen net daarvoor op mijn elleboog.

    Spreek echt af wat je van plan bent. Ik roep altijd geen blessures. Iedereen moet met een glimlach de dojo verlaten.

  17. #17
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    3.803
    vCash
    126000

    Default

    Natuurlijk sparren beginnende leerlingen met opdrachten. (gevorderden trouwens ook)
    Maar ik vind het essentieel dat je vanaf dag 1 leert dat alles hard moet. Iets AFleren is namelijk veel moeilijker als iets gelijk goed AANleren.

  18. #18
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    3.803
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by rappe rik
    Quote Originally Posted by Iwan666
    Natuurlijk sparren beginnende leerlingen met opdrachten. (gevorderden trouwens ook)
    Maar ik vind het essentieel dat je vanaf dag 1 leert dat alles hard moet. Iets AFleren is namelijk veel moeilijker als iets gelijk goed AANleren.
    laaste zin zeer wijs wian, je bent je baard aan het verdienen
    LOL, we komen er wel Rik! :mrgreen:

  19. #19
    chief108 Guest

    Default

    Quote Originally Posted by Iwan666
    Natuurlijk sparren beginnende leerlingen met opdrachten. (gevorderden trouwens ook)
    Maar ik vind het essentieel dat je vanaf dag 1 leert dat alles hard moet. Iets AFleren is namelijk veel moeilijker als iets gelijk goed AANleren.
    mooi gezegd...

  20. #20
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Spijkerkwartier
    Posts
    1.764
    vCash
    126000

    Default

    Maar ik vind het essentieel dat je vanaf dag 1 leert dat alles hard moet. Iets AFleren is namelijk veel moeilijker als iets gelijk goed AANleren.
    Moet ik zeggen, Iwan ik ben blij dat je geen rij instructeur bent geworden.

  21. #21
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    3.803
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Halfshot
    Maar ik vind het essentieel dat je vanaf dag 1 leert dat alles hard moet. Iets AFleren is namelijk veel moeilijker als iets gelijk goed AANleren.
    Moet ik zeggen, Iwan ik ben blij dat je geen rij instructeur bent geworden.
    Hahaha, het duurde even voordat m'n kwartje viel maar hij is leuk!
    :mrgreen:

  22. #22
    Join Date
    Nov 2004
    Posts
    1.183
    vCash
    126000

    Default

    en meer wegenbelasting

  23. #23
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    24.858
    vCash
    126000

    Default

    Sparren is VOOR elkaar en niet TEGEN elkaar, zo leer je nooit wat..heel af en toe beetje pittiger worden kan geen kwaad, maar je moet wel rekening houden met het niveau van je sparmaatje, en hem de kans geven om wat te leren..

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •