Gepost door Rob (R@b) - Bron: De Telegraaf (restricted)
Gepubliceerd: dinsdag 27 juni 2006 @ 09:22
Volgens de levende voetballegende Johan Cruyff is Rita Verdonk medeschuldig aan de uitschakeling van het Nederlands elftal op het WK-voetbal in Duitsland, doordat zij de voetballer uit de Ivoorkust een versneld Nederlandersschap weigerde. In zijn column in De Telegraaf schrijft de 'legendarische nummer 14' vandaag: ''Ik wil niet beweren dat de minister schuldig is aan de uitschakeling, maar ze is zeker medeschuldig.''

Cruyff schrijft dat Nederland te maken had met een situatie, dat als Arjen Robben en Robin van Persie niet in de wedstrijd zaten, er geen alternatief was. En die hadden we met Salomon Kalou wél kunnen hebben, aldus de voormalige voetballer van onder meer Ajax.

Over Verdonk schrijft hij: ''Ik wil er vooral mee zeggen, dat een minister er is om het landsbelang te dienen en dat heeft ze duidelijk niet gedaan. Niet alleen wat het WK betreft, maar ook voor de komende tien jaar. Ik vergelijk het maar even met een technisch directeur van een profclub. Als een grote speler van het kaliber Kalou zich bij m'n club zou melden en m'n manager stuurde 'm weg, dan kon hij daarna z'n conclusies trekken. Dat geldt dus ook voor Verdonk.''