MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 27

Thread: Conditie

  1. #1
    Join Date
    May 2006
    Posts
    184
    vCash
    126000

    Default Conditie

    Ik wil heel erg aan mijn conditie werken, ervoor zorgen dat ik tijdens een wedstrijd niet buiten adem ben. Iemand tips? Op de training doen we altijd wel touwtjespringen en ik doe ook nog ongeveer 3 x per week 40 minuten lopen.
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #2
    Join Date
    Jan 2006
    Location
    Apeldoorn
    Posts
    50
    vCash
    126000

    Default

    Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar zo doe ik het.
    Tijdens het hardlopen veel korte sprintjes trekken.
    Dus steeds even helemaal voluit.
    Bij mij heeft het naar mijn idee prima geholpen.

  3. #3
    Join Date
    Dec 2006
    Posts
    23
    vCash
    126000

    Default

    HIIT bedoelt Tatanka denk ik, is inderdaad de beste optie.

    Het is heel simpel, je kiest een tijd die je gaat lopen. eerste keren is 10 minuten het beste.
    Dan ga je joggen, 30 seconden, 15 seconden sprinten(en echt sprinten dus, volhard), 30 seconden joggen, 15 seconden sprinten, blijf herhalen tot de 10 minuten voorbij zijn.

    Om de dag zou het beste zijn om dit te doen, het traint je conditie, volhardenheid en beenkracht.

  4. #4
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    heerhugowaard
    Posts
    12.037
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by D_K View Post
    Ik wil heel erg aan mijn conditie werken, ervoor zorgen dat ik tijdens een wedstrijd niet buiten adem ben. Iemand tips? Op de training doen we altijd wel touwtjespringen en ik doe ook nog ongeveer 3 x per week 40 minuten lopen.
    wedstrijdconditie krijg je niet door lang hetzelfde te doen zoals hardlopen ofzo. je moet dan meer in de richting van high intensity training gaan. zeg maar de bas rutten workout. constant bewegen, boksen, opdrukken sprawlen etc.

    ook door veel te sparren weet je dat je het gaat redden. als jij bij wijze van 7 of 8 x 3 minuten goed kan sparren, is de kans groot dat je die 5 x 3 min. strax ook vol kan maken.

    maar verder is het allemaal relatief... in een wedstrijd krijg je bijv.blessures erbij, of een goeie maigeri op je plexus of een tik op je lever... tja dat zijn dingen die kun je niet trainen.

  5. #5
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    3.974
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Hayabusa View Post
    HIIT bedoelt Tatanka denk ik, is inderdaad de beste optie.

    Het is heel simpel, je kiest een tijd die je gaat lopen. eerste keren is 10 minuten het beste.
    Dan ga je joggen, 30 seconden, 15 seconden sprinten(en echt sprinten dus, volhard), 30 seconden joggen, 15 seconden sprinten, blijf herhalen tot de 10 minuten voorbij zijn.

    Om de dag zou het beste zijn om dit te doen, het traint je conditie, volhardenheid en beenkracht.
    Op deze manier ben je binnen de kortste keer overtraind en vol blessures.

  6. #6
    Join Date
    Dec 2006
    Posts
    23
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Octavius View Post
    Op deze manier ben je binnen de kortste keer overtraind en vol blessures.
    niet als je het om de dag doet.

  7. #7
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Misteryland Piramid Floriade
    Posts
    7.063
    vCash
    126000

    Default

    ik ren 1 a 2 x pw. 15 min warmlopen en dan sprinten van lantaarnpaal tot de volgende. Elke week een paar palen extra.

    Belangrijk is dat je lichaam volledig herstelt is, denk dat Octavius daar op doelt.

    Octavius wat zou volgens jou het beste zijn?? aangezien er zoveel theorieën zijn.
    Last edited by Silat; 10-12-2006 at 07:04.

  8. #8
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    3.974
    vCash
    126000

    Default

    Hoe dichter je bij je wedstrijd komt hoe intensiever en sportspecifieker je gaat trainen. Om de dag interval training doen is niet goed. Je overtraind te snel en blessures komen makkelijk. Tevens kan je maar maximaal 2x een goede intensieve interval training doen per week. Als je dat meer dan 2x per week zou kunnen is je intensiteit gewoon te laag.

    Ik ben van mening als je een slechte conditie hebt dat je eerst een basis gaat opbouwen. Dan ga je niet de afstand vergroten maar de intensiteit vergroten.
    Hoe dichter je bij een wedstrijd komt ga je dus specifiek naar de wedstrijd trainen. Dit doe je zowel in de dojo als op de weg.
    Zo ga je in gewicht van je handschoenen afbouwen tot je op het aantal ounce zit waarmee je vecht.
    Dan pas ga je interval training doen. Waar ik zelf voorstander voor ben is het volgende:

    Het aantal rondes dat je vecht + 1. Het aantal minuten per ronde +1.
    Je doet een warming-up. Zet de timer en begin met lopen. Je bouwt van joggen op naar hardlopen naar sprinten. Het sprinten probeer je zo lang mogelijk vol te houden. Daarnaa weer terug naar joggen. Todat je voelt dat je weer genoeg hersteld bent om weer te kunnen sprinten. Dit doe je dus een hele ronde lang totdat de timer gaat.

    Zou je deze vorm om de dag doen ben je op de wedstrijd dag zwaar overtraind en zal je onder je maat presteren. Het belangrijkste is PERIODISATIE.

  9. #9
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Alkmaar
    Posts
    4.082
    vCash
    126000

    Default

    als je dan een ronde zou hebben gedaan.. hoeveel minuten pauze hou je dan of gewoon tot je weer kan of de hoeveelheid pauze die je ook in een wedstrijd hebt?
    Karakter,

    dat is waar je nog toe bereid bent als het voetlicht is gedoofd, het applaus is uitgestorven en er niemand meer is om je complimenten te geven.

  10. #10
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    3.974
    vCash
    126000

    Default

    Goede vraag idd. Was ik vergeten bij te zetten maar je neemt dan 1 minuut staande rust.

  11. #11
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Alkmaar
    Posts
    4.082
    vCash
    126000

    Default

    thx
    Karakter,

    dat is waar je nog toe bereid bent als het voetlicht is gedoofd, het applaus is uitgestorven en er niemand meer is om je complimenten te geven.

  12. #12
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Mijn eigen wereld
    Posts
    9.509
    vCash
    126000

    Default

    Ik vond de Thai manier doeltreffend. van wedstrijd naar wedstrijd. 4 week cyclus. 3 weken keihard trainen, 10x in de week behalve zondag. Elke training begint met 7 km lopen. 2 dagenvoor de wedstrijd stop je met trainen. wel massage en sauna. dan vechten. dan weer 2 dagen rust. en 3 weken keihard trainen.


  13. #13
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Alkmaar
    Posts
    4.082
    vCash
    126000

    Default

    die trainen niet van wedstrijd naar wedstrijd... die trainen continue en draaien wedstrijden tussendoor... het aanbod is daar gewoon veel groter dan hier... (qua klasses dan).. als je zo in nederland gaat vechten ben je binnen een jaar door je tegenstanders heen in je klasse... zeker in mma jiujitsu, bjj, grappeling etc...

    met jiujitsu heb ik zo'n 5 wedstrijden per jaar als ik me best doe om ze te vinden.. waarvan er 3 rond maart zitten (noord hollandse, nk en van rijt) vaak in achtervolgende weken.. als ik dan ga trainen voor wedstrijden zoals jij zegt ben ik hooguit 8 a 12 weken per week echt bezig...

    ik prefereer zelf liever continue trainen op een zodanige manier dat je wel groeit en wedstrijdklaar bent maar zonder dat je overtraint...
    Karakter,

    dat is waar je nog toe bereid bent als het voetlicht is gedoofd, het applaus is uitgestorven en er niemand meer is om je complimenten te geven.

  14. #14
    Join Date
    Dec 2004
    Posts
    8.442
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Chico View Post
    die trainen niet van wedstrijd naar wedstrijd... die trainen continue en draaien wedstrijden tussendoor... het aanbod is daar gewoon veel groter dan hier... (qua klasses dan).. als je zo in nederland gaat vechten ben je binnen een jaar door je tegenstanders heen in je klasse... zeker in mma jiujitsu, bjj, grappeling etc...

    met jiujitsu heb ik zo'n 5 wedstrijden per jaar als ik me best doe om ze te vinden.. waarvan er 3 rond maart zitten (noord hollandse, nk en van rijt) vaak in achtervolgende weken.. als ik dan ga trainen voor wedstrijden zoals jij zegt ben ik hooguit 8 a 12 weken per week echt bezig...

    ik prefereer zelf liever continue trainen op een zodanige manier dat je wel groeit en wedstrijdklaar bent maar zonder dat je overtraint...
    Precies mijn insteek...continu trainen en progressi proberen te boeken en naar partijen toe pieken in conditie/intensiteit...

    Zo vind ik het mentaal ook het lekkerst voorbereiden..
    Exitus Acta Probat
    don`t cry about shit, take ownership!!!
    hard werken,hard trainen en genieten van het leven!!!

  15. #15
    Join Date
    Sep 2004
    Posts
    4.376
    vCash
    126000

    Default

    Gewoon accepteren dat je tijdens een wedstrijd moe wordt.. je hebt er beiden hard voor getraind en gaat er vol voor. Dat lukt nou eenmaal niet op je sloffen.. dus word je vanzelf moe..., hoe veel, hoe hard en op wat voor manier je ook getraind hebt.
    Nu gewoon een tactiek vinden om tijdens je partij weer op adem te kunnen komen na een krachtinspanning

  16. #16
    Join Date
    Jul 2005
    Posts
    76
    vCash
    126000

    Default

    Wat ze mij hebben aangeraden is een aantal keer per week spinning erbij tedoen.
    Je hebt vaak intervals ertussen in en het is goed voor je been spieren en natuurlijk voor je conditie plus je verbrand er snel vet mee.
    Ga er begin volgend jaar mee beginnen.
    Ben benieuwd of ik dan meer lucht heb in mijn partijen?
    Gr Laila
    Fightinglady@Hyves

  17. #17
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Alkmaar
    Posts
    4.082
    vCash
    126000

    Default

    volgens mij... het is een andere soort conditie... als je een marathon loper een mma/kickboks/judo les laat doen issie bek af aan het einde... laat een vechter een marathon training doen en issie ook kapot... mijn idee is vaak conditie opbouwen door sportspecifiek te trainen.. je bent een vechter geen fietser.. waarom ga je dan fiets trainen? je traint heel andere spieren dan beter iets als taibo of bootcamp ofzo... komt er dichter bij in de buurt.. maar ja..
    Karakter,

    dat is waar je nog toe bereid bent als het voetlicht is gedoofd, het applaus is uitgestorven en er niemand meer is om je complimenten te geven.

  18. #18
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Misteryland Piramid Floriade
    Posts
    7.063
    vCash
    126000

    Default

    Toch denk ik dat je met sprinten explosiever traint als met spinnen.

  19. #19
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    5.649
    vCash
    126000

    Default

    Je kan je conditie ook (relatief snel) op hoger niveau brengen door korte intensieve trainingen toe te voegen aan de trainingen die je al doet.
    Deze trainingen moeten dan wel sportspecifiek zijn.
    Deze trainingen hoeven dan maar een kwartier tot een half uur te duren en moeten een interval karakter hebben. Intervaltraining krikt snel je conditie op, en aangezien je telkens rust hebt, kun je hoog intensief trainen. Dat lijkt een beetje op de intensiteit die je tijdens een wedstrijd ervaart. Doe dit, afhankelijk van je getraindheid twee tot vijf keer per week..
    Nadeel is wel dat je op deze wijze kans loopt op overreaching/overtraining en dat je een gedegen basisconditie mist, waardoor je al snel een plafond zal bereiken. Dit kan je voorkomen door af en toe een wat langere, laagintensieve duurtraining in te bouwen.
    Hoe harder je traint, hoe korter de training...en vice versa.
    Luister goed naar je lichaam. Tijdens een training mag je best wel tot het gaatje gaan, maar zeker als je nog niet heel getraind bent, moet je ook je rustdagen pakken.
    Die opmerking over periodiseren, die is het belangrijkst, als je op de lange termijn progressie wilt boeken! periodiseren is wel heel moeilijk!

    succes!

  20. #20
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    1.406
    vCash
    126000

    Default

    Je kunt ook gewoon in een hoog gebergte gaan trainen, rode bloedlichaampjesverhaal enzo


  21. #21
    Join Date
    Sep 2004
    Posts
    4.376
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by kmr View Post
    Je kunt ook gewoon in een hoog gebergte gaan trainen, rode bloedlichaampjesverhaal enzo

    Zuid-Limburg?

  22. #22
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    heerhugowaard
    Posts
    12.037
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Fr3ddy View Post
    Zuid-Limburg?
    op de martinitoren...

  23. #23
    Join Date
    Jul 2006
    Posts
    1.906
    vCash
    126000

    Default

    in restaurant van euromast vaak naar de wc sprinten

  24. #24
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    1.406
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Fr3ddy View Post
    Zuid-Limburg?

  25. #25
    Join Date
    May 2005
    Posts
    763
    vCash
    126000

    Default

    Dennuzz had een paar leuke oefeningen zondag bij ons

    moet je op de grond liggen en iemand er bovenop liggen en diegene omhoog duwen.. als je dat doet.. shit he.. echt alle spieren werden gebruikt.. en alles ging verzuren.. denk als je dat elke training doet dan word je uithoudingvermogen echt wel verbeterd!!!

    daarbij 2x3 min op de pats voluit elke training is ook goed voor je conditie !!!

    of halve min. op de grond doet en dan halve min. op de pats doet en dat 2x3 min doet elke training moet je conditie ook wel vooruit gaan!!

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •