MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 34
  1. #1
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Mijn eigen wereld
    Posts
    9.509
    vCash
    126000

    Default Karma & de 5 voorschriften voor een beter leven

    Tijdens deze en vorige vakanties heb ik veel gesproken met verschillende monniken en het heeft mijn kijk op de wereld echt veranderd. Omdat ik het een mooi thema vind om over te praten met monikken en andere gelovige Thai zal ik het hier ook eens aansnijden. Tevens rangschik ik zelf ook nog eens alles in mijn eigen hoofd terwijl ik het opschrijf want opschrijven doe ik niet zo vaak.

    Een van de beste gesprekken had ik in de Tempel SriSoda, een tempel waar jonge monikken naar school gaan. Tevens heb ik een mooi boekje gekregen van een monnik in Chiang Mai over Karma.

    Tempel en School SriSoda in Chiang Mai


    Karma.
    Het basis principe van Karma is eigenlijk dit:

    Alles wat je geeft krijg je terug, al het goede en al het slechte.
    Je moet het zien alsof je jezelf voortbeweegt door een poel met water. Alles wat je doet veroorzaakt bewegingen en trillingen. Je kan niet door water lopen zonder dat het reageerd. Zo is het leven ook. Alles wat je doet heeft een reactie op de omgeving en zal met een actie terug reageren. Als je zacht met je hand door het water beweegt zal het water rustig golven. Sla je als echter keihard in het water dan zal het water golven creeren en ook heftig terug reageren. Een diefstal is dan niet meer dan een vergelding van een diefstal die jijzelf in het verleden gepleegd hebt.

    In het westen hebben we de uitdrukking "what comes around goes around" en nog dichter bij huis zeggen we "Wie kaatst moet de bal terug verwachten". De uitdrukkingen hebben in het westen weliswaar een negatieve inslag. Toch is het principe gelijk, met dat verschil dat de Thai in het dagelijks leven echt handelen met de gedachte "Karma".

    Dit is ook direct het grote verschil tussen de westerse persoon en de boedhistisch persoon. Als een boedhist jou helpt dan weet die boedhist dat hij zojuist iets "goeds" heeft gedaan en dat hij daarvoor in de toekomst beloond zal worden door karma. Als jij een boedhist helpt dan is de gedachte van die boedhist "Hij heeft nu iets goeds gedaan en zal daar in de toekomst voor beloond worden". De boedhist is daarna ook helemaal niet extra vriendelijk tegen je zoals dat in het westen wel vaker gebruikelijk is nadat je iemand hebt geholpen.


    Worden uitgezwaaid door de jonge boedhisten die hier op school zitten




    Karma heeft tijd nodig en wat terug komt van acties is aan jezelf
    Een snelle onverwachte actie met grote gevolgen in de wereld komt terug met een snelle onverwachte actie met grote gevolgen. De wereld zal reageren op dezelfde manier waarop jijzelf hebt gehandeld. Hoeveel er terug komt van karma is aan jezelf.

    Als jij je houdt aan de 5 voorschriften en daar naar leeft dan zullen alle toekomstige negatieve inslagen minder impact hebben omdat jij een persoon bent die goed leeft. Alle positieve inslagen zullen ook groter zijn.

    De 5 Boedhistische voorschriften voor mensen die leven in een wereld met geld en andere mensen zijn: (zeg maar iedereen behalve de monniken want die hebben meer dan 200!! voorschriften)

    1) Je onthouden van moorden, zowel mensen als dieren. Je mag een ander levend wezen geen kwaad doen. Ieder levend wezen is op zijn weg naar verlichting. Ieder wezen is gelijk.

    2) Je onthouden van stelen, als jezel;f niet steelt of dingen van andere kapot maakt dan zal er in de toekomst van jou ook niets worden kastolen of kapotgemaakt.

    3) Je onthouden van sexueel wangedrag, Sexueel wangedrag zal zich op jou verhalen, er is geen ontsnappen aan. Als je wordt verkracht dan is de kans groot dat jij in een ander leven hetzelfde hebt gedaan. Dit wil echter niet zeggen dat je het verdiend hebt! je wordt slechts met gelijke munt terug betaald.

    4) Je onthouden van kwaad sprekenm roddelen en liegen, als je de waarheid spreekt dan zal je wereld stabieler zijn. Daarnaast zegt het boedhisme dat eerlijkheid een van de allersterkste bronnen van macht is.

    5) Onthouden van Alcohol en drugs, dit omdat alcohol en drugs een voorbode is om de 4 bovenstaande onthoudingen te negeren.






    Dus alles wat ik geef krijg ik dus terug?
    Ja, maar de gever bepaald wat de verdienste waard is. Als je iemand helpt die van nature een slecht persoon is dan zal je verdienste niet veel zijn want je hebt de wereld niet geholpen. Help je iemand die van nature goed is dan is je verdienste meer waard.

    ........................
    Ik stop hier nu, als men het wel interresant vind dan zal ik er nog een post over schrijven.
    Last edited by Biiyen; 28-04-2007 at 03:29.
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight



  2. #2
    Join Date
    Dec 2004
    Location
    Outer Space
    Posts
    5.761
    vCash
    126000

    Default

    Ga vooral door.

  3. #3
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    19.536
    vCash
    186856

    Default

    4) Je onthouden van kwaad sprekenm roddelen en liegen, als je de waarheid spreekt dan zal je wereld stabieler zijn. Daarnaast zegt het boedhisme dat eerlijkheid een van de allersterkste bronnen van macht is.
    hahaha betekent dit dat je nooit meer een PbP zal doen?

  4. #4
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    fryslan
    Posts
    2.564
    vCash
    126000

    Default

    ga inderdaad vooral door!

  5. #5
    chief108 Guest

    Default

    buddhism rulezzzz...
    alleen regel 3 en 5 gaan niet altijd goed

    en 4 soms ook niet

    verder...

  6. #6
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Mijn eigen wereld
    Posts
    9.509
    vCash
    126000

    Default

    Waarom de westerse mens de Thai niet begrijpt:

    Je helpt iemand anders in eerste plaats voor jezelf, iemand anders helpen is eigenbelang.

    De vriendelijkheid in Thailand en in andere boedhistische landen is dus niet zoals in veel Afrikaanse landen "gespeeld". De meeste mensen in die landen leven oprecht met deze gedachte. Denk daaraan als je de volgende keer in Azië bent, natuurlijk zijn er ook fakers en mensen die je willen uitbuiten maar verreweg de meeste boedhisten leven volgens bovenstaande filosofie.

    De juiste visie
    Je brein is een van de allerbeste processoren die je maar kan voorstellen. Elk moment dat het in je lichaam huist moet het continu dingen opslaan en verwerken. Je ogen zien, je oren horen, je neus ruikt, je tong proeft en je handen voelen. Elke dag is het brein bezig met het onderscheiden van mooi, lelijk, vies, lekker, stil, luid enz enz. Met een waanzinnige snelheid wordt dit alles verwerkt en opgeslagen.

    Je loopt op straat en ziet een mooie auto, je brein verteld je direct dat je het een mooie auto vind die je ook wel zou willen hebben. De brein slaat de auto op met al zijn kenmerken. Je zult de auto nu altijd herkennen en kunnen onderscheiden. Je brein was dus in staat om een nieuwe file aan te maken. Maar het is een file die gekoppeld is aan een verkeerde visie. Ik bedoel eigenlijk dit....

    De goede en de slechte visie
    Er zijn twee personen. De 1 ziet een mooie vrouw op straat lopen en denkt "Wat een mooie meid, daar wil ik wel eens mee rampetampen" de ander ziet diezelfde vrouw, knikt, denkt "wat een leuke meid, wat een kracht straalt ze uit" en denkt bij zichzelf "ik hoop dat het haar goed gaat."

    Maar hoe maak je die beslissing?
    Heel makkelijk, het brein gebruikt alle voorafgaande gebeurtenissen, alles wat voorafgaand is beslist en trekt daaruit zijn conclusies.

    Je ziet die auto, van alle voorafgaande gebeurtenissen beslist het brein dat je het een mooie auto vind. Niet zoals je eigen auto want die stinkt en is vaak kapot. Het geluid is ook veel mooier dan het geluid van je eigen auto. Die auto straalt status uit, als jij zo een auto bezit dan ben je beslist gelukkig. En zo creer je file na file, op de verkeerde manier met een verkeerd inzicht.

    Hoe zou je het moeten zien?
    De zaken zien zoals ze zijn. Alles is vergankelijk en alles komt en alles gaat. De zichtswijze van het begrijpen en van wijsheid. Je ziet de zaken voor wat de zaken werkelijk zijn. Objecten zijn niet meer dan eyecandy. Ze zullen je niet langer aanzetten tot hebzucht of haat. Objecten beheersen niet langer je gemoedstoestand. Ze hebben geen macht over een sterk brein. Dit is wat boedhisten noemen "De goede visie". Het object dat je dan ziet wordt opgeslagen onder een goede basis en naarmate de tijd verstrekt zal je brein rein zijn en de zaken benoemen zoals de zaken werkelijk zijn.


    Een jonge monnik die bezig is met opruimen



    Stop met het doen van slechte dingen
    Doe meer goed
    Reinig je brein
    -Phra Bhasakorn Bhavilai-


  7. #7
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Alkmaar
    Posts
    4.082
    vCash
    126000

    Default

    interresante dingen... maar..

    1) Je onthouden van moorden, zowel mensen als dieren. Je mag een ander levend wezen geen kwaad doen. Ieder levend wezen is op zijn weg naar verlichting. Ieder wezen is gelijk.


    dus geen vlees meer eten?

  8. #8
    Join Date
    Nov 2004
    Location
    Down Town Emmen
    Posts
    6.334
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by kyokushin View Post
    ga inderdaad vooral door!
    x10

  9. #9
    chief108 Guest

    Default

    Quote Originally Posted by Chico View Post
    interresante dingen... maar..

    1) Je onthouden van moorden, zowel mensen als dieren. Je mag een ander levend wezen geen kwaad doen. Ieder levend wezen is op zijn weg naar verlichting. Ieder wezen is gelijk.


    dus geen vlees meer eten?
    yup
    eigenlijk wel ja...

    en natuurlijk:

    geen vliegen platslaan, geen spinnen opzuigen voor je vriendin, geen muizenval in je keuken plaatsen, geen wespenval in je tuin, geen mierennest vergiftigen, je hond geen vlooienkuur geven

    ga maar door...

    ik ben een redelijke kut buddhist

  10. #10
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    19.536
    vCash
    186856

    Default

    Ach die regel met over alcohol wordt ook echt met voeten getreden hoor... ook in Thailand. (of moet ik zeggen vooral in Thailand )

  11. #11
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Mijn eigen wereld
    Posts
    9.509
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by chief108 View Post
    yup
    eigenlijk wel ja...

    en natuurlijk:

    geen vliegen platslaan, geen spinnen opzuigen voor je vriendin, geen muizenval in je keuken plaatsen, geen wespenval in je tuin, geen mierennest vergiftigen, je hond geen vlooienkuur geven

    ga maar door...

    ik ben een redelijke kut buddhist
    De gever bepaald wat de verdienste waard is... schreef ik in de laatste zin van eerste post.

    Dat geld dus ook voor de negatieve verdienste. Als je een vlieg doodslaat heeft dat weinig effect op de wereld en zal dat weinig effect hebben als de karma weer bij je terug komt. Als je een goed persoon doodslaat dan is het effect op de wereld groter en zal de karma ook groter terug komen.

    Alle wezens zijn gelijk is omdat de boehist geloofd in re-incarnatie. Je wordt niet in 1x mens. Je begint je reis als eenvoudig organisme en groeit telekens door naarmate je brein en hart zich ontwikkeld (Voor boedhisten zijn hart en brein een geheel, dat is je ikke je bewustzijn).

    Je kan 100x terug komen als hond omdat je het wel goed vind om bij de kachel te liggen en eten te krijgen van je baas. Als je klaar bent om hond te zijn zal je verder groeien. Net zo lang totdat je een mensachtig wezen mag zijn. mensachtig zeg ik omdat voor boedhisten vaststaat dat de aarde slechts 1 van de vele planeten is, planeten zijn immers ook niet eeuwig. Alles heeft een begin en alles heeft een eind en alles is vergankelijk. Als je dan eenmaal mens bent dan wil dat zeggen dat je IK instaat is om te denken, te plannen, creatief te zijn, je bent in staat om zelfstandig te denken. Als je net als boedhisten erachter komt dat het ultieme doel is om te streven naar een leven zonder lijden, als je dat eenmaal doorhebt dan zal je telkens doorgroeien leven na leven na leven totdat je het helemaal begrijpt en uiteindelijk ontsnappen uit de lichamelijke gevangenis en genieten van totale vrijheid van mind en spirit.

    Tot die tijd.... Have a nice journey!


  12. #12
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Mijn eigen wereld
    Posts
    9.509
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Jeru View Post
    Ach die regel met over alcohol wordt ook echt met voeten getreden hoor... ook in Thailand. (of moet ik zeggen vooral in Thailand )
    Zoals de monniken zelf zeggen: "You are only human!"
    Geen enkele boedhist zal je dwingen om je aan de regels te houden want je moet er zelf klaar voor zijn. Als je IK niet wil dan heeft het geen zin en dan kun je alleen maar proberen om een goed mens te zijn zodat je toekomst niet wordt verpest door karma-bommen uit het verleden. Een stap om die bommen te vermijden is om in dit leven te beginnen met goed zijn en goed doen. Je zal in een volgend leven heus niet terugkeren als totaal gestoorde maniak want je IK zal niet veranderen, dat is immers je IK.

    ps. of je moet nu ook een gestoorde maniak zijn natuurlijk


  13. #13
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Mixfight.nl/Nederland/Thailand...
    Posts
    21.524
    vCash
    126000

    Default

    Mooi stuk Björn. Ik heb er ook het e.e.a. over gelezen en kan me goed vinden in de visie van het boeddhisme. Anyway, reps!

  14. #14
    Join Date
    Aug 2006
    Posts
    13.322
    vCash
    126000

    Default

    erg leuk,. vooral het stukje: alle het goede en kwade wat je uitdeelt komt weer op de een of andere manier terug..

  15. #15
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    fryslan
    Posts
    2.564
    vCash
    126000

    Default

    Weet je toevallig ook welke school de thaise boeddhisten aanhangen, en hoe zij denken over de bevrijding (moksa) uit de samsara (stroom van reincarnaties) om zo de staat van nirvana te bereiken? Want het vreemde is dat de meeste boeddhisten niet geloven in een atman, een IK dat meegaat naar het volgende leven, maar wel in reincarnatie. Persoonlijk vindt ik dit wel een intressant aspect van het boeddhisme.

  16. #16
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    19.536
    vCash
    186856

    Default

    Ben zelf in meerdere tempels geweest en heb ook met een aantal monniken gesproken. Trouwens altijd luchtige gesprekken die vrijwel niets met boeddhisme te maken hadden.

    Ben geen expert hoor, maar er zijn verschillende stromingen. De grootste is volgens mij Theravada, maar moet je deze tempels eens bekijken van de Dhammakaya stroming (de Wat Phra Dhammakaya)....
    http://www.dhammakaya.or.th/visitorz...page_01_en.php




  17. #17
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Mijn eigen wereld
    Posts
    9.509
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by kyokushin View Post
    Weet je toevallig ook welke school de thaise boeddhisten aanhangen, en hoe zij denken over de bevrijding (moksa) uit de samsara (stroom van reincarnaties) om zo de staat van nirvana te bereiken? Want het vreemde is dat de meeste boeddhisten niet geloven in een atman, een IK dat meegaat naar het volgende leven, maar wel in reincarnatie. Persoonlijk vindt ik dit wel een intressant aspect van het boeddhisme.
    Hoe de school erover denkt weet ik niet, je kunt immer niet over alles praten. En vaak is praten met Thai al een kunst op zich. Ik heb wel een boekjes gekregen van de monnik Phra Bhasakorn Bhavilai. Hij is een Theravada monnik en ik ga er dan van uit dat de school zelf ook Theravada stroming zal zijn, anders hadden ze dat boekje niet.

    Voor mij gaat het volgende stuk te ver, ik weet niet of ik daar wat mee kan persoonlijk.

    Zijn gedachte is als volgend:

    Er zijn 31 verschillende rijken van bestaan. De laagste van allemaal is de hell en de hoogste de hemel. In alle rijken heb je te maken met geboren worden en doodgaan. Menselijkheid is het center rijk, de sleutel positie, de balance.

    De hel en hemel zijn creaties zoals je eigen brein die voorstelt. Een hond heeft een andere hemel dan een mens. En een Europeaan heeft een andere hemel/hel dan een Aziaat.

    Wat gebeurd er als je dood gaat?
    De samenhang met Karma wordt duidelijk als je doodgaat. Als je doodgaat kun je maar beter goed geleefd hebben. Tijdens je leven verzamel je "tickets... Thai zegt Tuua". De tickets die je verzamelt worden gecashed als je sterft. Je kunt dan maar beter veel Hemelse tickets hebben zodat je in de overgangs periode lang in de hemel mag blijven. Maar iedereen gaat ook naar de hel, want elke keer als je slecht hebt gedaan ontvang je ook hel tickets.

    Als je doodgaat wordt je Ik losgekoppeld van je lichaam en je IK raakt in paniek. Te vergelijken met iemand die altijd in een bepaald huis heeft gewoon en dan in een keer op straat wordt gezet. Het zal proberen zo snel mogelijk een nieuw huis en zekerheid te vinden. Je IK valt dan terug op alles wat opgeslagen is en dat is "Je leven flitst aan je voorbij" je brein is immer heel snel.

    De sleutel is hier... wat ziet je IK op het moment dat helemaal loslaat? Dat wat het laatst gezien en bij blijft zijn de condities voor je re-birth. Was er veel ellende en rotzooi dan zal je nieuwe huis ook veel ellende en rotzooi kennen. Immers... wat je geeft krijg je terug.

    De Tickets
    Fase 1 - Hemel
    Op het moment dat je sterft zal je laatste gedachte/ontentie de basis zijn voor je nieuwe huis. Als je sterft in vrede en hebt goed geleefd dan heb je een serie goede tickets en zal je overgaan naar de hemel. Heb je veel tickets zal je hier lang blijven. Heb je er maar weinig dan val je door naar de hel.

    Fase 2 - Hel
    Je komt in de hel, logisch ook want niemand is vrij van zonde. Hoe lang je hier verblijft... Wat heb je op je kerfstok? De hel is geen straf maar een resultaat van je eigen destructieve gedrag. Je stuurt jezelf naar de hel.

    Als je de hemel en hel beide hebt doorstaan zijn je intenties weer in balans

    Fase 3 - Omgevings gedachte en familie
    Op dit moment, dus niet in de hemel of on de hel, sta je stand-bye. Wachten totdat je herboren mag worden. Maar hier geld ook, je hebt niet eeuwig de tijd, want wie goede gedachtes heeft gehad en van familie heeft gehouden die heeft veel meer tickets dan iemand die een eikel was en alleen maar voor zichzelf heeft geleefd.

    Je gaat altijd weer op zoek naar dat waarmee je vertrouwd was.

    De uiteindelijke overgang naar Nirvana
    Als je bent uitgeleerd en je Ik heeft dat geleerd wat nodig is. Als de menselijkheid niets meer te boeden heeft dan heb je de keuze voor de overgang naar het Nirvana. Staat van complete vrijheid, niet meer afhankelijk van de physical vorm. Voorbij geboren worden en sterven. Voorbij geluk en voorbij lijden. Iedereen ontwikkeld op zijn eigen tempo en als je er klaar voor bent dan zul je het zelf zien. Zeg maar het AHA erlebnis.
    Last edited by Biiyen; 28-04-2007 at 20:57.


  18. #18
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Misteryland Piramid Floriade
    Posts
    7.063
    vCash
    126000

    Default

    Goed stuk Biiyen.

    Zelf vraag ik altijd 'Permissie' om een mug dood te slaan, de rest laat ik leven. Leven het leven... toch?!

    Wat je geeft krijg je terug: dat is ook de reden van m'n beroep.

    Ook de rede waarom ik in deze fase van m'n leven zo ploseling uiterst gelukkig ben.

    Nu vraag ik me wel waarom ook alweer mijn auto 2 x is ingebroken...

    Zelf combineer in z'n beetje alle wijsheden uit alle religies samen en stel mijn eigen leef regels.

    Mijn geloof is Liefde.

  19. #19
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Mijn eigen wereld
    Posts
    9.509
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Jeru View Post
    Ben zelf in meerdere tempels geweest en heb ook met een aantal monniken gesproken. Trouwens altijd luchtige gesprekken die vrijwel niets met boeddhisme te maken hadden.

    Ben geen expert hoor, maar er zijn verschillende stromingen. De grootste is volgens mij Theravada, maar moet je deze tempels eens bekijken van de Dhammakaya stroming (de Wat Phra Dhammakaya)....
    http://www.dhammakaya.or.th/visitorz...page_01_en.php



    Heftig of niet dan Jeroen? Ik sta bij elke tempel weer versteld van de absolute schoonheid ervan. Of ze nu juist heel klein zijn of heel erg groot altijd is er iets bijzonders te zien. Dit is ook weer zo'n voorbeeld waarvan je mond openvalt en de tranen bijna in je ogen schieten door de absolute schoonheid ervan. Ik kan daar echt oprecht van genieten en uren rondlopen.

    Ik zal van de week beginnen met het posten van de tempels en en dergelijke. Ik ben bijna klaar met omzetten en bijwerken van de foto's.


  20. #20
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    fryslan
    Posts
    2.564
    vCash
    126000

    Default

    Thnx voor de antwoorden.
    Ik heb mn boeken er even op nageslagen de Theravada is 1 van de grote stromingen van het boeddhisme, en ook direct de oudste.
    Ik ben benieuwd naar je foto's, het blijft boeiende materie.

  21. #21
    chief108 Guest

    Default

    "my true religion is kindness" - Dalai Lama

    'nuff said

  22. #22
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Amersfoort
    Posts
    8.134
    vCash
    126000

    Default

    behandel een ander zoals je zelf ook behandeld wil worden... Alles wat jij een ander aan doet zal je in 3voud terug ontvangen

    What am I? Flypaper for freaks?!


  23. #23
    chief108 Guest

    Default

    Quote Originally Posted by Paganstars View Post
    behandel een ander zoals je zelf ook behandeld wil worden... Alles wat jij een ander aan doet zal je in 3voud terug ontvangen
    leuk uitgangspunt...
    zeg je dat ook tegen jezelf voordat je de ring instapt??

  24. #24
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Misteryland Piramid Floriade
    Posts
    7.063
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by chief108 View Post
    "my true religion is kindness" - Dalai Lama

    'nuff said
    Zat ik er niet ver naast

  25. #25
    chief108 Guest

    Default

    komt ooit nog wel eens goed met je...





























    misschien

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •