MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Results 1 to 12 of 12
  1. #1
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Breda
    Posts
    8.002
    vCash
    126000

    Default Herstel gescheurde enkelband?

    3,5 week geleden heb ik tijdens het trainen mijn voet omgezwikt en hierbij een enkelband gescheurd. (op onderstaande afbeelding, enkelband nummer 1)




    Vervolgens ander halve week in drukverband gelopen en daarna nog 2 weken in tape. Gisteren kwam ik voor de 4de x op controle in het ziekehuis en het tape mocht eraf (blijkbaar was het in 3 weken al redelijk ver genezen, iets waar een week of 6 voor staat). Op zich nog wel veel pijn maar dit zal nog enkele maanden tot in sommige gevallen enkele jaren zo blijven met de nodige zwellingen (????). Volgens de dokter en de gipsmeester kan ik weer rustig het trainen op gaan pakken (eerst alleen boksen en dan met instappen en dergelijke zo de enkelband weer sterk trainen). Echter de komende 3 weken nog wel extra risico omdat er "normaal" 6 weken genezing voor staat.

    maw mijn vragen:
    - hoe kijken de fysiotherapeuten hier er tegen aan? is het wijs om alweer te gaan trainen?
    - kan je er idd zo lang last van hebben?
    - wat kan ik doen om de risico's te beperken en hoe krijg ik het weer sterk getraind zodat het niet vaker gaat voorkomen?
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #2
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    5.649
    vCash
    126000

    Default

    allereerst
    NOOIT laten intapen/ingipsen; onbeweeglijk maken van gewrichten leidt binnen no time tot beperkingen in het kapsel, veranderingen in kraakbeen waardoor belastbaarheid afneemt, compensatiestrategieen elders in het lichaam (kans op klachten in knie, heup, rug na aantal jaar)
    zwelling in enkel is fucntioneel, dat is in feit de manier waarop je lichaam zelf de enkel onbeweeglijk maakt.

    maar het kwaad is al geschiedt, dus zaak is om de boel zo effectief mogelijk belastbaarder te maken
    fysio kan je hierbij helpen

    die prognoses die je hebt gehoord, weet niet waarop ze zijn gebaseerd?
    Niet bang door laten maken/


    WTF drie weken ingetaped gelopen om een gescheurde enkelband,
    ga je ooit nog door je enkel: foto vragen. is er geen breuk te zien, VERTREKKEN.
    beter dan twee krukken en de boel ontzien.

    had jij niet ook al last van je achillespees???
    "If you have to stop and think, it's too late"

  3. #3
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Breda
    Posts
    8.002
    vCash
    126000

    Default

    lol dat klopt idd

    ik heb overigens die periode wel gewoon doorgelopen zo goed als het kan, krukken waren niet nodig. en die prognoso was op basis van de eigen ervaring van de gipsmeester, kreeg toch wel ff een benauwd gevoel. maar weet jij als fysio zijnde hoe lang de pijn nog kan aanhouden (doet nu verdomde zeer zonder die tape) en of het verstandig is om alweer te gaan trainen?

  4. #4
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    5.649
    vCash
    126000

    Default

    kan ik niet zien door mn monitor heen
    maar de pijn is niet zo erg
    gaat eigenlijk om functie van de enkel
    op basis van onderzoek kan er een prognose worden gesteld
    gipsmeester lult uit zn nek
    "If you have to stop and think, it's too late"

  5. #5
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Breda
    Posts
    8.002
    vCash
    126000

    Default

    hehe de stabiliteit in mijn enkel was iig goed zeiden ze (na een hoop gesleur ern gevol eraan)

  6. #6
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    5.649
    vCash
    126000

    Default

    herstel hangt af van vele factoren:
    binnenkant enkel kan kraakbeenschade opgelopen hebben
    stabiliteit actief
    kracht en stabiliteit van rug, heup, knie en enkel,
    beperkingen in kleinere gewrichten van enkel
    beschadiging van stabiliserende spieren (peronei, tibialis post)
    etc etc et

    echt beter om begeleiding te zoeken

    succes
    "If you have to stop and think, it's too late"

  7. #7
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Somewhere over the rainbow
    Posts
    15.737
    vCash
    126000

    Default

    zucht
    dat ik 12 was heb ik mijn enkelband gescheurd. Heb daarmee 9 weken in het gips gelopen. (volgens mij zelfs nog wel langer) Daarna nog een paar weken met een soort van steunverband.
    dat het net gebeurt was zat ik achterop naar de dokter toe. Zelfs de wind die tegen mijn enkel blies deed zeer.
    Als judo makkelijk was had het wel voetbal geheten.

  8. #8
    Join Date
    Dec 2004
    Location
    Holland
    Posts
    6.131
    vCash
    126000

    Default

    Bij mij is nr. 2 een keer zwaar overstrekt (of weet ik t, heel pijnlijk in ieder geval) geweest, en daar heb ik zo'n 2 jaar na dato soms NOG last van.. Lang leve de enkel.

  9. #9
    Join Date
    Nov 2005
    Posts
    2.326
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Highline View Post
    . Op zich nog wel veel pijn maar dit zal nog enkele maanden tot in sommige gevallen enkele jaren zo blijven met de nodige zwellingen (????). Echter de komende 3 weken nog wel extra risico omdat er "normaal" 6 weken genezing voor staat.

    - kan je er idd zo lang last van hebben?
    na die eerste 6 weken is de schade wel hersteld maar heeft het bindweefsel nog niet z'n oorspronkelijke trekkracht.
    het duurt meer dan 1 jaar (ca. 500 dagen) voordat het collagene bindweefsel (kapsel/band) in vorm/belastbaarheid en functie weer hersteld is tot het oorspronkelijke niveau.
    tot die tijd loop je idd een verhoogde kans op het opnieuw door de enkel zwikken.>opnieuw pijn en zwelling.
    dus is echt niet zo gek wat die gipsmeneer zegt...

    't is dus een beetje schipperen. aan de ene kant wil je de enkel het liefst niet immobiliseren om het natuurlijke genezingsproces in functioneel opzicht zo min mogelijk te verstoren. aan de andere kant loop je dan wel een verhoogd risisco op een recidief het eerste jaar.

    je hebt ook preventieve bandages/tapes die de normale beweeglijkheid zo min mogelijk belemmeren en die toch een (proprioceptieve/exteroceptieve) prikkel geven waardoor de enkel stabieler is in sportspecifieke situaties.

    daar zou ik het in zoeken als ik je was...

  10. #10
    Join Date
    Dec 2004
    Posts
    1.073
    vCash
    126500

    Default

    Geweldig, twee fysio's die elkaar tegenspreken

  11. #11
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    5.649
    vCash
    126000

    Default

    ik heb een beetje een afwijkende visie op bepaalde zaken
    -eigenwijs mannetje dat ik ben
    zit er ook vaak naast, maar uiteindelijk heb ik dan toch wat geleerd.
    als iedereen hetzelfde denkt, dan denk ik dat de Borg ons heeft geassimileerd, Kirk heeft dan gefaald
    "If you have to stop and think, it's too late"

  12. #12
    Join Date
    Dec 2004
    Location
    Holland
    Posts
    6.131
    vCash
    126000

    Default

    Focus on a roll lol..

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •